Jump to content

Hvilket er/blir ditt europeiske favoritt standardkaliber?


Guest

Hvilket er/blir ditt europeiske favoritt standardkaliber?  

233 members have voted

  1. 1. Hvilket er/blir ditt europeiske favoritt standardkaliber?

    • 7 x 57 Mauser
      24
    • 7 x 64 Brenneke
      17
    • 8 x 57 IS
      86
    • 8 x 64 S
      4
    • 8,5 x 63 Reb
      5
    • 9,3 x 62
      97


Recommended Posts

Stusser litt over betegnelsen 8,5 x 63 mm. Kulediameteren oppgis av Werner Reb til standard .338". Da er kulediameteren 8,6 mm. Ikke at det betyr så mye...

 

Interessen for halvautomater ser ut til å øke, ikke minst på kontinentet, de gir som kjent mindre følt rekyl, gunstig for de litt sterkere kaliberne, og raske oppfølgningsskudd.

Har Gunwerks noen formening om hva denne patronens uvanlig skarpe skulder eventuelt kan ha av innvirkning på patronmating i halvautomater?

Link to comment
Share on other sites

Skarpe skuldrene er mindre egnet til rask og klanderfritt omlading i halvautomater. Det er et kjent fenomen. Slike foretrekker patroner med mer koniske hylser. Best i halvautomater er velprøvde "automatpatroner" som 308W og 8 x 57IS.

Link to comment
Share on other sites

Det med kulediameter har ofte(st) sin forklaring i at kaliberet oppgis etter pipas løps-/boringsdiameter mens kulas diameter følger riflingsdiameteren. Som DFS-skytter er du vel klar over at du bruker 6,7x55? ;-)

Jada. Du har litt rett, en av de få 6,5-ere som faktisk oppgir kaliber lik kulediameter er den litt ekstreme .264 WinMag.

Kaliberbetegnelse og kulediameter kan slinger litt, kan det.

 

Som skytter er du sikkert klar over at riflingsdybden på et rifleløp vanligvis er dypere enn 0,05 mm? :winke1:

I betegnelsen 8,5 x 63mm gir nok tallet 8,5 verken boringsdiameter eller kulediameter. Avstanden målt på toppen av bommene er nok snarere 8,4 mm.

 

Kalstad har en markert mening om at kaliberbetegnelse bør være mest mulig i samsvar med kulediameter. Som f.eks. 9,3 kaliberne våre jo har.

 

Kalstad forventer videre at patronkunstruktører heretter forholder seg til og etterlever Kalstads ønske vedrørende dette tema. (!)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at definisjonen på kaliber er boringsdiameter, eller avstanden mellom to diametralt motstående bommer.

Kulediameter er normalt 0,2 mm større.

Det er vanlig å blande begrepet kaliber og patron, det lager bare rot.

Patroner har et navn, kaliber er et mål i mm eller tommer.

F eks er 30-06 forkortet navn på en patron, det samme er 308, kaliberet på begge er 0,3 tommer, hverken mer eller mindre.

Så dessverre Kalstad, du er for sent ute til å påvirke definisjonen, men vi kan være mye mer nøye med å bruke begrepene riktig.

For de frelste kan vi også huske på forskjell på pipe og løp, det er ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

Kulediameter er normalt 0,2 mm større.

Det var mitt poeng over også, siden .338" kulediameteren for 8,5 x 63 Reb er 8,6 mm omregnet til mm.

Da blir boringsdiameter nærmere 8,4 mm, (i løp med rifling av vanlig type), slik jeg hevdet ovenfor.

Så dessverre Kalstad, du er for sent ute til å påvirke definisjonen ...

Mener du virkelig det, altså? :trist:

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 uten tvil.

Siden vi ikke får lov til å snakke om 6.5x55(ups :P ), så ligger 9.3x62 godt foran de andre.

God nummer 2 er 8x57, og 7x57 er ikke verst den heller:)

 

De andre er mer eller mindre sære etter min mening og har egentlig ikke så mye for seg, selv om jeg egentlig ikke har så imot særinger på generelt grunnlag :)

Man må vel egentlig i ærlighetens navn trekke det litt langt for å kalle dem standardkalibre også.

De er vel mest egnet for spesielt interesserte :winke1:

 

Grunnen til at jeg mener 9.3x62 er det beste kalibret, er den enorme allsidigheten til kalibret innenfor de jakthold de fleste holder seg til.

Det er et kaliber som har litt punch på dyret det treffer, men likevel en så moderat rekyl at de aller fleste kan skyte godt med det, med et godt tilpasset våpen og en del trening.

Den fungerer godt på det aller meste av vilt bare man velger rett kuler til sitt bruk.

