Jump to content

Hjortebørse m/optikk


marksman

Recommended Posts

Ahh, pro-Blaser er jo som musikk i mine ører! :mrgreen:

Var ikke meningen å få i gang noen diskusjon på dette... (overhodet ikke, ettersom jeg liker den ;) )

 

Sett litt på Strasser nå, men er litt mer begrenset marked (i alle fall for å skaffe seg noe brukt).

 

Har "hardere tennstift" på min 700, og kamret for 7,62 Nato, så den spiser det meste.

 

Sier litt Amen jeg og ;)

Link to comment
Share on other sites

Strasser.. Ja hva skal en si.. Forbedring er det i hvertfall ikke..

Neivel og hvorfor ikke?

konstruksjons feilen er utbedret samt smarte løsninger fra Blaser er overført til Strasser samt kaliber bytte uten verktøy..vist dette ikke er en forbedring så vet ikke jeg...

men helt konkret hva gjør Blaser R93 eller R8 til en bedre rifle...har selv eid en R8 og jeg kan ikke finne noe ved den som er bedre enn Strasser...

det meste som gjør Blaser genial er overført til Strasser..

 

Litago: skrev vel litt mere enn det du refererte til..

 

"Strasser.. Ja hva skal en si.. Forbedring er det i hvertfall ikke.. Smarte løsninger men balanse som en krykke.."

 

Når jeg skulle kjøpe R8 så stod det mellom flere rifler.. blaser R8/93.. Mauser M03.. Strasser 05..sauer 202.. Merkel RX Helix.. Etter å ha prøvd alle riflene.. Demontert alle..skutt med alle..osv osv..

 

sauer 202 nydelig rifle.. Men likte ikke løpsbytte systemet.. Merkel RX Helix.. Flott rifle.. Fine løsninger men alt for lav kolbe.. Dette har endret seg med justerbar kolbe.. Mauser M03 har jeg fremdeles lyst på og den var den som var med lengst.. R8/R93.. R93 hadde best balanse.. Men jeg valgte R8 pga den dobbelt sikkerheten det er å ha magasin og avtrekker i lommen når jeg setter fra meg riflen..

 

Man Strasser.. Flott ingeniør kunst.. Ikke tvil om det.. Men elendig tyngdepunkt..elendig balanse.. Ikke troen på at mekanismen vil vare like lenge og tåle like røff bruk som Blaseren.. Og Litago.. Om jeg hadde vurdert Strasser som en bedre rifle når jeg selv valgte.. Så hadde jeg selvfølgelig tatt den i stedet for Blaser.. Dessuten er anser jeg det ikke som noen krise å måtte benytte en umbrako nøkkel for å bytte løp.. Men selfølgelig.. Dette er min objektive vurdering..du står fritt til å ha din..

Link to comment
Share on other sites

Den beste hjorterifla for meg er ein kipplauf.

Lett og bære i bratte lier og god balanse for raske skudd.

Kombinerar du dette med eit egna sikte, har du ein effektiv rigg for smygjakt og som drivar.

 

Dersom du sit på post og det er mulighet for at det kjem fleire dyr på deg, kan det vere greit med ei rifle med magasin og fleire skot.

Link to comment
Share on other sites

En Ruger #1 i 7x57 eller andre 7mm toppet med et europeisk kvalitetssikte 50mm objektiv og ASV/BT eller ballistisk retikkelet kunne være mitt på blinken til fjell jakta. Lett, presis og handy.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste du kan gjøre, tror jeg, er å finne ut av hva du er komfortabel med og hva du syntes er greit å skyte med. Jeg kan kun svare ut fra mine synspunkter.

 

For min del så er jeg blitt meget glad i rettrekkere og går neppe bort fra dette. Jeg byttet dog nylig ut min Blaser R93 da jeg ikke føler meg trygg på riflas låsekonstruksjon etter den siste ulykken i sommer. Andre er uenige og det er helt ok, det må nesten være opp til den enkelte hva de velger å skyte med. Kan forøvrig tilføye at jeg aldri opplevde klikk med Blaseren jeg hadde.

 

Blaseren byttet jeg ut med en Merkel Rx.Helix, som jeg syntes er minst like god som blaseren på alle områdene som betyr noe for meg. Jeg syntes også at den har noen bedre løsninger enn Blaseren.

 

Så må det også nevnes at både blaser og merkel er relativt kostbare.

 

Til syvende og sist er det du som skal kjøpe deg rifle. Den skal passe dine behov og det er du som skal skyte med den. Vil du ha en Blaser og føler deg komfortabel med den så kjøper du deg en Blaser :D

Link to comment
Share on other sites

Enkeltskuddsriflene må jo være super i skogen, men får sine begrensninger om du har en åpen post ja.

