Jump to content

Hjortebørse m/optikk


marksman

Recommended Posts

Etter ett par dager i vestlandsterreng, ser jeg at tunge langholdsrigger med stor optikk ikke er å foretrekke...

 

Så jeg mååå ha ny børse :roll:

 

Har gått meg litt fast, så tenker det er smart å få litt innspill fra erfarne hjortejegere ;)

 

Skal være en spesifikk "vestlands-hjorte-børse".

Kort

Lett

Tenker egentlig 6,5x55, men 308 er og greit for å slippe flere kalibre. Er åpen for andre forslag, men har ikke tenkt å lade selv.

Syntet er fint, men ikke veldig glad i plastikk...

 

Lyddemper er ikke noe must, da jeg bruker hørselsvern. Tar likevel mot tips, da rekyl og lett børse ikke er noe som fremmer god skyting...

 

 

Sett litt på Tikka T3 light adjustable og Steyr scout.

 

Vurderer Zeiss 1,5-6x42 og 1,1-4x24. Hvordan er disse i forhold til hverandre?

 

På forhånd takk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har R93/R8/R93 Lrs2.2 stk 75 Finnlight.Men når eg skal klatre og Klive i dei bratteste terrenga eg har på hjortejakt brukar eg Scouten i 308 win,påmontert ein A-Tec Carbon og ein Z6i 1-6x24.Går aldri med sekk i dei bratteste liene,men brukar ei litt stor rumpetaske frå Swedteam der eg har litt mat,tau til å dra hjorten med,kniv og litt andre småting.Bruker ei Skiskytter reim frå Vero Vellini so rifla ligger langs ryggen.Bruker ei slapt lada 180grs Rhino,børsa elsker den kula,hjorten hatar ho :winke1: Men,skulle eg ha bytta ut denne rifla med nåke som helst for jakt i dei bratteste liane,er Kimber Montana den heitaste kandidaten.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken glassfiberstokk sunnmøringen? :)

Er litt tilhenger av justerbar kinnstøtte...

 

Hvilken blaser? Har sett litt på dem og ;) Litt tyngre kanskje?

 

Den stokken som følger med riflen.. kimber 84M mountain er verdens letteste serie produserte rifle.. Den har en kevelar forsterket ferdig beddet stokk.. Bruk Google litt og du ser at stokken tåler juling.. Noen som prøvde å ødelegge den med å skyte på stokken med hagle ( bukk shot) uten at de klarte det.. Jeg er blaser mann på min hals.. ( R8 Lux og proff med x antall løp og kikkertsikter samt Blaser F3 super sport hagle og en K95 på vei) men Kimber 84M er og blir den perfekte "klatre" børsa i bratte vestlands lier.. Ferdig snakket..

Link to comment
Share on other sites

For å si det som ingen tør å si

 

En ombygd mauser koster deg 1500. kikkerten enten zeiss /s&b eller noe annet europeisk brukt 1,5-6x42 eller lingnede koster ca 2500

jo kansje du finner børsje med kikkert for 3 lapper

 

Er ikke ei børsje på heile vestlandet som har skutt meire hjort en gammle hv-mauseren .

Kjøp billig rifle og skyt mye !

Om du ikke lader selv , køp et standar kaliber 6,5x55 -308win eller 30-06 alle klarer fint å drepe en hjort

 

Ja om du har muligheten til å bruke mer penger på børsje . mulighetene er mange . alt av børsjer er egentligt gode børsjer men om du ikke kan å bruke redskapen så er det samme f---n om den koster 3 lapper eller 14 lapper

Kjøp noe billigt og tren mye er det beste rådet jeg kan gi deg

 

Optikk kjøp europeisk så går det som regel bra

 

Selv er det en liten nett helstokk i kal 358win med en gammel swaro nova 1.5-6x42 som er med meg i skogen .

Veier under 4 kg med fult magasin .og svingmontasjen gjør at jeg kan bruke åpne sikter i den tetteste granskauen

er i granskauen jeg har skutt flest hjort på hold ca 25 m og åpne sikter

Bø rifla er en lakelander 9,3x62 med grs stokk og lysterke optikk

Link to comment
Share on other sites

På tide å avlive den seige myten om kor mykje storvilt som er skotne med gamle HV-mauseren. Enkel statistikk tilseier jo at dette berre er tull. Sannsynlegvis er det skote flest norske hjort med Tikka T3 og plaststokk. Dei som held liv i Mauser-myten gløymer det enkle faktum at det i fjor åleine blei felt meir hjort enn i åra 1950-1994 tilsaman. Med god margin...

