Jump to content

Hva skjer om låseklakkenen gir seg/knekker?


morten0

Recommended Posts

Hei.

 

Har lurt på dette lenge, men da jeg hørte om denne skyteulykken i Sverige for en liten stund siden, så begynte jeg å tenke på det igjen.

I denne ulykken var det en rett-trekker, men jeg tenker mest på en vanlig "bolt-rifle"

 

Hva skjer om låseklakkene på sluttstykke svikter/knekker på en rifle i f.eks 308 eller 6,5x55? Vil sluttstykkehåndtaket klare å ta av for presset bakover?

Hva med den 3 låseklakken på en M98. Er denne lille saken sterk nok til å sørge for at sluttstykke ikke flyr rett i hodet mitt?

 

Noen som vet noe om dette?

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det - og dere må gjerne rette på meg - er ståa slik at dersom alle låsklakker ryker, er det i praksis ingenting som holder igjen sluttstykket, og det vil komme mot skytter.

 

Når det er sagt, er en slik katastrofal feil usannsynlig i det ekstreme, og faren for at det skulle bli en realitet en gang tilnærmet lik null.

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter med rifle, er det bare noen små hyller som til sammen kanskje utgjør fire-fem kvadratcentimeter med stål som står mellom deg og et nært forhold til plastikkirurgen. Eller aftensangen.

 

Det sagt, så er det demonstrert med flere moderne våpen, og en god del eldre våpen, at de tåler mange ganger det man vil få i normale ladninger. Og når et våpen sprenges, er det gjerne andre deler som ryker først. Det finnes masse festlig på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Var litt skremmende lesning om den M67'en der sluttstykke ble ødelagt. Men det virket jo som designet til Mauser fungerte som det skulle, og alt gikk bra.

 

Er vel ingen rifler i dag som har en slik ekstra sikkerthetsklakk, og de stoler helt og fullt på klakkene forran på sluttstykket.

Men har vel egentlig aldri hørt om så mange skader der våpenet ble brukt slik som det skal brukes. Er ofte en eller annen brukerfeil som har ført til skader.

 

Men min ide om at sluttstykkehåndtaket vil holde sluttstykke igjen, er med andre ord ikke troverdig.

Link to comment
Share on other sites

Om låseklakkene skulle brekke på min storviltrifle så er jeg helt safe!

 

Det er fordelen med en halvauto - ingen ting som kommer ut mot ansiktet :-)

 

Helt safe, og helt safe forresten, det ville jo sprute ting nedover og til siden så det ville ikke vært direkte moro det heller, men jeg ville ikke daua av det i hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Om det skjer på et av mine våpen. Har både vanlig bolt og Blaser R93, så er min tanke følgende: Det var ment slik fra Gud. Altså noe jeg ikke gidder å bruke hodet mitt på

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Uanset gudfrygtighed, eller anden religiøs overbevisning. Så viser det Svenske tilfælde, at man netop ikke har andet valg end at bruge HOVEDET på det :wink::wink:

 

Mere seriøst, er der netop gennem tiden lavet en del forsøg, som viser at der er forskel mellem forskellige konstruktioner, i hvordan dele og partikler vil udbrede sig, ved en overbelastning. De fleste har mere eller mindre styr på at der ikke er væsentlige dele som bevæger sig bagud, med stor hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter med rifle, er det bare noen små hyller som til sammen kanskje utgjør fire-fem kvadratcentimeter med stål..

 

Tenker du på arealet på låseklakkene? På to av mine er det 0,75cm2 og det skal være ganske mye. Er ikke store greiene som skal til for å holde igjen om det er skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det sikreste av det sikre når det gjelder sluttstykke, bak en Mauser har jeg ikke engang tenkt tanken på at noe galt kan skje med den mekanismen. Jeg tenker egentlig det samme om boltrifler med 3 låsklakker på sluttstykket.

 

På jegerkurset for endel år siden sa vår instruktør endel om div uhell med Blaser. Riktignok hadde en slik selv. Men disse historiene, gjør vel kanskje noe med tankene, Blaser er gode, suverene våpen, og har topp kvalitet og presisjon. Valget mitt ville uansett vært en god ditto boltrifle-alltid! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...