Jump to content

Fornuftig første rifle til storvilt jakt


jegerfersking

Recommended Posts

Som nikket mitt tilsier, er jeg er fersking som jeger. Tok jegerprøven høsten 2013, og fikk meg noen småviltturer i marken som gav mersmak. Mulighetene bød seg også til å kunne få være med på hjortejakt, spesielt med tanke på opplæring i jaktutøvelse og behandling av viltet etter at det er skutt, men tid og anledning ville det i fjor dessverre annerledes.

 

Ønsket mitt er en god men rimelig jaktrifle som dekker det som en fersking som meg innen jakt har behov for. Har div våpen fra før både innenfor NSF og DSSN, der i blant rifle. Jaktantrekket mitt var en god gammel tursekk, skjorte og olabukse, regntøy i sekken, gode fjellstøvler og elektronisk hørselsvern. På samme måte som første hagle ble kjøpt for å finne ut om jakt lå for meg, den billige Weatherby pumpen på xxl, er intensjonen med første storvilt rifle den samme. Går jeg på en smell og finner ut at storvilt ikke var noe kjekt i det hele tatt, så er tapet mindre enn med en vidunderlig skamfull dyr rifle. Har trålt både kammeret.no og div på nettet etter info, men ikke alle rifler og modeller er like enkle å finne noe ut om. Noen ganger, får en nesten inntrykk av at et våpen gjerne er bedre (spesielt utplukket av produsent) i en del tester enn normalen er for gitte type kommentert av skyttere.

 

For mitt eget vedkommende har jeg et kikkertsikte liggende som kan nyttes i første omgang, om så er. Tofot har jeg også, selv om den gjerne ikke blir satt opp som #1 av hva som skal være med på jakten. Lyddemper er ikke det som prioriteres heller i utgangspunktet, har hørselsvern.

 

Riflens hovedmål er hjortejakt i bratt terreng, og som en god nr to (forhåpentligvis i 2015) til reinsdyrjakt. Utgangspunktet er fabrikknytt våpen i .308 eller 6,5x55. Holder en liten knapp på 30.06 også, for ser rundt om at en av og til kan få denne kamringen billigere enn .308 i samme rifle. Kan for syns skyld nevne at jeg kommer til å ta oppskyting også med min hauggamle hv mauser med jernsikter. Går dønn i på 100 meteren på reinskiven. Tenkte en rifle i bakhånd kan være greit å ha om noe går skeis.

 

Ruger american (5000,-) billig og svært god ifølge noen tester

Thompson center venture (6000,-) gode samlinger ifølge tester

Howa lightweight (6500,-) tja, lav vekt er jo positivt i bratt terreng

Ruger hawkeye all weather (7000,-) midt på treet pris

Diamond/Sabatti hunter (7000,-) denne finner jeg ingen info om

Tikka T3 Lite (8200,-) tikka er tikka

Ruger hawkeye compact (8500,-) lav vekt, som over

Howa precision hunter lightweight (9000,-) i følge ryktene så treffer denne også blinken

 

Har lest en del om de 2 billigste på listen min, og det virker som begge disse er knallvåpen som setter kulen der den skal hele tiden. Men der igjen, så er det dette som jeg nevnte lenger oppe, testvåpen....

 

Smith & Wesson sin I bolt er jo også en rimelig sak, men denne ønskes ikke pga reimfestene.

Til en viss grad kan Ruger sin scout rifle vært med her også, sett ut fra en DSSN perspektiv, men den ligger på ca ti lapper og hovedfokus er jakt og ikke noe annet. Scouten kan jeg forresten kjøpe på DSSN papirer senere.

 

Noen som har gode/dårlige innspill på de forskjellige riflene? Ideelt sett så vil jeg komme billigst ut av dette til å begynne med. Viser det seg at storvilt var tingen for meg, er det ut fra i dagens meny S/L i løpsbyttekonfig som blir hovedretten.

