Jump to content

På tide med matchpistol


Phantom3D

Recommended Posts

Nå har jeg hatt en Ruger Mk3 Target en stund, men lysten begynner å gå over på en skikkelig matchpistol, har fått med meg at det er flere forskjellige varianter der ute:

 

Benelli MP90

Pardini SP

Walther GSP

Feinwerkbau AW93

 

Er sikkert flere jeg ikke har fått med meg også. Noen som har lyst til å komme med fordeler / ulemper og tanker? Tilgang til deler?

Jeg vil veldig gjerne skyte finfelt, så 6 skudds magasin burde kunne skaffes.

 

Nå er det også slik at jeg ikke har lyst til å gi fra meg min Mark III heller, men man må vel ha ganske mye aktivitet for å kunne ha to finpistoler?

Jeg prøver å trene en gang i uken (Siden 2011) og har 4-8 starter i året (Håper på mer etterhvert).

 

Samboeren min har akkurat begynt å skyte, og liker å bruke Mark III, finnes det noen "unnskyldning" her?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes to gode råd. Det ene har du sett mange ganger her på Kammeret. Prøv ulike pistoler og se hva som passer best for deg.

 

Det andre er å se på våpen i NM og i internasjonale mesterskap. Hva er det de store gutta skyter med, og er det tilfeldig?

 

http://www.pardini.it/weapon/results.asp?id=59&valore=1

 

Med noe stevneaktivitet, vil du hos et fornuftig politi få innvilget kjøp når du oppgraderer fra et relativt uegnet til et meget godt egnet våpen. Slik har det i hvert fall vært for meg.

Link to comment
Share on other sites

Med minst 5 approberte og 5 klubbstevner kan du ha et reservevåpen. Da skal du også trene 2-3 ganger i måneden. Hvis du ikke bor langt unna sivilisasjonen er det igrunn ikke så vanskelig å få til.

 

Samboeen kan jo kjøpe denne av deg når hun har vart aktiv i 6 måneder og du kan da kjøpe deg noe annet. Da blir jo mk3 kvar i huset for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

6 skudd som standard har også Morini, og det hadde min litt eldre Feinwerkbau (er ikke sikker på de nye, men tror de også har).

 

Hvor bor du hen? Sikkert noen her som kan legge til rette for litt testing. I Halden PK har vi ihvertfall Morini, Pardini, Walther og Feinwerkbau, bare Benelli jeg aldri har sett.

Link to comment
Share on other sites

Pardini har også 6-skudds magasin.

 

Det er en sannhet med modifikasjon.

 

Min 2013 modell Pardini SP kjøpt hos Børselars tar ikke 6 skudd i magasinet uten at jeg må bruke relativt stor makt for å få nr.6 på plass. Så stor makt at hylsen på nr.5 får en stor bulk. Evig knot å holde på med på standplass. Jeg hadde sjekket på forhånd at dette var på stell siden det var et krav for meg også at den måtte kunne brukes til finfelt uten plunder.

Det var en relativ enkel jobb å få ordne opp i selv hvor jeg slipte til tilbringeren for å få den ekstra millimeteren som trengtes, og jeg har skutt tusenvis av skudd uten funksjonsfeil, men det er ingen garanti for at andre er like flink (heldig) som meg.

 

Driftsikkerheten til Pardini er en av de tingene jeg liker best. Har aldri hatt funksjonsfeil med min og den har blitt pusset nøyaktig 2 ganger siden jeg kjøpte den. Skjeftevinkelen som noen gnåler om justerer man enkelt med skims inni grepet. Avtrekkerbøylen kunne vært større da jeg ikke helt finner meg helt til rette på avtrekker uten å komme i kontakt med nedre del av bøylen.

 

Jeg har ellers kun begrenset erfaring med Benelli`en og den er fin den også. Jeg skjøt best med Pardini og kjøpte den.

 

AW93 er den jeg hadde mest lyst på, men viste seg svært vanskelig å få kjøpt ny her i landet...

