Jump to content

Valg av 9 mm til felt Sig P210 S- Target-Sig X-Six S- Match


265

Recommended Posts

Har sett meg ut 2 våpen å velge mellom Sig P210 Super Target og Sig X-Six Super Match.

Er vel Pardini GT 9 som har vært førstevalget får mange til millitær felt men våpen med allu ramme er ikkje et tema.

Har bare sett våpna på bilder hos H&H så trenger info fra brukere av disse 2 pistolene på godt å vondt!

P210 Super Target har 8 skudd mag. så bør ha å et mindre grep eg har ikkje så store hender så betyr litt.

X-Six Super Match har 19 skudd mag. så går utfra grepet er større utan å tatt i noen av pistolene. Til felt i millitær er det jo lov å bruke begge hender untatt på en standplass som er beste hånd på di fleste stevner eg deltar på så da kan eg nok leve med et større grep.

Trenger bare 6 skudd i felt så P210 Super Target holder da men mener dere X-Six Super Match er den overlegen på rekyl presisjon så får eg gå for den men skal prøve å få ta å klå litt på begge før eg bestemmer meg.

Så da håper eg det er noen brukere som kan komme med sine erfaringer av disse 2 pistolene kven av di er best på rekylopptak presisjon osv å ting en ikkje er nøgd med.

Link to comment
Share on other sites

Har p210 super target med 6" pipe og x5 super march. Har forholdsvis liten hånd, men syns jeg har like god kontroll på en hånds skuddene med x5en, selv om den har betydelig større grep. Jeg skyter litt bedre med p210en, men det tror jeg er fordi jeg har skutt mest med den, og kanskje litt på grunn av lengre siktelinje. Vurderer å kjøpe x6 løp og sleide til x5en, men har ikke helt bestemt meg enda. Tror jeg skal prøve å skyte en sesong med x5en først, har bare skutt en konkurranse med den til nå så jeg kan ikke si noe sikkert om hva som er best.

Link to comment
Share on other sites

Min er ervervet til grovfelt og brukes i det så jeg skyter *mye* 1 hånds med den, og det er relativt problemfritt, selv med ipsc geco som er litt livlig, fjærene gir litt dip i starten når de er nye, men så går det seg til og alt blir bra. Er vel beste 1 hånds pangen jeg har hatt av grovere kaliber.

 

Jeg liker sleidebevegelsen på X5'en bedre, men siktelinjen, vekten, rekylopptak osv på x6'en er igjen bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i hvert fall anbefale P210 Super Target, men hva som blir det riktige for deg vet du best etter å ha prøvd begge. Ytelsesmessig er det nok ingen forskjell på dem, så da blir det en ren smakssak.

 

Det bør også nevnes at Sig-Sauer flytter all pistolproduksjon til USA i løpet av 2015, så hvis man vil unngå "mandagsprodukter" etter Exeter overtar X-serien og P210 så kan det være lurt å handle relativt snart.

Link to comment
Share on other sites

Ja er P 210 Super Target eg har først på lista pga grep størrelse men eg må få prøve begge før eg tar en avgjørelse.

Utfra det eg har lest meg til er det justerbart avtrekk på X-Six S-Match.men ikkje på P210 S-Target?

Dere som har P210 S-Target kva er avtrekk vekta ut av esken på den ?

Må få kjøpe før det blir US produksjon det va dåli nytt!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt X-six, har nå en 210 Supertarget. X-six er feitere i grepet og er vel hovedgrunnen til at jeg byttet. Men grepet på SuperTarget`en er ikke så veldig mye mindre, men det er mer velformet.

Presisjonsmessig er de like, toppklasse. Men x-six kan ha lengre patronlengde. En annen fordel med X-six er justerbart avtrekk og plasseringen av avtrekker, samt at rekylen virker litt mykere.

Vurder også en P220 x-six, da får du en singelstack men med de fordelene X-sixen har.

Men SuperTarget`en er penere, mye penere. Grunn god nok 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en P220 X-six classic, den er veldig like som P226 X-six supermatch, lavere kjernelinje på sleiden og slikt, P220 er jo singelstack, men grepet er overaskende likt, jeg bytter mellom de uten å tenke veldig over det, avtrekksmekanismen er jo identisk og begge er SA.