Link to comment
Share on other sites

Tror den står i skapet mitt :wink:

Kimber 84M Montana i 308 Win, Talley montasjer og Zeiss Victory 2,5-10x50.

Kevlarforsterket stokk, søylebbeddet, 1" Pachmayr kolbekappe, rustfritt 22" løp, alt standard fra fabrikk.

Vekt med sikte uten ammo og reim er 3,1 kg.

Ihvertfall et supert aternativ rett fra eska uten behov for tur til børsemaker for pimping av noe slag.

 

Lightweightrifle001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en gammel mauser (6,5-06), men var aldri noen favoritt... Kan nok tenkte meg å koste litt på børsa og :)

Statistikken høres fornuftig ut, kan gjerne avlive M98 sammen med myten for min del :P

Mauseren har nok hatt sin misjon for "skaperen", om enn en uhyggelig misjon :(

 

Tviler vel litt på at brukt Zeiss/SB 1,5-6x42 går for 2.500...

 

25m ser og ut til å være virkeligheten på vestlandet :) En brøkdel av hva jeg er vant til... For såvidt bare en brøkdel av tid til rådighet når dyret kommer og.

 

Har en TRG42 338LM til bøøøjakt. Litt voldsomt å dra opp i fjellet. Og ubrukelig i skogen!

 

 

Kimberen virker jo som ett bra valg. Fikk sett litt på noen Sauer 202 i dag, virker ikke så aller værst de heller :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjøre som meg, blaser r93 6,5x55 swarovski z6i 1-6x24. No skal eg gå til 9,3x62 med åpene sikter, grunnet vekt. Eg går mye drev da eg ikkje liker å sitte på post. Og synst riflen blir for tung som den står no. No jakter eg i sogn og det er ganske bratt terreng der.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke slik at Kimber 84- riflene hadde en del problemer med dårlige løp da de var som mest "hotte" for 5-6 år siden? En del som fikk skiftet løp hos forhandlernes børsemakere grunnet elendig presisjon? Er de blitt noe bedre nå?

 

Ellers er jo Sako 85 Finlight (SS) i .308win en kandidat i mine øyne. Jakt i lia = jakt i dagslys. Du kan like gjerne kjøpe solid dog rimelig leupold VX II, som funker bra, har bra garanti (livstid) og er lette.

 

Kikkert: Blir det aktuelt også med jakt på bøen? I så fall fordrer det et annet sikte enn i lia,- men forstår deg sånn at du har en kraftig "bø- rigg" med ditto optikk.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke slik at Kimber 84- riflene hadde en del problemer med dårlige løp da de var som mest "hotte" for 5-6 år siden? En del som fikk skiftet løp hos forhandlernes børsemakere grunnet elendig presisjon? Er de blitt noe bedre nå?

 

Det var aldri problemer med min ihvertfall (308 Win), men ryktene ville ha det til at J&F (?) fikk byttet løp på noen (tror det var de i 260 Rem).

Imidlertid har min Kimber en klar preferanse for kuler i vektklasen 150 - 165 grs, men det skyldes kanskje at jeg ikke har giddet å teste ut så mange ladninger...

150 grs Woodleigh PP og 150 grs Nosler PT går dønn likt og samler mer enn godt nok til jaktbruk på rådyr og hjort.

Link to comment
Share on other sites

Takker Xeray! ;)

 

Jeg ligger foreløpig på en R93 i 6,5x55 og 1,5-6x42 optikk!

 

Grubler litt på å kutte løp så mye som mulig, men bør da muligens opp i ett grovere kaliber...

 

Jeg har en slik, riktig nok med 3-12x56 kikkert. Kappa mitt løp på 49cm, fantastisk presisjon og dyra har ikke overlevd. Om du vil kappe ned mot 45cm så er 308 et bedre valg, med bedre utvalg i fabrikkammo. Rekylen med demper er ikke mye verre vil jeg tro.

Blaser er i mine øyne et fantastisk system. Skifter kaliber(og sluttstykkehode) på ca 1min, setter på samme kikkert, klikker 3 klikk ned, og er dønn i senter med 223 løpet, HVER GANG :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ender opp med å anbefale to alternativer alt etter hvor glad du er til å pusse..:

 

Sako 75 Finnlight 6,5x55 med Zeiss 2,5-10x50. Europeisk kvalitet og presisjon i rikt monn. Meget skytbar kombinasjon.