Også bøffel, selv om den ikke er tillatt til det overalt.

 

Straks man begynner med noe grøvre og evt. raskere kaliber, er det mange jegere som får redusert presisjonen sin betraktelig.

 

Jeg eier desverre ikke for øyeblikket ei rifle i 9.3x62 da jeg solgte min for noen år siden.

Jeg vurderer sterkt å selge min gudsjammerlig kjedelige 308 for å gjøre plass til et annet våpen, og jeg har en hard diskusjon med meg selv om det skal bli en 9.3x62 eller en 416 Ruger.

Det spørs om jeg må finne en eller annen lur løsning, så jeg får kjøpt begge :mrgreen:

 

 

ikke så mye mer og si enn at jeg er 100% enig! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at definisjonen på kaliber er boringsdiameter, eller avstanden mellom to diametralt motstående bommer.

Kulediameter er normalt 0,2 mm større.

Kalstad er av den klare oppfatning, noe han som jo kjent ofte er, at "ting" bør ha informasjonsgivende betegnelser eller navn.

At en patron, med en kulediameter på f.eks. .338 tilsvarende, 8,6 mm, bør ha en slik betegnelse som forteller noe om sann kulediameter.

Tverrsnittsbelastning, "sectional density", SD, bruker man da boringsdiameter for løpet patronen skal avfyres i, eller brukes kulediameter for det gitte prosjektil for bruk i den aktuelle patron? Svaret er vel selvsagt.

Ved tolkning av treff ved konkurranseskyting, brukes diameter målt nede i riflingssporene, eller "nominell" kulediameter? Det siste.

Hvis vi ser i opplistinger over all verdens patroner, ser vi at patroner med tomme-mål ofte er "oversatt" til metriske mål også. Da oppgis sann kulediameter i mm med en desimal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å nevne det,375 er ikke minimum i alle afrikanske land,fks Zimbabwe der er 9,2 minimum tillat kaliber på de største,bare man har kaliber som er 9,2 og holder kravet til anslagsenergi så er det ok.

 

åssen de kontrollerer at dette med anslagsenergi blir overholdt er en annen sak...........

Link to comment
Share on other sites

Hvilket er/blir ditt europeisk favoritt standardkaliber, forsøk av et resyme’.

 

Første plassen går til gamle klassikeren 9,3x62 som leder i et kappløp med kun 4 stemmer foran 8x57IS. 9,3x62 er kjent for sine veldig gode egenskaper på mellomstort/stort europeisk kløv- og farlig vilt. Patronen blir også gjerne brukt i bl.a. Afrika, da spesielt i Namibia og Sør-Afrika. 9,3x62 har en håndterbar rekyl, men krever en del tilvenning og trening spesielt når kulevektene overskrider 250gr grensen.

 

På en veldig god andre plass ligger 8 x 57IS, allroundkaliberet som «det står i boka». Bortsett fra rendyrket langholdskyting vanskelig å matche som standardkaliber. 8x57IS går også veldig bra utav korte løp! Forholdvis lite rekyl. 8x57IS kommer etter min mening å ta over 1. plassen fra 9,3x62 om ikke alt for lenge, og dette fordi 8x57IS er (mye) mer allround enn 9,3x62 og har atskillig mindre rekyl. Foretrukne kulevekter fra 170 – 200gr.

 

7x57 Mauser på tredje plass er en enorm overraskelse, fordi patronen er dessverre på veien ut i Europa … Det er stor sett USA og Sør-Afrika/Namibia som holder livet i denne eksellente kreasjonen. Personlig så antar jeg at mange som bruker krage - søsken i brekkvåpen stemte for 7x57?! En får bare håpe på at mange vil finne veien til «Moren av alle moderne patronskapninger» så snart som mulig! Den er meget velbalansert, presis og meget snill. Pga. av mindre hylsevolum i forhold til kaliberet er 7x57 bedre egnet til bruk i korte løp enn 7x64. Med kulevekter opp til 177gr er denne full brukbart for alt europeisk kløvvilt.

Jeg vil sitere PH Koos Barnard med følgende: «7x57 is relevant today as it was back in 1892»! Det er vel den beste karakter patronen egentlig kan få!

 

På en veldig sterk fjerde plass med en stemme forskjell (!!) til 7x57 finner vi 7x64 Brenneke, en europeisk «nesten – magnum» i 7mm klassen! 7x64 er nemlig flatskytende, veldig presis med god stoppvirkning også på lange distanser. Forholdsvis lite rekyl. Liker løpslengder fra 60cm for skikkelig prestasjon. Meget velbalansert kaliber i forhold til oppnåelige (høye) hastigheter og rekkevidden. Fås ferdigrullet med kulevekter tom 177gr.

