Jump to content

Prosjekt: Elgbørse til kjerringa, eller........


einherje

Recommended Posts

For å bevare husfreden tok jeg kona med på elgjakt i år. Hyggelig å ha en felles interesse tenkte jeg. Hun har vært rypejeger i alle år, og har følgelig jegerprøve og jaktkort, men hun går som driver/hundefører uten våpen. Så vidt jeg vet er det lenge siden hun har skut med annet enn hagle. Midt under et spennende driv smalt det på øret fra jaktradioen: "Neste år skal jeg f... meg ha egen børse!" Om jeg angrer at jeg tok henne med? Ingen kommentar. I alle fall jakten på en passende børse er i gang. Damen ruver 162cm over havet, og er ingen tungvekter. Jeg var innom en kompis og så på noen låskasser som kunne passe. En Tikka M55, en Remington SA, 2 stk G33/40 var det som var på lager for øyeblikket. Pipeemner i rett kaliber var det nok av. På de korte låskassene så jeg for meg .308W, .7mm-08, .260, .338, .358 og lignende kreasjoner basert på. 308W. I mauserkassene så jeg for meg 7x57 eller gode gamle 6,5x55. Grunnen til å tenke nybygg er at hun trenger kort LOP. Da vil et relativt kort løp skape mer balanse i kreasjonen, spesielt med demper montert. Mens jeg gikk der og vridde hjernen, dukket det plutselig opp en Remington Seven og en Remington 660, og en Kimber Montana. 660´en er brukt, de andre nye. Alle i .308. Nå er jeg på leit etter tenkehetta til Petter Smart. Neste punkt er å ta kj....... med for å se på mine forslag, ideer og våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Browning A- eller X-bolt, 45-50 cm pipe, lett hausken jakt 224, 1,5-6x40 kikkert etter økonomi og 150 grs Barnes TTSX.

Lett, smekker børse med 60º boltløft, ikke like "rakklete" som Remington, lite rekyl, ufarlig smell og nok "død" for det meste. Og det økonomiske virker fornuftig.

Jeg har skutt med mye rart og med mye fint, men Browning overasker positivt nesten hver gang. Undervurdert ?

Link to comment
Share on other sites

Har alltid lurt på hvorfor "dame-hagle/rifle" alltid skal være så lette!! "Kjærringa" mi foretrekker en 1/2-auto hagle på 3,2 kg m/kortere stokk. Lite opplevd rekyl ved testskyting og trening. Hun "hater" sin egen Miroku M-bolt(=Browning A-bolt)SS som veier 3,2 kg+kikkert pga ubehaglig rekyl i 308. Hun trives med min 300WM på 3,8 kg+tung kikkert. Hun elsker min 22-250 på 4,4 kg+kikkert og insisterer på å bruke denne på rådyrjakt til kjøttsultnes store forargelse(er ladet med Barnes 62grs, men får instruks om å perfeksjonere skuddplassering). Hun trives også med min trg-22. Mulig at hun er litt "pinglete"/sensitiv:-) ang. rekyl, men hun vil helst bruke våpen hun er komfortabel med etter drøssevis av skudd på skytebanen. Vet at en tung børse er TUNG etter en dag som driver, men godt "seletøy" kan avhjelpe en del. HUN velger ihvertfall tyngre våpen av hensyn til SINE skyteprestasjoner på jakt.

 

 

Arild

Link to comment
Share on other sites

Ærig talt...er vi blitt for "rekylsensitive" når feks et kaliber som 308 Win i ei lettvektsrifle med god stokkform (ref Kimber Montana) oppfattes som et negativt moment?

 

Rekyl oppleves svært forskjellig fra person til person, og den senere tids fokus på dempere som et middel til også å fjerne/redusere rekyl virker å ha skapt en holdning til at allt som smaker av rekyl er negativt og bør elimineres i størst mulig grad.

 

Igjen og igjen leses det om rekyl som noe negativt og ekkelt, senest i bladet Jakt i artikkelen om "Elgspesialister".

"300 Winmag har mye smell og rekyl, 8x57IS er derimot snill, mens 338 Winmag ikke er for nybegynnere...

