Jump to content

Alt greit innen 840mm?


RadyrJakt

Recommended Posts

La oss få dette på det reine en gang for alle. Har lest utallige tråder, men er så mange forskjellige svar.

 

På en semi-automatisk rifle, type Mini-14, Mini-30, Vepr Hunter etc;

 

Er det ulovlig å sette på pistolgrep, og/eller foldekolbe på våpenet, så lenge våpenet er 840mm på sitt minste?

 

Om du er sikker på svaret ditt, vær vennlig å legg til sitat fra lovdata, og helst link.

 

Syntes det er på tide med et rett ut JA eller NEI nå. Er klar over at POD helst vil at dette skal være uklart, slik at folk ikke tør å tøye strikken, men loven står som den står, og burde jo kunne tolkes korrekt. Sant?

 

 

PS: Vær så vennlig å hold alle meninger om riflene ute. Slikt som; "Mini 14 er bare dritt", og "Semi auto er for cowboyer".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Satt å leste på det. Så slik som jeg har forstått det:

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Dermed, så er det tillatt med foldekolbe på semi automat rifler, så lenge den er lengre enn 840mm.

 

§ 5.Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen,

b) helautomatiske skytevåpen, eller

c) skytevåpen kamuflert som annen gjenstand.

Våpentyper som er utviklet for rene militære eller politimessige formål faller inn under første ledd bokstav a. Dette gjelder likevel ikke våpentyper som tilsvarer våpen utviklet for alminnelig sivilt bruk.

 

Ruger Mini-14 som vi har her i Norge, er et utelukkende sivilt våpen. Dermed, så er den ikke forbudt å inneha, eller kjøpe. (Dette visste vi jo.)

 

§ 7.Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften. Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

 

Her er mitt største spørsmål, hva er det egentlig som er godkjent? Er det akkurat DEN rifla, i akkurat DEN konfigurasjonen som er lovlig, eller er det ganske enkelt mekanismen i det våpenet, med det serienummeret du har kjøpt, og du står fri til å bygge den om til hvordan du selv ønsker, så lenge den ikke er lengre enn 840mm? Og selvfølgelig kun kan skyte semi, og den ikke har noen seriøse modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Med en ny våpenlov og påfølgende forskrifter er det godt mulig at vi får dette med avklaring rundt vesentlig endring av våpenets karakter. Vi har hatt ett lovverk som baserer seg i stor grad på at folk opprettholder "edrulighet", lite visste de den gangen at CoD og Nutnfancy kom til å påvirke den kommende våpeneier generasjonen slikt at bare pimpa tacticoole Rugere er godt nok.

 

De stokkene du får tak i er plast, med andre ord glorifiserte lekevåpen. Troy chassis kan du se langt etter, og jeg tviler på at du er DSSN medlem, for da hadde du visst bedre.

Link to comment
Share on other sites

I USA jaktes med med ordentlige AR-15 med alle finesser, men i Norge er det ikke kultur for sånt. Plastrælet til Tapco, Butler Creek og ATI gir ingen fordel over den "vanlige" stokken Ruger Ranch Rifle kommer med.

 

Det som hindrer folk, håper jeg, å bruke slikt på jaktvåpen er om man påtreffer bærplukkere i skogen som sporenstreks stikker hysterisk unna mens de ringer politiet om en person med "militærvåpen".

 

Dessuten, det ser enda teitere ut med slike stokker tatt i betraktning magasin.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at det ikke er kultur for det i Norge kan jeg ha respekt for, og jeg hadde iallefall alltid hatt våpen-bag med meg til å legge det vekk i. Plastræl eller ei, for ordens skyld; Så er det vel strengt talt ingenting som hindrer en jeger i å jakte med mini-14 med Troy chassis? Hadde selvfølgelig ikke brukt et 30 skudds magasin, et 5 skudds hadde vært helt greit. Men igjen, 840mm er det eneste kravet. Har jeg rett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig ser ikke problem med utvikling innen våpen. En liten digresjon i forhold til "Mini" og plastrælstokk er som å kjøpe en BMW 118 (?) og pimpe den opp med M-serie deler. Det blir litt teit, om du skjønner?

 

Men nå snakker vi om våpen og det intrykket vi som våpeneiere gir ut når vi later som den halautomatiske skadedyrsrifla vår i .223 er en CoD upgradet våpen. Inntill vi får en endelig avklaring med myndighetene på at pistolgrep og svarte våpen slettes ikke er farlige, må vi akseptere at dette blir uglesett av både mannen i gata samt ordensmakten.

