Jump to content

Må hylser rengjøres?


SKO1338

Recommended Posts

Det kommer jo helt ann på hva du er ute etter. Svaret på spørsmålet er ja. Du kan fint lade hylser som ikke er vaska. Problemet med å ikke vaske hylsene er at du fort kan ødelegge diene dine pga grus og sand på hylser. Da blir diene skada innvendig. Så er det som Rausheim sier, ikke veldig positivt med mye sot og gugge i hylsa. Tar du ut tennhettene før du vasker får du også rensa tenhettelomma en del, men da må du ha egen die for å dytte ut hylser. Ellers er du jo like langt med tanke på skader på dia.

 

Jeg vasker hylsene i Zalo og litt sitronsyre. Det funker godt nok for meg. Tørker så hylsene i ovnen.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

nei de trenger egentlig ikke å rengjøres. Hvis du ikke ha ligget i ei sandkasse eller dyp nedi myra og skutt, å skal lade hylsene etterpå. Har jeg dårlig med tid og lite klare hylser liggende, hender det at jeg lader hylsene uten å "rense" dem. Har gått bra så langt, he he. ligger en feks på betong dekket på banen er hylsene nogenlunde rene etterpå. Er mest kosmetiske dette med "vaske" hylsene. kjem på jakt eller banen med snikende hylser istedet for svarte grønn urea hylser i boksen. Har sikkert litt med leve tiden til hylsene også?, at dem blir renset for belegg/avgasser fra forrige avfyring. flere måter å "rense" dem på. Noen sværger til div syrer, varmt vann og zalo. Noen kjøper ultralyd vasker og noen har hylsetrommel med ris eller norge skall nedi. Jeg har trommel med first price ris i, å hylsene blir skinnede blanke. Hva som er best for hver enkelt avgjøre, men liker ikke bruke vann, for da slipper jeg en lang tørkeprosess etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ha ligget i ei sandkasse eller dyp nedi myra og skutt

Det gjør vi da stadig vekk :mrgreen:

 

Jeg vasker hylser, og kommer til å ryke på en stainless-tumbler finansiert av den gjeve junilønna og retur av for mye innbetalt skatt. Det er flere fordeler med rene hylser:

- unngå slitasje og skader på dier

- skader på hylsene oppdages lettere, spesielt i halsen og ved trykkringen

- kontrollfreaker som veier hylsene for å redusere ES slipper å veie dritt

- blende naboen på standplass, spesielt under stevner :lol:

 

Men det funker uten også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne

 

LEE UNIVERSAL DECAPPING DIE

http://www.titanreloading.com/lee-unive ... apping-die" target="_blank

 

Så er det vaskemaskin med vaskepulver eller, bøtte med oppvaskmiddel og sitronsyre eller Ultralydrenser med oppvaskmiddel og sitronsyre hvis det er mindre mengder.

 

(Rikfolk har selvfølgelig en Ultralydrenser i industriklassen ;-)

 

Deretter er det smøring og helpressing med påfølgende

trimming av lengde og mere vask :-)

 

De som er i klassen "Keeping Up Appearances" kan jo starte med

en omgang i hylsetrommel :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Går nok 2-3 omladnger før jeg vasker hylsene, dette er lathet fra min side, men merker ikke noe forskjell på precisionen. Men nå er ikk ejg noen innertierjager på press skivene heller da :oops:

Men har pistolhylsene vart i skutt utendørs blir de vasket.

Link to comment
Share on other sites

Min rutine:

 

Skitne hylser > runde i stainless, > smører og setter på eget verktøyhode for size & decap (man merker stor forskjell med smøring) drar igjennom noen tusen > vasker av smøringen i stainless tumblern, siden jeg er lat og det går fort.

 

Da sitter jeg med masse superrene, ferdig sizet & deprima hylser, som er utrolig lett/raskt å lade opp, bare dunk oppi matern og kjøre ut når du trenger.

 

På rifle necker jeg X antall ganger bare med lee collet etter vask, uten smøring og kaster etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Er litt keen på å skaffe stainless eller vanlig tumbler. Hadde vært litt greit å slippe alt det våte og tørketid som er med ultralyd.

bruker jo vann i tilegg til stainless pinner skal sies, resultatet er heeelt overlegent, legger det bare på håndklær, etter å ha hatt en litt torki oppi separatoren, tidsmessig aldri noe problem, har stortsett noen tusen av ymse kortpang kalibre liggende ferdig.

