Jump to content

er forsvarets hylser brukelige til hjemmelading?


Quarfax

Recommended Posts

Fant ikke noe godt svar ved søk, så jeg spør..

Hvis jeg har mulighet til å raske med meg endel tomhylser etter gutta i grønt, er detta hylser som er brukelige til lading? Kaliberet er .308 win. Eller 7,62x51 som de kaller det..

Blir evt brukt til treningsammo og forsåvidt trening for en blank hjemmelader også..

Er selvsagt snakk om hylser uten synlige skader

 

Edit skriveLeif..

Link to comment
Share on other sites

Hylser uten synelige skader vokser ikke på trær på forsvarets baner siden Ag'en ikke akkurat er hyggelig med hylsene.Da står du igjen med hylser skutt i Mg3,men nå er det så lenge siden jeg har skutt med kjøttsagen at jeg ikke vet om disse har Brendan eller boxerhetter.

Nye skarpskytteramoen til 417 har Brendanhetter,så der er det lite å hente.

Link to comment
Share on other sites

Er såpass blank at jeg ikke vet forskjell på hettene du nevner, men antar at det betyr at det blir vanskelig å sette i nye tennhetter..

Ellers, hvis hettene passer og ammo er behandla pent ( les enkeltskudd og engangsskutt) er hylsene i seg ok?

 

Mg er uaktuelt, minns at den lagde et stykk stygt hakk midt på hylsa...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladde mye militære hylser tidligere.Må ha en spesiel hetteuttager for Berdan hetter og husk og ta vekk utstøterpinnen fra Dien.Da går det ganske greit.Sluttet med det da det er enklere med boxer hetter og sjelden noe problem å få tak i boxer hylser i 308 og 30-06.Dessuten fort gjort og blande boxer og berdan hylser, da kan man få ødelagt dien.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk forskjeller mellom 7,62 x 51 mm NATO og .308 Winchester, ikke bare en navneforskjell. Sånn til info ;)

 

Berdanhetter har to hull plassert kl 12 og 6 for stikkflammene fra tennhetten, boxerhetten har ett hull midt i bunn. Dermed kan en ikke bruke tennhetteutstøter for boxer i berdanhylser, og en kan heller ikke bruke boxerhetter i en berdanhylse. Neppe verdt bryet å lade om hylser fra NM 60, NM 62, osv.

 

attachment.php?attachmentid=8165&stc=1&d=1328468124

 

Berdan venstre, boxer høyre.

Link to comment
Share on other sites

Alt skutt i MG og AG kan du glemme.

 

Boxer hetter, ett hull i bunnen kan lades om igjen, berdan, to hull er ikke omladbart.

 

De brukte Lapua ammo i 417 til å begynne med, men har gått over til Nato ammo i de også nå, men kommer du over Lapua hylser skutt i 417 så er de veldig bra hylser å lade på.

Link to comment
Share on other sites

Kenny skrev

Boxer hetter, ett hull i bunnen kan lades om igjen, berdan, to hull er ikke omladbart.

 

_________________________________

 

 

Hylser med berdanhetter kan også lades om.

Det at det ikke er omladbart er bare tull.

Har ladet over 100000 skudd med berdan.

Link to comment
Share on other sites

Berdan er gjenladbart (men krever mye tid og berdanhetter er vel ikke akkurat hyllevare), men til ammo som 308 ligger det hylser i bøtter og spann (bokstavelig talt) på skytebaner. Masse fine engangsskutte av gode merker som Norma osv. Spesielt på sen-sommeren/høsten er tilgangen god når jegere skal ta storviltprøven og greier.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet en del hylser, med Berdan hetter. Lånte noe forskjellig utstyr, på 80 tallet for testing. Men endte opp med en "jekk" fra RSBS. Fjerner da hetta fra utsiden. Men litt trening (og justering av "nålen"), i å plassere enheten (nålen) som skjærer i mellom tennhetta (fra utsiden), så bruker jeg sannsynelig bare 4 - 5 sek, per hylse. Og kan se på tv samtidig. :) Det jeg kaller for "nålen", er en rund stålpinne, som er slipt skrått på samme måte som et stemjern/huggjern. Dette er ganske kurrant jobb.

 

Det er mest for morro skyld jeg har gjort dette. Men jeg hadde også god tilgang på 9 mm og 7,62 x 51 Berdan en periode, så jeg brukte dette en stund. Men har ladd noen hundre 45 acp, ca 2- 3 tusen 9 mm og trolig ca 1 tusen 7, 62 x 51 Nato hylser, til ei 308 W rifle.

