Jump to content

Nok en diskusjon rundt valg av første kortpang


Tor87

Recommended Posts

Riktignok har jeg lusket på kammeret noen år, men jeg er helt fersk pistolskytter. Jeg tror jeg har lest de fleste trådene her rundt valg av første pistol, men synes "sannhetene" er vanskelig å finne. Er det virkelig så individuellt og følesesmessig involvert at pistol A er guds gave til skytter 1 mens skytter 2 kan påstå at pistolen, objektivt sett, er skrapjern? Uansett vil jeg sette pris på litt innspill og tanker som kan fortsette å mørne mens jeg venter ut resten av karantenen.

 

Hva skal jeg bruke smelljernet til?

Feltskyting er tiltalende, vanlige NSF-program, ønsker å prøve praktisk på sikt, og så vil jeg ha noe jeg kan dempe og koseskyte med på "midlertidige baner".

 

Egne preferanser:

Som venstreorientert har jeg utviklet aversjon mot alt som ikke er ambideksteriøst, så skjefter som støpes til hånden o.l. vil jeg helst unngå. Alt klubben har å låne meg er Benelli MP 95 og Ruger Mk2, og disse skyter jeg omtrent like bra med. Benellien sikter helst i taket og Rugeren øverst i vollen, så jeg ser etter noe med mindre grepsvinkel. Jeg synes også de begge er ubehagelig fortunge, men siden jeg aldri har skutt noe lettere vet jeg ikke om dette er en fordel?

Som fattig student ser jeg først og fremst etter ett våpen som kan dekke flere behov, så får jeg heller kjøpe flere spesialiserte saker senere.

 

Våpen jeg har sett på:

Hämmerli x-esse; virker som folk enten elsker eller hater disse. Er det bare en halvgod wannabe-rørtang?

High standard; vet jeg lite om, bare hørt nevnt.

Ruger 22/45; kan fåes ganske lett og gjenget for koseskyting, kan den prestere på stevner?

M&P22; som over, men mer rettet mot trening for undernevnte.

M&P9 Pro; ser ut som et godt valg for militærfelt og praktisk, uten å være veldig dyr.

CZ shadow; noe de fleste enes om er bra?

S&W 686; den alle har og en grei første revolver?

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at det er mange tråder om dette på Kammeret. Jeg oppfatter dog ikke at dette handler om hvilket våpen som er best og hvilke våpen som er dårlige.

 

Det handler om hvem du er og hvilke holdninger du har til skyting/hva du vil med skytingen din.

Hvis målet ditt er å skaffe deg flest mulige våpen (søke i riktig rekkefølge osv), få mest mulig rekyl og høyest smell, hvis det er uviktig hvor kula havner, og hvis våpenets utseende er viktigst, kan du slutte å lese her. Da kan andre bidra mer enn meg.

 

Hvis du derimot ønsker å bli en god sportsskytter, hvis poengsum er viktig, og hvis gleden ved et godt treff er like stor uansett kaliber, kan du følge linken under:

 

http://www.verdalssl.no/velgevapen.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke akkurat ditt innlegg her, nhd, er særlig oppmuntrende for en nybegynner....synes du skal gå i deg selv og tone ned din sarkastiske språkbruk og tenke på at du selv en gang i tida også var nybegynner...??

 

Just my 2 cents..

Link to comment
Share on other sites

Det du vil trivest mest med og som vil gjøre skytinga så artig og interesant som mulig for deg er slik jeg ser det det beste valget.

 

Jeg liker våpen som er laget for og brukes og har en aversjon mot stiftepistoler(slikt som er laget for ingenting annet en papir) og trives veldig godt med pistolen som jeg kjøpte men ble frarådet på det sterkeste og kjøpe av noen som aldri hadde prøvd den, en tanfoglio Force22L som har samme ramma(fullsize polymer ala cz75) som force99 og som peker meget godt for meg.

 

Så ta det du liker(utseendemessig eller hviken som helst annen faktor som er viktig for deg) og som du tror du vil trives best med først, for så og se hva som er så nært opp imot dette som mulig men som passer til den bruken du har for pangen og jeg tviler på at du vil bli misfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet ditt er å skaffe deg flest mulige våpen (søke i riktig rekkefølge osv), få mest mulig rekyl og høyest smell, hvis det er uviktig hvor kula havner, og hvis våpenets utseende er viktigst, kan du slutte å lese her. Da kan andre bidra mer enn meg.