Link to comment
Share on other sites

Og så har den god plass i avtrekkerbøylen, som er flott for oss som ikke har korte pølsefingre. Jeg synes for eksempel Morini er en flott pistol, men kan ikke skyte med den da jeg ville hatt avtrekkeren cirka der hvor magasinet begynner. Den problematikken slipper man med den meget romslige bøylen til Feinwerkbau.

 

Ooh, uff, den klemmer nerven på toppen av hånda mi... Hva er det for noe kvinnfolksutring? HTFU! :winke1::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pardini har også 6-skudds magasin.

Min 2013 modell Pardini SP kjøpt hos Børselars tar ikke 6 skudd i magasinet uten at jeg må bruke relativt stor makt for å få nr.6 på plass. Så stor makt at hylsen på nr.5 får en stor bulk. Evig knot å holde på med på standplass. Jeg hadde sjekket på forhånd at dette var på stell siden det var et krav for meg også at den måtte kunne brukes til finfelt uten plunder.

Det var en relativ enkel jobb å få ordne opp i selv hvor jeg slipte til tilbringeren for å få den ekstra millimeteren som trengtes, og jeg har skutt tusenvis av skudd uten funksjonsfeil, men det er ingen garanti for at andre er like flink (heldig) som meg.

 

Børselars gjorde denne slipingen for meg i fjor uten at det kostet meg noe ekstra. Regner med at de fortsatt gjør det hvis du spør. Ellers ser jeg at de magasinene de selger nå er merket med "6 shot" mens jeg er ganske sikker på at de jeg kjøpte i fjor bare var "5 shot".

 

Uansett har jeg bare positivt å si om Pardini SP.

Link to comment
Share on other sites

Og så har den god plass i avtrekkerbøylen, som er flott for oss som ikke har korte pølsefingre. Jeg synes for eksempel Morini er en flott pistol, men kan ikke skyte med den da jeg ville hatt avtrekkeren cirka der hvor magasinet begynner. Den problematikken slipper man med den meget romslige bøylen til Feinwerkbau.

 

Ooh, uff, den klemmer nerven på toppen av hånda mi... Hva er det for noe kvinnfolksutring? HTFU! :winke1::mrgreen:

Hånda mi er ikke laget for sånn unaturlig håndbevegelser og knekk du liker truls :shock::shock::lol:

 

Jeg skyter bra med ssp, men får jo mer vondt enn magnum2 runde med snubnose, så det utgår. Med aw93 har jeg 0 vondt, og har klart å havna i kl A uten å egentlig ville det, men med 0 gram avtrekk og noe som sitter fast i hånda skulle det kanskje bare mangle?

Fin/grovfelt hadde vært mye morsommere om man fjernet alle banepistolene. Vente på disse nissene som ikke klarer lade 6 patroner i pangen sin på under 20 minutter er jo alltid stas. "er skytterne klare?" neeeeeeeeei!" Og er jo ikke helt sjelden de enten ikke virker.

 

Sporer nok litt av, men AW93 er ypperlig alternativ, selv om den er så skitten at du må dytte sleiden igjen manuelt, veksler den neste skudd selv!

Link to comment
Share on other sites

Kjente litt på GSP i dag. Den kjentes ganske fortung ut ift hva jeg forventet, men medium grepet satt som ett skudd(!).

Ser det er mange som skyter felt med matchpistol ja, derfor jeg gjerne vil ha en selv, da kan jeg ikke skylde på annet en meg selv.

 

Har lyst til å klå på SSP'n nå. Noen som vet om noen som pleier å ha disse inne? (Oslo, Akershus).

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg kjøpte min Pardini SP 22 i 2008, og det går fint med 6 skudd i begge de medfølgende magasinene.

 

2. Jeg kjenner kun to personer som har kjøpet SSP. Begge har nå skiftet til Pardini.

 

3. Senere vil du kanskje kjøpe en grovpistol i .32. Da synes jeg det er en fordel å ha like pistoler i 22 o 32 slik jeg har med Pardini. Meg bekjent leverer ikke Walther sin SSP i .32.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du benytter/har registrert MK3'n i finfelt kan du fint søke inn en matchpistol under VMprogram uten en haug med starter. Det handler om å begrunne søknaden godt nok og i VestOppland går en slik søknad fint igjennom da det er to forskjellige klasser.