 

Blaser K95 6,5x57R, eller 7x57R med samme sikte, evt gå for 3-12x56 om du bruker samme rifle til vak. Du får likevel ikke noe lavere montert kikkert med 50mm, så kan like gjerne gå for 56mm. Det skiller ikke sååå mye i størrelse på de to, og du får et perfekt hjortevåpen. Spanderer du på deg ei montasje til så blir 1,5-6x42 heller aldri feil i den lyse delen av døgnet.

 

Enkeltskudds holder lenge - når ting skjer fort rekker du veldig sjelden flere skudd uansett..

Jeg hadde Kimber M84, men ble ikke godvenn med stokken, dessuten er mye vekt spart i pipen...

Oppspenner er fint når man skal være skuddklar, uten å skyte seg selv eller jaktkamrater når man leker apekatt i bratte lier.

Det er også veldig praktisk med noe som er demonterbart!

 

Ingen premie for å gjette hva jeg landet på..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en klassiske fjellrifle fra Østerrike. Lett og handy Mannlicher kvalitet i Goiserer utgaven med 50,8cm pipe eller denne som Stutzen, nydelig helstokk. En europeisk topp sikte montert på sving med 50mm objektiv, paralaxe justering og BT.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her, absolutt.

 

Men for meg, så er det én som stikker seg ut. Sako 85 Finnlight, gjerne i 308Win.

Ville valgt Hausken JD224, kikkertsikte, noe 2,5(3)-10(12)x56, av europeisk fabrikat. Grunnen til det valget av kikkertsikte, er at det kan hende terrenget hvor man jakter, kanskje blir byttet ut, med ikke bare bratte lier, men kanskje steder hvor det over tre grensen vil være store åpninger, perfekt for jakt i månelys. Sikkert ikke alle som er enig med meg i valg av kikkertsikte, men jeg bruker dette selv, og de ekstra grammene der lever jeg meget godt med.

 

Lykke til med både valget og jakten! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med ganske åpent sinn, men har nå fått sansen for Blaseren (R93). Og ganske sikkert med KKC stokk.

Har begynt på "Storfornøyd med Blaser tråden :) " og det ser ut til at hele kvelden går til det... Blir vel lite objektiv info, men får vel vite akkurat det en har lyst å høre i den tråden :P

 

Har en TRG 42 med 5,5-22x56 (Veldig nært 8kg med tofot og demper) og en 700 i .308 med 6-24x50 (5,2kg uten demper). Har vært vant til å jakte i åpent lende, så de er ikke akkurat bygget for vestlandet. De dekker i alle fall behovet på bøen :)

(Sticky nick forresten, Optibond FL ; )

 

Blir nok mest fabrikkammo på meg. Dårlig med plass til rigging av ladeutstyr her jeg bor, og håpløs tilgang på skytebane. Er vant med å kunne skyte når jeg vil hele døgnet. Her jeg bor nå kan man stille seg i kø to ganger i uka og skyte på elektronikk. Blir mye bal med chronograf, og får ikke skutt på klistrelapper...

 

Vet du hvilken hastighet du har på 49cm Kuli? (Forstod det som om det var 6,5x55 du hadde) Kan helst tenke meg å kutte ett løp i 308 eller 9,3.

 

Forsåvidt enig med enkeltskuddsteorien Kiwi. Bare det at jeg har fått sansen for R93 :D

Hadde vært fint å kunne pakke våpenet helt bort i sekken,

 

Er vel ikke noen tvil om at jeg er glad i stor forstørrelse på optikken Generaldfeld ;) 2,5-10 høres ikke så værst ut. Ser at det kan være smart å ha muligheten til lengre hold og. Første prioritet er uansett rifle for skog og bratte sider. Får evt ha med en ekstra montasje/kikkert om det blir post på snaufjellet.

 

Steyr Scout var vel en av de jeg så først på Rausheim :)

 

 

Jeg ser litt på disse to nå:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51517685&searchclickthrough=true&searchQuery=blaser

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50823538&searchclickthrough=true&searchQuery=blaser

 

Har det jo egentlig ikke travelt mtp at jeg ikke får skutt opp med ny rifle i år, men blir litt revet med når havesyken melder seg :)

Link to comment
Share on other sites

Har to oppsett for hjorten, blaser R93 med 308 løp kappet til 45cm

Med at blaser har magasinet over avtrekkeren så blir dette et meget kort våpen. 308en trivest godt med kort løp, men mye av hjortjakta skjer om morgen og kvelden så en lyddemper er et must i min verden. 102 cm med hausken demper. Har en zeiss victory 2,5-10x50 syns dette er en glimrende kikkert man kan bruke til det meste.

Ellers så bruker jeg et 9,3x62 løp med likt oppsett bortsett fra at jeg har en 1.1-4x24 zeiss V HT

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Rausheim? Tar i mot alle tips jeg :)

 

Liker oppsettet ditt sindre.S.K!