 

Helt superglatte rene hylser er og blir fantastisk å jobbe med, og håndtere. som bieffekt er de mye lettere å finne igjen blandt ymse på bakken da også.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noe vits å smøre hylser etter vask (.38 spl) ?

Jeg kjøpte Dillon case lube spray da jeg kjøpte pressa. Men merker ikke noe forskjell om jeg ikke bruker. Det går like lett uansett.

Så lenge du ikke bruker ståldier, skal det ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Ja det funker helt sikkert kjempebra helt til kjærringa oppdager det. Ser ingen grunn til at det ikke skal gå bra, men sikkert lurt å pakke inn hylsene i noe tøy. Vil tro det blir stor slitasje og mye støy om hylsene kommer i direkte kontakt med trommelen i maskina.

 

Jeg har tenkt tanken, men slo det fra meg når kjærringa kom hjem fra jobb :) Det er egentlig så lite arbeid å vaske hylsene i ei bøtte at det funker godt nok for meg.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Arbeidsklær i så fall.

Det der bør du avklare med kona først.

 

Vi er ikke så fattige i Norge og

det er over måte rikelig med både vann og strøm så det går greit å

legge hylsene i en bedre handlebag/tekstilpose og vaske hylsene for seg.

Husk å bruke vanlig vaskepulver i vanlig dosering

Sentrifugering er ikke tingen når hylsene ligger i en tekstil handlepose og det hele blir litt dårlig fordelt.

 

Hylsene bør decappes først slik at det hele tørker rimelig fort.

Jeg bruker denne:

LEE UNIVERSAL DECAPPING DIE

http://www.titanreloading.com/lee-unive ... apping-die" target="_blank

Da slipper jeg å sortere hylsene først.

 

Hell de vaskede hylsene i håndvasken, skyll godt og rør hylsene slik at

mest mulig av vannet renner av. Legg de våte hylsene på tørkepapir eller håndduk til tørk i 2 dager.

 

Alternativt kan du bruke tørkeskap/varmeskap/komfyr men pass på at temperaturen ikke går for høyt. 90 grader er rikelig.

Å steke hylsene er ikke ett sjakktrekk - Vann fordamper som regel ved 100 grader og mindre uansett. Sett gjerne ovnsdøra på gløtt slik at dampen unnslipper lettere.

Vifteovn er også en mulighet for de som er utålmodige.

 

Min erfaring er at 2 liter hylser går greit.

Mileage may Vary.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker hylser, og kommer til å ryke på en stainless-tumbler finansiert av den gjeve junilønna og retur av for mye innbetalt skatt. Det er flere fordeler med rene hylser:

- unngå slitasje og skader på dier

- skader på hylsene oppdages lettere, spesielt i halsen og ved trykkringen

- kontrollfreaker som veier hylsene for å redusere ES slipper å veie dritt

- blende naboen på standplass, spesielt under stevner :lol:

 

Men det funker uten også.

Har en liten våtvasker med stålpinner, lydløs sak som tar inntil 200stk .38 uten problemer, var faktisk svært rimelig handlet på eBay, blankere hylser skal du lete lenge etter, helt uten lyd og støv, noen få dråper Zalo og litt blankemiddel til oppvaskmaskin får rulle i et par - tre timer, skyller rent og blåser litt på dem med trykkluft, og setter dem i plastholderne på et håndkle. :)

Link to comment
Share on other sites

Har en liten våtvasker med stålpinner, lydløs sak som tar inntil 200stk .38 uten problemer, var faktisk svært rimelig handlet på eBay, blankere hylser skal du lete lenge etter, helt uten lyd og støv, noen få dråper Zalo og litt blankemiddel til oppvaskmaskin får rulle i et par - tre timer, skyller rent og blåser litt på dem med trykkluft, og setter dem i plastholderne på et håndkle. :)

 

Ebay er gøy :lol: Hva heter den saken der?

Link to comment
Share on other sites

Frankford Rotary Tumbler

 

Denne vekker min interesse.

USD 200.

http://www.midwayusa.com/product/713881 ... se-tumbler

5 lbs med stålpinner følger med

 

Kapasiteten er max 30 lbs -.1000 stk .223 hylser

 

Jeg finner ingen 230 volt versjon - ennå.

 

Kombinert med en tørker for frukt burde dette gå på 2-3 timer

for de som har dårlig med tid.

230 Volt Dehydrator:

http://www.siba.no/product/10888047/obh ... c=10746102

 

Frankford Arsenal Media Transfer Magnet for Stainless Steel Media

http://www.amazon.com/Frankford-Arsenal ... B00HTN659G

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg rengjør ikke hylser, det finnes så mye annet som er mer morsomt å bruke tiden på.