 

Benelli MP90 er blant mine favoritter, har forsøkt både Hammerli, GSP og Pardini.

Med Benellien føk jeg fort over 500p i hurtigpistol etter et par treninger og jeg har ikke skutt baneprogrammer før.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, de innvilger dette i VestOppland PD

En vanlig .22 er ikke egnet til baneprogram, altså duell, hurtigpistol, standard og VM og det er ikke noe problem å søke inn et våpen i den klassen selv om man har en .22 fra før som ikke er egnet til det formålet.

Jeg skrev heller ikke øvelser, jeg skrev klasser.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev klasser, men det du beskriver heter øvelser.

 

Men det er korrekt som du skriver, og som jeg har skrevet lenger opp, at et fornuftig politi innvilger et matchvåpen til en aktiv skytter som allerede har et tillatt, men uegnet våpen. Men det har ingenting med registrering i øvelser/klasser.

Link to comment
Share on other sites

Øvelse, klasse, program...poenget er at det innvilges under forutsetning at man forklarer hva man har og hvorfor det ikke er egnet til den klassen, øvelsen, programmet man søker nytt våpen til. :roll:

 

Selvsagt er det en fordel om man hoster opp et startkort og gjerne viser til litt aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

"hei, alle våpnene jeg kjøper er totalt uegna til programmene jeg har søkt de til, klubben sitt skjema der de anbefaler erverv, var bare tull for å få en kul pang "

 

Høres IKKE ut som noe jeg hadde turt å sende til politiet.

 

En aktiv skytter, får reservevåpen i klassen, og har ikke noe problem, da definerer vi aktiv, som konkurranseskytter, og har 5+5 starter.. på 1 år, klarer du ikke det er du per def ikke aktiv, bare mosjons eller rekreasjonskytter.

Link to comment
Share on other sites

Og så har den god plass i avtrekkerbøylen, som er flott for oss som ikke har korte pølsefingre. Jeg synes for eksempel Morini er en flott pistol, men kan ikke skyte med den da jeg ville hatt avtrekkeren cirka der hvor magasinet begynner. Den problematikken slipper man med den meget romslige bøylen til Feinwerkbau.

 

Ooh, uff, den klemmer nerven på toppen av hånda mi... Hva er det for noe kvinnfolksutring? HTFU! :winke1::mrgreen:

Stemmer det - FWB93 dukker trofast opp der de stramme damene deltar i ISSF, 25m. Hvis Céline Goberville bytter ut pardinin med en Fwb, så skal jeg vurdere å anskaffe meg en ny pistol. For en spennende historie rundt konstruksjonen av pistolen, det har den.

http://toz35.blogspot.no/2010/05/aw93-history.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ble en Walther SSP på meg. Noen som vet om holster som passer denne type pistol? Tenker kanksje ett Desert Eagle holster kan passe?

Noreen i sandefjord lager hylster til SSP. Jeg kjøpte et slikt til min SSP når jeg brukte den, og det passet helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Pardini har også 6-skudds magasin.

 

Det er en sannhet med modifikasjon.

 

Min 2013 modell Pardini SP kjøpt hos Børselars tar ikke 6 skudd i magasinet uten at jeg må bruke relativt stor makt for å få nr.6 på plass. Så stor makt at hylsen på nr.5 får en stor bulk. Evig knot å holde på med på standplass. Jeg hadde sjekket på forhånd at dette var på stell siden det var et krav for meg også at den måtte kunne brukes til finfelt uten plunder.

Det var en relativ enkel jobb å få ordne opp i selv hvor jeg slipte til tilbringeren for å få den ekstra millimeteren som trengtes, og jeg har skutt tusenvis av skudd uten funksjonsfeil, men det er ingen garanti for at andre er like flink (heldig) som meg.