 

Skal dere bruke den "jekken", så har medfølgende stang (for å holde hylsa) relativet liten dim. Går greit på dim opp til ca 7 mm. Etter det, så bør dere skaffe en bit av rundstål, med større dim, ellers blir hylsmunningen oval. Og ubrukelig.

 

Det er litt plundrete å justere " nålen" og sette den riktig dybde. Kan forklare dette hvis noen ønsker.

 

Editt: Tomhylser maltraktert av AG, o.l., er ubrukelige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en 1/2-auto rifle med stort magasin; fattig skoleelev var jeg og NATO var det ikke bare-bare å få kloa i; NATO-tomhylser derimot-bare å spa opp det en ville ha. Og med Vithavouri berdan-hetter fra Trøndelag våpenimport og en hetteutager model Landrø ble det ladet tusenvis av av de nato-hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Legg til i regnestykket at berdanhetter som oftest er betydelig dyrere enn tilsvarende str boxerhetter.

Tja... Hvis valget står mellom å kjøpe fabrikk patroner, for å få hylser, eller gratis hylser, blir vel regnestykket noe annet. :)

 

Det er ikke alle som har god tilgang tilgang på nok gratis Bokser hylser. Men kanskje Berdan.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, om boxerhylser er vanskelig å anskaffe, så er jo berdan et alternativ.

At man må ha en ekstra tennhettejekk til ca 500,- eller mer og at berdanhetter kan være vanskelig å bruke i enkelte tennhetteisettere er jo bare bagateller. Ja og det at en berdanhette koster dobbelt så mye som en boxerhette er vel og bagateller.

 

 

Jada jeg har ladet tusenvis av berdanhetter, å kommer til å lade flere.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket forskjellen mellom prisene på Berdan og Bokser, de senere pårene. Da jeg kjøpet inn og brukte dette, var for noen ti-år siden. (har fremdels lager) Da var forskjellen på noen øre pr tennhete. Ca 15 - 20 % dyrere for Berdan.

 

Så jeg undrer på hva du mener med: "tennhettejekk til ca 500,- eller mer ..."?

 

Tennhette innsettere? Jeg bruker bare vanlig ladeutstyr og det går like raskt, som med bokser. Hos meg er det kun ca 5 sek, pr hetteuttagning, som tar ekstrea tid og plunder. Kanskje du skulle forsøke noe annet. :)

Link to comment
Share on other sites

En tennhetteuttaker for berdan. De er ikke gratis.

Sist jeg så berdantennhetter i noen prislister så kosta de nesten dobbelt så mye som boxer. (Nyeste prislista jeg finner i farta hvor berdanhetter for rifle er listet opp har en pris på 52 øre for RWS berdan, mens federal 210 koster 34 øre, men det er en gammel prisliste fra 2009 )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

høggern. Dobbelt så dyre! ok, jeg har ikke sjekket. :) Men 20 - 30 øre i forskjell, kan vel ikke sammenlignes med mange kroner (300 - 500 % dyrere, avhengig av om det er rifle, eller pistol), for å få tak i hylser ved å kjøpe fabrikkpatroner?

 

Editt: Ble litt feil. :) Hylsekostnaden må jo fordeles over ca 5 - 6 skudd (innklusive ny kompeltt pratron, på rifle. Og på pistol fordeles over 10 - 12 skudd. Tenker da på konkuranse ammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal man spikke fliser var de jo bare 64% dyrere i den katalogen ;)

 

Forresten er jeg ganske uenig i dette utsagnet:

Tomhylser maltraktert av AG, o.l., er ubrukelige.

 

Om man allerede insisterer på å gjøre ekstraarbeidet det er å ladde berdanhylser, så er vel også hylser skutt i AG3 omladdbare ?

De er litt bulkete og skitne, det er vel bare å vaske, helpresse og ladde? :)

Link to comment
Share on other sites

Et alterativ er om du finner hylser fra forsvarets blyfrie ammo som er slutt i et våpen som ikke herper hylsene. Dissr hylsene har samme tennkanaler som berdan hylser men menytter seg av bokser hetter. Du får fremdeles ekstrajobben med og demontere hettene, men slipper ekstrakostnaden med berdan hetter.

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig å lade med Berdan hylser, men i praksis både knotet og unødvendig. 308 hylser er jo ikke akkurat mangelvare som tidligere påpekt.