 

Jeg skyter stortsett identiske poengsummer om banen har likt antall 1/2hånds i mil/grov.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt X-six, har nå en 210 Supertarget. X-six er feitere i grepet og er vel hovedgrunnen til at jeg byttet. Men grepet på SuperTarget`en er ikke så veldig mye mindre, men det er mer velformet.

Presisjonsmessig er de like, toppklasse. Men x-six kan ha lengre patronlengde. En annen fordel med X-six er justerbart avtrekk og plasseringen av avtrekker, samt at rekylen virker litt mykere.

Vurder også en P220 x-six, da får du en singelstack men med de fordelene X-sixen har.

Men SuperTarget`en er penere, mye penere. Grunn god nok 8)

 

 

Når du sier X-Six kan ta lengre patronlengder går utfra P210 Super Target spiser alt av fabrikkammo eller er den kresen feil mating etc?

Link to comment
Share on other sites

Dette er svada og nonsense!

Slutt med falsk ryktespredning og pølsevev!

Med mindre dere baserer informasjonen på offisiell pressemelding ville jeg vært forsiktig med å spre slikt budskap.

Og til dere andre som lytter til forum posteres informasjon;

Søk fakta før dere gjør dere opp en mening!

 

Sig har nettopp oppgradert maskinparken i Tyskland, og ingenting tyder på noe annet enn at det er business as usual!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg blitt feilinformert av amerikanere som misforstod uttalelser fra direktøren for SS i usa. Beklager!

 

Back on topic:

 

Avtrekket i P210 ST er ikke like justerbart som på X-six, men avtrekksstopperen er justerbar, og vekta kan til en viss grad justeres ved å endre forspenning av hanefjæra. Avtrekksvekta på min lå et sted mellom 1,5 og 2kg da den var ny. Etter fjerning av tennålsperra er den nok litt lettere, men jeg har ikke målt.

 

Patronlengde: enkelte kuler (bl.a. H&N HP; det samme gjelder muligens for enkelte SWC og TC-kuler) må settes noe dypere i hylsa enn anbefalt for å kamre skikkelig, men med vanlige rundnesede kuler (både hjemmeladet og kjøpeammo) har jeg ikke hatt noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har medium str hånd og trives veldig godt med Sig p226 x modellene. Har en x-five allround til IPSC Production og en X-six til felt og PPC (og venter nå i stor spennig på min x-five til IPSC Open fra PVAS). En av fordelene med x -serien er at du lett kan kombinere forskjellige topper til forskjellige skytedisipliner og grener, og så er de ikke minst meget gode å skyte med. Innvendig er det mye deler som går omhverandre i forhold til standard p226 og det betyr at det ettehvert blir endel ettermarketsdeler å få tak i. Mine Sig'er har gått knirfritt og de mater H&N kuler (col 28,8 mm) bedre enn STI Targetmaster'n (siden det ble nevnt høyere opp).

 

Treskjeftene fra Sig/Nill er veldig ergonometrisk bra, men de nye G-10 grepene fra Hogue som sitter på match serien er litt slankere og endel hissigere i grepet. På min x-five Allround har jeg prøvd litt av hvert av skjefteplater for å jage bedre "hitfaktor" (stresse litt ned og ta bedre siktebilder har vært mest effektiv medisin hitil...) - Jeg har handlet dyre treplater fra Nill, som løfter Allrounden estetisk men de blir fort stygge av DSS aktivitet. Jeg stiplet det orginale plastskjeftet med en spiss loddebolt og fikk et meget bra grep, men da hadde jeg allerede bestilt dyre aluminium skjefteplater fra Hogue til p226 som jeg for skams skyld har på nå. De er litt slankere enn orgialskjeftene og har godt mønster som sitte bra i hånda. De passer fint men måtte ha litt "Dremling" for å passe til kanten som magbrønnen henger på. Jeg har også noen skjefteplater av den nye slanke plasttypen fra Sig uten skruer som jeg ennå ikke har prøvd.

 

De første gangene jeg tok i Sig x modellene synes jeg skjeften var store, men det går fort over. Nå synes jeg 1911 grepet nesten er litt pinglete ...

Link to comment
Share on other sites

Takk for all info,da er det litt ulike skjefteplater å få tak i og.

