Jump to content

Hvilket er/blir ditt europeiske favoritt standardkaliber?


Guest

Hvilket er/blir ditt europeiske favoritt standardkaliber?  

233 members have voted

  1. 1. Hvilket er/blir ditt europeiske favoritt standardkaliber?

    • 7 x 57 Mauser
      24
    • 7 x 64 Brenneke
      17
    • 8 x 57 IS
      86
    • 8 x 64 S
      4
    • 8,5 x 63 Reb
      5
    • 9,3 x 62
      97


Recommended Posts

Det interesserer meg virkelig skikkelig hvilket europeisk standardkaliber kammermedlemmene har, eller vurderer å handle fremover? Her spør jeg spesifikt kun vedr. standard riflekaliberne! Kragepatroner og magnum-/Afrikakalibere behandles senere.

6,5 i sine forskjellige varianter (ja, det finnes også andre :D ) har jeg ikke tatt med i betraktningen, fordi dette blir fortløpende, ja hele tiden diskutert, opp og ned til fullstendig utmattelse! :wink:

 

Edit: Det også fullt mulig og ønskelig å skrive hvorfor man traff/treffer et valg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

* 6,5x54mm og 9,5x57mm Mannlicher-Schønauer..(har)

 

Har veldig lyst på dobbelrifle/ekstra løpssett i 9,3x74R...det vil si mitt anglofile våpenhjerte ønsker seg .375 Flanged, men hjernen sier 9,3x74R... :lol:

 

Ta 375 H & H flanged for dobbelrifla! 9,3 x 74 R blir kanskje for vulgært. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev at magnum- og Afrikakaliberne behandles senere. Du tror vel ikke at jeg skal glemme min all - time favoritt! :D

9,3x62 er vel og blir vel et afrika kaliber

 

Jada, ... :mrgreen: Men patronen regnes til standardkaliberne. Det samme med 8,5 x 63 Reb som egentlig er klassisk magnum ut fra dens ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte 8x57IS ut i fra lista, tror det må være den beste allround patronen..

 

Stemmer nok det! Very "versatile calibre" som de anglofile skulle si. :D Personlig har jeg også store sympatier for 7x 57 og 7x 64. Stemte 8,5 x63 Reb, fordi det er et kommende stjerne som yter veldig, veldig mye og er meget lett å lade for.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo ikke med våre kjære Rand Patroner. Kommer vel etterhvert det da ... ):

 

Kragepatroner og magnum-/Afrikakalibere behandles senere.

 

Nei da, kragepatronene får så klart sin ekstra gallup. :D

Link to comment
Share on other sites

6,5x55,

 

Men den mangler i lista.

 

6,5 i sine forskjellige varianter (ja, det finnes også andre :D ) har jeg ikke tatt med i betraktningen, fordi dette blir fortløpende, ja hele tiden diskutert, opp og ned til fullstendig utmattelse! :wink:

 

Eventuelt kan man foreta en ekstra gallup for kun 6,5 patroner, men jeg tviler på at det blir noe annet enn den vanlige kritikløse 6,5 x 55 skryt. Det finnes mange veldig gode 6,5 kreasjoner der ute, og kanskje begynner virkelig noen å fundere på nye muligheter i dette klassiske kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Denne poll-tråden leder tankene hen mot valgkampanjer innad i de politiske partier: valgkomiteene er de som plukker frem de kandidatene de ønsker plassert, og avstemningen gjelder da kun disse.

 

Her har trådstarter vært sin egen valgkomite, og har bla. plukket frem sin egen favoritt, 8,5 x 63 Reb (rebel?), en av Blaser domestikert improved type wildcat, rett og slett en variant av .338-`06 improved dette. Et kaliber kun en bitte liten menighet har hørt om, langt mindre har kjennskap til.Tror det vil gå med denne som med andre Blaser-kalibre, de får minimal utbredelse: Tror de fleste innser at dette kommer aldri til å bli noe utbredt standardkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Her har trådstarter vært sin egen valgkomite, og har bla. plukket frem sin egen favoritt, 8,5 x 63 Reb (rebel?), en av Blaser domestikert improved type wildcat, rett og slett en variant av .338-`06 improved dette. Et kaliber kun en bitte liten menighet har hørt om, langt mindre har kjennskap til.Tror det vil gå med denne som med andre Blaser-kalibre, de får minimal utbredelse: Tror de fleste innser at dette kommer aldri til å bli noe utbredt standardkaliber.

 

Jeg synes faktisk at det kunne ha vært bedre for deg å få tilstrekkelig informasjon før du forteller blankt tull! 8,5 x63 Reb er en komplett egen utvikling og har ingenting med 338-06 AI å gjøre! Videre har dette aldri vært et Blaser – kaliber, og samarbeidet mellom W. Reb og kontinentale produsenter, deriblant Blaser, har vært svært vanskelig i begynnelsen.