 

Så kort kan det sies. Jeg er helt enig. Jeg vil nesten heller foreslå en dugnad med hylseplukk og donasjon til TS, framfor berdanhylser. Vi har bokstavlig talt bøtter og spann med tomhylser som leveres til et-eller-annet-sted fra tid til annen. Større skytterlag har sikkert tonnevis.

Men jeg vil heller anbefale nye hylser og ta godt vare på dem. Evt. fabrikkpatroner med gode hylser. De 3 beste er Lapua, Lapua og Lapua. Deretter alle de andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal man spikke fliser var de jo bare 64% dyrere i den katalogen ;)

 

Forresten er jeg ganske uenig i dette utsagnet:

Tomhylser maltraktert av AG, o.l., er ubrukelige.

 

Spikke fliser? Tja... jeg reffererte til hva det kostet, da jeg kjøpte. At det nå kanskje er 64 % dyrer, betyr lite pr patron. Men, du liker jo å diskutere. :)

 

AG patroner. Ja de går sikkert ann å lade, men jeg avstår. Og jeg anbefaler også andre å gjøre det samme. :) Men, opp til dem. Har du prøvd selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler folk generelt å styre unna berdan, men om man alikevel liker å pirke med håndarbeid og vil ha en hobby som tar mer tid enn nødvendig så er det og fint mulig. Ekstraarbeidet med å ladde om hylser skutt i AG3 er faktisk mindre enn ekstraarbeidet berdan hettene gir. :)

Å ja, jeg har prøvd. Bare for å ha gjort det.

 

Forresten har NM149 et poeng, blyfri 7,62 har en boxerhette med 2 hull ala berdan, det gjør at man fortsatt må jekke ut hettene på samme måte som vanlige berdanhetter, men man benytter vanlige boxerhetter.

Ja forresten, jeg har prøvd dette og. Bare for å ha gjort det også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TS: Mykje i denne tråden er i ironi og mimremodus. Kom deg på ei sivil skytebane og spør forsiktig om det går an å rota og forsyna seg litt i hylsetønna. Då sparer du deg mykje arbeid og ein del ekstra kostnad med å få tak i berdanhetter, som er sjeldne som hønsatenner i vanlege butikkar no til dags.

 

De andre: Når og kvar kjøpte de sist berdanhetter? Er det realistisk for vanlege folk å få ta i slikt no når alle skal ha desse nymotens boxerhettene?

Link to comment
Share on other sites

Landrø hadde slike i katalogen sin ganske nylig.

Hjemmelading.no har de på sia si nå.

 

Men jeg ville ikke vedda mange hettene på at en hvilken som helst ladebutikk har slikt i hylla, det er sikkert bestillingsvare i selv ganske velassorterte butikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler folk generelt å styre unna berdan, men om man alikevel liker å pirke med håndarbeid og vil ha en hobby som tar mer tid enn nødvendig så er det og fint mulig. Ekstraarbeidet med å ladde om hylser skutt i AG3 er faktisk mindre enn ekstraarbeidet berdan hettene gir. :)

Å ja, jeg har prøvd. Bare for å ha gjort det.

Det var du som fokuserte på kostnad. Og nå prøver du deg på, ekstra arbeid? :) Vanskelig å gi seg? :)

 

Editt. Ser du også forsøker deg på tilgjengelighet. Humre... humre.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var du som fokuserte på kostnad. Og nå prøver du deg på, ekstra arbeid? :) Vanskelig å gi seg? :)

 

Editt. Ser du også forsøker deg på tilgjengelighet. Humre... humre.....

 

Bare kommer med noen fakta i en tråd om berdanhettelading.

 

Det er vel ingen hemmelighet at det er mer arbeid med berdan enn med boxer?

 

Det er i tillegg noen ekstra kostnader forbundet med å ladde berdan fordi man må kjøpe en berdanjekk (forutsatt at man ikke har en fra før) pluss at hettene er dyrere i innkjøp (her og forutsatt at man ikke har de aktuelle hettene fra før).

 

Tilgjengelighet er også et tema man faktisk kan tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Bare kommer med noen fakta i en tråd om berdanhettelading.

Tja... du er nok en god rifleskytter. :) Men dine argumenter for og i mot Berdan, er lattelige.

 

Jeg har ladd noen hundre tusen skudd, i mer enn 40 år. Og tilgang på alle komponeter, har varriert. Det var ikke sprøsmålet til TS. Har du ikke noe bedre å komme med? :)

Link to comment
Share on other sites

Latterlige? Hm, må vel kansje svare litt på det da.

 

At berdanhettene faktisk er dyrere enn boxerhetter i samme str er vel fakta.

