Jump to content

Karamellpudding


Mauser68

Recommended Posts

For enkelte er heimelaga karamellpudding ein ting som tar tid og folk trur er vanskelig å lage. Ok, det tar litt tid og den bør helst lagast dagen før, så det er ikkje noko du visper sammen på 1-2-3. Men det er forholdsvis enkelt å lage.

 

Du trenger :

 

12 dl H-mjølk

9 mellomstore egg

4 ss sukker

2 ss vanilesukker / 1 vaniljestang

 

Til glasering i form og saus trenger du ca 250 g sukker.

 

Hvis du bruker vaniljestang, deler du denne på midten. skraper ut frøene i midten og har stanga i melka og gir den ei forsiktig oppvarming. Trekk panna av, fjern vanilsjetanga og ha i sukkeret og rør sukkeret ut. Hvis du bruker vaniljesukker kan du ha dette i kald mjølk på direkten.

 

Smelt sukker i ei panne. Det er viktikg å smelte sukkeret med middels varme ellers så blir den fort svidd. Det smelta sukkeret skal ha ein kastanjebrun farge. Blir den mørkare enn det, så er det fort at det blir litt svi smak på det.

Ikkje rør i sukkeret før det smeltar. Beveg heller panna litt og sjå om det er begynt å smelte. Det tar litt tid, og du må holde auge med panna stort sett heile tida.

 

Når sukkeret er smelta og du har rørt i det, og sjekka at alt sukkeret er smelta, så heller du dette over i forma. Bruk grytekluter eller gryte votter. Sirkuler forma rundt og prøv å få det smelta sukkeret til å dekke heile forma. Men vær forsiktig og vær litt rask. Karamellen stivner fort til.

 

Sett forma på ein kald plass medan du blander egg i.

 

Ta bollen med melk og sukker og rør lett inn alle egga. Hugs å knekk eggene i ei skål for seg sjølv førtst og sjekk at det ikkje er skall i den. Bruk gaffel og rør egga ut. Så heller du egga over i bollen med melka og rører lett ut egga sammen med melka. Ikkje visp, det skal ikkje væra luftbobler i den røra, så ta litt tid og rør det forsiktig.

 

Så henter du forma og finn fram ein sil/dørslag og heller forsiktig blandinga i forma. Grunnen til å sile dette, det er at du får ein finere konsistens på puddingen når du fjerner eggekviten som du ser i heile klumper.

 

Når dette er gjort, legg forma i vannbad i steikeovnen på ca 125 grader. Den skal no steike i mellom 1 og 1,5 time. Du sjekker med ei spiseskjei på midten av forma og trykker forsiktig ned, då skal puddingen være stivna til, men den der veldig mjuk. Den blir hardere med lagring over natt i kjøleskap eller på eit kaldt rom. Når den er ferdig stekt dryss eit fint lag sukker over heile forma, det hindrer at du får ei hard skorpe på den den.

 

Før servering, løsner du forsiktig rundt kanten på forma, tar eit fat og legg over og snur puddingen. Kakk lett på forma hvis den ikkje løsner. Så kan du pynte den litt med krem og kakepynt av sjokolade.

 

Hvis du vil ha ekstra saus til puddingen, smelter du sukker i panna og tilsetter litt vann og rører forsiktig ut. La den avkjøle seg i kjøleskapet ei stund før servering.

 

Ja, klarer du dette har du laga ein av mine favorittdesserter iallefall. Det er ikkje så vanskelig, men det tar litt tid og det er litt spennende første gongen ein lager det.

 

Det er vel kun sjokolademousse og crème brûlée som i grunn kjem på lik linje med denne... :D

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nydelig, Mauser68 :D!

 

Dette er en av mine favoritter også. Syns faktisk skikkelig karamellpudding går utenpå det meste jeg har smakt av crême brulée (Syns sånn derre svidd sukkerpudding i ei knøttlita form er både pretensiøst og oppbrukt, men den kan være en god basis til videre eksperimentering). Karamellpuddingen må imidlertid være skikkelig laga, slik som du her skisserer. Et godt tips, dersom man ikke vil koke vaniljestang er å bruke vaniljeekstrakt. Den gir nydelig vaniljesmak, og må ikke forveksles med vaniljeessens, som smaker høgg i forhold. Da syns jeg faktisk vaniljesukker blir bedre. Og av egen erfaring: Ikke ta feil av vaniljesukkeret og bakepulverboksen :oops:. Det blir en kjempeoppvask!

