Jump to content

Kaliber 7x57 i drilling


jegerbrinchen

Recommended Posts

Har nå bestilt meg en drilling, Merkel 96k, men har løst til å høre om andre kammerbrukeres erfaring med kaliber 7,57 og bruksområder. Jeg kommer nok til å bruke drillingen på ALT, fra fugel til elg hvis det sku dukke opp. Eller skulle 8,57 være likeså bra kaliber? Det blir jo ikke børsa som blir prioritert på elgjakt men hvis jeg kombinerer forskjellig jakt har jeg da 1 våpen :-) Hadde vært morro å hørt om andres erfaringer med kaliberet og evt ammonisjonstilgang :-) A

 

(Overskriften endret til et kaliber som eksisterer - i drilling bør det være 7x57R. Jegermeistern.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en i 7x57 R mens tilbudet gjelder 7x57 IRS

Det er nok vanlig 7x57 R som er patronen, jeg har ikke sett I og S brukt på 7x57, men kun på 8x57, der betyr I infanterie og S spisskule. Med spisskule ble kaliberet øket med ca 0,15 mm, og det er viktig for å få rett kulediameter.

En slik historie finnes ikke på 7x57.

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på at de har en liten skriveleif her ja. Det er ganske sikkert 7x57R de mener.

 

Jeg gjorde en kjempehandel på en Merkel der for noen uker siden.

De trodde det var en 8x57, men da de skulle skrive papirene så vi at det stod 7x57R på den.

Akkurat det jeg helst ville ha ;-)

 

Gleder meg til børsemakern er ferdig med å tilpasse svingmontasje og lage justerbar kolbekam :-)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med ett flott våpen :D

Det er kunn en 7x57R, det er kun 8mm patronene som har vert plaget av I eller IS problemet.

Håper du valgte 20x76 i haglepiper da :wink:

Jakter sammen med flere som bruker denne Merkel drillingen.

Er vel den eneste nye (ved siden av Zoli da) drillingen til fornuftig pris, som er ekte drilling.

Det vil si att den har 3 haner.

Selv har jeg en gammel S&S drilling. Men skulle jeg kjøpt ny i dag (til en grei pris) ville det blitt Merkelen.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Har en slik selv, i 7x57R. Kan brukes til alt vilt i Norge. Har selv bare skutt rådyr med den, med Oryx. Skikkelig bråtakula, forferdelige slakt, så må finne en annen kule å bruke fra neste år. Men med rett kule, så har du ei børse du blir glad i. Genialt system med oppspenner for rifla, har aldri fikla så mye at jeg har mistet skuddsjanse pga sikring/oppspenner. Bruker en DocterSight fastmontert. Går helt greit å skyte med hagleløpa med dette siktet også, men krever litt trening på lerduebanen.

Link to comment
Share on other sites

Har samme drilling, og koser meg med den. Den ruster litt lett, men det hindrer du bare med en oljefille før og etter jakt. I min går Norma Oryx og FMJ helt likt. Bare skutt et reinsdyr med rifla så langt, og litt av hvert med hagla.

 

Etter at jeg markerte for- og baksikte med noen fluoriserende plastbiter skyter jeg svært godt med hagla. Har t.o.m fått et par pallplasseringer i lerduesti klasse C med den :-)

Link to comment
Share on other sites

cal 12 er endel kraftigere enn kaliber 20.Med samme haglladning er utgangshastigheten 15 prosent større med en 12 enn 20.på lengre hold blir forskjellen enda større.Hvis vekt ikke er så stort problem så gå absolutt for caliber 12.Og kjøp drilling med frittflytende riflepipe.Fordelen med frittflytende riflepipe er at du kan skyte mange skudd uten treffpunktforandring, veldig bra for å kunne treningsskyte med drillingen.På praktisk jakt ikke så viktig.Innskyting også mye enklere med frittflytende riflepipe.

Link to comment
Share on other sites

cal 12 er endel kraftigere enn kaliber 20.Med samme haglladning er utgangshastigheten 15 prosent større med en 12 enn 20.på lengre hold blir forskjellen enda større.Hvis vekt ikke er så stort problem så gå absolutt for caliber 12.

 

Det du skriver her er jo direkte feil informasjon. Hvor har fra at utgangshastigheten er 15% større i 12 en i 20?? Hastigheten står oppgitt på pakken, har ikke noe med kalibret å gjøre.

Og et haglehold er er haglehold om det er kaliber 20 eller 12 du skyter med.

Av og til må folk tenke seg om før de skriver her inne. Les deg litt opp på dette med haglekaliber før du gir slike råd.

Personlig vil jeg heller ikke ha en drilling med frittliggende løp. Drilling er et jaktvåpen og de færreste ligger på skytebane og skyter masse rifleskudd med drillingen. Det har man rifle man kan bruke til.