Såppas skjelden at hylsene ser ut som om de har vært innom ett av kroppens hulrom, at jeg har ikke helt sett behovet.

 

 

Tror grunnen til at så mange gjør det, er hovedsaklig de opplever svie i øynene og svettetokter av hylser som ikke er perfekte. Ladenerden kommer frem.

Av samme grunn fikk jeg nettopp donert en hylsetrommel av en kompis, han gikk trolig lei av overnevnte syntomer.

 

-diene mine fungerer fortsatt utmerket. Smører på vanlig vis.

-bommer akkurat like mye med blanke som flekkete hylser

Link to comment
Share on other sites

Tromleren til Frankford Arsenal ser jo brukbar ut, og selv med toll og frakt blir den trolig rimeligere enn å handle her i landet.

Det går jo an å spørre for eksempel Midway Norge, eller en hvilken som helst importør av remedier fra Frankford Arsenal, om de kan skaffe en, og høre hva en slik startklar med rensemedia koster?

 

Uansett så er det en svært komfortabel og ren måte å rengjøre hylsene på, og rengjøringen tar kort tid.

Hylsene kan jo bare stå i plastholdere og tørke over natta, og blåser man dem litt med trykkluft før de settes til tørk hjelper dette på å rengjøre hullene for tennhetter.

Er maskinen kun for 110 volt, kan en slik benyttes: http://www.clasohlson.com/no/Mellomtran ... or/36-3534" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tromler fra Frankfor Arsenal, (fikk den i går) kjøpt på Midway og betalte 1490,- inkl frakt tror jeg med en dunk medie og ei flaske polish, har tromlet noen hundre hylser nå og angrer på at jeg ikke kjøpte denne tidligere

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mine hylser, som alltid lades med en eller annen VV krutt, så spørst det om jeg vasker de hver gang siden VV brenner temmelig rent. Hvis det er div. brukte hylser jeg plukker opp, vasker jeg de uansett. Bruker Hornady sitt ultralydvask med One-Shot, men vurderer å kjøpe en industriell ultralydvask som kan ta en kilo hylser eller noe sånt om gangen.

Ang slitasje av dier... tja, den dien som jobber hardest er sizing die, og alle mine er wolfram ("tungsten") så de blir ikke akkurat skadet av kruttslam. Flare/powder dien er jo alltid dekket av fin messingstøv så den "smører seg selv" uansett, seat/crimp dien... den er kanskje den eneste som virkelig kan ta litt skade men den rekalibreres jevnlig uansett.

Men ja, rene hylser er best å lade, men det er bare om å finne den letteste måten å vaske de på, helst i så store kvanta som mulig at man ikke bruker for mye tid på det. Spørs også hvor man finner hylsene, er det utendørs eller på belegg som er full av sand så må man vaske de uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Prøv noen teskjeer med Gloria Messingpuss fra den lokale dagligvarebutikken.

Lett tilgjengelig og relativt rimelig.

 

Flytende messingpuss går greit.

Sjekk at den ikke inneholder ammoniakk.

Den gjør messingen sprø.

 

Se om du kan vaske knuste valnøttskall i ett tekstilnett som legges i en vaskemaskin. De valnøttgreiene er jo ikke helt gratis

Jeg mistenker at knuste valnøttskall som er litt brukt gir blankere hylser.

 

Selv bruker jeg bare ultralydrens, bøtte over natta og vaskemaskin.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring, som tilsier at Hylser må vaskest hver gang.

Progressive Ladepresser derimot liker ikke dritt og lort.

 

Jeg Har Frankford Arsenal Vibrator med Knuste Nøtteskall med KIWI messingpuss i fra Dagligvaren.

Bruker REDDING Necksizer med Bushing, og UTEN expanderen.

 

Sluttet å smøre Hylsene for flere år siden. Det forbannade Fettgreiene samler dritt som en gammel Caterpillar.

 

Til Opplysning:

Knuste Nøtteskall finnes Grisebillig i Dyrebutikker. Brukes til Reptiler av ymse slag.

Messingpuss i Dagligvarehandelen.

Hylsesmørning aka. Lanolin (Gud forby) finnes i Babybutikker som selger Tøybleier. Lanolin brukes til dette, mikses med Rødsprit eller lignende for bruk på sprayflaske.

 

 

Hadde en rimelig Necksizer i fra Lyman tidligere, den likte best at fettet randt i store dammer av Hylsene.

 

 

Joda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...