 

Hvis du derimot ønsker å bli en god sportsskytter, hvis poengsum er viktig, og hvis gleden ved et godt treff er like stor uansett kaliber, kan du følge linken under:

 

Takk for linken, den var sakelig og fin, men jeg stusser litt på hva du ser som motsetninger.

Hva om jeg ønsker minst mulig smell, vil bli god skytter men ikke bryr meg om poeng og synes utseendet er viktig? :wink:

 

Jeg synes ikke akkurat ditt innlegg her, nhd, er særlig oppmuntrende for en nybegynner....synes du skal gå i deg selv og tone ned din sarkastiske språkbruk og tenke på at du selv en gang i tida også var nybegynner...??

 

Just my 2 cents..

 

Jeg synes ikke han går over streken, selv om det kan leses litt spisst.

 

Hvis det er så individuellt hva som "funker" for hver enkelt kan det tolkes dit at alle våpnene er gode nok og man skulle vente å se alle mulige våpen representert på stevner, men sånn er det vel ikke? Stammer ensartheten fra at man kopierer hva topputøvere bruker i hver gren, eller at folk som foretrekker samme type våpen også foretrekker samme type bruk?

 

Foreløpig er jeg ikke flink nok til å butte i våpenets potensial, og jeg vet ikke om jeg noen gang kommer dit. Jeg vil være lykkelig som listefyll så lenge jeg har gjort gode avtrekk og unngått funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det er så individuelt hva som funker, er at vi er forskjellige i kroppsutforming (Nærmere bestemt hender).

 

Generelt kan man likevel dele våpen inn i følgende hovedgrupper:

1. Tjenestevåpen og lignende, med tildels grusomme avtrekk tiltenkt taktisk sikkerhet, og ikke presisjonsskyting på papp.

2. Tjenestevåpen med "ihjeltuna" avtrekk, som tildels kan brukes med god fremgang på papp i rett program.

3. Våpen bygd for selvforsvar. (Går ikke mer inn på det).

4. Våpen bygd for eller egnet til konkurranse bruk. (Her vil det variere etter hva slags konkurranseform det er snakk om).

 

Så det vanskelige, grepsstørrelse, grepsutforming, grepsvinkel, og avstand til avtrekker.

Disse faktorene kan i gitte tilfeller trumfe alle andre faktorer, enten i positiv eller normalt i negativ retning.

 

I tillegg kommer tilslutt våpenets egenpresisjon, merk at jeg har satt dette opp som siste argument for/mot ett våpen.

 

Faktorer som er viktige for å bli god/bedre skytter er først og fremst mulighet til repetisjon, mange/mye som sådan. Muskel minnet trenger minst 10000 identiske repetisjoner for å feste seg. Da sier det seg selv at økonomisk kommer 22lr våpen godt ut.

 

En annen sak er at dess mindre rekyl og smell det er i ett våpen, dess mindre blir feil maskert, og kan dermed korrigeres.

Da kommer 22lr igjen godt ut, men sannheten er at ett godt luftvåpen er enda bedre.

 

Kort gir alt dette at man normalt trenger minst 2 våpen, ett i 22lr og ett i 9mm for å dekke inn de flestes ønsker, og behov.

 

Økonomi er en ikke uviktig faktor, og kan i mange tilfeller diktere kompromiss ved valg av våpen.

 

Jeg har følgende råd å gi:

 

1. Velg ett våpen som ligger naturlig i hånden din, og som etter avfyring legger seg tilbake til samme sted/siktepunkt det lå før avfyring. Dette uten at du må anstrenge/eller jobbe med hånden (Naturlig skytestilling).

 

2. Velg et våpen med godt avtrekk, eller i det minst ett våpen der avtrekket kan tunes om det er lov i det programmet det skal brukes.

 

3. Å klage på at normale matchvåpen er fremtunge, for så å ønske seg demper er for å si det pent selvmotsigende. :wink:

Ikke noe håndvåpen blir i nærheten av å bli så sjukt fremtung som ett med demper. (Men gøy er det).

