Jump to content

Jakthund gikk berserk


Tryta

Recommended Posts

Hadde det vært min hund, hadde dyrlegen vært neste stopp.

 

Hadde nok blitt samme løsning her også. Heldigvis har sjokket fra halsbåndet gjort inntrykk og sauer anses som noe av det farligste som finnes!

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er at det er opp til bonden om han synest hunden får leve eller ei.. Bra for hundeeier som slipper avlivelse mot sin vilje, men burde ikke loven være lik for alle? enten man har en topp premiert jakthund, eller en real gatemix? I fare for å lage mere demokrati burde det være et ting eller noe som tok disse sakene for at det skulle bli retferdig, ikke en bonde med hevn i tankene, eller en som synest det er greit bare han får erstatningen... blir nok bra mat av det likevel.

Link to comment
Share on other sites

Beklagligvis, så er det vel nå engang slik at har ei bikkje gjort dette engang. Så vil den gjøre det samme nestegang den får sjangsen. den kan i prinsippet aldri mer slippes uten om i ekstrem sikker avstand fra sau, selv om den blir strømmet mot sau årlig igjen som før.

Etter mitt syn er dette for alltid en båndhund til avl, jakt og jakt trening er desverre bortimot utelukket annet enn godt inne på vidda.

 

Hundeeier skal også uansett bøtelegges uavhengigt av private avtaler, om øvrigheten gjør det den skal.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg eid denne hunden, ville nok dyrlegen vært neste stopp. Dersom avliving av familiemedlemmet ikke ble godtatt av resten av familien, ville båndtvang året rundt vært alternativet. Ihvertfall i områder hvor det var en minste mistanke om å komme borti sau. Jeg tror ikke man kan stole på denne hunden igjen, uansett strømdressur eller hvilken som helst annen dressur mot sau.

 

Jeg undrer meg imidlertid på to ting (leste artikkelen både i VG og Drammens tidende). Bonden sier at hunden var sort eller mørk brun, og hadde bjelle og rød vest på seg. Tyder derfor på fuglehund under jakt (bjelle og jaktdekken). Ett annet sted står det at:

Eieren er ikke jeger, men har med seg hunden på joggetur da den stikker av. Joggetur med bjelle og jaktdekken...???

 

Videre sier eieren "Den pleier å ta noen turer på egenhånd, men ikke så langt ". Eieren var ikke engang klar over at noe galt hadde skjedd før han leste det i Drammens Tidende... Det var altså normalt at hunden stakk av og var borte i kortere eller lengre perioder...... Her er ikke hundeloven holdt, den sier at man skal ha kontroll på hunden selv utenom båndtvang. Dersom eieren er klar over at hunden tar noen turer på egenhånd, følger han ikke loven (etter min mening) da han lar hunden få lov til dette.

 

Jeg synes hundeholdet her er høyst klandreverdig, og hundeeieren burde fått en skikkelig smekk. Han må jo betale for sauene, men her burde også politiet tatt grep. Det er slike folk som gjør at man blir uglesett om man slipper en hund lovlig....!

 

Mvh Dagl

 

EDIT: Endret til "fuglehund"

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på med en +1 kommentar.

 

Det hadde vært morsomt å lese hvordan denne bikkja hadde blitt demonisert av bladsmørerene (og forumistene) hvis det hadde vært en av de skinnbarlige rasene ©, som f.eks pitbull, rottie eller doberman.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk helt uenig med de som mener at hundens neste stoppested er på dyreklinikken :shock: .

 

At en hund kan gå til det skritt å drepe andre dyr - er for meg ikke unormalt.

Det være seg mink, grevling etc.

 

Min vorsteh - er et "svin" når det gjelder.

 

Men er han avlivingsklar for det?

 

Overhodet ikke.

 

Selv om det skulle være sau.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er "normalen" til hunden - er det ikke liv laga.

 

Kjenner forøvrig èn som var på besøk hos sine foreldre - som hadde sauer.

 

Hunden hadde vært inne i saufjøset (alene) mange ganger iløpet av sitt liv.

Denne dagen hørte de et forferdelig leven inne fra fjøset - og når de kom ut - hadde hunden drept/skadet 6 sauer.

 

Videre i sitt liv - oppførte den seg som den alltid hadde gjort.

 

Derfor er jeg ikke ubetinget enig vedr. avliving.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm! Ser det er mange som er mot avliving av denne hunden sjølv om den har drepe sau. Kvar går da grensa for avliving av hunden?

Neste gang den drep sau eller gangen etter eller må den bite folk fyrst?

Er sjølvsagt mange som kan vise til hundar som har gjort dette berre ein gang og aldri sett på ein sau etterpå!

Men er dette noko som ein skal ta sjangsen på at er eit eingangstillfelle?

 

For meg er det det samme om hunden dreper sauer eller biter folk. Den hadde blitt avliva med ein gang.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm! Ser det er mange som er mot avliving av denne hunden sjølv om den har drepe sau. Kvar går da grensa for avliving av hunden?

Neste gang den drep sau eller gangen etter eller må den bite folk fyrst?

Er sjølvsagt mange som kan vise til hundar som har gjort dette berre ein gang og aldri sett på ein sau etterpå!

Men er dette noko som ein skal ta sjangsen på at er eit eingangstillfelle?