375 H&H er et bra elgkaliber for den som takler rekylen..."

Det står også at: "i dag bruker de fleste lyddempere som demper rekylen veldig mye... " de fleste ???

 

Hva gjør dette med nybegynnere som er i startgropa som jegere?

Tror det at det eneste saliggjørende og noe de MÅ ha er et snilt kaliber + lyddemper?

 

At en skyter bedre med en tung banerifle i 6,5x55 kontra en lett jaltrifle i 375 H&H er en kjennsgjerning, men kravet til presisjon er da heller ikke det samme og bruksområdet er svært forskjellig.

 

Back to topic:

Jeg mener fortsatt at en veltilpasset rifle (gjerne lettvekter) i 308 Win er uproblematisk for en nett liten dame.

Og det å drasse rundt på et kilo ekstra av stål og treverk/plast i skog og fjell er mer negativt enn den lille smule rekyl som kan oppleves.

Vi skal ikke undervurdere det svake kjønn sin evne til å takle utfordringer :wink:

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at det ikke er noe rekyl i 308win, men det er min mening, i 30.06 Springfield kan vi snakke litt rekyl.

 

Når jeg foreslo Sako Finnlight som en god "kvinne" rifle, tenkte jeg mest på det som trådstarter skrev, om en kvinne på 162cm, jeg tenkte av mange hensyn, ikke minst at det ville være en stor mulighet for at den ville kunne passe henne og hennes størrelse. Om jeg skulle anbefalt en rifle med heavy barrel med 65cm langt løp...hadde det også blitt tatt ille opp. Slik er det i denne jeger verden, om man spør 10 personer om råd eller deres mening, får man ofte minst 12 forskjellige tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo bestandig noen som er tøffere enn andre og synes smell og dytt er morro, det er ok, og en personlig ting.

Men jeg har hatt med noen nette kvinner på skyting oppigjennom, og gjengs problem er at de har problemer med å håntere lange og tunge rifler.

Min korte og lette R93 er den de oftest foretrekker, rett og slett fordi de klarer å holde den ved trening til "jaktmessig" skyting (les: selvforsvar mot isbjørn).

Det er jo ikke altid man kan bære rifla med bæremeis og at en kan legge seg ned og ta seg god tid før man skal skyte...

Når vi så utstyrer disse nette skapningene med lette våpen så synes jeg vi skylder dem å gjøre skyteopplevelsen mest mulig behagelig. Mindre rekyl og ikke skadelig smell ser jeg kun på som en bonus.

De som liker å skyte, trener nok til å fungere når det gjelder. De som ikke liker det, trener kun når de blir tvunget. Da er det bortkastet.

Liker ikke kjærringa di den lette rifla si? Gi henne en liten demper da vell?

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ser jo en og annen Ruger Compact 308 på den lokale banen - den virker for meg å være krevende å skyte godt med pga at den er både lett og kort, med mye smell og munningsblåst. For meg virker det som at de fleste skyter bedre med litt mer vekt i børsa - bare kolbelengde og høyde passer dem.

 

ellers så hjelper det skyte i andre skytestillinger enn liggende. Skyter man sittende feks , så får jo kroppen fjære litt mer i rekylen - skuldra slipper å absorbere like mye.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvtilliten med våpenet bygges på bane. En komfortabel børse "inspirerer" til mer skyting. Mer skyting og morro på bane gir presisjon utover storviltkravet. Er ikke enig i at vekt på børse skal følge kroppsvekta. Er faktisk tilbøyelig til å mene at den bør være omvendt proporsjonal. Skjønner at man skal trene forskj. stillinger, men innskyting/testskyting medfører ofte liggende, og da er det særs viktig at en ikke spenner seg for det en vet kommer.

 

Noen ferske/nybegynnere (og jenter)holder kjeft om "lidelsene" fordi de tror at det MÅ være vondt å skyte. Sikkert mange som "besudler":-) fine børser med demper av denne grunn.

 

Jeg slår et slag for 4kg børse. God på bane, god på post, god tvers(diagonalt)over ryggen og litt tung over skuldren og v/stående skyting.