 

@Kalstad, en liten hint til deg personlig: Det hjelper svært lite å omtale seg selv i tredje person som Gaius Julius Caesar gjorde, når man mangler forutsettingene.

Link to comment
Share on other sites

8,5 x 63 Reb er en 9,3 x 62 hylse halset ned til .338 kaliber.

Men man kan bruke hylser fra .30-06 og kalibre basert på den hylsen.

 

Fra forum.robsoft.nu:

"I have exchanged emails with Werner Reb and he is very proud of his baby. He went to a lot of trouble to get the round CIPd and Blaser and Mauser list it on their websight. i had origanally thought it was a 338-06AI but the shoulder is moved forward more. The base size is the same as the 30-06. The closest description I came up with after looking at case dimensions was a 338-280 Remington AI.Brass with the right headstamp are available in Germany but nearly impossible for me to get my hands on so I am using 30-06 brass and intend to switch to 35 Whelen as soon as I obtain them."

 

8,5 x 63 er marginalt forskjellig fra den domestikerte willkatten .338 Federal, og andre willkatter av mer eller mindre lik type. Hvis 8.5x63 Reb kaliberet noengang kommer i nærheten av å bli omtalt som et europeisk standardkaliber skal Kalstad spise hatten sin.

Greit nok at man i egen-entusiasme synes et uvanlig kaliber er gjeve greier, men man må ikke koble rasjonell vurderingsevne helt ut slik du etter Kalstads mening har her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at det kunne ha vært bedre for deg å få tilstrekkelig informasjon før du forteller blankt tull! 8,5 x63 Reb er en komplett egen utvikling

Takk det samme:

Fra forum.robsoft.nu, enkommentar fra en person med direkte informasjon fra skaperen av patronen8.5 x 63 Reb:

"It's a 9,3x62 case necked down to .338 with a 40 degree shoulder.....I spoke with the "father" of this cartrige last december on a driven hunt in hungary" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du snakker og skriver mye, ganske mye tull! 8,5x63 Reb baserer seg på .35Whelen som utgangsbasis, har spesifikke dimensjoner som utgjør en stor forskjell til 338 - 06 AI. Dessuten har 338 - 06 AI høyere gasstrykk og mindre ytelse! Siden du omtaler deg selv fortløpende i tredje person alias @GaiusJulius er du garantert i stand å lese tysk også ... :mrgreen:

Originaltekst fra Werner Reb: http://www.werner-reb.de/40680/40689.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Din andrehånds informasjon vedr. Reb sine oppfinnelser kan du legge et sted ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at det kunne ha vært bedre for deg å få tilstrekkelig informasjon før du forteller blankt tull! 8,5 x63 Reb er en komplett egen utvikling

8,5x63 Reb baserer seg på .35Whelen som utgangsbasis, har spesifikke dimensjoner som utgjør en stor forskjell til 338 - 06 AI.

 

Ser ut som en temmelig klar selvmotsigelse...

 

Willkatter har vel visse dimensjoner som avviker fra utgangsversjonen? Hvis ikke ville de vel ikke være willkatter?

Nå blander du inn gasstrykk også....en willkatt blir ikke en willkatt om man hver trykkgrensen i en standardpatron. Og du roter mer også: hvis du leser hva Kalstad har skrevet, så har han aldri nevnt spesifikt .338-`06 AI. Det er noe du selv har fått inn i hodet ditt.

Tysk? Kalstad tok sin sivilingeniørutdannelse i tyskland, i sin tid. Hva er dine kvalifikasjoner i tysk? Google translator?

Link to comment
Share on other sites

Tysk? Kalstad tok sin sivilingeniørutdannelse i tyskland, i sin tid. Hva er dine kvalifikasjoner i tysk? Google translator?

 

Sivilingeniørs - utdannelse i Tyskland, du??!! Eventuell videregående slott - skole antar jeg da, pga. flittig bruk av tredje person og Plural Majestatis. :mrgreen: Mine kvalifikasjoner angående tysk er enkelt forklart, det er mitt morsspråk!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

Utelatelse av den "skandinaviske" 6,5 x 55 sier litt om seriøsiteten i denne avstemningstråden. En navlebeskuelse av trådstarter å ta med nisjekaliberet 8,5 x 63, som i praksis jo ikke er noe annet enn en utblåst, korthalset og brattskuldret .338-`06, eller willkattet .338 Federal om du vil.

 

Hvor "europeisk er 8,5 mm? Vi har noen 8,5 diameters kalibre konstruert i europa/skandinavia, men de har beholdt tomme-benenvnelsen, eks. .338 Lapua og .338 Norma. Tør påstå at patronen 8,5 x 63 Reb ikke er ekte europeer, tenker da i hovedsak kontinental-europeer og skandinavisk, fordi kulediameteren opprinnelig er amerikansk-engelsk.

