Jump to content

2 gode tilbud, hjelp meg med valget


freezingduck

Hva er det beste kjøpet  

132 members have voted

  1. 1. Hva er det beste kjøpet

    • Sauer 202 Jaktmatch med synt stokk 18.000kr
      117
    • Tikka T3 Supervarmint 14.500kr
      15


Recommended Posts

Har sjekket frem og tilbake.

Har fått tilbud fra forskjellige leverandører til Svalbard.

Slipper jo moms her, så det er litt å spare.

 

Skal kjøpe meg rifle til seljakt, gåsejakt og toppjakt.

Rifla blir i 6,5x55 med 60cm pipe.

Ønsker syntstokk

Skyter mye i dag og det hadde derfor vært greit å kunne bytte pipa selv, men ikke et must.

Har allerede en 700 LTR i 308 til storvilt.

Valget står da mellom 2 tilbud.

Begge riflene er ny fra butikk.

 

En orginal Tikka T3 Supervarmint i 6,5x55.

Her hadde jeg tenkt å bytte rekylklakk og boltmuffe.

1 ekstra magasin

Det er picatinny rail på den, men den er flat.

Det er også en del plast på tikka riflene (magasin, avtrekkerbøyle, osv) skeptisk til -25*c

Den havner vel på rundt 14.500kr ferdig levert med delene jeg trenger.

 

 

Sauer 202 Jaktmatch, men med orginale plaststokken til Sauer 202.

Match avtrekk

Levert med 20moa Picatinny skinne og 1 ekstra magasin.

Ferdig levert pris 18.000kr

 

 

Kikkertsikte har jeg liggende.

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på begge av disse alternativene gjør like god jobb om de blir hold fast like godt i avtrekket :winke1:

Men kan jo være viktig å kjøpe den som 93% av de andre gjerne ville hatt å da....hmm

Men det koker vel mest ned i hva du selv føler ved å ta, føle og se på begge alternativene, de leverer varen godt nok begge 2.

Link to comment
Share on other sites

Kunne få saueren levert med Orginal jaktmatch trestokk også til 2000kr mer.

Er litt negativ til trestokk i utgangspunktet da jeg jakter mye i områder med mye regn og kulde.

Regner med at synt stokken er et bedre alternativ.

Kan jo alltids ettermontere justerbar kolbe hvis jeg føler jeg må ha det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det blir mer vekt fremst på pipa, som skal tas opp av stokken hvor tofoten sitter.

Er derfor litt nervøs for om stokken er stiv nok til å ta det.

Måtte bytte stokk på remingtonen min, da stokken var billig og ikke veldig stiv.

En BR Reflex demper på tuppen, så lå den klistret til stokken ved bruk av tofot.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt T3 supervarmint i 223r.

 

Hater våpenet!

Det er ett godt og tungt våpen, men likefullt ikke f. Da heller en T3 lite i GRS stokk (Det funker).

 

Liker str200, ville først og fremst sett på 202n i ditt tilfelle.

 

Tofot? Hva med å montere feste for versapod i stokken? (Usikker på styrke og plass i stokken).

Link to comment
Share on other sites

Er presisjonen like god i saueren som i tikka supervarmint?

Leser om mange som sliter med saueren, og folk oppgir meget god presisjon i tikkaen.

 

Hører stadig om 40mm samlinger med sauer, men det er kanskje mye skytteren.

 

De produserer vel neppe et våpen uten god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Med det jeg hadde tilgjengelig av amo til min t3sv i 223r, var presisjonen ikke noe å rope hurra for, uansett skytter. Middelmådig der en forventet bedre enn normalen. T3 er ingen garanti for super presisjon, men de går ofte godt.

 

Hva forventet du av samlinger? Har kjøpt 223 og lurer på hva jeg kan forvente av 3 skudd samlinger med anlegg?

Link to comment
Share on other sites

Min omtrentlige bedømming av en rifles presisjon er : 30 mm eller større - moderat, 30 mm el. mindre - bra, 20 mm eller mindre - veldig bra, 10 mm eller mindre - sykt bra.

Dette gjelder 5 sk. @ 100 m. i snitt av minst 3 serier.

Ellers er 50 mm. sittende, både med og uten reim, og 100 mm. stående samlinger @ 100 m. veldig god skyting i min bok, og oppnåelig for mange.

Ingen av riflene rett ut av esken ville vært mitt valg, måtte jeg velge hadde jeg tatt T3 SV, og ordnet de verste detaljene på denne.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder presisjon har ihvertfall jeg blitt totalt bortsjemt etter at jeg kjøpte Sauer, fikk nytt løp forrige uke og måtte gjennom utvikling av nye ladinger igjen. Lada en stige på 3x5 skudd og skjøt. De to dårligste var ca 14-15mm, den beste 6-7mm. Da gidder ikke jeg mer testing, omtrent samme hva jeg gjør for noe rart så sitter skuddene tettere enn 20mm. Den eneste kula jeg sliter med i nevnte Sauer er dessverre Scirocco II, får den ikke tettere enn 20-25mm. Trodde aldri jeg skulle forkaste ei jaktkule pga den "sprer" 20-25mm..

 

Saueren har skylda for at jeg har blitt petimeter. :lol:

 

Når det skiller 3000kr imellom en T3 og 202, da er det ikke tvil engang. 202 gir fantastisk presisjon, god kvalitet og løpsbyttesystem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at hvis det står om 3000 kr. er det ikke mye å være i tvil om, spesielt siden løpsbyttesystem er foretrukket.

Jeg liker nesten ingen rifler rett ut av esken lenger, de fleste ville jeg ikke eid med mindre de var det siste å få tak i.

Finske piper sammen med forbedret skyting gjorde meg bortskjemt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er 50 mm. sittende, både med og uten reim, og 100 mm. stående samlinger @ 100 m. veldig god skyting i min bok, og oppnåelig for mange.

 

Det virker ikke som oppnåelig for de fleste når de skal skyte prøva.

Da virker det som en 30 cm 5 skuddssamling er mer enn vanskelig nok for mange. Selv liggende med reim...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...