 

Men jeg ønsker å minne deg på at vi i utgangspunktet ikke ønsker debatt om modifisering av halvautomatiske jaktvåpen på kammeret, nettopp grunnet at det skader våpeneieres renome.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig ser ikke problem med utvikling innen våpen. En liten digresjon i forhold til "Mini" og plastrælstokk er som å kjøpe en BMW 118 (?) og pimpe den opp med M-serie deler. Det blir litt teit, om du skjønner?

 

Er 100% med deg. Er ikke tvil om det.

 

Men nå snakker vi om våpen og det intrykket vi som våpeneiere gir ut når vi later som den halvautomatiske skadedyrrifla vår i .223 er en CoD upgradet våpen. Inntill vi får en endelig avklaring med myndighetene på at pistolgrep og svarte våpen slettes ikke er farlige, må vi akseptere at dette blir uglesett av både mannen i gata samt ordensmakten.

 

Å bli uglesett kan jeg tåle, men som jeg ser det nå, så er det ingen lov mot dette. Og det er vel det jeg ville frem til.

 

Men jeg ønsker å minne deg på at vi i utgangspunktet ikke ønsker debatt om modifisering av halvautomatiske jaktvåpen på kammeret, nettopp grunnet at det skader våpeneieres renome.

 

Sletter tråden. Har full respekt for dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen lov som sier at du ikkje kan sette på en annen kolbe på rifla/hagla å bruke dette på jakt. Du kan jakte med et 30 skudd magasin på mini 14 om du ønsker det, men du har kun lov å ha 3 skudd, en i kammer og 2 i magasin.

 

For min del har eg troffe på mange bær plukkerer her eg jaktet på mine private områder, eg bruker en vanlig pumphagle til jakt og de ser ikkje forskjell på noe av det eg har hatt med meg. Så lenge du følger det som står i loven så gjør du ingen ting som er ulovelig.

Link to comment
Share on other sites

Er våpenet over 840 mm totalt i korteste mulige konfigurasjon så er både foldekolbe og justerbar kolbe tillatt.

 

Det er ingenting som forbyr pistolgrep på halvauto rifle. Vi kan mene og synse om hva som er lurt og ikke, men per i dag står det ikke skrevet noe sted at det er forbudt. Alt som ikke er forbudt er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Er våpenet over 840 mm totalt i korteste mulige konfigurasjon så er både foldekolbe og justerbar kolbe tillatt.

 

Det er ingenting som forbyr pistolgrep på halvauto rifle. Vi kan mene og synse om hva som er lurt og ikke, men per i dag står det ikke skrevet noe sted at det er forbudt. Alt som ikke er forbudt er tillatt.

 

 

Hva skal jeg si? :D /thread

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre kort prosess: Står det ikke at det er ulovlig, så er det lovlig. Fremdeles er det litt folkevett igjen i Norges lover altså :winke1: (men ikke mye når sant skal sies :roll: )

Står det at tohåndsvåpen må være minimum 840mm? Ja.

Står det at løpet må være minimum 40mm? Ja.

Står det at det er forbudt å montere foldestokker/teleskopstokker/pistolgrep på tohåndsvåpen av type rifle? Nei.

Link to comment
Share on other sites

Men; Gjør man noe som regnes som "vesentlig endring", må man søke. Det er klinkende klart.

Hva som er vesentlig endring er mindre klart. Men bygger man om ett våpen slik at det ikke lenger er lovlig til det det er ervervet for, ville jeg kalle (og vil også tro at Politi/POD mener det) det en "vesentlig endring".

 

Spørsmålet blir så om en slik ombygd Mini fremdeles er lovlig på jakt. Og dem som avgjør det, er Miljødirektoratet. Og basert på deres tidligere avgjørelser og uttalelser vil jeg tro det svaret blir "nei".

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke at det er ulovlig med mini14 og taktisk stokk til jakt (at det er lurt er noe helt annet).

Det som står er at det er ulovlig med sivile halvauto-versjoner av våpen til militært bruk (AR15 osv).

 

Vesentlig endring er følgende:

Ombygge funksjon (fra halvauto til fullauto, bolt til halvauto etc).

Disp fra lovverket (enkelte fikk lov til å sette på foldekolbe til enkelte SIG-rifler og grunnen til at de måtte søke var pga minstelengden ikke holdt).

