Jump to content

Kikkertsikte til skumrings/nattjakt


bjortork

Recommended Posts

Jeg stoler på at Kammerets innvånere som alltid står parat til å hjelpe en kar med å bruke penger.

 

Har en ny rifle på vei, som er tiltenkt natt- og skumringsjakt. Enten hjort i Norge eller svin i Sverige. Holdene vil være forholdsvis korte, under 100 meter i alle tilfelle, riflen er kamret i 458socom.

 

Det vil være picatinnyskinne på riflen, så det går an å montere hva det skal være av ringer.

 

Jeg tenker 50 eller 56 åpning, trenger ikke voldsom forstørrelse pga. holdet, men litt er jo greit å ha. Lys vil jeg ha. Pris 6-8000 eller såder.

 

Meopta Meostar 8X56? Brukt Zeiss 8X56? Er det noen som har kjepphester så er det bare å sale opp :D

Link to comment
Share on other sites

Siktene du nevner er gode valg mhp. skumringsegenskaper, men fast 8x forstørrelse kan bli i meste laget på korte hold. Husk at skumringsytelsen henger på flere faktorer, og objektivdiameteren først og fremst er av betyning for utgangspupillen. Hvis utgangspupillen er større enn det øyet ditt klarer å utnytte gir det ingen gevinst. Et måltall som brukes mye er 7mm. Det er en snittverdi for et ungt og friskt øye, og derfor ser du typisk at kikkerter for dårlig lys gir denne verdien (8x56, 7x50, 6x42 osv.)

Jeg tror jeg ville sett etter en 1,5-6x42 av god kvalitet, gjerne en brukt Zeiss, Swarovski eller Kahles. De vil ikke ha like god ytelse som en fast 6x42, men de er tett opptil og du vil ikke miste oversikten.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å få advarsel om reklame er det nok av nye kikkerter vanskelig å slå tilbudsprisene på Docter om dagen.

 

Optisk veldig tett på de dyreste tyske, men fortsatt langt igjen prismessig.

 

Det er jo solgt en god del 2,5-10x50 Zeiss Classic'r så en brukt med lys rundt 6-7 bør absolutt være innen rekkevidde.

 

56 objektiv er fra midt ståsted ett must til dedikert skumringsbruk. Nesten 26% større glasssoverflate gir bedre skumringsegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

S&B bruker være et godt valg. 42 mm holder godt til skumringsjakt, men så kommer en gjerne til et punkt der en skulle hatt litt lenger kveld og da går tankene til Zeiss sin Victory 2,5-10x50 HT :overrasket:

Bruker selv en Zeiss 3-12x56 HT og er veldig fornøyd med den :mrgreen:

 

Ser at prisen på den nå har droppet til under 16K ny :)

Link to comment
Share on other sites

56 objektiv er fra midt ståsted ett must til dedikert skumringsbruk. Nesten 26% større glasssoverflate gir bedre skumringsegenskaper.
Det gir muligheten til å bruke høyere forstørrelse, og det kan ha sine fordeler. Men lys som slipper gjennom siktet og ikke fanges opp av øyet har lite for seg.

Er forøvrig enig i at Docter er verdt å ta med blant kandidatene.

Link to comment
Share on other sites

"for stor" utgangspupill gjør mye for brukeregenskapene da denne gjør siktet behagelig i bruk og mindre kresent på øyeplassering

Hang meg litt opp i denne da jeg erfarer at jeg fort får problemer med øyeplassering på en del kikkerter, i forskjellige prisklasser. På den andre siden er dette kanskje av mindre betydning i relativt stillesittende/liggende jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Problemer med øyeplassering gjør seg helst gjeldende når utgangspupillen blir vesentlig mindre enn øyets pupill. Har aldri hørt at noen klager over dette på de typiske 3-12x56 siktene, selv om de er nede i 4,7mm utgangspupill på høyeste forstørrelse. Men jeg opplever 4-20x50 siktet mitt som kilent på øyeplassering fra rundt 14x og oppover.