Noen som vet kor lenge X-Six å P 210 har vært på tilgjengeleg.

Har blitt fortalt nye sig lages på CAD CAM maskiner i relativt bløtt stål men er etter dagens målestokk bra våpen.

Men kommer ikkje nærheten av Sig laget i Sveits på stålkvalitet så vil tiden vise kor bra holdbarhet di har?

Får høre rundt om noen forhandler har noen av våpna på lager til nå er det negativt der eg har spurt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på den gamle og den nye er vel at de game Sveitser-Sigene ble smidd, mens de nye freses ut. Begge prosesser har vel både fordeler og ulemper. CAD-fresing gir jo svært gode toleranser til en rimelig penge. Jeg tør ikke tenke på hva produksjonskostnaden av en "gammel" Sig hadde vært om den ble produsert på gamlemåten i dag, uten at jeg tror det ville hatt noen vanvittig stor fordel. Om moderne stål er noe dårligere har jeg heller ingen veldig stor tro på. Om noe har jo også metalurgien kommet noen steg videre... Kvalitetsforskjellen på en gammel og en ny ser vi vel først om 30-40 år?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg blitt feilinformert av amerikanere som misforstod uttalelser fra direktøren for SS i usa. Beklager!

 

Back on topic:

 

Avtrekket i P210 ST er ikke like justerbart som på X-six, men avtrekksstopperen er justerbar, og vekta kan til en viss grad justeres ved å endre forspenning av hanefjæra. Avtrekksvekta på min lå et sted mellom 1,5 og 2kg da den var ny. Etter fjerning av tennålsperra er den nok litt lettere, men jeg har ikke målt.

 

Patronlengde: enkelte kuler (bl.a. H&N HP; det samme gjelder muligens for enkelte SWC og TC-kuler) må settes noe dypere i hylsa enn anbefalt for å kamre skikkelig, men med vanlige rundnesede kuler (både hjemmeladet og kjøpeammo) har jeg ikke hatt noen problemer.

 

Jeg har en P210 silver target = 5" sleid/løp = ørliten forskjell i vinkel patronen må mates fra magasin til kammer målt i mot super target med 6" sleid/løp. (slik jeg tenker har 5" litt bedre vinkel enn 6").

 

Avtrekksvekt: min er mer enn 1,5 kg, noe de som prøver våpenet har vansker med å tro. Jeg har ikke gjort noe, men skal ta storrengjøring og slakke hovedfjæra litt.

 

Patronlengde: Jeg har ladet all min ammo med patronlengde 28,8 mm, dette er en resept jeg har hatt i over 10 år til dynamisk skyting. Min erfaring er at RN (round nose) kuler kamrer langt dårligere en TC (truncated cone = hulspiss etterligning) med patronlengde 28,8 mm. Jeg skal nå lade med patronlengde 26,6 mm og SWC (semi wade cutter = nesten som TC) 122 grs kule fra kulegrosisten. (Magtech fabrikk ammo med RN kule måler 29,3 mm - har ikke testet denne i pistolen).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt X-six, har nå en 210 Supertarget. X-six er feitere i grepet og er vel hovedgrunnen til at jeg byttet. Men grepet på SuperTarget`en er ikke så veldig mye mindre, men det er mer velformet.

Presisjonsmessig er de like, toppklasse. Men x-six kan ha lengre patronlengde. En annen fordel med X-six er justerbart avtrekk og plasseringen av avtrekker, samt at rekylen virker litt mykere.

Vurder også en P220 x-six, da får du en singelstack men med de fordelene X-sixen har.

Men SuperTarget`en er penere, mye penere. Grunn god nok 8)

 

 

Når du sier X-Six kan ta lengre patronlengder går utfra P210 Super Target spiser alt av fabrikkammo eller er den kresen feil mating etc?

Min gamle Sig 210-5 hadde gammel Geco TC som favorittpatron, fant en eske og skulle prøve den i SuperTarget`en, den var langt i fra å kamre.

Link to comment
Share on other sites

Er det anna mate vinkel i Super Target kontra X-Six eller trangere i kammer?