 

Mitt eget våpenoppsett til jakt over tid er tiltenkt billighaglen, bedre hagle, billig riflen, salong (gjerne løpsbytte), 2 identiske rifler til bruk på alt storvilt innenlands og utenlands. Utenlands, blir sikkert aldri jaktsafari, men det er jo lov å drømme :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Var i samne båt som deg for kort tid siden og landet på en Remington 783 i .308w. Etter treningsskyting kjenner jeg nå at dette er jeg veldig fornøyd med. Relativt lett rifle, en 'supercell' rekylkappe som gir deg et silkemykt klaps i skulderen og løst magasin.

Ville tatt en kikk på den..

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Nilsemannen.

 

Mossberg MVP er forventet til lager 1. august i følge Winge sin nettside.

 

Tenkte å styre unna brukte våpen. Ikke fordi at de nødvendigvis er dårlige (ut skutt), men fordi så langt av det jeg har fått sett brukt i nabolaget har en prislapp som gjør at man like gjerne kan handle seg et nytt våpen, eller det er så gammelt eller "tacticool" at det er uinteressant. I tillegg er det jo alltid et spørsmål om hva som er på markedet der og da, og jeg håper på å få ordnet meg riflen i løpet av juli eller første uken i august.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for .308 eller 6,5x55. Ingen vits i å ha noe større til jakt her på berget, man får bare sabla vondt i skulderen :)

 

Du sier du har en gammel mauser som du skyter bra med. Nå blir jo dette "brukt" men hva med en billig jaktmauser med glass på finn.no etc og i værste fall, et nytt løp? Billigere får man det ikke og man taper ikke mange kronene på det. Dessuten er det jo en plattform du er kjent med fra før.

 

Skal du ha brenn nytt våpen så er det fort en 5-6-7K bare for våpenet og så skal du ha kikkert og montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for Ruger eller Howa.

 

Noen spesiell modell? Hvorfor ikke Thompson?

 

Må jo ærlig innrømme at Ruger sin compact frister med tanke på vekt, men samtidig ligger det og murrer i bakhodet om et halvkilo i spart vekt har noen reell verdi i seg selv når alt kommer til alt. På villreinjakten utgjør det vel ca 2 peanøttposer...

 

Regner med at Tikka er litt "ut" pga alu klakk som gir seg etter litt skudd? Fant nettopp ut av dette, så da fordufter T3 bort fra listen min. Er uinteressant med våpen som ha deleskift titt og ofte.

Link to comment
Share on other sites

Du høres konservativ ut. Gå for en Ruger. Hawkeye vil vare lengre enn du selv gjør. Kjedelig. Litt grov. Konservativ.

Irriterende uslitelig :lol:

Ett minus fra meg; Litt liten i grepet. Skulle tro at de hadde større hender i Amerika. Kjeften skorter det iallfall aldri på...

Det er egentlig bare en bagatell,- men noe skal det alltid være.

 

Når man ser prestasjoner og kvalitet i de nye Ruger'ene kontra "padleårene" fra 80-tallet er det vanskelig å tro at det er samme produsent. Avtrekkene er blitt rett så bra. Løpene virker veldig bra. De rustfrie føles litt røff i sluttstykkegangen, men det gjorde ærlig talt en rustfri Sako 75 ôg.... Stokker( særlig tre og laminat, men plast og) står ikke tilbake for noen andre.

Reale bruksvåpen har det alltid vært,- nå er det faktisk blitt gode bruksvåpen ôg.

 

Jeg har bare en Ruger blant mye annet. Det er mer sannsylig at det blir flere Rugere enn at det blir flere Blasere i mitt skap.

Hmmmm....Nå må det bemerkes at det er litt urettferdig skrevet. Hele konseptet til Blaser er at man bare skal ha èn. Så misforstå meg rett. Les forresten alle trådene til Malle.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at Tikka er litt "ut" pga alu klakk som gir seg etter litt skudd? Fant nettopp ut av dette, så da fordufter T3 bort fra listen min. Er uinteressant med våpen som ha deleskift titt og ofte.

