Jump to content

Motbydelig "jakt" på Tahr


Norwegianwoods

Recommended Posts

Desverre er det ikke så uvanlig at enkelte trofesamlere reiser til New Zealand og skyter seg et trofe på denne måten.

Veldig ofte er det noen amerikanere med tykke lommebøker og en plass ledig i trofesamlinga si som synes slikt er helt greit.

Det hender at noen arabiske prinser gjør det også..

 

De lokale jegerne på New Zealand er i harnisk over det hele, men det virker som myndighetene ikke er så veldig hissige på å stoppe det hele.

 

Men når det kommer noen gutter fra Norge og skyter ei due i lettere dumhet og uvitenhet, er helvete løs...

Link to comment
Share on other sites

Men når det kommer noen gutter fra Norge og skyter ei due i lettere dumhet og uvitenhet, er helvete løs...

 

Hva mener du? Er det en fredet art du henviser til?

 

Jeg har ikke så så mye kjennskap til New Zealand, men så en episode av Meateater hvor han var på bl.a. Tahr-jakt i alpene på sør-øya. programmet beskrev det som at det var svært liberalt hva og når man kunne jakte.

Forøvrig spøkte de i episoden om hvor mye enklere det hadde vært om de hadde brukt helikopter, trodde ikke de mente for å drive viltet da. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Den siste filmen kan sammenlignes med norsk helikopter jakt på ulv. Da det (etter kommentarene) er staten som betaler disse personene for å ta ut så mange dyr som mulig på grunn av enorme skader på avlinger og angrep på dyr og mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Men når det kommer noen gutter fra Norge og skyter ei due i lettere dumhet og uvitenhet, er helvete løs...

 

Hva mener du? Er det en fredet art du henviser til?

 

 

Ja, de skjøt ei due som er en New Zealandsk art og som er fredet. Den er ikke veldig truet som art.

Den ser ut som ei ringdue.

I tillegg skjøt de den med rifle som også er fy fy når det gjelder fuglejakt på New Zealand.

De lagde mat av dua.

De filmet det hele som de postet på You Tube.

Det skapte høy sjø for å si det mildt.

 

Ellers virker det som det er omtrent fritt frem til å skyte nesten alt som er av vilt hele året og du kan nesten bruke hvilken metode du vil.

 

Men pass for all del på å sette deg godt inn i hva som IKKE er lov, i motsetning til hva de gutta gjorde.

 

Culling fra helikopter for å holde bestander nede, er noe totalt annet enn den trofesamlinga som gjøres i den saken jeg startet tråden med.

Link to comment
Share on other sites

Nå er grisen et sabla problem bla. i Australia. Men den siste filmen var kvalmende. Ikke pga helikopterbruken, men jeg så i hvertfall en 4-5 opplagte skadeskytinger, samt en par tilfeller der voksne sugger ble skutt bort fra smågris. Siden de opererte med to helikopter, regner jeg kanskje med at det andre bedrev "oppsoping" Men det er kanskje bedre enn giftbruk som også er utbredt. Ikke kan det sammenliknes med statlig ulvejakt heller, siden jeg innbiller meg at SNO legger litt sjel i å unngå skadeskyting. Og at noen skulle ønske å jobbe med dette er snodig for meg. Men så rammes ikke jeg av tusener av forvillede griser heller da. Dessuten så prøver vel heller ikke disse karene å fremstå som jegere da. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til nå har Sauerhansen hatt det beste innlegget i denne tråden...

Det meste av dette er ikke trofe' jakt, det er heller ikke jakt, hvertfall ikke slikt vi i Norge vil slå oss på brystet, og være stolt av. Andre land har annen forvaltning. Hvorfor skal vi med en befolkning på ca 4,5 mill ha vettet til ca 7-8 milliarder? Det som er farlig, er at dette blir fremstil som jakt...

En degenert cafe'lattejunkie ser ikke forskjell... Det er kills som gjelder...

Link to comment
Share on other sites

Siste filmen er jo utryddelse av skadedyr, ikke jakt.

Nemlig!

 

Nå er den filmen den jeg fant enklest, men har sett flere filmer av samme opplegget med litt mer seriøse folk.

Å legge på musikk og hyle og skrike som en annen derp blir for dumt og stigmatiserende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...