 

Jeg liker utseende og mulighetene med Blaseren best, er egentlig bare at det har vært noen ulykker som holder meg tilbake.

Naturligvis "vet" jeg at det ikke skjer meg, men om noe skulle skje hadde jeg vært bitter resten av livet :(

Er liksom ikke veldig tiltrukket av de andre retrekkerne (ennå...)

 

Ruger Scout ser hendig ut den :)

 

Begynner å føle at jeg bare er vanskelig, vet ikke hva jeg vil ha :P

 

Har sendt en forespørsel til Rafdal, får håpe han er flink å selge våpen 8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder blaser så er det R93 det har vært noen få "hendelser" med, Ikke R8..men om en setter ting i perspektiv.. Blaser distribuerer sine produkter over hele verden.. "Onde tunger" vil ha det til at Blaser er "klar" over en eventuel svakhet i systemet til R93.. I følge enkelte sjeler her på kammeret er dette "skygge spillet" som Blaser bedriver med brukernes liv og helse opplest og vedtatt..men igjen.. Perspektiv..Er det sannsynlig at Blaser som konsern gambler med sivile søksmål i land som USA.. At forhandlere/importøren i nevnte land tar sjansen på å distribuere et produkt som de vet kan medføre fare for liv og helse for operatørene og søksmål i 100 millioners klassen?

Blaser R93 har eksistert i 21 år.. Blaser har hatt tilsvarende mange år på å oppgradere.. Fase ut..eller rette alle de solgte enhetene, om det hadde vært hold i at produktet R93 hadde medført fare for liv og helse, selv om produktet blir brukt slik det er konstruert for..

Jeg vet at mange elsker å synse..at alle samfunnslag..foreninger..og sist men ikke minst nettsamfunn har sine "synsere og verdensmestere" og på tross av side opp og side ned med "6.5x55#elg" debatter så er vel skitslenging om Blaser de mest debatterte temaene.. Og det uten å komme ett skritt nærmere en løsning..Og uten å finne et fnugg av bevis mot at nevnte produkt er farlig..

Bevares jeg setter pris på en diskusjon.. Men skremsel propaganda uten et fnugg av hold i.. Blir bare for dumt..

 

Til TS.. Har du lyst på Blaser.. Kjøp en Blaser.. Har du lyst på en Merkel.. Ja så kjøp en Merkel.. Har du Lyst på en Sauer..Mauser..Remington.. Winchster..Kimber.. Ja så kjøp det.. Det viktigste er at du finner et våpen som klarer å fylle det "hullet" som du tidligere har definert og som var grunnen til at du startet tråden.. lykke til

Link to comment
Share on other sites

..Er det sannsynlig at Blaser som konsern gambler med sivile søksmål i land som USA.. At forhandlere/importøren i nevnte land tar sjansen på å distribuere et produkt som de vet kan medføre fare for liv og helse for operatørene og søksmål i 100 millioners klassen?
Siden de alltid skylder på ammunisjonen, og det ikke finnes krav til hvordan ett våpen skal gå i oppløsning ved hylsesvikt, har de nok jussen på det tørre.

 

Har du lyst på Blaser, kjøp Blaser, men kjøp R8, ikke R93

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser R93 Pro som hjortebørse òg... Til tross for at onde tunger skal ha det til at den er en del av en konspirasjon som involverer Blaser og AP eller noe sånt :evil: så er den ikke slett ikke dum.

Hendig og grei.

R8 er nok tingen hvis du skal kjøpe nytt, uavhengig av ulykkene, men ikke sett på en diger kikkert til 25.000. Hold deg til ok dagslysoptikk. Eller noe sånt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har i midlertid dessverre blitt fullstendig obsolet pga. manglende målrettete og fornuftig diskusjon. Den viser ikke mulighetene, men nesten bare overflødig krangel. Best å stenge ned denne.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål fra en interessert, men totalt uerfaren på hjortejakt på Vestlandet. TS starter med forslag på det jeg umiddelbart tenker som fornuftige kikkerter. Så havner mange ut med store forstørrelser og ditto lysåpning. Da forlater en jo TS sitt mål om lett og bærevennlig. Brukes det virkelig forstørrelse > 6? Hvilke skyteavstander snakker vi om?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har i midlertid dessverre blitt fullstendig obsolet pga. manglende målrettete og fornuftig diskusjon. Den viser ikke mulighetene, men nesten bare overflødig krangel. Best å stenge ned denne.