 

Eg ville virkelig ikkje latt den aluklakken vert grunn til å avskrive T3'n!! For det første koster det 1-200 kr med ny klakk i 316ss. Alle forhandlere med børsemaker kan sikkert levere rifla ferdig med utbyttet rekylklakk om du ønsker det. For det andre så vil den i alu sansynligvis vare lenge i vanlige kaliber. I min 6,5 byttet eg løpet før rekyl-klakken. Etter 4-5000 skudd

 

Når det er sakt så ville eg valgt Tikka'n av dei du lister opp, med ein av Ruger Hawkeye'ene som andrevalg.

Link to comment
Share on other sites

Du høres konservativ ut.

 

Gammalost og sirup på skiven, sydvest på hodet og cherrox på beina sommer som vinter :lol:

 

Har lest noen av Malle sine tråder, likte godt den om scouten....men tror jeg setter den i dssn boksen. Må jo bruke den eneste ledige rifleplassen der til noe.

 

Med tanke på håndstørrelse så har jeg ikke digre bjørnelabber (kan være stor i kjeften også), så rugerene passer fint. På mange måter appellerer hawkeye og howa sin låskasse til meg med tanke på mulighetene for å komme lett til kammeret, samtidig som de andre har sin fordel hva gjelder kjapp magasintømming i møte med andre jegere eller turgåere. Scouten må selvfølgelig ha begge mulighetene....bare for å irritere meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen :)

 

Jeg er langt fra noen ekspert når det kommer til storviltjakt, og er mer eller mindre nybegynner selv innen den jakt grenen. Men kan jo nevne at som et rimelig førstegangsvåpen har du også

Weatherby Vanguard S2 som XXL fører. Det er i all hovedsak samme rifla som Howa 1500 (produsert på samme fabrikk med de samme maskinene)

XXL har pakke tilbud på disse, med koffert og kikkert for rundt 6000,-

Har en selv og må si meg godt fornøyd.

 

Lykke til videre med både jakt og våpenkjøp :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en tikka t3 lite kal 6,5 jeg bruker som allround rifle. Er storfornøyd! Ganske lett rifle, svært presis, godt avtrekk m.m. En kompis har brukt sin T3 svært mye i noen år nå, han og er meget fornøyd. God rifle til den prisen vil jeg si. Hvis jeg skal si noe negativt i det hele tatt, så må det være at det er litt plastfeeling over stokken (logisk nok siden den er av en type plast). Men det gir jeg blaffen i da den den er 100% funksjonell etter min erfaring. Stokken kan jo byttes ut hvis man er gira på noe som gir mer godfølelse å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard S2 hadde jeg egentlig ikke sett på Istagg. La fokuset på ordinære våpenbutikker. Leste kjapt om denne, definitivt noe å se en ekstra gang eller to på. Går den like bra som de lover? Glatt og fin gange på sluttstykket ved lading/låsing?

 

 

 

Har en bekjent som skryter av sin T3, men alltid greit med andre sine inntrykk også.

 

 

 

 

Brukt styrer jeg unna denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Weaterby S2 overasket meg positivt da jeg tok en titt på den tidligere i år, er jo en Howa så solid er den. Padleåra er heller ikke dum å ta i, rimelig magasin løsning om du ønsker å bytte til løst magasin. Forbausende godt avtrekk på den jeg kjente på, ikke langt unna T3. :overrasket:

Mest for pengene i dag tror jeg.

 

Har Ruger GSR selv til MAS, hendig sak men ikke økonomibørse. Er liksom ett kompromiss med det meste, men som skapt til å bære i hånda. :wink:

 

Har hatt Tikka T3SV i 223r, det skal litt til før noen får prakka på meg en T3 igjen. Ikke noe galt med den, bortsett fra at jeg hater rifler det ikke er plass til lillefingeren for å pusse kasse/kammer.

 

Jakter normalt med S&L Victory med KKC stokk, så jeg er mer enn litt bortskjemt.

 

Ikke glem Remington 700, en kjapp sjekk på nett og Beveren sport har en i 3006 i SS til 3900kr.

En annen 3006 (BDL/DM) med timney matchavtrekk på finn, 3900kr med ringer.

Jakt og friluft har en fin en til 4900kr. osv.