Klarer meg sannsynligvis godt med enten 308 eller 9,3x62 og to kikkert oppsett :)

Evt 6,5x55, men litt lett kule om det plutselig blir elgjakt i skogen...

(Skal ikke lage noe kaliberdebatt, men tenker litt på anslagsenergi om pipen skal kuttes)

Link to comment
Share on other sites

Fordi at jeg rett og slett ikke stoler på de våpna der. I de mest brukte kalibrene til storvilt på dette berget så er de notoriske til å klikke og faktisk lage merke i tennåla selv når de ikke er helt i lås(!) og at man må være hard med de (der ryker stealth-delen for jakta) for å være sikker på at de faktisk er kamret. Det med at de ikke låser ordentlig er livsfarlig og er en del som har blitt skadd pga det, ja med ammo som ikke helt passet, men i en M98 ville man ikke blitt lemlestet ihvertfall.

 

Jeg har vært med på et ettersøk for mye pga de børsene der.

Link to comment
Share on other sites

Vel vel no vet jeg om m98 er som har skutt sluttstykke tilbake.

Og et våpen som har vært laget siden 1993 og solgt uhorvelig mange av så er nokk blaseren en knallgodt kjøp. Forøvrig så kjenner jeg en som har skutt nermere 200hjort med sin blaser ;)

 

Og som ettersøksjeger som er med i ring så har jeg aldri gått ettersøk med noen som har blaser.

Så skill mellom personlig vrangforestillinger og fakta om man skal gi råd til noen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har måttet gå ettersøk en del ganger pga Blaser der første skuddet gikk av men de resterende gikk ikke av pga ufullstendige ladegrep. Det er ikke vrangforestillinger (med mindre jeg har hatt mareritt om det :winke1: ). Fakta er at Blaser i kalibre med stoooooort utvalg av patroner har såpass små toleranser at ikke alle vil mate riktig og da gi disse klikkene og fakta er at folk har blitt lemlestet av Blasere og i ei vanlig boltrifle så ville låseklakkene holdt igjen en del av de samme hendelsene.

 

Joda, Blaser er fine børser, men for nybegynnere og folk som kanskje blir litt giret under stress (Adrenalin er artige saker) så er ikke Blaser våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Gå for Sako 85 Finnlight i 308. Lett og fin "rustfri" børse det er enkelt å skyte godt med. Den kommer med standard løpslengde 51,5 cm i 308. 6,5x55 har 57 cm løp. Nydelig balanse, justerbart perfekt avtrekk, kan plyndres i sikret posisjon, løst 5 skudds magasin som ikke stikker under børsa og som også kan toppmates i børsa... Har selv blitt Sakofan... Av sikte ville jeg nok valgt en 2,5-10x50, helst med lys. Syns selv 1,5-6x42 blir litt lite, men smaken er som baken..

Link to comment
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over hvor mange idiotiske påstander som dukker opp i slike tråder :roll:

(Moderator må gjerne slette, men måtte få det ut)

Blaser er et knallgodt våpen. Å påstå at det blir større fare for ettersøk med jegere som bruker Blaser er bare i......ti :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med risiko for å valse meg ut på tynn is her:

Fakta om hvorvidt det ene eller det andre geværet er overrepresentert i forbindelse med ettersøk lar seg vel fremskaffe i statistikk?

...og så dette med idiotiske påstander - det er vel mer som blomster langs veien? Dessuten får det oss som heldigvis har klart å holde munn/penn til å føle oss litt oppesen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Huff, og jeg som trodde jeg hadde bestemt meg for en Blaser :roll:

 

Jeg har jo falt for Blaseren, men føler litt på det med funksjoneringsfeil. Skjønner at det er en god rifle :)

Vet ikke hva statistikken sier, men hadde vært greit å vite om Blaseren var overrepresentert.

Er ikke uerfaren, men kan fort bli litt hektisk om det blir mye adrenalin :mrgreen:

 

Husqvarna, Kongsberg og Mannlicher tenner meg ikke helt sånn ved første øyekast...

 

Finnlighten er kanskje ikke så dum.

 

Jeg blir egentlig ikke smartere jeg heller :P Blir bare mer og mer å velge mellom...

 

Begynt å "ombestemme" meg litt på optikk og. Er jo greit at den er så lyssterk som mulig :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 7 skudd med lånt R93 i år i forbindelse med et driftsavbrudd på hjortemauseren, alle på samme dag. 5 for å få stemplet i kortet og 2 for legge ned kolle og kalv. Jeg overlevde og hjortene døde; jeg er veldig glad for at hjortene (og rifla..) ikke hadde lest på kammeret :mrgreen:

 

 

Har en lyst på Blaser, ja så kjøp en Blaser! Knakende gode å skyte med, presise og nesten like rask omlading som med halvauto.