 

På en overraskende femte plass ligger nykommeren 8,5x63 Reb med 4 stemmer. I fremtiden så får vi garantert høre mer av denne fortreffelige europeiske patronen i .338 kal, både i rifleversjonen og krage. Det til tross for at det alltid finnes noen som skal være kranglefant og hakker ned på alt ukjente … Meenn det nytter svært lite i sammenheng med et topp produkt, utbredelsen skrider nemlig rimelig raskt foran!

 

8x64S har kun fått plass som en eksotiske variant. Den ligger ren ytelsesmessig mellom 8x57IS og 8x68S.

Link to comment
Share on other sites

På en overraskende femte plass ligger nykommeren 8,5x63 Reb med 4 stemmer....

Det til tross for at det alltid finnes noen som skal være kranglefant og hakker ned på alt ukjente … Meenn det nytter svært lite i sammenheng med et topp produkt, utbredelsen skrider nemlig rimelig raskt foran!

Kranglefanter finnes overalt...

Hele 4 stemmer, ja. Godt mulig at patronen kan få en viss utbredelse. Som Vi Kalstad har sagt før, fyller den, med sin aktuelle kulediameter på 8,6 mm, et markert gap mellom militærkaliberne 8,2 x 57, ( 8 x 57 IS), 7,9 x 56 R (.303 British), 7,8 x 63 ( .30-06), 7,8 x 51 (.308 Win), og de tradisjonelle europeiske patronene for større klovvilt, 9.0 og 9,3 familien.

Konstruksjonen er en maksimalisert utgave av en hylse/patron av .30-06/9,3 x 62 klassen. Både hva trykk og hva hylsevolum gjelder. Ser at trådstarter spår/ønsker/ser for seg en utbredelse for patronen. Vi Kalstad har i den forbindelse sett tegn til strømninger i markedet i retning halvautomater, både pga mildere følt rekyl av de litt kraftigere patronene, i ikke alt for tunge jaktvåpen, og muligheten for raskere oppfølgingsskudd. Pga. sin usedvanlig skarpe skulder, en "Gibbs"-lignende hylseskulder vil Kalstad sammenligne det med, er, som trådstarter selv innser, patronen muligens litt mindre egnet til halvauto bruk..

 

Her burde patronkonstruktøren, etter Vi Kalstads mening, vært noe mer forutseende, særlig da gitt at økt interesse for halvautomater foreløpig er en kontinentaleuropeisk, og ikke minst en "tysk-talende lands (og italiensk) aktualitet.

Man kunne økt halv-automat-vennligheten en god del, uten å ofre særlig av det indre hylsevolum, ved å gå for en "venturi-skulder", evt. en dobbel-venturi-konstruksjon. En skulderkonstruksjon mange kjenner fra 7 x 61 S&H (7x61 Super) og Weatherby-paronene.

 

Noen bør fange opp dette og introdusere en forbedret og mer universell utgave av konseptet, en 8,6 x 62 "Venturi".

 

Har noen tenkt i den retning at en 8x61 S Norwegian Heavy MG necket opp til 8,6 mm (.338), og med en brattere venturi-skulder, kunne bli en skandinavisk, for ikke å si norsk, real patron for stort klovvilt? Bra saker mot villsvin også, ikke minst i en halvautomat?

Link to comment
Share on other sites

Pga. av mindre hylsevolum i forhold til kaliberet er 7x57 bedre egnet til bruk i korte løp enn 7x64.

 

Hvorfor det?

 

Jeg leser flere steder slike utsagn, f.eks. at 308 er bedre egnet til kapping enn 30.06. Men det er vel bare riktig om man ikke er interessert i det ekstra en større hylse kan gi? Om man ønsker en kort 7mm men ønsker så høy utgangshastighet som mulig vil 7x64 være bedre enn 7x57.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvis trådstarter lager en poll med tittel "Hva er/blir ditt europeiske standardkaliber?", hvorfor skal han ikke da få lov til å ta med sitt eget? Skulle da bare mangle...mener jeg :)

 

Å få med alle, er vel mer eller mindre mulig. Og uansett hvilke tester som gjøres, uavhengig om det er våpenrelatert eller ikke, så har jeg aldri sett noen hvor alle har vært fornøyd med utvalget...lev med det, eller lag din egen poll - det er det enkleste :) Dessuten deles det vel ikke ut noen pris til vinneren heller...