Å sette på en annen stokk er ikke vesentlig endring. Det står heller ingenting om hverken pistolgrep eller foldekolbe til rifler. Mange blander hagler og rifler tydeligvis.

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn har dere ikke forholdt dere til riktig forskrift i denne tråden.

http://lovdata.no/forskrift/2002-03-22-313/§15

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Min understrekning.

Med andre ord, så er vi da tilbake til en diskuisjon om hva som er hva. Forskriftene kan videre forstås som likeverdige, så i forhold til jakt så er det altså denne som gjelder. Intensjone til DN er også svært klar å tydelig. Man ønsker ikke å å ha våpen som gir assosiasjoner til "krigsvåpen" i norske skoger på jakt. Dette for å verne om jaktens anseelse i samfunnet.

Videre foreligger det allerede et avslag på godkjenning av halvautorifle til jakt på grunn av muligheter for ombygging til pistolgrep funksjon.

Det er altså ned til flisespikkeri og definisjonsmakt (og den er det nok ikke vi som har...) - dermed er konklusjonen: Selv om det kanskje kan tolkes hen at det er lov med en tacticool pistolgrep/foldekolbe stokk (selv en såpass slarkete drittstokk som ATI) så er det fortsatt en teit ting å gjøre.

 

Det er i allefall den sikkreste måten å få effektuert noen krystallklare forbud i fremtiden. Norsk våpenlov har vært et tillitsbasert regelverk, hvor man som andre sier, har hatt et edruelig forhold til ting. Når systemet misbrukes, da kommer innstrammninger og begrensninger som en følge av dette.

 

Så for all del, ønsker man å støtte fraksjonen som ønsker å få forbudt halvautovåpen - Putt børsa di i den tøffeste plaststokken du finner og dra den med ut på jakt...

 

At noe er lov, er ikke det samme som at det er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er over 840mm lang i troy chassis, hva hindrer folk i å ha den på Mini'n sin da?

 

1.Den er stygg

2.Den er tung

3.Den gir et signal om at du egentlig vil ha noe som er kult fremfor praktisk.

 

Angående denne stokken så prøvde en bekjent av meg dette og det tok ikke mange ukene før det ble fjernet av overnevnte grunner.

Tror fortsatt den er til salgs, pm ved interesse så kan jeg videreformidle.

 

Uansett en Ruger mini er penere, lettere og langt mer praktisk med original stokk. Og det kommer fra en som liker å skyte med "pistolgrep".

 

I forhold til loven så er det lovlig å montere så lenge du overholder minimum løp og totallengde.

Link to comment
Share on other sites

"Militær karakter" er et tullebegrep, men det er langt ifra så udefinert som enkelte her skal ha det til. Det er faktisk skrevet litt mer utfyllende om, nemlig i Rundskriv februar 2013 Viltloven - utøvelse av jakt, felling og fangst:

 

Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som

i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk,

herunder også modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.

 

Den kunne også sikkert vært skrevet bedre, men det er altså per i dag den tolkningen vi har, og fra det direktoratet som faktisk har med gjeldende lov å gjøre. Jeg velger ihvertfall heller å forholde meg til dette enn synsingen og meningene til visse folk her inne. Er det en ting som er klinkende klart i definisjonen over så er det at dette IKKE rammer en Mini-14 eller 10/22 ervervet til jakt, uansett hvor stort pistolgrep eller tungt chassis du måtte velge å bolte fast.

 

Om det er lurt, praktisk eller pent er en helt annen diskusjon, men jeg kan ikke se at det finnes noen som helst tvil om at det er lov.

 

Her er linken, se side 19: http://www.xn--miljdirektoratet-oxb.no/ ... fangst.pdf" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

At det er teit, ikke lurt, upraktisk etc. kan jeg langt på vei være enig i, men det er vel ikke hoveddiskusjonen her.

 

Jeg er klar over at rundskriv ikke er lov, men mener du virkelig at derfor skal man bare se bort ifra det? Eller at din egen synsing veier tyngre enn rundskriv?

 

Enn så lenge så er dette den definisjonen man har, og det fra Miljødirektoratet. Den er til og med ganske så ny. Dette er altså Miljødirektoratet sin tolkning av loven, og for meg er det faktisk verdt litt mer enn enkeltmedlemmer her inne sine meninger. Jeg ville tro at en eventuell rettsinstans ved en eventuell rettssak også kanskje vil legge litt mer vekt på rundskrivet enn på synsingen til folk her inne, men der kan jeg selvsagt ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Det må sees i sammenheng med hva departemnetet (DN) sa i forbindelse med forslaget om å regulere repeterrifler med "militært utseende" osv. Så det er ikke bare det rundskrivet som vil bli lagt til grunn i en rettsak, man vil jo også hente inn "ekspertvitner" mest sannsynligvis fra POD eller Politiet...