9,0 og 9,3 mm derimot, er ekte kontinentaleuropeiske.

Link to comment
Share on other sites

Tysk? Kalstad tok sin sivilingeniørutdannelse i tyskland, i sin tid. Hva er dine kvalifikasjoner i tysk? Google translator?
Sivilingeniørs - utdannelse i Tyskland, du??!! Eventuell videregående slott - skole antar jeg da, pga. flittig bruk av tredje person og Plural Majestatis. :mrgreen: Mine kvalifikasjoner angående tysk er enkelt forklart, det er mitt morsspråk!

Hehe masse morro... Kalstad kan jo registrere seg på wild und hund forum og spørre Werner Reb...på tysk. http://forum.wildundhund.de" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter legger for dagen en underlig oppfatning av europeisk geografi. I oversikten over stembare kalibre forekommer kun mm benevnelser. Har trådstarter "glemt" at England hører med til Europa? Eller vet han det ikke?

 

Hvis man tar willkatten .375-`06 og kaller denne f.eks. 9,5 x 63 Bab,og får en eller annen våpenfabrikk til å lage et knippe løp i kaliberet til systemrifler, kan noen da i sin villfarelse finne på å inkludere det som en kandidat til "europeisk standardkaliber"? Kalstad bare spør i den forbindelse hvor navlebeskuende kan det bli?

 

Begrepet "europeisk standardkaliber" har etter Kalstads velbegrunnede vurdering liten mening. Kaliberpreferansene i forskjellige deler av Europa er forskjellig. Derfor er denne tråden intetsigende, og i Kalstad øyne kun laget for å fremme trådstarters egen favoritt nisjekaliber.

 

Skandinavisk-europeisk standardkaliber kan ikke være noe annet enn 6,5 x 55. Så får Kontinental-Europa krangle om 7 x 57 eller 8 x 57. Og England om atter andre.

Link to comment
Share on other sites

6,5x 55 og 9,3x64 Begge mangler dessverre i lista.

 

Det lønner seg iblant å lese første innlegget! :wink: Da står hvorfor 6,5 kaliberne ikke har vært med. Videre at kragepatroner, magnum - og Afrikakalibere behandles senere i ekstra meningsmålinger. 9,3 x 64 er rendyrket magnum ikke sant?!

Link to comment
Share on other sites

8,5 x63 Reb er en komplett egen utvikling

8,5x63 Reb baserer seg på .35Whelen

Ser ut som en temmelig klar selvmotsigelse...

Faktisk en usedvanlig klar selvmotsigelse.

 

Kalstad vil selvsagt forsøke å se forbi desinformasjon, selvmotsigelser som den ovenfor, og overdrevet ønsketenkning fra TS angående prestasjonene for hans favorittpatron 8,5 x 63 (.338- `06 Reb improved).

Kulediameteren 8,5 mm er interessant, selv om den ikke er metrisk-europeisk. .338 er en gammel engelsk kulediameter. (Som også .333 er.)

 

8,5 mm kuler, fra en middels stor ubeltet hylse, med moderne trykkgrenser for solide våpen, kan faktisk fylle et "gap" mellom de mye brukte jaktkalibrene 7,62 x 63 SPRG og 9,3 x 62.

.338 Win Mag har noen brukere her i Europa, men er en beltet hylse. Og har markert høyere ytelse enn 8,5 Reb. .340 Weatherby likeså. Ingen av disse beltede magnumene er direkte utbredt.

 

Ser på hjemmesidene til Reb at han opererer med kulevekter fra drøye 10 g opp til 17.8 gram for sin 8,5 mm. De tyngste kunne være aktuelle for elg, gitt en kulekonstruksjon tilpasset denne patronens hastigheter. Høyere hastighet enn de tyngre 9,3 kulene. Litt mindre tverrsnitt, og med bra kulelengde for dybdevirkning med de tyngre.

 

Patronen er likevel en nisjepatron, en proprietær, domestikert willkatt.

Hva med patronenens bruksmessige egenskaper? Den er belteløs- bra med tanke på mating. Men den skarpe skulderen, vil den mates like glatt som andre patroner med slakere skulder ved raske repeteringer?

Patronen har høy trykkgrense, - hvis man lader med standard hylser fra .35 Whelen eller .30-06, hva vil hylsestrekk og hylseliv bli? For de som ikke skyter mye og lader selv, betyr dette ikke mye. Dersom trykkgrensen er høy, må de proprietære hylsene ha tykkere godt, som reduserer ladevolumet...Proprietære hylser fra mindre produsenter har en tendens til å koste mer enn andre hylser.