 

Her er det muligheter til å få tak i ting andre har brukt mye penger på rimelig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard S2 hadde jeg egentlig ikke sett på Istagg. La fokuset på ordinære våpenbutikker. Leste kjapt om denne, definitivt noe å se en ekstra gang eller to på. Går den like bra som de lover? Glatt og fin gange på sluttstykket ved lading/låsing?

 

Vanguarden holder den sub MOA garantien den kommer med. Min skyter bra med Norma Jaktmatch. Kan fint sette 5 skudd inni en femkrones størrelse på hundre-metern.

Utføringen og maskinering virker veldig bra, for min del værtfall, men jeg har ikke noe stort sammenlignings grunnlag, siden dette er første rifla mi.

Men ut fra det jeg har opplevd med den, ville jeg ikke hatt noen kvaler med å velge samme rifla på nytt igjen om jeg skulle valgt min første rifle på nytt igjen :)

Ta en tur på XXL å prøv å få holde i den. Det er forsåvidt et bra tips når det kommer til alle riflene som er nevnt i denne tråden. Prøv å få kjenne på og holde i de forskjellige

våpenene som er nevnt. Det viktigste er hva som passer og føles rett for deg. Ikke heng deg så mye opp i hvilke merker det er snakk om. Teknologien har kommet

såpass langt i dag at de fleste nyproduserte våpen holder en standard som er mer enn bra nok til det de skal brukes til :)

 

Jeg kappa løpet på min fra 60, til 50 cm. Men jeg går med en Sonic 45 demper på tuppen, så det jeg sparte i vekt på å kappe, tok jeg fort inn igjen med vekta på demper'n :P

Jeg vil ikke si Vanguarden er spesielt lett, men ikke er den spesielt tung heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal du kappe?

 

Har følt på de fleste av de riflene som jeg har nevnt i første innlegg. Den som pr i dag ligger tettest til mitt hjerte er ruger sin compact, nettopp fordi terrenget jeg etter alt å dømme skal delta i er alt annet enn flatt og behagelig. Har "drasset" i mange år på tyngre rigger på konkurranser, så har litt erfaring med "morgenvekt" og "aftenvekt" :winke1:. Hvor vidt kapping vil bli gjennomført, er dette ikke noe som inntreffer denne sesongen. Skal uansett slepe rundt på riflen litt før jeg trekker endelig konklusjon på det. Har snust på Kimber sine også, men her snakker vi xxl sitt Weaterby S2 pakketilbud ganger to i pris for selve riflen. I tillegg så er det dette med ubestemt ventetid på disse kimberne.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser av førsteinnlegget er det hjortejakt og reinsdyrjakt som er aktuelt? Skal jakta foregå i bratte lier og store vidder, er jo gjerne lette sikter å foretrekke. Er det dagjakt som er tingen, trenger man ikke stort objektiv. Jeg ville gått for et sikte med lav minsteforstørrelse fremfor et med høy høyesteforstørrelse.

 

Eksempler på sikter i denne kategorien kan være 1,5-6x42 (mange merker) og 2-7x33 (lett sikte fra Leupold). Er det muligheter for bøjakt i mørket, kan feks 2,5-10x50 være en god allrounder (flere merker har slike). Lys er ikke noe poeng på dagtid egentlig, annet enn på svært korte hold hvor man kanskje må være kjapp på avtrekkeren (Aimpoint feks).

 

Leupold har forresten en snerten VX3 2,5-8x36 som høres kurant ut.

 

"Småsiktene" fra 1-4x20 osv, er veldig kurante der du har behov for raske skudd på trange poster og hvor holdet ikke blir veldig langt.

 

Nå sier du ikke noe om budsjett, så det er vanskelig å foreslå noe spesifikke merker.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig dagjakt er 3-9x40 den gylne middelvei, dette dekker 95% av all jakt. Men kortehold i trange pass er bedre med nærmere 1x enn 3x på minimum x.