 

Mern vi er stort sett enige tror jeg, og konsekvensene av å tøye strikken er at den ryker...

 

(Selvsagt syns jeg at mine synsinger bør veie mer en rundskriv :smile: De er jo fornuftige og like juridisk bindende som dette rundskriv våset :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

DN er en avis

DirNat var et direktorat, nå erstattet av Miljødirektoratet. Ikke et departement.

 

Direktorater og for den saks skyld departementer skal ikke ha "intensjoner" som kommer til uttrykk i lov, forskrift, rundskriv eller anonyme telefoner etter klokken 22. Det er lovgiver som har intensjoner, og lovgiver er Stortinget. Det viktig å huske på.

Link to comment
Share on other sites

Liker ingen av halvautomatene lovlige til jakt godt nok til å kjøpe de, men foldekolbe på en kjedelig boltrifle kunne jeg tenkt meg. Ser noen fordeler med kortere kofferter i trange/fulle biler.

Link to comment
Share on other sites

To delt sak dette.

Går vi på 1/2auto jaktvåpen (Kun rifle, hagle har eget regelverk), er det rimelig klart at montering av innskyvbar / foldekolbe ikke er lovlig. Dette da man i rundskriv (politiets 2009/009 punkt 3.6.3.1 og 3.7) har spesifisert at våpen på godkjent lista til jakt er akkurat som de er godkjent. Frem til dette er rettslig prøvd er det å anse som loven. Så hva man måtte mene her er irrelevant med mindre man er villig til å ta en eventuell sak til retten for avklaring.

 

For annen bruk (liste over våpen til konkurranse) er saken en annen, der er m.a innskyvbar kolbe nevnt som godkjent. Så det er grei skuring.

 

Riktignok står det i rundskrivet at folde/innskyvbar kolbe og kapping av løp er å anse som vesentlig endring, men der er det dom på at før en endrer funksjonsevne eller løps og eller totallengde under lovens krav (les forskrift) er det ikke en vesentlig endring. Det betyr at kolbe etc kan byttes/bygges som man ønsker. Enten det er lurt eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er over 840mm lang i troy chassis, hva hindrer folk i å ha den på Mini'n sin da?

 

1.Den er stygg

2.Den er tung

3.Den gir et signal om at du egentlig vil ha noe som er kult fremfor praktisk.

 

Takk, men ellers takk. Har ikke nevneverdig lyst på Troy chassiset. Skulle jeg hatt en mini 14 eller mini 30, så hadde det vel blitt Archangel Sparta stokken, men tviler på at jeg hadde jaktet med den.

 

Tenkte meg en Vepr Hunter med ny stokk . Ikke noe som ser maksimalt krigsaktig ut, men en grei foreend, samt en ny kolbe. Mest for vektas skyld.

Link to comment
Share on other sites

To delt sak dette.

Går vi på 1/2auto jaktvåpen (Kun rifle, hagle har eget regelverk), er det rimelig klart at montering av innskyvbar / foldekolbe ikke er lovlig. Dette da man i rundskriv (politiets 2009/009 punkt 3.6.3.1 og 3.7) har spesifisert at våpen på godkjent lista til jakt er akkurat som de er godkjent. Frem til dette er rettslig prøvd er det å anse som loven. Så hva man måtte mene her er irrelevant med mindre man er villig til å ta en eventuell sak til retten for avklaring.

 

Nå ble jeg bange, så jeg gikk gjennom henvisningene dine for å se om det virkelig er rimelig klart at montering av foldekolber er ulovlig. Og jeg kom til at, nei, Vingemutteren, det er ikke så enkelt. Innledningsvis står det, jeg siterer fra 2009/009, 3.6.3.1:

Politidirektoratet vil i samarbeid med Direktoratet for Naturforvaltning i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift godkjenne følgende halvautomatiske rifler med lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves til jakt av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov.
Merk at det her står eksplisitt at innfellbare kolber kan være lovlige, det står bare ikke hva som er kriteriene.