Vekten blir å større med frittliggendeløp.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er du som bør tenke deg om før du svarer på en slik unødvendig krass måte.Ta en titt her.

http://remington.com/products/ammunitio ... loads.aspx

 

Med en 36 grams ladning er en vanlig oppgitt hastighet på en 36 grams cal 12 1330 fps, med 36 grams cal 20 ligger den ofte på 1185 fps.I praksis er ofte hastighetsforskjellen større.Grove hagl er også ofte et problem i cal 20.

Har en blaser drilling i cal 20 og en Zoli i cal 12, har skutt masse ammo i chronograf. Og det er ikke til å komme ifra at cal 12 er bedre enn cal 20.Med blaser drillingen kan jeg stå på elgbanen å skyte på løpende elg, skudd etter skudd.Med Zolien kan jeg ikke det.Det blir jo til stadighet sagt at man skal trene med våpenet man bruker på jakt, Frittflytende pipe gir mulighet for mengdetrening.Dessuten er det komplisert å skyte inn med lodda piper,må vente 15-30 minutter mellom hvert skudd.Dette varierer jo mye fra drilling til drilling, men min Zoli klatrer mye.Men førsteskuddet er presist.

Link to comment
Share on other sites

Med standard stokk er det ca 100g forskjell på 20 og 12. På en lux og en med standard stokk målte vi 200g forskjell pga oppgradert stokk.

Med samme mengde hagl vil det være naturlig at en cal 12 gir mest hastighet. Bruker 28g i cal 20 nå og det er mer enn nok hagl til rådyr, hare, rev, fugl.

Når bly var lovlig brukte jeg Rotwile magnum US2 og 35g ladning. Den ble målt til 385m/s eller 1250fps. Ikke stor forskjell på 12 og 20 da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel slikt at ingen fornuftig person ville ha anvendt en drilling i 20/70 eller 20/76 med en 36g hagleladning. Forresten kjenner jeg ikke til en slik ladning for 20/70. Om 36g er å anbefale til 12/70 heller tviler jeg på. Best dekning fås regelmessig med ca. 32g ladninger i kal. 12. Hagleladninger med 28 - 32g i 20/70 eller /76 kommer opp til samme hastighetene som i 12/70 kombinert med fordelen av en mye smekre og lettere låskasse. Drillinger i haglekaliber 12 har en faktisk tendens å være klumpete ... den estetiske verdi av en Blaser D99 har jeg ingen lyst til å diskutere. I hvert fall har denne lite med en klassisk pen drilling å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Med en 36 grams ladning er en vanlig oppgitt hastighet på en 36 grams cal 12 1330 fps, med 36 grams cal 20 ligger den ofte på 1185 fps.I praksis er ofte hastighetsforskjellen større.Grove hagl er også ofte et problem i cal 20.

Har en blaser drilling i cal 20 og en Zoli i cal 12, har skutt masse ammo i chronograf. Og det er ikke til å komme ifra at cal 12 er bedre enn cal 20.Med blaser drillingen kan jeg stå på elgbanen å skyte på løpende elg, skudd etter skudd.Med Zolien kan jeg ikke det.Det blir jo til stadighet sagt at man skal trene med våpenet man bruker på jakt, Frittflytende pipe gir mulighet for mengdetrening.Dessuten er det komplisert å skyte inn med lodda piper,må vente 15-30 minutter mellom hvert skudd.Dette varierer jo mye fra drilling til drilling, men min Zoli klatrer mye.Men førsteskuddet er presist.

 

Slik du formulerte deg ovenfor blir det nok feil, det er nok ikke rett å sammenligne slik du linker opp mot heller.

kaliber 20/70 lades stort sett med 28g ladning, og 20/76 stort sett med 32g ladning, men man får forskjeller her også.

Leter man så finner man ammo som går akkurat like godt i kaliber 20 som i kaliber 12.

Men jeg skal ikke bestride at kaliber 12 alltid vil være bedre en kaliber 20 :wink:

 

Og ikke meningen å starte en diskusjon, så beklager om jeg tok litt hardt i :P

Bare kan bli smålig provosert når jeg føler kaliber 20 som er et av mine favorittkaliber blir disset :lol: skal holde hodet kaldt neste gang :P:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en drilling I cal 20/6,5x55. Jeg hadde ikke valgt en drilling I cal 12. ikke pga vekta, den er det ikke stor forskjell på, men fordi en I cal 20 er mye smekrere. En cal 12 blir stor og klumpete etter min mening. Hvis du har anledning anbefaler jeg deg å kjenne på begge og så ta valget.