Dette er det ikke noe fasitsvar på, du bør prøve.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Jeg har hatt problemer med det der på sikter med ned til 2X forstørrelse (Vortex Crossfire 2-7X32), og også et Burris-sikte (4-16Xettellerannet med 30mm rør, husker ikke modellen helt da jeg ikke kjøpte siktet...). Det blir fort halvmåner og formørkelser når jeg skal se i glaset.

 

EDIT: Kan jo fort bli litt vanskelig på bruktmarkedet hvis jeg skal prøve siktene først :lol:

Link to comment
Share on other sites

Utgangspupillen har ingen sammenheng med rørdiameter - den påvirker bare hvor lang vandring du har på justeringen av trådkorset. Den beregnes ganske enkelt som objektivdiameter delt på forstørrelse. Et 2-7x32 vil derfor variere mellom 16mm og 4,6mm. Men jeg mistenker at du kanskje har et større problem med passform på skjeftet enn med siktet - hvis ikke øyet kommer noenlunde på linje med senter av siktet når du legger riflen i skulderen får du problemer uansett.

Dog, for all del, noen sikter er mer kilne på øyeplassering enn andre, og det har ikke bare med liten utgangspupill å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å slå en Meostar 3-12x56 om det gjelder optikk/ skumringsegenskaper pr krone. Mellom 8 og 9 K m lysretikkel ny. En brukt, om du finner det bør gå for en 5-6 lapper. I flg testen i Jagdpraxis 2/13 er Meostaren like bra som Docter optisk. I den samme testen fikk Burris Four X flg karakteristikk vedr bruk til jakt i dårlig lys: "begrenset brukbarhet".

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo etterhvert et ganske bredt spekter her:

7/8X56 fast

1-6X42 variabel

2.5/3-10/12X50/56 variabel

 

Nå blir akkurat dette oppsettet dedikert til natt/skumring. Jeg trenger m.a.o ikke tenke på egenskaper i dagslys, men det er selvsagt greit å kunne beholde oversikten og ikke bare se masse hår.

 

Fins det aktuelle sikter i 1-6X42 kategorien med lys? Lys er "must-have" for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser det ligger et par S&B 3-12X50 på Finn, men det står ikke om det er lys så da antar jeg at det ikke er det. Det hadde jo hjulpet om folk gadd å skrive modellbetegnelse på det de la ut...

 

Denne har vel heller ikke lys, men er kanskje såpass mye kikkert for pengene at det veier opp? Regner med at selger har lagt inn noe prutningsmonn:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47708684&searchclickthrough=true

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye i skumring og natt, og holdene er alltid under 100 m. Allikevel så blir forstørringen ofte satt på 8x. Dels fordi dårlig lys gjør at holdene virker lengre og så synes jeg det er greit å "trekke dyret nærmere". Lettere å se viktige detaljer da, sånn som vinkel på dyret, skygger, takker etc. På en annen side så er det greit å kunne skru ned om de kommer virkelig tett på, slik at man har bedre synsfelt og oversikt.

 

Jeg har selv Zeiss Classik 3-12x56 med retikkel 60, altså lys. Lys tror jeg blir litt som automatgir på bil, man greier seg uten, men når man først har blitt vant til å ha det så går man ikke tilbake. Skulle jeg hatt et lettere/mindre sikte, så hadde jeg gått for 2.5-10x50 (til mitt bruk). 1.5-6x42 ville ikke jeg ha satset på til nattjakt. Dette fordi et større sikte av godt merke i en del tilfeller vil gjøre en bedre jobb.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at Diavari V'en (Victory) linket til lenger opp er uten lys. Da hadde den i så fall hatt justeringstårn på venstre side, der det blå Zeiss-merket er.

 

Jeg har en maken, men med lys. Fantastisk god i skumring, og jeg føler ikke behov for lys heller. Skjøt en hare en natt i februar og slo av lyset før jeg skjøt. Det var bare i veien.