 

4. Oppskriften er å prøve alt du kommer over, og tafse på enda fler.

 

5. Å mikse våpen til NSF og DSSN er generelt ikke en god ide, mest grunnet ulike behov for balanse, siktelinje, avtrekksvekt, m.m.

Det går, og det fint, men optimalt blir de ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sakser litt fra blekka jeg benytter i nybegynnerkursene. Merk at dette er beregnet for NSF-skyting, en del ting er ikke relevant for praktisk dynamisk skyting.

 

Fra emnet "Våpentyper"

 

Vedkubbe vs Tupperware

Hva slags pistol skal du velge? Skal du gå for en matchpistol (vedkubbe) eller en moderne militærpistol (tupperware)? Begge har sine fordeler og ulemper.

 

Matchpistolen har en overlegen egenpresisjon rett-ut-av-esken,

da den er konstruert for presisjon. Ulempen er at den krever mye

vedlikehold og den fungerer ikke under alle forhold (vær og vind). De fleste har

magasiner som kun tar en 5-6 skudd. Avtrekksvekten er mellom

1000gr og 1500gr, altså en lett og god avtrekker.

 

Militærpistolen tåler ”alt” men de fleste har ikke presisjonen til

matchpistolen, i hvert fall ikke rett-ut-av-esken. De krever veldig

lite vedlikehold og er konstruert for å virke under alle omstendigheter.

Mange av dem har mulighet for å feste alt mulig av utstyr på, disse

blir kalt på folkemunne for ”tacticool” og har picatinnyskinner.

Avtrekksvekten pleier å ligge på alt over 1800gr, som regel over

2000gr. Altså et relativt mye tyngre avtrekk enn på matchpistolen.

 

Fra emnet "Valg av våpen"

 

Valg av våpen

 

Oppsummert så har alle typer våpen fordeler og ulemper, det er for øvrig veldig sterke meninger om hva du bør kjøpe og ikke om du spør noen, samt hvorfor man trenger en Glock til konkurranseskyting istedenfor en Pardini? Her er det viktig at du prøver mye våpen, for å finne ut av hva som passer deg best.

 

Prisen har også veldig mye å si, men man kan være riktig så heldig på bruktmarkedet. Når det gjelder links-skyttere så bortsett fra våpen med anatomiske skjefter har det veldig lite å si hva slags våpen du velger da plassering av sikring, magasinutløser osv ikke har noen praktisk betydning for skyting i NSF.

 

Ønsker du deg eksempelvis en Glock mer enn noe annet, så kjøper du en Glock. Trener du mye med denne, eventuelt får en avtrekksjobb på den og ymse andre modifikasjoner, så vil du treffe bra med denne. Fordelen da er at det er du som gjør det meste av jobben og ikke pistolen. Får du da en matchpistol i hånda, så vil du treffe mye bedre med denne enn vedkommende som kun har skutt med matchpistol. For matchpistolen tar mye av ansvaret for å treffe bort fra skytteren.

 

Grepsvinkelen er også veldig viktig for den individuelle skytter. Det er den som i hovedsak gjør at man angrer et våpenkjøp etter anbefaling av annen skytter, da dette er en av faktorene som utgjør hvor presis man selv er med akkurat det våpenet. Alfa og omega i hurtigskyting da man ønsker å ha våpenet i samme grep som før første skudd uten at man må justère underveis.

 

Sikringstyper i de forskjellige våpen har også noe å si for presisjonen mtp avtrekksvekten, eksempelvis på 1911-plattformen har vi series 70 og series 80. Begge pistolene ser identiske ut, men hovedforskjellen er ei ekstra sikring som skal forhindre at skudd går av om man mister den i bakken osv. En bivirkning denne sikringen gjør er at avtrekket blir litt tyngre. Denne sikringen trenger man ikke til vanlig skyting i NSF.

 

Kalibervalg er også noe man bør ha med i vurderingen. Man kan ønske seg en .44 Magnum, men man vil ikke kunne treffe noe siden man ikke takler rekylen. Alle burde egentlig begynne med en pistol i kaliber 22lr for denne er billig å skyte med og gir best trening med vekt på mengdetrening. Det sies at 50 om dagen er det som trengs for å bli Norgesmester. Om det er sant eller ikke er nok diskuterbart men 50 skudd med 44 Magnum om dagen vil gjøre et godt innhugg i økonomien til de fleste. Eksempelvis det en pakke med 44 Magnum koster kan man skyte noen ettermiddager med 22lr.

