Jump to content

lyddemper forsinker skytinga!!


riggmaster

Recommended Posts

Det er behagelig å ligge å prikke klisterlappene med dempa rifle. Men det er fem skudd, og så er å blåse mellom hvert skudd.for på 22 ganger i siktet ser jeg f... ingenting etter demperen blir lunken.

Hva trenger jeg å gjøre? Rams opp produkter og butikker som har løsningen.

Link to comment
Share on other sites

mener du at man skal holde hodet kaldt, eller kjøle demperen

Begge deler funker. Om du kjøper trekk, så vær obs på at du fint kan ødelegge demperen, den blir ikke saktere varm om du isolerer varmen inne.

Bøttetrikset fungerer faktisk helt utmerket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å droppe demper hjelper, men det fjerner ikke problemet. Pipa blir varm den også. Droppe pipa? Miragebånd funker helt fint. Jeg pleide å knyte det fast til fremre kikkertfeste med hyssing, og teipe det fast på munningen med el-teip. Har jo sett mer elegante løsninger, men det gjorde jobben med å fjerne mirage.

Link to comment
Share on other sites

bilde av gul bøtte

 

Er dette virkelig å anbefale? Jeg har ikke peiling på slikt, men forstår det som at for rask avkjøling, gjør noe med stålet?

Vil ikke demperen bli ødelagt på sikt? Nå er det vel ikke ofte man skyter så mye at demper og løp gløder, men likevel?

Link to comment
Share on other sites

Stålet tar neppe skade av rask avkjøling, man må over eutektoid-tempen (7-800°C) for å kunne få herdsel.

 

Når det gjelder rask kjøling av alu er jeg litt mer usikker, det oppfører seg helt forskjellig fra stål. Ved moderat høy temperatur (150-250°C) kan man få økt utherding, men dette tar tid og gjelder ikke alle legeringer. Høyere temperaturer kan gi utgløding, bråkjøling skal vel i utgangspunktet ikke endre på noe, annet enn at det "fryser" metallet i en gitt tilstand. Spørsmålet da blir om den rolige avkjølingen kan gi en utherding igjen, men det høres ikke ut som et forutsigbart fenomen. Om noen vet hvilke legeringer som brukes til dempere ville det vært artig å høre fra de...

Link to comment
Share on other sites

Stålet tar neppe skade av rask avkjøling, man må over eutektoid-tempen (7-800°C) for å kunne få herdsel.

 

 

Mange er vel bekjent med kast i skivebremser på bil? Om du har noenlunde varme bremser (men langt langt under 7-800 grader), så holder det gjerne å kjøre uti en dyp vannpytt. Da blir det kast. Stål har ikke godt av så brå temperatursvingninger som det får ved nedkjøling i væske. Er det ment å kjøle med luft, så kjøl det med luft. Da er du ivertfall på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Joda, du har et poeng. Man kan få spenninger ved rask, ujevn oppvarming eller nedkjøling. Saktere ujevn nedkjøling kan gjøre det samme, feks ved å stoppe med varme skiver siden klossene vil isolere. Men for en pipe vil ikke noe farlig skje, og så lenge nedkjølingen er nogenlunde symmetrisk om aksen burde faren for at pipa slår seg være liten. Jeg vet ikke om jeg ville overdrevet med en god pipe selv, men jeg klarer ikke å bli livredd på generelt grunnlag...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...