 

Ser en bort fra Blaser-fjaset så er det mange anbefalinger her. Bidra til at det blir en god tråd i stedet for å podde over det som har vært :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du er akkurat den "riktige" å oppfordre meg og andre å være konstruktiv ... Du som driver "kampen for Blaser" med religiøs innsats og fanatisme!

 

Kunne snudd og sagt det samme om deg og to- tre andre her, men vi kommer da ikke videre. Et innlegg tidligere i denne tråden så skrev jeg vel at dette ikke er bra for diskusjonen, og inkluderte meg selv i det. Innlegget ble desverre slettet sikkert før du fikk lest det.

Jeg er ikke "religiøs eller fanatisk" opptatt av Blaser, men jeg reagerer på at andre her på forumet er mer opptatt av å snakke ned Blaser enn å komme med konstruktive anbefalinger ut fra egne valg. Synes du Sako, Tikka eller Sauer er bra så argumenter for det, uten at du trenger slenge i en "Blaser er farlig" kommentar i neste åndedrag. Når noen klarer påstå at man får mer ettersøk pga Blaser, så synes jeg at man kan få kommentere det, synes ikke du? Det er usakligheten, og mangel på begrunnelser som gjør meg "fanatisk", ikke ei dum rifle.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål fra en interessert, men totalt uerfaren på hjortejakt på Vestlandet. TS starter med forslag på det jeg umiddelbart tenker som fornuftige kikkerter. Så havner mange ut med store forstørrelser og ditto lysåpning. Da forlater en jo TS sitt mål om lett og bærevennlig. Brukes det virkelig forstørrelse > 6? Hvilke skyteavstander snakker vi om?

 

Hvor mye forstørrelse en bruker er litt en smakssak. På hold fra 50m og opp står kikkerten min sjelden under 6x, for andre er det motsatt. På postering med hold fra 100-150m står min kikkert på 10x. Det funker for meg, men ikke sikkert det funker for deg.

Til dagjakt på hjort i variert terreng er nok en kikkert med forstørrelse 1,5-6 eller lignende et godt valg, men mye av hjortejakta er for mange i dårlig lys og da må man opp i 56 linse og disse kikkertene har ofte forstørrelse 2,5-10 eller 3-12.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvor engasjerende denne Blaseren er da....

 

 

Hjortejakt på vestlandet kan jo være masse rart; alt fra fjellklatring til å sitte i saccosekken i en bu ved marka..

Vil en ha en til alt ville jeg valgt en forholdsvis lett rifle (+/- 3kg), kaliber er ikke veldig vesentlig men jeg er nok troende til å gå for 9,3x62 eller noe i ca samme klasse, 55cm passe tykk pipe, to sikter i svingmontasjer og skikkelig åpne sikter (kanskje ghostring?). Pipa gjenget for demper så ser en hvor det ble av hjorten en skjøt etter på marka.

Kanskje rustfri? Eller Duracoat? Skikkelige rembøyler og en lær DFS-reim.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med å anbefale Kimber M84 Mountan som den perfekte hjorteriflen for bratt vestlands terreng.. Og på tross av at jeg er en stor tilhenger av Blaser sine løsninger og rifler.. så mener jeg fremdeles at kimberen er den rette riflen basert på TS sine innledende spørsmål.. Når en klatrer i bratt fjell så betyr ikke vekten så mye.. De førse kilometerne.. Men etter hvert så begynner en å merke vekten.. Når du i tillegg skal forsere tett kratt i bratt terreng med ene hånden fast i noe så en unngår å falle ned fjellsiden, og den andre med riflen i så kan jeg underskrive på at hvert enkelt gram teller etter noen timer.. Derfor anbefaler jeg kimber med med lett optikk..

 

Denne tråden var på vei til å utvikle seg til å bli en "god" og informativ tråd før "blaser" diskusjonen startet.. Jeg innvolverte meg i denne diskusjonen fordi jeg er oppdratt i den tro at vranglære ikke skal stå uimotsagt.. Og vranglære er det nå en slenger ut påstander en ikke kan dokumentere.. For meg er det revnende likegyldig om noen "synsere" selv mener at Blaser R93 er "farlig" men å skrive det.. Uttale det høyt uten å ha dokumentasjon er og blir vranglære og må bli korrigert..

 

Det er ennå ikke for sent å få tråden inn på rett spor!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Var i samme situasjon som deg. Etter lang tid og mye leting sto valget mellom en Sako 85 Finnlight og en Kimber Montana 8400. Endte opp med Kimberen i 300wsm, satte på en hausken jd155 og satte på en swarovski z3 eg hadde liggandes. Totalt rett over 3kg, og demperen gjør børsa fin å skyte med sjøl om den er i 300wsm.