 

Avtrekksvekten er nok det mest vesentlige som avgjør presisjonen til de fleste våpen. Generelt sier man at avtrekksvekten skal være så lav som mulig. Men, i følge regelverket til NSF så er det grenser, 1000gr og 1360gr, avhengig av konkurransegren. Dessuten så kan det både være farlig samt gjøre våpenet mindre treffsikkert om avtrekket er altfor lett. Det mest vanlige for å gjøre avtrekket lettere, er å file på en del som heter ”sear”. Dette bør en børsemaker eller noen med mye erfaring (150+ timer i Call of Duty teller ikke) med mekking på våpen utføre.

Link to comment
Share on other sites

@tor87: "Hva om jeg ønsker minst mulig smell, vil bli god skytter men ikke bryr meg om poeng og synes utseendet er viktig"

 

Det er vanskelig å bli en god skytter uten å bry seg om poeng:-) Men for å ta spørsmålet ditt alvorlig: Da kjøper du den peneste luftpistolen eller finpistolen (.22) du kan finne :-)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det ene av alternativene du listet opp, 22/45, så kan jeg med hånden på hjertet anbefale 22/45 LITE. Sett inn et Volquartsen-avtrekk i den, og du har noe som med litt trening faktisk kan brukes på konkurranser. Den er omtrent vektløs (600-ish gram), og selv med en 6-modulers A-TEC på, er den mindre fremtung enn den klassiske "Mark II".

 

På 9mm-siden, så skal jeg overlate til andre å kaste bensin på bålet, slik at ikke denne tråden (også) vokser til en ... tradisjonell cz/tanfoglio/1911/pardini/glock pissekonkurranse.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det du vil trivest mest med og som vil gjøre skytinga så artig og interesant som mulig for deg er slik jeg ser det det beste valget.

 

Har fulgt denne oppskriften de siste 11 åra, og gjør det vel egentlig fortsatt, kjøper det som tiltaler meg mest, har resultert i et par salg også :D men det er gøy å finne ut av ting på egen hånd, selv om metoden kanskje er litt uøkonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for vettuge innspill! Jeg er glad vi har klart å unngå pissekonkuransen så langt :D

Jeg tror jammen jeg skal se mer seriøst etter en skikkelig luftpistol som kan dekke opp matchbehovet mens jeg venter. Ruger 22/45 Lite er nok den som tiltaler meg mest nå (men jeg har god tid til å ombestemme meg), så mer info om den eller liknende er velkommen.

 

3. Å klage på at normale matchvåpen er fremtunge, for så å ønske seg demper er for å si det pent selvmotsigende. :wink:

Ikke noe håndvåpen blir i nærheten av å bli så sjukt fremtung som ett med demper. (Men gøy er det).

 

Skjønner jo det da, men demperen kan man skyte uten. Jeg ville bare høre om det var normalt, for jeg ble overrasket av hvor langt frem balansepunktet lå. Mulig grepsvinkelen også bidrar til at jeg synes det er ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Matchpistolen ........ Ulempen er at den krever mye

vedlikehold og den fungerer ikke under alle forhold (vær og vind).............

Hvor kommer slik som dette fra som ikke er begrunnet i hele tatt ?..............er det sånn 'hørt fra andre' greier ?

Det er jo direkte villedende og langt fra veiledende. Når det gjelder Match jern så er jo det mest 22 og 32 kalibere

i merkene Pardini, Morini, Walther, Hammerli, Feiwerkbau og en og annen Benelli.

 

1) Hva er definisjon på mye vedlikehold ? (jeg antar man snakker da om en kjapp puss som bør gjøres ofte uansett)

Er det 500, 1000, 1500, 2000 skudd eller mere ?

En riktig pusset match pistol i dag skyter lett 2000 skudd. En feil pusset (sauset med olje), skyter 500. Er det skytter

eller våpen det en noe feil med da ?.....hva mener man med ordene "mye vedlikehold" og hva ligger i det ?