 

 

7x57R er et glimrende valg i en drilling. Det hadde jeg valgt hadde det ikke vært for at den jeg har dukket opp til en god pris. Når det er sagt har jeg aldri hatt problemer med min i 6,5x55 heller, selv om mange mener det bær være krevepatron i brekkvåpen.

 

Jeg prøvde en periode å bruke drillingen mest mulig for å bli kjent med den. Det kan vær lurt for å få atomatisert det med skifte av løp fra haggle til rifle osv. Jeg har skutt det meste med denne. Elg, rein, rådyr, rev, bever, storfugl på topp, ender, rype skogfugl og hare. Nå brukes den mest til rådyrjakt, men får være med på elgjakt innimellom når jeg har lyst til å kombinere med skogsfuglejakt.

 

Lykke til med valget :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er tre ting som er viktig når man skal velge haglekaliber:

1. Dekning

2. Adekvat haglstørrelse

3. Hastighet

 

Det er fort å tenke at større kaliber gir mer drep, slik det er med riflekuler. Det er ikke sammenlignbart med hagle. Et hagl i størrelse 2 er like stort i kaliber 12, 16 og 20. 15 hagl i dyret er likt, uavhengig av bredden på tuten av hagla. Ved jakt etter særlig smått vilt kan det være viktig med en tett haglsørpe, slik at man får tilstrekkelig dekning. Ved jakt på rådyr for eksempel gjør ikke kaliber 12 noe som en 20 ikke gjørDet er direkte idiotisk å velge en supertung ladning, som får lavere utgangshatsighet (og gjennomtregning), men med maaaaange hagl i dyret.

 

Dette er vikrig, og morro, å teste selv. En rull med gråpapir og ulike ladninger, og man ser fort hva som funker i eget våpen. supertunge ladninger gir ofte klumpete dekning, med noen områder som er skutt bort, og noen områder med dårlig dekning. Det gjelder å finne en balansert ladning, som gir god dekning i eget våpen, ift det man skal jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Hender jeg savner innlegg på det gamle sluttstykket.com, utrolig synd at alt det ble borte.

Var en utrolig bra tråd på det forumet som tok for seg sammenligningen mellom kaliber 20 og 12. Hvem som laget det første innlegget i den tråden kan jeg ikke huske, men vedkommende er helt sikkert medlem på kammmeret nå.

Eller kanskje noen andre fra den tiden husker noe??

Link to comment
Share on other sites

Kun til info. Vi la for ett par år siden 1 stk med haglepiper i kal 20 og en med haglepiper i kal 12. Vektforskjellen var 85g.

 

Er begge bygd på samme baskyle eller har kal. 20 lengre piper?

 

Om de er bygd på samme baskyle så er jo denne diskusjonen med 12 kontra 20 stort sett verdiløs.

 

Hva var totalvekta på de?

Link to comment
Share on other sites

Takk for info.

 

Er de bygd på samme baskyle så er det jo liten grunn til å velge kal. 20 fremfor 12.

 

Nærmere 3,5 kg er ganske tungt, men det er vel sånn det er blitt med de fleste drillingene produsert i nyere tid. Min Krieghoff Trumpf fra 1957 i 16/70-7x57R veier 2,9 kg blank, vet at man kan få andre modeller noe lettere enn dette også.

Link to comment
Share on other sites

Ved jakt etter særlig smått vilt kan det være viktig med en tett haglsørpe, slik at man får tilstrekkelig dekning.

Jeg mener dette er en helt feilaktig tilnærming av forståelsen av et hagleskudds virkning.

 

Man skal treffe også,.. og man skal kunne ete viltet,.. ikke stå med en fugl med 100st. hagl i skrotten (om man da ev treffer). - for å felle en rype kreves ikke mer en treff av ca 3-5 hagl.

 

Hagl-SØRPE :( ... Huff jeg vemmes over ordet :)

 

Sorry OT

Mvh

Link to comment
Share on other sites

hehe :mrgreen:

@ bobby: Vi er HELT enige. Det er spissformulert, for å få frem et poeng: Man får ikke mer 'drep' i hagla med større hull i tuten, i motsetning til med rifle. I den grad man har nytte av supertett haglspredning blir det på jakt på spissmus på noe hold... :winke1:

 

Og, det som er viktig i tillegg til chronograf (går helt fint! Må bare skyte nærme. På kort hold er hagleladningen som en klump), er å teste dekning. Det var rype-store hull i magnum ladning i min hagle. Relativt lette ladninger gir best dekning, etter min erfaring. Og best hastighet. Det er et paradox, som man ikke får med seg om man sammenligner hagle med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Er det mye forskjell i vekt på en slik drilling i cal 12/76 opp mot en i 20/76?

Merkel oppgir ca 3,1kilo på sine sider og spesifikerer ikke vek for cal12 eller 20.