 

For meg er det det samme om hunden dreper sauer eller biter folk. Den hadde blitt avliva med ein gang.

 

Enkelte hunder og hunderaser jager og dreper sau, sånn er det bare. Har du en hund som du vet jager sau så kan du aldri ha den løs i nærheten av sauer. Om hunden da rømmer fra en hundegård eller sliter seg så er det eieren som har gjort en feil, eller et uhell som har skjedd. At enkelte ikke vil ha hunder som ikke er sauerene er jo forståelig nok, men har du f.eks en laika eller en annen stor spisshundrase så kan man sjelden være sikker på at den ikke vil drepe sauer og man må derfor ta forhåndsregler. Dette er min oppfatning iallefall

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som er mot avliving av denne hunden sjølv om den har drepe sau. Kvar går da grensa for avliving av hunden? For meg er det det samme om hunden dreper sauer eller biter folk. Den hadde blitt avliva med ein gang.

 

I min verden likestilles sauen IKKE med mennesket. Om min hund dreper en sau, og jeg kunne blitt enig med bonden om en ordning uten å avlive hunden, så får hunden leve.

 

Hvis myndighetene mener at min hund skal tåle å bli spist av ulv uten at jeg får lov å gripe inn, så skal fankern ikke hvemsomhelst få gripe inn for å slå ihjel hunden min om den tar en sau, heller.

 

Dermed er ringen sluttet, naturen får liksom ordne opp uten at mennesket blander seg inn:

 

Ulv dreper sau, får leve.

Ulv dreper hund, får leve.

Hund dreper sau, får leve.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som er mot avliving av denne hunden sjølv om den har drepe sau. Kvar går da grensa for avliving av hunden? For meg er det det samme om hunden dreper sauer eller biter folk. Den hadde blitt avliva med ein gang.

 

I min verden likestilles sauen IKKE med mennesket. Om min hund dreper en sau, og jeg kunne blitt enig med bonden om en ordning uten å avlive hunden, så får hunden leve.

 

Hvis myndighetene mener at min hund skal tåle å bli spist av ulv uten at jeg får lov å gripe inn, så skal fankern ikke hvemsomhelst få gripe inn for å slå ihjel hunden min om den tar en sau, heller.

 

Dermed er ringen sluttet, naturen får liksom ordne opp uten at mennesket blander seg inn:

 

Ulv dreper sau, får leve.

Ulv dreper hund, får leve.

Hund dreper sau, får leve.

 

:mrgreen:

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som har meningers mot i denne saken. Og bedyrer at jaktkompisen deres hadde måtte bøte med livet hvis de hadde gjort noe tilsvarende. Personlig hadde jeg nok gitt bikja tilgivelse for å ta husdyr.

Synes bonden utviser meget godt skjønn i denne saken. Mange hadde tatt hagla og skutt den tvert.

 

Etter min oppfattning er det en vensentlig forskjell mellom sau og mennesker og det finnes ingen paraleller.

 

For 2.5 år siden flyttet vi til sørlandet og etter ha bodd der i to uker ringt kona. Bikja er borte. Hun har greid å komme seg løs fra løpestrengen.

Jeg hadde ikke muligheten til å dra fra job. Men bikja er snill som et lam og det er ikke my trafikk i område siden det er blingate. Så jeg konkluderte med at det ikke kunne gå galt og at bikja sikkert ville kom hjem etter hvert. Når jeg var på vei hjem fikk jeg se bikja bunnet på gårdstunet til en av nabogårene. Og en 3-4 personer som tydlig gikk rundt å lette etter noe. Jeg svingte inn på tunet og sa ifra at det var jeg som var eier av bikja. Og det viste seg at hun hadde løpt rett inn i en flok med frittgående høns. Tatt hanen, drept den og løpt rundt med den i kjeften og skremt alle hønen over alle hauger. Bikja var helt umulig å fange, så bonden måtte sparke bikja over ende. Da hadde hu svart med å hogge etter handa til bonden.

 

Er min hund manne vond og burde avlives.

 

Langt i fra. Det er den snilleste bikja som finnes. Fungerer utrolig utmerket sammen med mine barn på 2 og 4. Og ellers alle andre som hun møter på sin vei. Enten det er valper, voksne hunder, Mennesker eller unger.

Buster ikke når hun kommer på fallet heller. Bare står og sleiker dyra i skudd såret eller munnviken.

 

Har aldrig sett tendenser til dette verken før eller senere.

 

Den forrige elgbikja vi hadde var oppe på ryggen på æljen og skulle være med avlivningen lenge før æljen var i bakken. Og jeg er glad for at vi jaktet i husdyrfrie områder. :D

 

Tror ikke det er så lett for ei bikje som brukes mye på jakt og skille situasjonene alltid.

Alle som har jakt hund vet hvor sterkt jaktinnstinktet står i bikjene. Bikja får lov til å stå å buste, dra og herja med elgen eller rådyret etter det er skutt

Men når de kommer over en sau som virker helt hal dau. Der den står og gresser. Så skal den bare runde rundt og løpe hjemm til far.

 

Jeg forsvarer ikke det som den jakt bikja gjorde, men jeg tror og håper at jakthund og sau debatten er litt mere nyasert enn" Dyrlegen første stoppested".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...