 

Tror faktisk jeg selv er litt pingle(blir rød og mørbanka i skulderen etter et par t på skytebane), men skyter greit liggende m/416 taylor og 4kg børse. Det er mer morro å holde ut 50 skudd enn 15.

 

Arild

Link to comment
Share on other sites

Lita og nett kjerring -> lett børse?

Ikke nødvendigvis, la henne bestemme det selv, sier nå jeg...!

 

Kaliber med lett rekyl er å foretrekke (kanskje... kjerringa må nå velge selv her også..), men siden du nevner kort løp og lyddemper, så gå for .308! Ikke all verden av rekyl fra før, og glimrende kaliber for korte løp. Med lyddemper vil rekylen bli mer enn overkommelig. Ei lett rifle i .308 med en lett demper foran - husk balanse med demperen - ligner kanskje på en Remington Seven...? ;-)

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en Howa 1500 i 308W, med laminatstokk og tykk Limsaver kolbekappe for en stund siden.

Blei positivt overraska over hvor lite følt rekyl det var i denne, i forhold til R93'n med samme ammo.

Synes i grunn at lette, korte rifler er mer utfordrende å skyte godt med i forhold til ei med normal pipelengde og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper tar så mye av rekylen at .308 ikke burde by på noen utfordring, selv med et løp ned mot 40cm. Jeg har selv Remington Seven i .260. Den går bra, men krever litt av skytteren. Vipper litt mer enn jeg liker. En demper på denne hadde vært fint. KKC-stokk+Seven+Demper (Timneyavtrekk står på min ønskeliste.). KKC har et litt spesielt utseende, vikitig(st) at hun liker børsa og bruker den. Det går også an å bestille en laminatstokk fra Boyds i mer feminine farger, samt at man kan velge LOP.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg kommet et stykke videre. Årets julegave til kona blir denne: http://www.vapen-soilen.no/display.aspx ... rodid=2574

Kolbelengden eller LOP er perfekt. Pistolgrepet er ikke for stort. Siden hun er hundefører blir vel løpslengden bra. Det følger med to dempere-A-tec Maxim til trening og CTM-4 til jakt. Når det gjelder kikkerten så vakler jeg litt. Har tenkt på Leupold, men det blir tidlig mørkt på elgjakta. Litt lysstyrke er ikke av veien. Får se meg litt rundt i løpet av uka. Prosjektet blir da som følger.

- Bedding og rekylbolt.

- Gjenge for demper

- Dead Mule eller Graco rekyldemper i kolben

- Kolbekappe byttes med Pachmayr Decelerator eller Limbsaver

- Vurderer å legge inn vekt under løp. Får se på balanse med og uten demper.

 

Rekyldemper har jeg aldri prøvd, men den veier 380 gram og er med på å balansere rifla, og få opp vekta litt.

Slik blir julestria i år :D

Link to comment
Share on other sites

Dead Mule eller Graco rekyldemper i kolben

- Kolbekappe byttes med Pachmayr Decelerator eller Limbsaver

- Vurderer å legge inn vekt under løp. Får se på balanse med og uten demper.

42 cm pipelengde krever demper, eller dobbelt hørselvern. Demperen vil, som mange har skrevet allerede, redusere rekylen til .223-nivå. Skifter du i tillegg kolbekappa, er rekyldemper bare ekstra/unødvendig vekt, det samme med vekt under pipa. For bruk som hundeførerbørse (skyting stående med lang arm), er kanskje litt vekt i kolben ikke av veien. Men med 42 cm pipelengde, og lett demper, vil balansen i våpnet være omtrent som et våpen med NORMAL (dvs. 60 cm for normalkalibre!) pipelengde.
Link to comment
Share on other sites

- .270 wsm og en lett demper - - kaliberet tåler kort løp. -
270 WSM er vel omtrent så mye "magnum" som praktisk mulig (les Nils Kvales teorier om "capacity load"). Den er vel i overkant av 270 Win, og ganske lik 7 mm RM eller min 308 NM, når det gjelder kruttvalg, kruttforbrenning etc. Med kort pipe får demperen litt av en oppgave med å tøyle kruttgassene. Les mer om dette i denne tråden.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...