 

2) Hva mener man med at ting "ikke funker i vær og vind" forholdt med et match jern ?

Jeg har skutt felt stevner fra pøsende regnvær til -20 grader med matchpistol uten noe problem. Dem fleste andre i løpene gjør

det samme. Det man derimot ser er at dem som har våpen med tunge sleider og sauser ting in med olje har mest problemer.

Et feil pusset jern innsauset med olje svømmer i grøt når det regner og fryser opp når det er kalt. Er det våpenet eller skytteren det

er noe galt med når man påfører problemer med måten man smører på ?

 

Det finnes alltid noen som har dårlige og gode erfaringer uansett hva dem har, og det finnes også jern som av ymse årsaker kan i sin

konstruksjon vere mere sensitive en andre. Men det blir for unyansert når man katergoriserer og generaliserer Match jern som noe

sensitive greier når det ikke er tilfelle, og problemer som oppstår ofte er selvforskylt av skytteren selv på måten man utfører vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Ikke la deg påvirke av at enkelte bevisst velger å bruke negativt ladede ord som "stiftepistol", "rørtang" eller "vedkubbe" om matchpistoler. Det ER en grunn til at disse pistolene dominerer i alle baneøvelsene samt fin- og grovfelt.

 

Ta også påstanden om vedlikeholdsbehov og værfølsomhet med ei klype salt. Sjøl fylte jeg feltløypa i Harstad på lørdag med min gamle FAS i ca 0 grader Celsius på lørdag. Det smalt hver gang, og jeg traff for det meste der jeg siktet (pådro meg 7 yttertreff...) Du må kjøpe deg et linksskjefte, men dersom du ønsker å skyte bra, er det ei god investering.

 

Ønsker du deg eksempelvis en Glock mer enn noe annet, så kjøper du en Glock. Trener du mye med denne, eventuelt får en avtrekksjobb på den og ymse andre modifikasjoner, så vil du treffe bra med denne. Fordelen da er at det er du som gjør det meste av jobben og ikke pistolen. Får du da en matchpistol i hånda, så vil du treffe mye bedre med denne enn vedkommende som kun har skutt med matchpistol. For matchpistolen tar mye av ansvaret for å treffe bort fra skytteren.

Denne tillater jeg meg å ta med ei bøtte salt. Jeg har flere ganger sett hvor utrolig bra enkelte skyter med matchpistolene sine, og "no way in hell" kan en skytter som kun har skutt Glock (eller et sammenlignbart tjenestevåpen) bare "få en matchpistol i handa" og slå dem uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke det materialet beregnet for folk som har skutt "i alle år" heller, men for folk som såvidt vet bak eller frem på en pistol. Det kan nok virke ganske forenklet og er liksom noe av poenget.

 

At en matchpistol type rørtang ikke fungerer under alle forhold: Jeg har sett mange ganger i "ekstremvær" (som vi gjerne trener i og skyter noen klubbstevner) at slike pistoler rett og slett slutter å fungere optimalt. Er vel pga veldig fine toleranser, mens alle tjenestepistol-lignende våpen fungerer.

 

På vedlikeholdssiden så krever matchpistoler litt mer TLC enn en tjenestepistol som faktisk kan fortsette å skyte helt til det ikke er noe igjen av den. Gjør man vedlikeholdet riktig så kan man nok få til de andre våpnene også, men vis meg en nybegynner som gjør alt riktig på første (og andre og tredje osv) forsøk. Så årsaken til at det er skrevet på denne måten er #2 som SON skrev. Det blir som å ha gal blandning på en påhengsmotor, det vil harke og hoste helt til man lærer seg det.

 

Uttalelsen om Glocken handler om mengdetreningen :winke1:

 

Men uansett, så har faktisk den blekka der vært med på å "utdanne" ganske kapable skyttere med både tupperware og vedkubber :)

Link to comment
Share on other sites

Et ørlite innspill angående vekt ... du har skutt med Benelli som er å regne som en lett matchpistol ;-)

 

Hvis du er opptatt av å bli en god skytter så dropper du demperen, å trene med demper ødelegger for deg når du senere skal skyte konkuranse!

Link to comment
Share on other sites

Står mye fornuftig over.