 

Apropos å kappe løp, slikt gjør man ikke uten en svært god grunn. T. D. Montering av demper. Spesielt ikke om 3006 er kaliberet. Betydelig økning av lydtrykk mot ørene dine er ikke til å unngå med korte piper, bruk av hørselsvern eller ei. Korter en pipa, går en alltid med demper på.

Den vekta du sparer er ubetydelig, og balansen i børsa blir nesten alltid dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for greit svar vingemutteren :D

 

Ko-stens, har egentlig ikke noe budsjett i den forstand. Slik sett skulle jeg nok klart å hente ut en rifle i høyere prisklassr og tilstøtende kikkert uten å miste nattesøvnen (gitt at fruen ikke hadde funnet ut av det), men det er ikke det som er hensikten. Funksjonell rifle og kikkert til hjort/rein for en som er usikker på om storvilt blir med mer enn den ene turen eller to... Ser det som unødvendig å stemple ut 20t++ for å finne ut dette. Samtidig er det også meningen å kunne høste egne erfaringer på godt og vondt med gitte utstyr med tanke på veien videre. Brukt er uaktuelt, har nok brukte våpen fra før. Den jeg ender opp med vil bli børsen min i noen sesonger, med eventuelle endringer på oppsett ut fra erfaringer som gjøres, fram til noe mer lystbetont kommer i hus.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har Røssler Titan til 6500 i webshopen sin, dette er vel ca halvparten av veiledande pris. Det er eit systemvåpen, så då har du mulighet til å utvide med fleire kaliber etter kvart.

 

Edit: Rett nok står det bestillingsvare, så det kan hende dette tilbodet er for godt til å være sant.

Link to comment
Share on other sites

Ruger Hawkeye all weather eller Tikka T3 med laminat stokk er mine anbefalinger dersom du absolutt vil kjøpe deg et nytt våpen.

Jeg har hatt T3 lite med plaststokken, og jeg kan ikke fordra den.

 

Personlig er jeg veldig glad i 6.5x55, men det spiller i praksis ingen stor rolle om du velger 6.5x55, 308 eller 30-06 til jakt i Norge.

Gode kuler og god skyting er hva som teller :)

 

Dersom du vil ha et ikke alt for dyrt kikkertsikte, anbefaler jeg Leupold.

Om du vil spytte i en del ekstra, som kan være å anbefale om du skal drive mye skumringsjakt på hjorten, bør du kjøpe deg en Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mogeleg at 270 Win er eit ypperleg kaliber, men etter mitt syn er alt anna enn 6,5x55, 308W og 30-06 SP for folk som ladar sjølv, og dermed lite egna til første rifle. Både pris og tilgjengeleghet er betre for desse tre kalibera. (Eg har aldri vore på ei skytebane der dei sel 270W.) Dersomm du ladar, så ser og utvalet av ladekomponentar for 270W ut til å være litt meir begrensa enn for dei andre.

 

Eg ville kanskje og være litt skeptisk til å anbefale 6,5x55, sidan eg har inntrykk av at det er eit litt vanskeleg kaliber for homogene kuler?

 

Om du vurderar 8mm, så vær klar over at mange skytebaner har begrensing på max .30 (7.62 mm) på elektroniske skiver.

Link to comment
Share on other sites

Har .270 selv og Norma jaktmatch fåes på feks i nærmeste Xxl butikk.

Kaliberet er mye mer kurant en de fleste tror.

Er vel ikke mange våpenbutikker med respekt for seg selv som ikke har patroner i dette kaliberet inne. Er vel ett av fler kaliberene for storviltsjakt som er mest kurant etter de tre store.

Link to comment
Share on other sites

XXL-prisar på Norma jaktmatch :

6,5*55: 8,98

30-06: 10,99

308: 10,99

270W: 14,99

 

Norma Golden target kostar 7 kroner i 308, kanskje billegare hjå eit skyttarlag. (Litt mindre annerkjente merker er enda billegare, men enkelte av dei kan ha litt varierande kvalitet).

 

Sidan dette er første rifla, skal han skyte ein del, og då er 50-100% dyrare ammunisjon signifikant.