Drillingen vil vel være endel smekrere med 20/76. Har mest lyst på en i cal 12 :forvirra:

 

Vet ikke om min drilling fra 90- tallet er relevant, men jeg har en Merkel Lutken i 20/76 og 6,5x55 og den veier 3,2 kg uten kikert. Siden jeg ikke hadde råd til ny drilling kikket jeg på andre i kal 12, og da spratt vekten helt opp i 3,6 kg. Løpslengde på min er 63 cm, har nyere drillinger kortere løp? Ringte på en Heim i går, og i cal 20/76 og 6,5x55 veide den 3,6 kg. Går med ei Gyttorp hagle i kal 12 ellers, og den veier 2,7 kg, synes det betyr en del når en skal gå i mer eller midre ferdigstilling en hel dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Med tanke på å bære drillingen, eller hagla for den sakens skyld, en hel dag i ferdigstilling, vil jeg anbefale quickshooter reim. Helt genialt :D

Jeg har en k96 i 20/76, 7x57R. Er veldig fornøyd. Estetisk så synes jeg 20 ser bedre ut en 12. I hvertfall med kort løp. Kan ikke skjønne at en 12 ikke er bredere over ryggen, men har ikke lagt de ved siden av hverandre.

Hadde jeg kjøpt ny i dag, hadde jeg nok kjøpt 12/76 med 6,5x55 :oops: Ganske enkelt for at det er bedre tilgang på alternativ hagl på 12, og at 6,5x55 har hyllemeter med fabrikkladd som går godt. Både til fugl og hårvilt. Er som sagt fornøyd med min, men som perfeksjonist måtte jeg lade selv for å komme ned i 20mm på 3 skudd med pause imellom.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 150 grs Sierra HPBT. Ladet med N150 krutt, men det var litt vel friskt tror jeg, så hastigheten ble vel høy. Lader nå med N160. Gir meg 775 m/s. Kan sende deg mine ladedata på pm. Har også prøvd 130 grs. Fordelen med 150 er at den gir nogenlunde likt treffpunkt som oryx fabrikk, og det stemmer bra med de faste siktene :D

Når det gjelder klatring, så samlet 130 grs i snusboksen med tre kjappe. Kan hende det gikk såpass fort at klatringa ikke hadde begynt enda... Med 150 så klatrer den ca 6-10 på nr 2 og videre på nr 3. Når jeg tar storviltprøven, skyter jeg rett på på første, litt lavere på andre, og i bunn av ringen på nr 3.

Link to comment
Share on other sites

Er vel individuelt med hvor mye hver enkelt drilling klatrer vil jeg tro.Jo heitere kaliber desto mere klatring.Lader for 7x57R i en kombi.Der samler rifleløpet under 1 tomme på 3 skudd ved total avkjøling og klatrer 10 cm på ett kjapt andre skudd.Jeg bruker Nosler 140 Accubond og Winchester 150 Power point i min kombi.Begge oppfører seg likedan på varmespredning.Kruttet jeg foretrekker er Norma 19.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nå har vel alle som bestilte drilling fått dem levert vil jeg tro.

Min kom i går.Noen spørsmål om drillingen type merkel 96k.

Hvordan tar man av bakstokken på denne for vanlig smøring og vedlikehold?.Det var ikke med noe bruksanvisning i eska på min i det heletatt.

Ellers ett aldeles nydelig våpen.

Det blir testskyting i helga.Raport kommer.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er skruer i bak kappa,men det går en skrue gjennom stokken litt foran sikringa/oppspenneren.Trenger man ikke å ta ut denne?

Det er en unbrako skrue under bak kappa på min.

 

Edit:

 

Da har jeg plokka av kolben og smurt opp mekanismen med spray grease.(litium)

Måtte slipe til ett smalt flattjern og skru av skruen i bakkant av avtrekker bøylen og den gjennomgående maskinskruen under toppnøkkelen.Løsna så unbrakoskruen inne i kolen under bak kappa.Skruene på bakkappa har stjerne spor.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa drillingen på skytebanen med innskyting av kikkert.Kikkerten er en Leupold VXR 3-9X40

Drillingen min er i 7x57R ,det samme som kobien min.

Testa på 100m med 150gr Winchester PowerPoint og Nosler 140gr Accubond.

Presisjonen er meget god med begge kuletyper med 3 skudds samlinger under 25mm.

Testa også om den klatret mellom skuddene pga varmskyting.Første skudd midt i, neste ca 7cm opp og tredie skudd nye 7 cm opp.

Kjøpte med en MAK montage og denne må testes med av og på montering og skuddfasthet.

Testa også de åpne siktene og de var midt i på ca 40m.

Er det noen som veit om det finnes dobbelt rifleløp med hagleløp til denne merkel 96 drillingen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...