 

Det går aldeles flott å slå sammen eggene med en visp, bare pass på å vispe under overflaten av røra, slik at du ikke pisker inn luft. Stavmikser funker også, men gjøres på eget ansvar, da det er vanskelig å ikke bryte overflaten med en slik en :wink:.

 

Etter kveldens julemiddag trodde jeg egentlig aldri jeg noensinne skulle få lyst på mat igjen, men nå fikk jeg igjen trua, gitt :D.

Link to comment
Share on other sites

Ja macchiato og HVSJT det er uten tvil grisegodt med karamellpudding. Hadde søstra mi, ungen og mannen på besøk i jula, dei er nettopp reist igjen no. Søstera mi har karamellpudding som favoritt og et tenkte eg skulle overraske ho med dette på 1. juledag. Ho og mannen skulle lage fasan middag med sjølvplukka piggsopp/kantarell og då lagde eg karamellpudding. Så du kan vel sei at det blei tidlig kveld på oss i går. Etter å ha tylla i oss all den gode maten og ein kartong med rødvin, så var tida for Buzz på Playstation etter alle ungen var lagt seg. Så klokka 23.30 var alle i seng...

Men desverre klarte eg av alle ting å svi den karamellen litt, så den blei litt skarp smak på, men det gjekk ned på høgkant, he, he, he... :D

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ikkje så dumt ut, men korleis går det med puddingen etter så lang tid og på over 100 grader ?

Karamellpudding skal helst ikkje ha ein tempratur på over 95 grader etter det eg har lært.

 

Og kor tjukk skorpe er det på den etter så lang tid ? Noko forskjell frå vanlig steiketid ?

 

Og portvinen må være på plass, men heldigvis var ikkje gjestene mine like begeistra for den, så desverre måtte eg nyte den sjølv... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Dette må være tidenes "necroposting" :mrgreen:

Prøvde denne oppskrifta igår og serverte som dessert til rådyrlår. Det falt i smak hos alle sammen, men det jeg (og de andre) ble mest fornøyd med var karamellsausen.

100 g sukker

2,5 dl kremfløte

30 g smør

1 ts vaniljesukker

 

Smelt sukkeret til karamell på middels sterk varme i en høy stekepanne eller kasseroll til den har en lys gyllen farge. Tilsett fløten litt etter litt mens du hele tiden rører. Når karamellen og fløten er blandet, tilsetter du smøret og vaniljesukkeret. La deretter karamellen koke på middels sterk varme i ca. 10 minutter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er omtrent samme oppskrift som står i Gyldendals Store Kokebok, med Ingrid Espelid som redaktør. Der sier de 175 grader i 40-50 minutter. Det har fungert greit for meg i alle år men jeg skal jammen prøve meg på lavere temperatur og lengre koketid neste gang for å sammenligne. Jeg liker ikke den skorpen som blir på toppen så jeg legger litt folie løst over formen.

 

Nå er det jul og karamellpudding sesong så nå gleder vi oss :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til tilbehør. Overpisk kremfløte litte grann. Bland inn karamellsauses før servering. Gir en fin farge med en kjempefin smak.

 

Ett annet lite tips til tilbehør/pynt; blåbær ;)

Har sett noen bruke jordbær, pasjonsfrukt, mynteblad også.. men blåbær synes jeg passer fint dersom det er sesong for det (helst ikke frosne eller importerte bær uten særlig smak)

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har puddingene mine bare et kvarters tid igjen i ovnen de og. Fikk ordre om å lage to, sånn at det blei mer å snoke i etter julaften. Sjøl om vi i utgangspunktet hadde andre desserttradisjoner før, så har det etter hvert blitt et krav om karamellpudding på julaften både fra kjærring og unger. Har vært min faste lille julaften-jobb iallefall de siste 15-16 åra.

 

Bruker nesten samme oppskrifta som mauser`n, men lager litt mindre blanding. 1 l melk, litt fløte, 10 egg 1-2 ss sukker og ei vaniljestang. Steikes i vannbad i ca 90 min.