Link to comment
Share on other sites

(...)langholdsrigger med stor optikk ikke er å foretrekke

(...)

 

Kort

Lett

6,5x55, men 308 er og greit for å slippe flere kalibre.

har ikke tenkt å lade selv.

 

Lader du allerede selv til disse? ellers tolker jeg det som at annet kaliber også er greit, men må være lett tilgjengelig fabrikksammo til.

308 er uansett et godt valg siden det funker bedre i kort pipe enn 6.5x55 og leverer litt mer slagkraft.

7-08 kunne evt vært verdt en titt, og noe fabrikksammo å få til dem også.

 

Virket som du ville kjøpe en lett jaktbørse som ikke koster skjorta og bruke den som den er.

Mitt forslag vil da være en av de allerede nevnt:

- Kimber 84m, Montana. Evt syns jeg Adirodack ser stilig ut med kamostokken.

- Tikka T3 (men, lang kasse på kort patron blir litt feil plass å ha overflødig vekt)

- Sako 75/85 finnlight

- evt Weatherby mark v ultralight (xxl har i 308), har dog 61cm løp standard, og fluting som gjør kapping litt stygt.

- en rem seven.

 

På toppen er en Kahles el zeiss 1.5-6x42 ypperlig om du kan komme til å trenge litt skumringsytelse. Men, en swaro Z3 3-9x36 er heller ikke feil, om det hender du trenger mer forstørrelse.

Ellers har vel mange snakket positivt om VX6 1-6x24. Kan nok være fint om dagslysjakt er planen og du har trange poster med kjappe skudd på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tråden har vært informativ jeg!

 

Det har kommet mange bra forslag :)

 

At blir argumentert for og mot forskjellige retrekkere synes jeg flott. Har lært mye, og sannsynligvis fått med meg det som er verdt å vite om disse nå ;)

 

Om jeg skal ha en systemrifle, må det være mulig å skifte kaliber uten ny innskyting. At kikkert er montert på løpet virker som den sikreste løsningen.

 

 

Jeg "sliter" nok litt med at all tidligere jakt har gått i åpent lende, og korteste hold jeg har skutt storvilt på er 140m. Alle dyrene har faktisk blitt skutt liggende med tofot.

Har vært presisjon på lengre hold som har vært drivkraften tidligere.

Fikk en liten aha-opplevelse når jeg flyttet fra Finnmark til Vestlandet...

 

Tenkte at 1,5-6x42 måtte være ideell optikk. Relativt liten og slank sak, som ikke veier for mye og ikke er i veien.

Forstår det som om det meste blir skutt på kort hold her.

 

Men jeg må innrømme at jeg blir litt revet med..

Ser at større lysåpning gir bedre egenskaper under dårlige lysforhold. Ettersom jeg "liker å ha det beste", heller jeg den veien. Men jeg farer bort fra min opprinnelige plan om så hendig som mulig i skog og skråninger :(

 

 

Jeg kunne selvsagt skiftet til en mindre kikkert på 308'en jeg har, så kunne den blitt brukt i skogen.

Ettersom den likevel er tung, og med en evt lyddemper vil bli både lang og tyngre, er det likevel ett dårlig alternativ.

Og uten hurtigmontasje, "ødelegger" jeg den uansett for bruk på langt hold som den ble bygget for.

 

 

Jeg har litt lyst på 6,5x55, men dette går ikke med kort løp og demper. Kort løp, 9,3x62 og demper frister.

2,5-10/3-12x56 på 6,5 + ghost-ring/1,5-6x42 på ett 9,3 løp m/demper om mulighet til løpsskifte :)

 

 

Kanskje egentlig bare 9,3'en, ettersom jeg har rifler for lengre hold... Må vel være en "sjefs" løsning ;)

Link to comment
Share on other sites

Lader ikke disse selv nei. Har utstyr (-dier), men interesse(tid) og håpløs tilgjengelighet på skytebane gjør at jeg tvilsomt begynner med det for denne børsa. Så helt rett, kalibervalg pga tilgjengelighet for ammunisjon :)

Jeg tenkte 6,5 for å få en snill børse med liten vekt, men ser at 6,5 med kort løp ikke "går".

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe noen "de luxe" rifle, men jeg skal ikke ha en "økonomi" utgave heller.

Valget styres nok av jeg får den riflen jeg ønsker aller mest, og ikke pris.

 

Er vel Finnlight og 202 som står mitt hjerte nærmest av boltriflene i skrivende stund... 202 Outback, men vet ikke om jeg tør aluminium i låsekasse (selv om sluttstykket låser i pipen).