Etter lista over tillatte halvauto jaktvåpen står det:

 

Våpenet skal ved fabrikk være bygget til bare å kunne skyte halvautomatisk ild. Dersom person som har tillatelse til å eie et slikt våpen bytter til kort pipe eventuelt kapper pipen og/eller setter på innfellbar kolbe vil det bli å betrakte som vesentlig endring av våpenets karakter eller beskaffenhet, jf. våpenlovens § 8 tredje ledd.

 

I første sitatet er innfellbar kolbe lovlig, i andre sitatet tabu. Et klart paradoks. For å vise at det er tale om kolbens innvirkning på totallengde, og ikke typen kolbe isolert sett, må vi gå til PODs egen tolkning i 3.6.7, her sitert i sin helhet:

3.6.7 Vesentlig endring av et våpens karakter. Geværer med sammenfellbart/innfellbart/avtagbart skulderskjefte

Etter våpenloven § 8 tredje ledd, må den som vil foreta en vesentlig endring av et våpens

karakter eller eier et våpen som er vesentlig endret, ha politimesterens tillatelse. Dette

gjelder også registreringsfrie våpen. Avkortning av kolbe slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, jf. våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes som vesentlig endring. Det samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe. Videre vil omgjøring av våpen til å ha helautomatisk funksjon regnes som en vesentlig endring av våpen. Tillatelse til vesentlig endring skal kun gis hvor det foreligger et begrunnet behov.

Direktoratet antar videre at denne bestemmelsen også omfatter nedkorting av geværpipe slik at pipen blir kortere enn lovlig lengde. Dette gjelder uavhengig av våpenets lovlige tottallengde. Pipelengden måles i henhold til bestemmelsene fastsatt i våpenforskriften § 4.

Mine uthevinger

Det kan, ved første øyekast, se ut som setningen - 'Det samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe.' - viser tilbake til den foregående leddsetningen '...[regnes] som vesentlig endring.' Her er det lett å gjøre en setningsanalytisk feiltolkning, og tro at dette betyr: "Endring av fast kolbe til innfellbar kolbe [regnes] som vesentlig endring." Dette er feil :!:

 

Det som står er: "Avkortning av kolbe [...] regnes som vesentlig endring". Alle øvrige innskutte bisetninger er der bare for å utdype dette. Og det er hele denne perioden som POD understreker at gjelder i fortsettelsen: 'Det samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe.' Avkortning av kolbe, slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, er det som regnes som vesentlig endring. Det er bare hvis innfellbare kolber gjør våpenet kortere enn 840mm at POD regner endringen som vesentlig.

 

@Erlend Meyer: Videre forklares det hva POD mener med ulovlig nedkorting av pipe, sitat:

Direktoratet antar videre at denne bestemmelsen også omfatter nedkorting av geværpipe slik at pipen blir kortere enn lovlig lengde.
Lovlig lengde på riflepiper er 400mm eller lenger ifølge Våpenforskriftens §2.
Link to comment
Share on other sites

I alt ser jeg ikke problemet i å modde en mini 14 med tacticool skjefte som gir best ergonomisk støtte for skytteren. At DN ønsker å forby militærlignende greier for å bevare jakt anseelsen i dette landet med et innbyggertall som tilsvarer en europeisk storby mener jeg er smålig. Jeg har virkelig virkelig problemer med å finne folk, når jeg går på viddene her i kardemomme og ser ikke at noen skulle beundre mitt utstyr på nært hold. I tyskland får du som jeger lov til å jakte med assault type AR15 type rifler, selv om de har mer strikse jakttradisjoner enn i norge.

Link to comment
Share on other sites

Kaller du AR-15 for "assault" har du allerede begått en kardinalsynd.

 

Ingen skal fortelle meg at en en tung plastokk i CoD utførelse er bedre enn den vanlige jaktstokken den kommer med.

 

Ønsker dere frislipp av AR-15 tper til bruk for jakt, får dere jobbe aktivt opp i mot forbund, POD og resten av den lovgivende forsamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Dette da man i rundskriv (politiets 2009/009 punkt 3.6.3.1 og 3.7) har spesifisert at våpen på godkjent lista til jakt er akkurat som de er godkjent

 

Dette har jeg vanskelig for å være enig i, siden det tross alt er en del våpennavn på den lista uten at det er listet helt spesifikke modeller.

 

Med det mener jeg at på godkjentlista så står det f.eks. bare Browning BAR (unntatt 1918). Men en Browning BAR er ikke å få kjøpt. Du må kjøpe en Browning BAR Longtrac, Shorttrac, Safari etc. Ingen av de står på den lista, hvordan kan man da kategorisk fastslå at de er godkjent akkurat som de er, når det ikke er listet konkrete modeller?