Link to comment
Share on other sites

270W er en meget fin, flatskyttende patron som bare kan anbefales ... ved siden av 7x64 og 8x57IS! 8mmS ikke tillat for elektroniske skiver? Ja vel, da blir det godt gammelmodig papir som skal perforeres :-)

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt over var mer ment som hva du får av brukt rifle kontra å kjøpe nytt, og ikke akkurat fokusert på kaliberet.

Når det er sagt så skriver vel trådstarter i første innlegg at han har andre våpen for baneskyting, så .270 er vel ikke helt skivebom allikavel 8)

Link to comment
Share on other sites

270W er en meget fin, flatskyttende patron som bare kan anbefales ... ved siden av 7x64 og 8x57IS! 8mmS ikke tillat for elektroniske skiver?

 

Har aldri blitt nektet å skyte på elektroniske skiver på de 30 obligatoriske treningsskudda, men muligens det er annerledes ved konkurranse skyting.

 

Beklager off topic til trådstarter

Link to comment
Share on other sites

270W er en meget fin, flatskyttende patron som bare kan anbefales ... ved siden av 7x64 og 8x57IS! 8mmS ikke tillat for elektroniske skiver? Ja vel, da blir det godt gammelmodig papir som skal perforeres :-)

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

 

Jeg banker da fritt med 375 Ruger på elektronisk uten at noen har sagt noe om det :)

Link to comment
Share on other sites

Man må bare ta kaliber diskusjoner om man vil, husker fortsatt tilbake til den tiden da vi diskuterte hva som ville være best i standard division i praktisk pistol, .45 eller den nye .40 8). Når det kommer til baneskyting med rifle, så er mine timer med dette ganske begrenset om man tenker ala DFS. Har vært innom dette et par ganger, men endte alltid opp med å innse at denne formen for skyting lå litt utenfor mitt interesse område.

 

Selv om storviltjakt er et nytt område for meg, så har jeg trålt både kammeret og andre steder etter informasjon. Våpenet er tiltenkt samme funksjon som min første hagle, å finne ut om dette er noe som jeg vil drive med. Hvorfor nytt? Halvparten av mine våpen er bruktvåpen. Ved å kjøpe nytt har man, om ikke noe annet, mer sikkerhet for at våpenet ikke er ut skutt, mer tilgjengelig info om presisjon/funksjonalitet etc. En del pakkepriser på ok våpen tilsvarer jo også brukt pris på andre. Kan jo også si at av det jeg har sett her i traktene av brukt er pris satt slik at man like gjerne kunne slengt på en tusing eller to og kjøpt samme våpen nytt. Kaliber valg, 6,5x55/.308, er tatt ut fra hva som har vist seg å være lettest tilgjengelig hva gjelder rimelige rifler og greit nok priset treningsammo. Når det gjelder optikk vil valget i første omgang bli lagt til noe som er innenfor intensjonen med første storvilt oppsett hva vedgår pris, som Redfield, Leupold etc. Noen som vet hvilken type Simmons som står på Weatherby S2 pakken? Har jeg forstått det riktig at Simmons er som Tasco..?

Link to comment
Share on other sites

Drar til med enda et spørsmål her har undertoner av løpslengde.

 

Har virrer litt rundt med ballistisk kalkulator på kulevekt/hastighet og hvordan anslagsenergien faktisk endrer seg forholdsvis drastisk ved 16" og 22". Har tatt utgangspunkt i -5m/s pr cm.

 

Finnes der en (u)skreven tommelfingerregel på hva anslagsenergien minimum bør være på reinsdyr på det hold man skyter?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder akkurat reinsdyr, spiller det ingen rolle, da alle lovlige kalibre og jaktpatroner til reinsjakt har plenty nok med anslagsenergi på de hold som de fleste vil anse som akseptable på jakt.

Reinsdyr er ganske "soft targets" som ikke tåler mye og som yter liten motstand for jaktkula.

 

Generelt og praktisk sett spiller det ingen rolle hva slags lovlig løpslengde du har på noe slags vilt i Norge så lenge du holder skuddene innenfor 200 meter.