 

Trangere kammer/overgangskonus. "Lange" kuler butter mot riflingen i løpet. Løsningen er så enkel som å sette kulene litt dypere i hylsa, men det er ikke optimalt mtp. trykk hvis man lader hardere enn jeg gjør (med 4.1grn N330 og 124grn kule ligger jeg hårfint over faktorkravet i mil.).

 

X-six B&Wen på finn ser jo fin ut, og prisen er nok heller ikke så ille (nypris hos HH er ca 24000). Lakken på ramma (Nitron eller hva de nå kaller det) slites fortere enn de elokserte aluminiumsrammene som brukes som eksempel i alle "how to inspect a used Sig"-guidene på diverse amerikanske forum, så det som kan ses av slitasje på kontaktflatene mellom ramme og slide er ganske normalt.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka opp X-Six B&W i dag di sier den er håndlaga på Youtube men det er svada.Den er laga på same maskin som en vanleg X-Six men alle skruer -hane-å andre detaljer er håndpussa å den ser flott ut men det som betyr noe løp etc er det same.

Eg fekk se på en X-Six Match i dag å grepet var ikkje så stort som eg frykta så kan håntere den utan for store problemer.

Men en Super Target var bedre til presisjon skyting pga et litt mindre grep sa en kar som har skutt i VM .

Får huske på patronlengden vis det blir lading å eg går for en S- Target må få klå på den og før eg bestemmer meg ikkje lett dette skulle vært som i US kjøpt begge å sett kven en likte best :)

Link to comment
Share on other sites

Har denne karen universal-hender? Det faller jo litt på egen urimelighet, da slikt er VELDIG individuelt :P

 

Ja det var litt ego han er same size som meg med middels size hånd så du har rett er individuelt.

Han fekk litt bedre grep på Targeten men forskjellen ikkje så stor sjøl med 8 mot 19 skudd mag

Link to comment
Share on other sites

Det å ha skutt i VM vil etter min mening ikke umiddelbart gjøre han til noen guru. Og spesielt innen pistolskyting ser det ut som det finnes svært få fasitsvar. De to beste pistolskytterne jeg kjenner er veldig forskjellige som typer, og har ganske forskjellig tilnærming til faget. Likevel er begge mye bedre skyttere enn de fleste av oss noen gang vil være i nærheten av å bli.

 

Begge har for øvrig vunnet VM...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Dette er svada og nonsense!

Slutt med falsk ryktespredning og pølsevev!

Med mindre dere baserer informasjonen på offisiell pressemelding ville jeg vært forsiktig med å spre slikt budskap.

Og til dere andre som lytter til forum posteres informasjon;

Søk fakta før dere gjør dere opp en mening!

 

Sig har nettopp oppgradert maskinparken i Tyskland, og ingenting tyder på noe annet enn at det er business as usual!

 

 

Dette ryktet popper opp igjen på nettet temmelig ofte...

 

http://sigforum.com/eve/forums/a/tpc/f/ ... 7160094573

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel mer "svada nonsense, falsk ryktespredning og pølsevev" som PVAS' representant kalte det, men når 2/3 av de ansatte får sparken hos en høyteknologisk produksjonsbedrift begynner det å lukte styrt avvikling...

Link to comment
Share on other sites

når 2/3 av de ansatte får sparken hos en høyteknologisk produksjonsbedrift begynner det å lukte styrt avvikling...

Eller så har de automatisert en god del.

Bedriften jeg jobber for måtte vel ha tredoblet antall ansatte om vi ikke brukte roboter og annen automatisering.

... og da hadde vi gått nedenom og hjem. I nordeuropa er ufaglært arbeidskraft dyrere enn roboter.

Link to comment
Share on other sites

Vi får håpe produksjonen forsetter i Tyskland lenge, tror det er det beste kvalitets messig.

Prata med Tysklands største Sig forhandler å di sa ca 90% av produksjoner går til USA så faren er vel stor en gang i tiden mer blir produsert der ?

Men det største problemet i Norge når skal vi få kjøpe S-Target eller Super Match???.

Min forhandler sa siste leveranse var sist sommer 2014 så er en stund siden.

I Tyskland var det det 3-4 dg lev tid DVS tiden det tok fra fabrikk til butikken.

Sverige fekk S-Match denne uka samme i Danmark men alle var forhånds bestilt :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...