Jump to content

NATO sporlys


Kolbe-Rolf

Recommended Posts

Har ca. 250 nato sporlys (NM 62) liggende. Kan jeg skyte de i Blaseren uten at det er noe problem? Presisjonen er vel kanskje ikke helt rå så det blir å bruke på løpende elg.....

 

Som en litt grov spøk, lad med disse når du skyter opp til storviltprøven og lat som ingenting. Sjekk ansiktsutrrykket til standplassleder etterpå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere så har (vanlig) NM62 (med oransje maling) en forsinket sporlyssats. På oppskytingsavstand vil jeg ikke en gang tro at satsen begynner lyse før anslag?

 

Ville heller vært litt bekymret for om Blaseren liker NM62, som ofte blåser ser litt opp og skaper treg hevarmsløft på .308 Winchester-rifler. Usikker på hvor mye moment dere Blasergutta får når hylser er litt trege å få ut.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at når kula treffer vollen, så detter ofte sporlyssatsen ut, og flyr videre. Denne setter lett fyr i skog og mark rundt. Det har jeg selv fått erfare når jeg var i tjeneste. Så hvis du skal prøve disse, så sørg for at skogen er veldig våt, evt dekket av snø.

Link to comment
Share on other sites

Plastkula vil ikke skade løpet, MEN du kan få litt av en pussejobb etterpå, fordi det kan legge seg plastrester i løpet.

 

Anbefalinger jeg har hørt er å pusse med aceton etterpå for å få ut evt avleiringer av plast.

 

Ellers er det bare tut og kjør :-)

Link to comment
Share on other sites

"Ed's red" bestående av like deler aceton, automatgirolje, white spirit og parafin skal være bra til fjerning av plast fra hagleløp, så jeg vil anta det samme gjelder for rifler. Bare hold det langt unna alt av tre.

Link to comment
Share on other sites

Som en litt grov spøk, lad med disse når du skyter opp til storviltprøven og lat som ingenting. Sjekk ansiktsutrrykket til standplassleder etterpå :mrgreen:

 

Støtter denne. Prøv å hold maska. Om noen sier noe så later du som om du ikke ser det. Plusspoeng for å få med alle unntatt standplassleder på spøken...

 

For å få til det lille ekstra, kunne den femte patronen f. eks være multi purpose eksploderende prosjektil for å få til en feiende avslutning på det hele.

Jeg vedder på at å filme standplassleder mens dette pågår vil bli ubetalelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at når kula treffer vollen, så detter ofte sporlyssatsen ut, og flyr videre.

 

Skøyt opp en 20 pakning i dag. På 200 meteren så jeg ingenting og sporlyssatsen ble vel med inn i vollen. Men på gongene derimot ble det show :D Har en fjellvegg 600 meter fra standplass på skytebanen og ser for meg at det kan bli noen sånne: :overrasket: tryner på skytinga fremover!

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet på våpendepo i Forsvaret, vist du ønsker halvering av levetiden på løpet ditt så kjør på. Sporlys er knallhardt med løpet, vertfall etter 3-4 skudd for da brenner du avleiringene fast i rillene dine.

Ser at etter 300-400 sporlys i dagens HK så er rillene fra midten av løpet borte, tykke avleiringer og en hælsikes pussesjau før løpet i det hele er klar for inspeksjon for kassaksjon.

Sporlyset du har tenner i løpet, men er delay på 0,4 sek for å ikke avsløre din egen posisjon og risikere løps eksplosjon. Har selv sett en 417 med løpsprengning pga sporlyset kilte seg i løpet, og jeg er glad jeg ikke var der... skumle saker når fosfor-fragmenter flyr rundt på standplass.....

 

Ville ikke putta noe som helst NATO relatert i rifla mi, det er produkt som er beregnet til annet bruk og utstyr, m.m du har en NM149, den tåler det delvis...

Link to comment
Share on other sites

Har selv ligget ved siden mg3 som har fått sporlys/nm62 som har kilt seg i løpet. Mulig mg'pipa er litt mer robust da den ikke ga pipespreng, men tomhylsa ble seende ut om en blomst. Pipa ble kassert etterpå men resten av våpenet ble friskmeldt, inkludert sluttstykke.

Om ikke annet ville jeg hvertfall brukt briller under bruk av dette.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at når kula treffer vollen, så detter ofte sporlyssatsen ut, og flyr videre.

 

Skøyt opp en 20 pakning i dag. På 200 meteren så jeg ingenting og sporlyssatsen ble vel med inn i vollen. Men på gongene derimot ble det show :D Har en fjellvegg 600 meter fra standplass på skytebanen og ser for meg at det kan bli noen sånne: :overrasket: tryner på skytinga fremover!

 

Jeg tømte et magasin på en halvfigur på 30m bane, minst et av sporlysene løsnet fra kula og for opp i skogen bak og satte fyr. Var seinere på samme bane på vinteren med MG, og da haglet det med sporlyssats oppover lia, selv om jeg skjøt i vollen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tømte et magasin på en halvfigur på 30m bane, minst et av sporlysene løsnet fra kula og for opp i skogen bak og satte fyr. Var seinere på samme bane på vinteren med MG, og da haglet det med sporlyssats oppover lia, selv om jeg skjøt i vollen.

 

Ja det er jo en grunn til at det stort sett er skyteforbud på sporlys på de fleste militære skytefelt i sommerhalvåret, selv om forsvaret

gjerne har egnet brannsluknings kjøretøy eller avtale med lokalt brannvesen.. Det begynner å brenne i eninga og man får ildopphør og gjerne ikke

gjennomført skytetreninga.

Jeg hadde ihvertfall ikke tatt sjansen på å skyte sporlys som sivilist i sommerhalvåret det være seg skytebaner eller privat grunn.

Kjipt å bli skyld i at skytterlagets klubbhytte brenner ned eller at jeg gjør en familie husløse.

Regner med at forsikringselskapet hadde gjort meg til gjeldsslave rimelig fort.

Da var det greiere når jeg jobbet i forsvaret og de tok ansvaret. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...