 

Hva er forresten et standardkaliber? Flere tyske produsenter leverer 8.5x63 (ja, den er egentlig 8.59 mm/.338) som standard valg, sist sett for Strasser RS14, men også hos Blaser, Mauser og Heym. Standard hylser og ferdig rulla ammo er også å få kjøpt, dog kun hos tyske produsenter så vidt jeg vet. For meg er det da i alle fall ikke lenger en "villkatt". At oppfinneren selv omformet fra ulike hylser i starten, må man jo regne med, før konklusjonen om at beste utgangspunkt er .35 Whelen for de som ikke får tak i ferdige. Er tilgangen bedre på .280/7x64 etc., så har man jo flere muligheter. Men å sammenligne med .338 Federal, det blir litt drøyt, selv for en sivilingeniør. Den er jo basert på .308 hylse, og blir i korteste laget å få opp i 63mm lengde :)

 

Patronen ser ut til å ha økende popularitet i Tyskland. Muligens kan den ha noe for seg for de som ikke kan så mye tysk også c",)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

8,5x63 er eit kaliber som fristar meg. Det er lite info å finne, untatt på tyske forum. Det virker som alle skryt mykje av dette. Slik eg ser det er det stort kulevalg, lett tilgang på hylser (forma frå 35 whelen, 30-06 og .280 rem). Ladedata kan vel baserast på 338-06?

Så kvifor bør eg ikkje gå for dette kaliberet som ekstra løp i systemvåpenet mitt? Any views?

Edited by aresm
endring
Link to comment
Share on other sites

Ytelsesmessig ligger 8,5×63 Reb minst på nivået til 338 - 06 AI. Ladedata fra 338-06 (AI) kan ikke anvendes pga. forskjellig hylsegeometri / volum, høyere kammertrykk i Reb sin og annen, svær forskjellig friflukt/overgangskonus. "Throated" for bruk av sekant og blyfrie prosjektiler. Det allerede i 1980 tallet. For ladedata sjekk RWS boka Nr. 5, les Klups og Zeitler. Finnes mye! W. Reb ber om å bli kontaktet direkte i tilfelle lading av hans patroner. Da får du svar og ladedata direkte fra oppfinneren. På engelsk også. ?

Link to comment
Share on other sites

Tråden er rimelig gammel, men et spørsmål som har kommet ganske ofte. ? Når jeg startet tråden har jeg vært fullstendig lei av 6,5 praten her på kammeret og (dessverre) ekskludert patronen fra diskusjonen. Det er grunnen til. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Gunwerks skrev:

 sjekk RWS boka Nr. 5, les Klups og Zeitler. Finnes mye! W. Reb ber om å bli kontaktet direkte i tilfelle lading av hans patroner. Da får du svar og ladedata direkte fra oppfinneren. På engelsk også. ?

RWS har eg lasta ned, men den har kun Kruttyper som eg ikkje finner i dette landet. Men klart, om Reb kan svare på spørsmål, så er jo det ein mulighet. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gunwerks skrev:

Tråden er rimelig gammel, men et spørsmål som har kommet ganske ofte. ? Når jeg startet tråden har jeg vært fullstendig lei av 6,5 praten her på kammeret og (dessverre) ekskludert patronen fra diskusjonen. Det er grunnen til. 

Det mangler vel også en del kaliber som ender med R,  men det er vel ikke å regne som standard kaliber ?

...men det kommer vel an på hvem man spør ? :winke1:

Blant alternativene, uten tvil 9,3x62

6,5 x55 suverent dersom det var valgbart :-D

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, SchmidtR skrev:

Rimelig kort liste. Har mange rifler, men ingen i de kalibrene. Hva med 7,62 x63, 7,5x55 eller 303 ?

 

7,62×63 også kallt for 30-06 er vel knapt et europeisk kaliber ... Sveitseren er god, men veldig sære. Det samme med 303 Enfield. Listen kunne og skulle ikke omfatte alt. Tråden er fra 2014 ... 

Link to comment
Share on other sites

Favoritten er nok enda 8x68'n, men egentlig er det litt for mye av alt. Har prøvd å overbevise meg selv om at jeg heller bør bruke 9,3x62, har derfor kjøpt, jakta med og solgt to 9,3 rifler. Fornuften sier meg at jeg nå heller burde gå for en 8x57, det jeg har sett av den i bruk har vært overbevisende. Men jeg tviler vel litt på om fornuften seirer med det første. 8x68'n var den første rifla jeg kjøpte meg og nå som jeg har andre piper til trening varer den nok livet ut. Uansett gir jeg ikke opp søken etter den ultimatum rifle/kaliber kombinasjonen. Vårens prosjekter er 8x57 i Krag og 45 Blaser pipa til 93'n, ser ut som det muligens kan løsne med hylse problemet. Da kommer det i så fall en oppdatering i 45 Blaser tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...