 

I min 2015 Pardini sp22 tar ingen av magasinene 6 skudd, dette til tross for at det stod 6-skudd på børselars når jeg handlet. Finnes det noen guide på hvor/hvor mye man sliper for å få magasinet til å ta 6 skudd. Kjedelig å stå i feltløypa og knote med å få den sjette patrona rett i kammeret..

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk muligt å få 6-skudd i et nytt pardini magasin uten at magasinet er modifisert.

Det har i alle fall har det funket på etpar nye magasiner jeg har testet. Men det må gjøres

på en spesiell måte.

 

Tar man den 6-patrona og setter vertikalt med rimmen ned på no.5, skyver den inntil

leppene på magasinet, og så vipper man den ned (og innunder) og skyver den inn.

 

Trangt er det og kanskje må man hjelpe sluttstykket frem på den første, men vil man ha det

litt romsligere så man skyver den siste inn slik man gjør med dem andre, så er det lett å fikse.

 

Pardini er brukt i alle feltløyper rundt forbi, så i praksis er 6-skudd i magasinet fikset til på

dem fleste.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en AW93 Light med Rink etthåndsgrep og FW07X8 tohåndsgrep. Grepsvinkel passer meg perfekt da pardini-knekken ikke funker overhode for meg. Enkleste matchpistol å rengjøre (som jeg vet om). Kan tørrtrene så mye man orker uten klikkpatron. Og ved eventuelle klikk i feltløypa har man faktisk mulighet til å manuelt veksle og redde de siste poengene. Å manuelt veksle en Pardini etter klikk har jeg observert ser ut til å være en prøvelse i seg selv.

 

Det eneste negative jeg har å bemerke er at jeg p.t. sliter med klikk (selv om 4 klikk på 1000 skudd ikke høres så mye ut så er det svært irriterende når 3 av klikkene har skjedd under konkurranse).

 

Fordelen med Pardini slik jeg ser det er at 2016 modellen har uniform ramme slik at du kan ha både .22, .22rf og .32 i samme pistol. Jeg for min del kommer aldri til å skyte .32 da 9mm passer meg bedre (spesielt økonomisk).

 

Kjøp uansett det _du_ synes er best og prøv for all del før du kjøper! Jeg skulle ha Pardini helt til jeg fikk prøvd den i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk muligt å få 6-skudd i et nytt pardini magasin uten at magasinet er modifisert.

Det har i alle fall har det funket på etpar nye magasiner jeg har testet. Men det må gjøres

på en spesiell måte.

 

Ikke helt korrekt. Det fungerer på noen og fungerer ikke på andre. Svigers sin nye Pardini var det fysisk umulig å få mer enn 5 skudd i før modifisering hos Børselars.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk muligt å få 6-skudd i et nytt pardini magasin uten at magasinet er modifisert.

Det har i alle fall har det funket på etpar nye magasiner jeg har testet. Men det må gjøres

på en spesiell måte.

 

Tar man den 6-patrona og setter vertikalt med rimmen ned på no.5, skyver den inntil

leppene på magasinet, og så vipper man den ned (og innunder) og skyver den inn.

 

Trangt er det og kanskje må man hjelpe sluttstykket frem på den første, men vil man ha det

litt romsligere så man skyver den siste inn slik man gjør med dem andre, så er det lett å fikse.

 

Pardini er brukt i alle feltløyper rundt forbi, så i praksis er 6-skudd i magasinet fikset til på

dem fleste.

 

Du må gjerne tegne og forklare hvordan gjøre plass til 6 patroner :)

Link to comment
Share on other sites

Eller enda lettere: jeg sendte en epost til Børse-Lars og sa i fra om at mine 6-skudds magasin bare tar 5-skudd.

Fikk da et kjapt og hyggelig svar om det kunne de fikse.

Jeg sendte inn magasin, og hadde det tilbake igjen på under 1 uke.

Betalte ingenting. De tok det som kundeservice.

Forøvrig klapp på skuldra til Børse-Lars for konge service.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...