 

Denne ville jeg sterkt vurdert, selv om den er uten lys (ny Zeiss Classic Diavari 3-12x56):

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48582354&searchclickthrough=true

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bringer denne opp igjen. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Zeiss Victory 1,5-6X42 Lotutec med retikkel 60 (utgått modell) til butikkens innkjøpspris inkl. mva. Tatt i betraktning av at jeg da får et nytt sikte med garanti osv. tror jeg at jeg går for det. Får heller ha lys på åtet hvis det kniper om natten ;)

Link to comment
Share on other sites

Her har amatør nok en gang helt rett. Jeg har en Swarovski PV 1,5-6x42. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mang ekstra minutter jeg kunne ha sittet om kvelden om jeg hadde en "56 Zeiss". Jeg mener at "42 sikter" av topp kvalitet Swarovski/Zeiss/Kahles er veldig undervurderte i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Swarovski PV 1,5-6x42. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mang ekstra minutter jeg kunne ha sittet om kvelden om jeg hadde en "56 Zeiss".
Du hadde ikke kunnet sitte lenger, men du kunne brukt opp til 8x forstørrelse med like stor utgangspupill. Forutsetter da at Zeiss og Swarovski er av likeverdig optisk kvalitet, noe de etter min erfaring er.
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du sitte lenger med en 56 enn en 42. Ikke bare pupillåpning som betyr noe. Skumringsverdien er like viktig.

 

Om du kan ha ett sikte på 10x sammenlignet med ett på 5,5 er selvfølgelig det du kan ha på 10x som drar ting nesten dobbelt så nære med den samme pupillåpningen det beste.

 

Ett topp 1,5-6 er ikke dårlig i mørket, men langt dårligere enn ett 50/56 sikte om alt annet er likt.

Link to comment
Share on other sites

Jaæh, da viste det seg at siktet jeg ble tilbudt fra butikk IKKE hadde opplyst retikkel slik jeg trodde, og det var en dealbreaker for meg. Når jeg ser gjennom glass med og uten lys så utgjør det en stor komfortforskjell for meg.

 

Så da kan vi gjenopplive debatten, i tilfelle noen har noe mer å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Zeiss Classic 2,5-10x50 med ret 40 (#4 medforstørrende med lys)?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=103756

 

Har hatt en slik uten lys og ble forbauset over hvor god den var i mørket, så denne med lys må da være et godt kjøp. Solgte denne i vinter da jeg ville prøve med lys og impulskjøpte en Diavari V (tidlig Victory, min er fra 2001) med samme retikkel.

 

Vet at mange ikke liker medforstørrende retikkel siden det dekker over mer av målet på høy forstørring, og det kan også virke som "smør på flesk" å ha både medforstørrende og lys, men jeg trives godt med det selv i hvert fall. Greit å kunne velge om man vil bruke lys eller ikke i skumringen. Med tynt, ikke-medforstørrende, er man avhengig av lys da stolpene raskere "forsvinner" i mørket. Samtidig dekker ikke prikken i midten over målet så mye som ret 40 gjør på maks forstørring. Men jeg har da klint til med samlinger ned mot 8 mm på 10x på 100 meter (i benk) med .308'en, så for min del går det da greit. :-)

 

Ellers står det blant annet en Victory 2,5-10x50 med Lotutec og ret 40 og en S&B Zenith 3-12x50 m Flashdot 7-retikkel på Finn.no, men litt over 8 000,- koster de jo.

 

Victory: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48885982&searchclickthrough=true&searchQuery=zeiss

 

S&B: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47944403&searchclickthrough=true&searchQuery=3-12x50

 

Ellers, om du ikke vil ha brukt sikte, er helt klart Meopta et godt valg i prisklassen.

 

Selv har jeg valgt å gå for x50-sikte for skumringsjakt, siden jeg synes x56-siktene er så store, og jeg har sagt at jeg aldri kommer til å sette på noe så digert på noen rifle, siden x50 faktisk er bra nok for min del. Imidlertid røk jeg på en smell og impulskjøpte en pent brukt Zeiss Classic 3-12x56 med ret 40 og ASV nå i vår, så.... Måtte spise en kamel der...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vurderer det Zeiss-siktet som ligger på Kammeret. Foretrekker forsåvidt medforstørrende retikkel så akkurat det er ikke noe problem :mrgreen:

Annbefaler deg å se i et zeiss sikte med medforstørrende retikkel før du handler.Retikklet blir veldig stort på max forstørrelse.Jeg valgte siktene i FL srien til Zeiss og synes de er perfekte til jakt i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...