 

Det er det samme med mye utskjelte Minien; Mini-14 står på lista, men du får ikke kjøpt noe som bare heter Mini-14. Du må handle en Mini-14 Ranch Rifle, Tactical etc.

Link to comment
Share on other sites

Hough overmold og mini 30, med ny rekylfjær, buffer og ny slagfjær var riktig trivelig og ergonomisk å skyte med....

forøvrig merkelig at de olympiske topp skytterne i trap og skeet bruker "vanlige" kolber vis frittstående pistolgrep og kolber er så ergonomisk og bra :roll:

 

(Jeg skal inrømme at pumpehaglene mine har sett voldsomt mye tøffere ut i i speilet med pistolgrep, foldekolber, Ar 15 løsninger og salt slikt dill... Men etter å ha skutt med djevelskapen, så kom en helt straight speedfeed stock på 870'n)

 

Todelte kolber (dvs med pistolgrep og kolbe i seperate deler) er et enkelt resulatat av at det er billigere å produsere en hele kolber. Folde / Innskyvbar har opprinnelse i fallskjermjegere og andre soldater som har behov for å manøvrere på svært trange steder.

 

Det mest interessante ut av den labile holdningen enkelte velger å ha til regelverket vil være å se hva som blir forbudt i tillegg til slike kolber når strikken blir tøyd for langt.

Link to comment
Share on other sites

Veeel... Nå har vel en del skyttere på toppnivå kolber slik som dette:

 

PW_RR-141.copy1.jpg

 

Ikke frittstående, men ikke helt "vanlig" heller.

 

Forøvrig er denne typen grep, samme som GRS bruker i sine kolber f.ek.s, det aller beste synes jeg. Du får en rettere vinkel og bedre grep enn med tradisjonell kolbe, men kommer ikke så langt ned under våpenet med handa som med frittstående grep.

Link to comment
Share on other sites

forøvrig merkelig at de olympiske topp skytterne i trap og skeet bruker "vanlige" kolber vis frittstående pistolgrep og kolber er så ergonomisk og bra

Poeng, men hva som er best for ekspertene er ikke automatisk best for amatørene. Noen ganger er det slik, andre ganger ikke. Stokken Lindskog viser til er etter min mening nærere et fritt pistolgrep enn et "normalt" skjefte...

 

Jeg vil gjerne ha muligheten til å gjøre opp min egen mening om hva som er best for meg, men det er åpenbart ikke slik dette landet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt observert ang. olympiske skyttere, Hassel, og det skyldes at "normale" stokker er hurtigere i bruk enn lurium-stokkene. Fordi man har tommelen over kolben som Lindskog presiserer. "Pistolgrep"-stokker har fortrinn som går på ergonomi og presisjon, men det er på bekostning av hurtighet - det er ikke uvanlig at de dyreste langholdsriggene har nettopp tacticoole stokker. Og kom ikke å fortell at langholdsskyttere fester gadgets som ikke har praktisk betydning til rifla si. Ei hagle med pistolgrep-stokk er, slik jeg ser det, et ekstremt spesialisert våpen, og en selvmotsigelse ved praktisk jakt - presisjonsskyting med hagle? :wtf:

Videre takk for redegjøring om poenget bak innskyvbare kolber. Men at en våpendel er funnet opp for å dekke et militært behov, betyr ikke at den ikke kan få ærbar bruk i sivile våpen. Det mest brukte eksempelet er kikkertsiktet. Selv har jeg regnet med at de innfellbare stokkene er mer praktiske når rifla skal pakkes i sekken når man skal på fjelltur. Skulle jeg skaffet meg en slik stokk, ville det vært av denne grunn. Om jeg vil ha den økte ergonomien og den reduserte hurtigheten en tacticool stokk gir, er det mitt valg, med max 3 patroner i våpenet er ikke hurtighet noe viktig uansett.

 

@Roffa: 1: Hva er det som gjør at en slik stokk må være stygg? http://www.mountsplus.com/AR-15_Accesso ... -PINK.html

2: Vekt er objektivt. Tyngde er relativt. Det som er lett for en er tungt for en annen.

3: Når har det vært feil i skytterverdenen å ha noe kult som ikke er praktisk? Folk kjøper gjerne en lett enkeltskuddsrifle i se-på-meg-kaliber som 460 WM. Eller jakter elg med 6,5x55. Og ingen sier noe på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...