 

Har lyst på mulighet til KKC skjefte (men dette kommer og sannsynligvis av fetisj for langholdsrigger :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kort løp og stort utvalg av ammunisjon så er vel 308 det sikreste valget.. En ren jakt børse med "tynn" og lett løpsprofil er uansett ikke det optimale å ligge å "øse" ut skudd med på banen.. Du har jo rifler til den bruken.. Når det gjelder jakt ammunisjon så er det et godt utvalg i 8x57IS og bedre blir det.. sako leverer fabrikkladet med 160 grs kule fra Barnes.. blaser kommer med 170 grs kule fra barnes.. hornady superformance med 180 grs GMX.. Laupa Naturalis 180 grs.. RWS har også kommet med homogene kuler.. Samt en rekke leverandører av tradisjonelle kuler med bly.. Bonda og u bonda kuler.. For jakt er det i hvertfall mere enn bra nok for meg.. Gidder en å lade så kan en trene med kuler fra Nosler Custom Competition 200 gr som sist jeg handlet koster kr 750.00 for 250 stk hos JD.. Vil en lade jaktammunisjonen så får en kuler fra de fleste produsentene..

Link to comment
Share on other sites

Det ble en Blaser R93 på meg!

 

Til bruk i skogen:

9,3x62 (47cm), S&B 1,5-6x42 og Docter Sight. Må vel bestille en Sonic45 tenker jeg... Evt Hausken JD228.

 

Til litt mer åpne forhold:

6,5x55 m/Aimzonic demper. Finne noe mer lyssterk kikkert tenker jeg.

 

KKC stokk.

 

Bare få ordnet litt papirarbeid først :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

På tide med en oppdatering/korrigering...

 

Gikk som nevt for en R93. Fantastisk flott rifle, men prøvde den aldri på banen. Ble dessverre "paranoid" av skriveriene etter ulykkene som har vært :( Med ett stikk i hjertet kvittet jeg med den...

Så, tråden handler ikke lenger om Blaser :winke1: (Ønsker ikke ny Blaser diskusjon!)

 

Men hjortebørse måtte det bli!

 

Fikk tak i en ny Remington Seven XCR i 308.

Denne ble sendt til Albert Rafdal for justeringer.

 

Etter montering av Hightech stokk, var presisjonen litt i grenseland (30-70mm).

Nytt løp har hele tiden vært med i vurderingen, men hadde ett håp om at det orginale løpet skulle levere godt nok.

Vi ble enige om å prøve kapping av løp (40 cm) og montering av demper (Hausken Jakt JD 184)

Har lest forskjellige meninger om å gjenge for demper inn på flutet del av pipe. Hausken ble konsultert, dette skulle gå fint.

Resultatet ble helt supert, med testskyting på under 10mm (3-skudd).

 

normal_Seven_presisjon_%283000x1688%29.jpg

 

Ettersom jeg er glad i godt kinnanlegg, ønsket jeg å få kikkert montert så lavt som mulig.

Her ble Leupold skinnen freset i overkant, for å gi plass til huset på kikkertsiktet på ekstra lave ringer.

 

normal_Seven_montasje_%283000x1688%29.jpg

 

Selv om låsekasse og pipe er "rustfritt", fikk jeg det Cerakotet for å begrense rust på utilgjengelige steder.

 

normal_Seven_ferdig_%283000x1688%29.jpg

 

Vekt på rifle uten kikkert/montasje/demper endte på "2280 gram". (Korreksjon! Fikk oppgitt vekt, men ser dette er uten sluttstykket og QR skinne...)

Vekt rifle 2650 gram (med sluttstykket og Leupold QR skinne)

Vekt med kikkert og demper ender på 3580 gram. Lengde i underkant av meteren :)

 

Begynt å meg til jakta!! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er selv i ferd med og bytte montasjen jeg hadde på børsa mi da de som kjøpte inn og monterte den fikk den alt for høy

har gått for en Dentler Basis tror det kan bli bra :) håper den kommer like lavt ned som din

er spent på hvordan børsa de blir til slutt :) tror det blir bra jeg :thumbup:

foresten den beskytteren du har bak på siktet ditt passer den V8?

Link to comment
Share on other sites

Så fin ut den Dentler basis! Ser ut til at det er mer gods, så bygger kanskje litt mer enn Leupold...?

Om du skal ha på V8, så ser det ut som om "huset" er mindre i underkant, og så blir det større objektiv enn jeg har.

Så da kan du får kikkerten så lavt som objektivet tillater :winke1:

 

Okkularbeskytteren er Butler Creek, så du finner helt sikkert en som passer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...