Jump to content

Hvem skjøt den freda gåsa ?


Mix

Recommended Posts

5 jegere på gåsejakt. Det kommer ett stort trekk med kortnebbgås trekkende inn, men også noen sædgås på samme tid.

1 freda sædgås blir skutt.

Men hvem av jegerne er synderen ?

Alle jegerne skyter med Federal Blackcloud størrelse 4 i flere forskjellige kaliber 20/76, 12-70, 12-76, 12/89.

Er det mulig å bevise hvem som er synderen, plukke ut haglene av fuglen ?

Er haglene merket på noen måte, eller er det samme nummer 4 hagla i alle patronene ?

Er det i det hele tatt mulig å bevise hvem som var synderen ?

Link to comment
Share on other sites

Tja..

Finnes black cloud virkelig i alle disse kaliber variasjonene?

Om svaret er nei.. så ville jeg snevret ned antall mistenkte til den eller de som påstår at andre ha skutt en variant som ikke eksisterer.

 

Regner med det er satt av en betydelig sum til detektiv arbeidet og at staffeutmålingen er nådeløs!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer å se forskjell på 4'er hagl av samme merke skutt med 12/70 og 12/76 så vil jeg påstå at du er ganske så rå.

 

Det beste er nok å inndra alle våpnene til inntekt for statskassen og å bøtelegge alle jegerene, slik at man er helt sikker på at ugjerningsmannen får sin straff.

Link to comment
Share on other sites

Det er det. Men, nå er det enn så lenge ikke slik at man MÅ ha jegerprøven for å opprette bruker på Kammeret. Og, selv om man har jegerprøven er det så vidt jeg vet ikke et krav til at man må huske absolutt alt av pensum til enhver tid. Har jegerprøven og jakter jeg, med vær så snill å ikke spør meg noe som helst om sel.

 

Sædgåsa er grei den. Spermgås derimot hadde jeg vært litt skeptisk til.

Link to comment
Share on other sites

Men, nå er det enn så lenge ikke slik at man MÅ ha jegerprøven for å opprette bruker på Kammere

Det er nå ikke alle som trenger jegerprøven for å jakte heller. Mistenker vel barerobert for å være blant dem som trenger, men jeg tipper f.eks. at maksimalt halvparten av våre elgjegere har jegerprøven. Noen steder knapt noen :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Måtte google "sædgås" for å tro på at navnet var legit...... :lol:
Det er da pensum på jegerprøven... 8)

Som jeg tok i 94 over en kaffekopp og en lefse...

 

Neida, jeg jakter på spesifikke arter og gjenkjenner jeg ikke arten skyter jeg ikke.

Det blir å skille de forskjellige bekkasinene.

 

Det er forøvrig irriterende at de her som er tastaturjegere skal mene at man må kunne hver bokstav i jegerprøveboka ned til sidetallet. Samt i de reviderte bøkene.

Dere drikker for lite kaffe, enten det eller så er det feil kaffe...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Såda, barerobert, jeg tror du trenger en kopp kaffe nå. Og så kan du se på det siste symbolet i kommentaren min.

 

Tok forøvrig jegerprøven i 86 eller 87, drikker MYE kaffe, er ikke tastaturjeger og har ikke påstått at du skal kjenne igjen hver art som er nevnt i samtlige revisjoner av bøkene. Men sædgås er et artsnavn de fleste av en eller annen grunn husker.

 

Og ad

jakter på spesifikke arter og gjenkjenner jeg ikke arten skyter jeg ikke.
...så er det akkurat det samme jeg gjør.
Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt til rølp og tull det ble i denne tråden da. Hvor er moderator ?

 

Jeg har nå skåret opp to Federal BC i to forskjellige kaliber.

Haglene inni ser helt identiske ut under lupen, ingen merking elns, bare forskjell i antall.

Konklusjon må bli at det er umulig å spore haglene til ett spesiellt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt til rølp og tull det ble i denne tråden da. Hvor er moderator ?

 

Jeg har nå skåret opp to Federal BC i to forskjellige kaliber.

Haglene inni ser helt identiske ut under lupen, ingen merking elns, bare forskjell i antall.

Konklusjon må bli at det er umulig å spore haglene til ett spesiellt våpen.

 

1w58.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...