 

Som vanlig brente jeg en finger på det fordømte sukkeret denne gangen også - en slags tradisjon det også.

 

Det er for øvrig snadder å piske krem med litt karamell + en liten skvett konjakk og servere til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri laget karamellpudding før, men når jeg leser denne tråden får jeg vann i munnen. Dette skal prøves til nyttårsaften, men jeg har et par spørsmål. På de fleste andre oppskrifter jeg har sett, så skal melka koke. Blir det noe forskjell å koke den eller ikke? Hvor høyt skal vannbadet stå i forhold til høyden på puddingen i forma?

Dette gleder jeg meg til!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ferdigstekt pudding stående til kjøling nå. Første gang jeg prøver dette, så jeg er spent på resultatet. Synes den virket veldig dissende da jeg tok den ut av ovnen, men den stivner forhåpentligvis mer nå den blir nedkjølt . Kommer gjester i morra, så det blir eksamenstid. Har is i fryseren som back-up...

Link to comment
Share on other sites

Karamellpudding er et must både på julaften og til andre anledninger. Har runde to i ovnen i skrivende stund. Jeg pleier ofte å vispe bittelitt kaffelikør inn i kremen jeg da. I år har jeg desverre ikke sånt i barskapet, men skal nok få tak i noen dråper til i morgen håper jeg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Funker det å bruke silikonform, eller blir "knekken" brekt/ødelagt før man skal ha i røra?

 

Noen ganger, når vi lagde 20-30 puddinger i slengen og brunet sukkeret i panne så hadde vi ikke nok til de aller siste. Da brukte vi vanlig karamellsaus på flaske i stedet og det fungerte greit nok. Tror ikke du får noen problemer med silikonform og brunet sukker som har knekt opp i biter, men hvor mye flytende veske kan en slik form holde sammen? Er den stiv nok?

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig enten fordi han bruker masse karamell i forma, eller at den ikkje har stått så lenge at karamellen har løyst seg opp.. Eller ein kombinasjon.. Min erfaring er at karamellpudding blir betre, hvis den står iallfall 1 døgn i forma, pluss at då får ein også meir karamellsaus til puddingen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg på denne oppskrifta x 1.5 til nyttårsaften og det ble en suksess, ble ikke en smule igjen så dette kommer nok til å bli en fremtidig dessertklassiker i heimen.

 

Var skeptisk til konsistensen etter 1.5 time i ovnen da den så veldig "bløt" ut, men konsistensen var perfekt dagen etter når den ble tatt ut av brødforma.

Link to comment
Share on other sites

Måtte prøve meg på en runde til siden første ble så vellyket. Men i dag ble den litt rar. Det ble et klart skille i puddingen, da det som var øverst når den var i ovnen var litt "porøst" med luftbobler, mens det nederste laget var fast og fint. Hvordan skjedde dette? Prøvde å ikke vispe inn luft når jeg blanda egg og røre.

I tillegg ligger det en god del stivna sukker igjen i bunnen av forma som ikke blir til saus, bare hard knekk som sitter fast. Jeg har brukt økologisk uraffinert sukker. Har det noe med saken å gjøre?

Håper på noen oppklarende svar da dette er en dessert jeg kommer til å lage mer av!!

Link to comment
Share on other sites

Du er nok inne på det riktige Tailgunner, forma bør stå på nederste rille i ovnen og med moderate mengder karamell vil du få bra med saus, om du lar den stå i forma meir enn 1 døgn. Eg lar den gjerne stå 2 døgn også, synst smaken sett seg betre nåtiden står. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er blitt min favoritt dessert!! Noen ganger når jeg snur forma på et fat så er kantene litt løse og "henger nedover". Fassongen blir litt som en omvendt U. Denne hadde jeg inne i ovenen i drøye to timer på ca 110 grader. Hvorfor skjer dette? Jeg syntes det er mye finere når det blir en ganske skarp kant!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Eit lite tips fra en kokk med mange tusen puddinger på samvittigheten . etter at dere har kokt knekken og fått den i forma er det altids noe sukker i gjenn i kjelen . jeg bruker å koke ut det sukkeret med fløtemelka å heller bruke litt mindre sukker i puddingrøra .

Men kjøl ned sukkeret før du har oppi melka vist ikke brenner du melka og heile puddingen er ødelagt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...