Du må rett og slett stille deg selv ett spørsmål. Vil du skyte med pistol for å bli god til å skyte, eller vil du bare skyte for å skyte? Vil du bli god, og finner gleden i gode serier uansett kaliber eller smell, så er det etter min mening ingen vei utenom en god .22 og da av type match. Å lære seg å skyte godt, krever mange mange skudd, og begynn gjerne med luft ved siden av.

Det er en grunn til at det blir anbefalt. Uten en god .22 til å lære håndverket med, blir mange veldig lei, veldig fort. Det har vi sett flere ganger i klubben.

 

Hvis du bare vil skyte for å skyte, spiller det ingen rolle. Kjøp hva du vil.

 

 

Legg merke til at jeg ikke skiller på om du har det morro med de to alternativene. Morro får du uansett, om du vil treffe, eller bare smelle

Link to comment
Share on other sites

Det er vel etablert at en 22/luft matchpistol er er godt valg for å bli god, men hva kvalifiseres som match? Det er store prisforskjeller, og alle påstår at deres våpen er superpresist.

 

Et ørlite innspill angående vekt ... du har skutt med Benelli som er å regne som en lett matchpistol ;-)

 

Hvis du er opptatt av å bli en god skytter så dropper du demperen, å trene med demper ødelegger for deg når du senere skal skyte konkuranse!

Dette var nytt for meg, takk! Da må jeg nok trene musklaturen, for mot slutten av en pakke skudd er det vondt i ryggen og skjelvinger i armen.

Hva er det som gjør demperen destruktiv for trening?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør demperen destruktiv for trening?

 

Når du skyter stevner og konkurranse er det en fordel at pistolen er like tung og har samme balansepunkt som når du trener, å trene med demper blir som å trene med en pistol og skyte stevne med en annen.

 

Når du trener baneskyting er det noen viktige momenter å huske på ...

 

1. Skyt det antall skudd som skytes under et stevne, normalt er dette 5 prøveskudd pluss en serie på 60 skudd

2. Skyt ett skudd av gangen ... dvs at du skyter det ene skuddet 60 ganger ... så fort du vender deg til å holde fokus på det ene skuddet vil resultatet bedre seg drastisk, du skal ikke kaste bort tid på de skuddene du har skutt ei heller de skuddene du ikke har skutt ... kun det ene skuddet som skal skytes nå. Bruk heller lenger tid pr serie for så å øke farten etterhvert.

3. Se på andre, se hva de beste i klubben gjør, kopier hva de gjør ... hvordan de står, hvor de hever og senker armen, hvordan de puster, prøv selv og behold det som passer for deg og juster det som ikke virker naturlig.

4. Noter treningsresultater i en notisbok, noter dato, kaliber, hvilket våpen du brukte, resultat pr 5 skudds serie og samlet resultat for de tellende 60 skudd ... på denne måten kan du sammenligne resultater og spore progresjon, det er alltid motiverende når du kan spore fremgang.

 

Armstyrken kommer etterhvert, du kan jo prøve en gyroball ved siden av skytetreningen for å trene grepsstyrke og generell underarmsstyrke.

 

Valg av våpen: Prøv mest mulig før du handler men du vil uten tvil få bedre resultater med en matchpistol med et skikkelig anatomisk skjefte, se hva de andre i klubben skyter med ... kjøp gjerne en bedre matchpistol brukt.

 

Et par momenter ved valg av våpen er grep og grepsvinkel.

 

Selve grepet skal passe din hånd i størrelse, bredde og tjukkelse ... grepsvinkelen skal passe slik at når du hever armen så skal øye og begge siktene (skur og korn) være på linje uten at du trenger å vri håndleddet i noen retninger, det eneste du skal gjøre er å konsentrere deg om finjusteringen av siktebildet.

 

Så et par råd tilslutt som ihvertfall jeg er tilhenger av ...

1. Det billigste i lengden er å kjøpe dyrt med en gang, å kjøpe og selge gjentatte ganger er det desidert dyreste, FINN renner over av folk som har kjøpt "kule" våpen de ikke mestrer og som ikke passet dem eller til det de var tiltenkt.

2. Ikke gap over for mye med en gang, kjøp heller ett kvalitetsvåpen av gangen enn flere halvgode, å skulle trene med og mestre mange våpen samtidig gjør at prosessen med å bli en god skytter tar lenger tid.