Dette vaset om ettersøk tror jeg 0 milimeter på.....

Link to comment
Share on other sites

Huff, og jeg som trodde jeg hadde bestemt meg for en Blaser :roll:

 

Jeg har jo falt for Blaseren, men føler litt på det med funksjoneringsfeil. Skjønner at det er en god rifle :)

Vet ikke hva statistikken sier, men hadde vært greit å vite om Blaseren var overrepresentert.

Er ikke uerfaren, men kan fort bli litt hektisk om det blir mye adrenalin :mrgreen:

 

Husqvarna, Kongsberg og Mannlicher tenner meg ikke helt sånn ved første øyekast...

 

Finnlighten er kanskje ikke så dum.

 

Jeg blir egentlig ikke smartere jeg heller :P Blir bare mer og mer å velge mellom...

 

Begynt å "ombestemme" meg litt på optikk og. Er jo greit at den er så lyssterk som mulig :)

Jeg sier ikke så mye mer enn Strasser Rs05

konstruksjonen er laget av samme person som laget Blaser

og skulle være en forbedring

Link to comment
Share on other sites

Etter gamle Remington 700 børser så er det Blasere jeg ser flest klikk med på både bane og jaktfeltstevner. Gjenggangeren er kalibre som 308 og 30-06.

 

Selv om å diskutere Blaser med Blasereiere blir som å diskutere iPhone med en Applefanatiker der det kun er gull og grønne enger, så er det ikke gale våpen presisjonsmessig (Skjøt noen skudd med den av de som ser ut som ei børse fra Starwars, tiere på tiere) men funksjonsmessig så er det så som så.

Link to comment
Share on other sites

Blaser sine egenskaper har vært debattert opp og ned i mente her på kammeret.. Og når en endelig tror at siste ord er sagt.. :roll:

Ja jeg har blaser (R8)..Og jeg er hverken redd for klikk..eller å få sluttstykket i tryne..og ender jeg noen gang opp med å skadeskyte med påfølgende ettersøk (bank i bordet) så garanterer jeg at jeg er mann nok til å innrømme at det skyldes sjåføren og ikke riflen..

 

I mine øyne så er Blaser en genial konstruksjon.. Fin balanse.. Løp av på.. Kikkert av på..bytte av kaliber.. Småvilt rifle.. Storvilt rifle..hundefører rifle og langholdsrifle alt i ett bare en har løp og kikkerter nok og om en vil.. Alt på samme dag..Kommer en hjem etter fuktig vestlandsvær så kan en plukke den helt fra hverandre.. Tørke og rengjør.. Sette den sammen uten å skyte inn på nytt..

Smeller hver gang også.. Sikkerheten med oppspenner er udiskutabel..og kunne ta med avtrekket og magasin i lommen er i hvertfall noe jeg setter pris på..

 

Strasser.. Ja hva skal en si.. Forbedring er det i hvertfall ikke.. Smarte løsninger men balanse som en krykke..

 

De fleste "jakt idiotene" jeg kjenner har Blaser.. Og de fleste på jaktlaget mitt har blaser.. Selv skyter jeg pluss minus 1000 skudd med riflen og 6000 skudd med haglen i året.. Har siden jeg fikk meg blaser hatt 1 klikk.. Og den gikk ikke av når jeg prøvde den i en annen rifle heller.. Ikke har jeg hørt fra noen om klikk av de 15-20 blaser eierne jeg kjenner godt heller..og vi har bare hatt ett ettersøk hos oss de siste 4 årene.. Men den riflen som bommet der.. Var en CZ uten at det ble slått stort opp i media..

 

Om Blaser kritikerne tror et øyeblikk at jeg er villig til å gamble med livet pga en rifle.. Tja da tar de feil.. Hadde det vært slik at jeg hadde vurdert det slik at det hadde vært forbundet med stor risiko å benytte meg av Blaser så hadde løpene blitt til spiker og kolbene blitt til peis ved..pronte.. Tvert i mot så var sikkerheten i konstruksjonen.. Samt den store fleksibiliteten..og de mange mulighetene grunnen til at den ble handlet i utganspunktet.. Vil du ha en Blaser.. Ja så kjøp en blaser.. Jeg føler med mye tryggere med en med blaser ved siden av meg.. Enn en med "El chipo" remchester konstruksjon..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...