 

Ser ut til at 8,5 x 63 Reb ligger litt svakt an fra starten i avstemningen.

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 uten tvil.

Siden vi ikke får lov til å snakke om 6.5x55(ups :P ), så ligger 9.3x62 godt foran de andre.

God nummer 2 er 8x57, og 7x57 er ikke verst den heller:)

 

De andre er mer eller mindre sære etter min mening og har egentlig ikke så mye for seg, selv om jeg egentlig ikke har så imot særinger på generelt grunnlag :)

Man må vel egentlig i ærlighetens navn trekke det litt langt for å kalle dem standardkalibre også.

De er vel mest egnet for spesielt interesserte :winke1:

 

Grunnen til at jeg mener 9.3x62 er det beste kalibret, er den enorme allsidigheten til kalibret innenfor de jakthold de fleste holder seg til.

Det er et kaliber som har litt punch på dyret det treffer, men likevel en så moderat rekyl at de aller fleste kan skyte godt med det, med et godt tilpasset våpen og en del trening.

Den fungerer godt på det aller meste av vilt bare man velger rett kuler til sitt bruk.

Også bøffel, selv om den ikke er tillatt til det overalt.

 

Straks man begynner med noe grøvre og evt. raskere kaliber, er det mange jegere som får redusert presisjonen sin betraktelig.

 

Jeg eier desverre ikke for øyeblikket ei rifle i 9.3x62 da jeg solgte min for noen år siden.

Jeg vurderer sterkt å selge min gudsjammerlig kjedelige 308 for å gjøre plass til et annet våpen, og jeg har en hard diskusjon med meg selv om det skal bli en 9.3x62 eller en 416 Ruger.

Det spørs om jeg må finne en eller annen lur løsning, så jeg får kjøpt begge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I beg to differ...

 

Siden .375H&H er like europeisk som 9,3x62 så mener jeg den er bedre og faktisk mer anvendelig....en patron du kan skyte alt fra elg t.o.m elefant med...kulevekter fra 235 til 380 grain !

 

Jaja...jeg vet at .375H&H er en magnumpatron....men mange verden over ser den som en stor .30-06...og rekylen er ikke særlig verre enn 9,3x62..

 

Min påstand er herved at .375 Holland&Holland er verdens beste/mest anvendelige storviltpatron, det har den vært siden det herrens år 1912.

Link to comment
Share on other sites

Slik juksing som å nevne 375 H&H i denne tråden er ikke tillatt :winke1:

Som du selv sier, så er det å regne som en magnumpatron :)

I tillegg mener jeg at den økte rekylen i forhold til 9.3x62, er veldig ofte et terskel for høyt når det gjelder rekyl for veldig mange, til at de skyter godt med den.

 

Men dersom man først skal tillate seg å snakke om de litt grøvre, så holder jeg en knapp på 416 Rigby istedenfor 375 H&H :)

Link to comment
Share on other sites

Selv om @GaiusJulius blir helt galen, :mrgreen: har jeg absolutt nødt til å nevne 8,5 x 63 Reb i sammenheng med konkurrenter som 9,3 x 62 og den rendyrkete Magnum 375 H & H Mag. Her får brukeren en meget allsidig patron som er anvendelig med kulevekter fra 158 - 300gr. Like hastigheter og kulebaner som 300WM/WSM med 180/190gr. Den antatt beste prestasjonen viser denne med kulevekter fra 200 – 250gr. Reell magnum - prestasjon utav normalkasser og forholdsvis korte piper (60 cm) levert i en belteløs hylse. For mengdetrening hvor lite rekyl er ønskelig blir det ikke noe hekseverk å redusere ladninger til nivået av en 308W. Viktig å få vite i denne sammenheng er også at ved utviklingen av selve patronen har W. Reb allerede tatt spesielt hensyn til fremtidig bruk av blyfrie kuler som f. eks. Barnes o.l.

Link to comment
Share on other sites

Men .416 Rigby har MYE verre rekyl enn .375H&H.... :oops:

 

Pfft.

Klarer man 375H&H fint, så klarer man 416 Rigby fint også :)

Selvsagt er dette individuelt, men personlig har jeg ingen problemer med rekyl, så fremt det ikke er en 460 Weatherby med dårlig stokkdesign.....

 

Og alvorlig talt har jeg sett litt for mange "macho" jegere som gjerne vil ha en 375H&H for å vise hva slags kar dem er, men som totalt driter seg ut med den i praktisk bruk da de nærmest skjelver som aspeløs og har spasmiske rykninger idet de trykker inn avtrekkeren og hvor resultatet alt for ofte er et ettersøk.

Da er det mye bedre at de bruker en 6.5x55, og den er like macho den, etter min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...