 

At man må kjøpe en tennhettejekk (eventuelt kan det sikkert lages om man er flink) til å ta ut hettene med er vel også fakta.

 

At det tar lengre tid å lade berdanhylser enn å ladde boxerhylser er vel også fakta.

 

Tilgjengeligheta ser heller ikke ut til å være den aller beste i dag, der har jeg ikke statistikk å komme med men jeg vet feks at den lokale relativt velassorterte våpensjappa ikke har berdanhetter liggende i hylla. Ser heller ikke berdanhetter i prislista til hverken skytterkontoret eller norma.

 

Men svaret på trådstarters spørsmål er at de hylsene sannsynligvis kan laddes om, om man virkelig vil.

Selv om de sannsynligvis er berdan og kansje skutt i MG eller AG3 så er de sannsynligvis omladdbare om de ikke har for store skader, det er bare litt mer mikkmakk enn å ladde sivile boxerhylser.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev

 

At man må kjøpe en tennhettejekk (eventuelt kan det sikkert lages om man er flink) til å ta ut hettene med er vel også fakta.

 

__________

 

Man må ikke ha tennhettejekk for og ta ut tennhetta.

Man kan bruke vann og trykkluft funker som snus.

Link to comment
Share on other sites

Tok bort sitat av overstående innlegg. -Ranger#44

 

Så, du er nysjerrig. :) Det er nok noen, som lader litt mer enn dere rifleskyttere.

 

Jeg har ladet til mange kalibere, både rifle og pistol/revolver. Der jeg har ladet mest, er for enkelte typer håndvåpen. På det meste så støpte jeg kuler og ladde litt over 24 tusen, på et år. (Totalt det året, skjøt jeg ca 33 tusen skudd, derav ca 6 - 7 tusen 22 LR.). Den gang var det mest kal 38 spesial det gikk i. Senere så ble det masseproduksjon av pistol ammo. Men jeg har da andre våpen også, da jeg har konkurert i flere grener. Og som jeger, har jeg ladd en del forskjellig rifle ammo.

 

Det jeg ladde mengder av, hadde jeg tilgang til Boxer og brukte det. Ellers så brukte jeg det som var rimelig og kurrant å få tak i. Bare av pistol/revolver ammo, så ladde jeg til 11 forskjellige kalibere. I tilegg har jeg hjulpet bekjente, med div.typer lading, både rifle og pistol/revolver.

 

Spørsmålet til TS, var om dette er mulig å bruke. Og jeg forteller at det både kan brukes og det er lite bryderi, hvis en bruker rett metode. Og har en ikke tilgang til nye engansskutte hylser, blir det dyrt å kjøpe komplette patroner, for å få hylser. Jeg vil faktisk påstå, at de gangene jeg drev med dette og så på tv mens jeg fjernet tennhetter, så sparte jeg tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan bruke vann og trykkluft funker som snus.

 

Huffa da! Jeg har prøvd snus en gang, og det frister ikke til gjentagelse. Når en i tillegg pådrar seg helseskader, i verste fall død, så er det best å holde seg unna. Jeg foretrekker Lotto framfor Tobakkslotteriet. Innsatsen er omtrent det samme, men det frister mer å kanskje bli rik enn å kanskje bli syk. /offtåpikk

 

Jeg tror muligens jeg er deleier i en berdangetteuttager. Lenge siden jeg har sett den, tror det står et norskt navn på den. Lita trefjøl med noen hjemmesmidde metallbiter og et handtak med trekule i enden. Har aldri brukt den. Lot meg en gang lure til å trekke kulene ut av Nato-patroner og bytte krutt og kule. For en drittjobb! Etterhvert fikk jeg overtalt gjerrigknarkene til å kjøpe Lapua-patroner og ta vare på hylsene. Det er bare så veldig mye enklere å håndtere.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, takker for mange innspill.

Det jeg da sitter igjen med er følgende.

Omlading av forsvarets hylser er ufarlig.

Omlading av hylser ( uansett merke) skutt i automatvåpen bør unngås.

Brendan hetter er vanskelig? Tolker det som mer jobb, men at ladeprinsippet er det samme...?!

Hold deg til Norma og lapua om mulig. med boxer hetter :-)

 

Takker også for forslag om donasjoner, men vil presisere at det ikke er nødvendig, klarer alltids å skaffe hylser uansett, men var nysgjerrig på erfaringene kammerfolket hadde om disse hylsene og om det var noe vits å ta de med hjem :-)

 

Synes svar som dette viser hvor god kammerånden er i praksis :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...