Om du ønsker å skyte på lengre hold enn det, bør du vurdere løpslengden.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvilken type Simmons som står på Weatherby S2 pakken? Har jeg forstått det riktig at Simmons er som Tasco..?

 

Dette har jeg prøvd å finne ut av, uten hell. Det var en Simmons 3-9x40 som sto på min når jeg kjøpte pakka, og utenom Simmons logoen, klarte jeg ikke å finne

noe serie eller modell nummer av noe slag.

Hvis jeg skal si noe negativt om pakka som helhet, hadde jeg helst sett at det sto på en annen kikkert, eller at jeg hadde kunnskap nok om kikkerter til å be om en annen kikkert.

Korstråden i denne er rimelig tykk. Vi snakker minimum 1 MOA på hunde meter... Og kikkerten er min største hindring til å skyte presist.

Våpenet er presist som bare det, men det blir verre når korstråden er så tykk at man ikke helt klarer å se om man er sentrert i midten av skiva.

 

Går du for denne pakka, så be om en annen kikkert. De klasker lett på en annen kikkert i samme prisklasse hvis du ber dem om det.

Det sto en helt annen kikkert på rifla når en kompis av meg kjøpte samme pakka, så tror ikke den riflepakka er "låst" til bare den kikkerten.

 

Når det er sagt. Den kikkerten funger selvfølgelig til å skyte på noe så stort som et rådyr/rein/elg. Det er bare lett for meg å få presisjonsfeber, og syns det er gøy å se hvor små

samlinger jeg kan få til.

Det blir en ny kikkert på meg etterhvært, jeg vil bare legge litt mer penger i den, en det den Simmons kikkerten er verdt, og akkurat nå har jeg andre prioriteringer :)

Link to comment
Share on other sites

Var så syndig å spasere inn i en liten våpensjappe...kjøpte intet, men allikevel.

 

De hadde en k98 (ja jeg vet hva jeg har skrevet om "skal ha ny"... 8) .....) med sidemontasje og kikkert. Stokken var skiftet men hadde en stygg flenge i lakken på ene siden, kamret i 30.06 og løpet sin blånering var ganske lys på fargen. Hevearmen var smidd om, men ellers originalt avtrekk og sikring. Første tanken da jeg forlot sjappen var at denne kunne jeg brukt i høst til jakt, og vinteren kunne jeg brukt til å pusse opp stokken, byttet løp (kammerets medlemmer har sikkert mange gode tanker omkring etc her i gården, i hvert fall ut fra hva jeg kan e fra mauser temaene :winke1: ) og kost meg inn i granskauen med oppussingshobbyen... Er der muligens noe galt inne i hodet mitt?

 

Eneste var at de skulle ha to og et halv tusen for den. Er vel litt i overkant, eller?

Link to comment
Share on other sites

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ikke kom over på den kanalen.

 

Først skulle du ha ny og nå skal du kjøpe noe utgammelt drit? Går du for brukt så finn noe annet. Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet... Får nå være måte på hvor brukt ting skal være....

Link to comment
Share on other sites

2500 er ALT for mye for det som tydeligvis er en standard HV-mauser. 1000 er en ok pris, med mindre det ikke følger med en kikkert som er verdt 1500 (minst). Det står ikke om den har kikkertmontasjer, hvis den ikke har det og du ikke skal bruke både høst og vinter på prosjekt så ville jeg valgt noe annet.

 

PS. Har utgammel mauser selv og klarer storviltprøven med god margin. Du trenger ikke bruke 20k på rifle og kikkert for å velte hjorten.

Link to comment
Share on other sites

ser du ikke ønsker å kjøpe brukt men hvis du er usikker på om denne jakten er noe for deg så hadde jeg valgt brukt. finnes masse bra brukt som du taper veldig lite på hvis du skal selge igjen. har selv en howa med tommelhulstokk i 7mm rem mag og docter 3-12x56 som jeg er veldig fornøyd med. satte på timmney avtrekk siden det originale var hårete. problemet med de billige merkene er att dem er veldig lite verdt på bruktmarkedet hvis du kanskje skal selge børsa etter ett år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...