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Hämmerli x-esse; virker som folk enten elsker eller hater disse. Er det bare en halvgod wannabe-rørtang?

I mine øyne stemmer den påstanden mye. Jeg har hatt en X-Esse i et par år nå. Den lange utgaven, med 170 grams løpsvekt fra Larrys Guns og Nille matchgrep. Har skutt 6-7000 skudd med denne. Har også skutt en del med AW93 og GSP Expert, og X-Essen er ikke heeeelt på disse pistolenes nivå.

 

X-Essen har veldig bra egenpresisjon, min har vist seg å være meget driftssikker, den er lett å demontere/rengjøre og lett å få div. deler og ekstrautstyr til. X-Esse er en veldig morsom og presis pistol, pen å se på er den også syntes jeg, men noe fullverdig matchpistol blir den nok aldri.

Link to comment
Share on other sites

De klassiske valgene i de forskjellige grenene er typisk "vedkubbe" for finfelt, en "militærpistol" i grovfelt (selv om dette ikke er det mest gunstige om su sikter deg inn i Norgestoppen), en .45 1911 i militærfelt, og en revolver til revolverfelt og magnum 1.

 

GSP, Xesse Sport, Pardini etc er eksempler på finfelt.

CZ SP-01, Glock, Sig Sauer, H&K etc i grovfelt.

STI, S&W og mange flere leverer 1911-modeller.

S&W 686, Taurus, Colt etc er vanlige revolvere.

 

Jeg tror ikke du velger galt om du velger noe av dette. Trygge, godt utprøvde våpen som scorer poeng i feltløypa, flust av reservedeler og god tilgang på ammo. Hvis du følger med på bruktmarkedet kan du finne 4 av våpnene nevt ovenfor til 25 - 30 000 kr, med en tredjehåndsverdi som ligger rundt om det du gav for det. I mine øyne en ikke så alt for gal engangsinvestering.

 

Med litt planlegging kan du kjøpe våpen du kan kryssbruke hvis du skal skyte praktisk eller PPC senere.

 

Jeg for min del prioriterer litt annerledes. Jeg har sansen for litt unike våpen, ikke nødvendigvis tacticool, men i hvertfall "cool", som en også kan skyte godt med.

 

Som en kompis sa, morrofaktoren er proposjonalt med smell og rekyl. 8):winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mye vettig her, men jeg vil gjerne legge til et par ting basert på MINE erfaringer/observasjoner.

 

Dersom du skal bli flink til å skyte 60 skudd: Tren 100 skudd! I tillegg til økt treningsmengde er det en stor fordel at muskulaturen og hodet er vant til mer enn det som kreves på stevne. Husk at du bør kunne forvente å skyte like bra på siste tellende serie som på første. Og da bør du ha litt kapasitet til overs. Dersom jeg skal trene fin- eller grovpistol skyter jeg 50 presisjon og 50 duell. Skal jeg trene hurtig eller standard, skyter jeg minst 100 skudd, gjerne 150 eller mer.

 

I mitt hode er det klassiske valget til grovfelt en matchpistol i .32 S&W Long. I min landsdel ser man iallfall få militærpistoler på grovfelten. Og minst like få pistoler i .45 ACP på militærfelten. Men andre steder i landet kan såklart ting være annerledes. Telefonoperatøren sitt innlegg tyder på det.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Domino.

 

I grovfelt er det .32 S&W som gjelder. I militærfelt bruker en 9 mm. En kan med fordel droppe .45.

 

Jeg har skutt mye i drittvær, og jeg synes ikke det er mer funkfeil på mine to Pardini matchpistoler i fin og grov enn det er med andre våpen. Har hatt min Pardini HP 32 siden 2008. Det eneste våpen jeg aldri har hatt funkfeil på.

Link to comment
Share on other sites

Finnes fortsatt mange som skyter 9mm i grovfelt, men vanskelighetsgraden går jo opp endel, en venn skyter KL A, med 9mm, så det er mulig å hevde seg.

Knall trening uansett, gøy er det og :)

 

Men ja er enig, skal du vinne alt, er det .32 S&W long matchpistol som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...