Jump to content

... Jeg skal heretter IKKE bade i sjøen!


jaktlykke

Recommended Posts

Ser sånna innimellom når jeg er på jobb. kjører miniubåt så da dukker de opp nede på oljeinstalasjoner og slikt. mulig de blir tiltrukket av lyset, men temmelig fredelige skapninger. hadde en som vi måtte dytte vek for at den ikke skulle svømme ivegen for oss hele tiden. :D Linselus :lol:

Link to comment
Share on other sites

:D ikke noe å spøke med men det er 2 arter dere snakker om ferskvannsål og havål !ferskvannsålen blir vanligvis ikke større enn 3-4 kg her i landet og havålen kan bli 60-80 kg men største tatt i norge er 23 kg (stang)fikk selv en på 16 kg i des og det var ett javla monster!! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at den europeiske ålebestanden har gått tilbake med mellom 95 og 99% de siste årene, så spørs det hvor lenge til du trenger å være redd for å ta deg et bad, lykke.! :(

 

Tilbakegangen skyldes miljøgifter som PCB osv. Halve nivået av pcb som er godkjent til å kunne brukes som menneskeføde er nok til å ta livet av alle embryo i ålen.

 

(PS: vet ikke om det kun gjelder ferskvannsål, eller om det gjelder havål også...)

Link to comment
Share on other sites

LITT OFF TOPIX største trusselen mot ferskvanns ålen er kinesere,hollendere,belgiere og italienere som fanger glassålen for oppdrett og dette har også ødelagt bestandene :roll:

 

Hollendere og Belgiere fanger ikke glassål pga forbud, du har imidlertid glemt de 2 store, Spania å portugal.

 

Neste år er Ål fredet i Nederland, du kan fiske den men må slippe den ut igjen. Problemet i NL er at stort sett alle elver er regulert med flere sluser. Elva jeg fisker i (de Waal, men bytter navn 4 ganger på sin ferd mot sjøen) er stort sett åpen mot hav (ender i Europort, Rotterdam) = jeg får 3 til 7 ål ved fiske fra 22 til 02.

Link to comment
Share on other sites

Gyter ikkje ålen i Sargassohavet då :?:

 

 

Mye mulig, men de som fisker ål lokalt setter rusene sine i utløpet av bekker, småelver og avløpsrør (bla utløpet fra mitt hus-god grunn til å ikke spise svineriet!). De får greit med ål ser jeg!

Link to comment
Share on other sites

All Europeisk ål av typen anguilla anguilla (ferskvannsål, som også kan leve i sjøen), gyter i Saragassohavet. Dette gjør den forøvrig bare en gang i livet. Yngelen bruker ofte 2-4 år for å komme seg tilbake der mor eller far opprinnelig levde, om dette var mjøsa eller et lite ferskvann på vestlandet. Grunnen til at ålefiskere setter rusene sine ved elveløp om høsten er fordi ålen kommer ned i elvene fra høyereliggende vassdrag når den første høstflommen setter inn. Det er da ålen vil ned til saragassohavet for å få seg litt.

Ålen på bildet er en havål, disse gyter en eller annen plass utenfor portugal.

Link to comment
Share on other sites

Du tok vel nettopp dykkersertfikat du Lykke? Bortkasta penger da. Eg ville ikkje satt kniven i ein 2m lang havål. :D

Jeg kom aldri så langt - meningen er å ta det til våren (har det altfor travelt vettu).

 

Men................ etter å ha sett slike beist som dette er det ikke sikkert jeg tør :roll: (sier jeg som holdt på å hoppe i havet i bare bikinien for å berge haverten på 250 kg som jeg skjøt for noen år siden... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Har selv sett eksemplarer av havål, men dette beistet burde jo vært i akvarium. Rart ingen kom på Akvariet i Ålesund? Tror de ville blitt henrykt over å få et slikt eksemplar. Men, det var da koslig at den fikk friheten sin tilbake også da.

 

Så får du heller venne deg til tanken, neste gang du er ute og bader - et ømt, kjærlig, og silkemykt, nesten småkjølig stryk over leggen, når du svømmer..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe....

 

Tenkte bare å sette ord på en følelse, som kan konkurere med "Jaws" :lol:

 

Det der er noen skikkelig ufyselige skapninger. Som sagt sett et eksemplar selv, da jeg var sammen med min onkel for å dra krabbeteiner. Der lå beistet inni teina, og min onkel kasta omtrent teina på havet, hoppa og skreik, og uttalte en umasse ukvemsord, som en 12 åring på den tiden var helt ukjent med...... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
... for jeg har slett ikke tenkt å bli spist opp av slike monster. Denne eklingen ble fanga rett nedenfor huset vårt :shock:

 

En slik ål er ikke til å spøke med! Jeg driver en del jakt under vann og de få gangene jeg har støtt på slike, dog av en mindre størrelse, har jeg funnet for godt å svømme en helt annen retning.

 

Følger du linken under og scroller ned til havål, så kan du jo lese selv om dens temperament :D :

 

http://www.frivannsliv.no/NorskRekordliste.html

 

Da jeg i mine unge år gikk på Stend Jordbruksskole fikk vi en omvisning på Akvariet i Bergen. Vi fikk også være med å mate fiskene i kummene. Steinbit, torsk og andre ble matet for hånd. De kom med hodet opp over vannet og fikk en "godbit" rett i kjeften. Når havålen skulle mates ble maten slengt ned i kummen fra betryggende avstand. Disse fiskene ble beskrevet som utpreget agressive. Vi snakker tross alt om en laaang muskel med en imponerende tanngard i den ene enden. Steibiten tenker man ofte på som "Havets Sjarmør" i UV- sammenheng, men havålen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...