Jump to content

Zenith eller Klassik?


hjortefot.com

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kappe løpet, montere lyddemper og bruke min nær ubrukte Steyr Prohunter til hundeførerbørse spesielt, og hjortejakt generelt. Demperen bli en Hausken, 3690,- for demperen. Alti alt 4.250kr for den delen.

1217935177_resized.jpg?width=619&height=464

På bildet ser du en Steyr toppet med totalt ubrukelig drit

 

Men hva med optikk?

Har hørt at det ideelle er lav forstørrelse.. men hvilken forstørrelse?

Jeg vil jo også bruke børsa ganske allround, fra skogbunn til fjell. Helst ikke ubrukelig i skumring, måneskinn og demring.

Pris opp til 10 000

Kahles klinger flott i mine ører, noen som har erfaringer med dette merket?

 

 

Har sett på disses siktene

Kahles Helia Compact 1,5-6 x 42

Kahles Helia Compact 1,1-4 x 24

Meopta Artemis 1,5-6x42

SCHMIDT & BENDER 1,1-4X24 ZENITH

SCHMIDT & BENDER 1,5-6X42 ZENITH KOMP

Zeiss Classic 1,5-6x42 T

 

...flere kandidater?

 

 

 

Hvilken forstørrelse burde jeg velge?

Vil lyddemperen være godt synlig i et sikte med lav forstørrelse?

 

 

Takker for alle innspill...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke tvil! Velg 1-4 kikkert av anerkjent merkere. Under praktisk storviltjakt på hjortevilt har du ikke behov for mer enn 4X forstørrelse. Dersom du ikke kan plassere skuddet godt nok med en 1-4 kikkert er dyret for langt vekk, eller det står skjult slik at du ikke har kontroll om det er flere dyr i området.

Det er en fordel at løpet synes i kikkerten, på svært raske skudd finner du lettere senter sv trådkorset.

I tett skog og på korte hold er 3X forstørrelse for mye, du får ikke oversikt over situasjonen, velg derfor ikke kikkert med mer enn 1,5X som minste forstørrelse.

Jeg bruker selv både Doctor og S&B og er godt fornøyd. Tidligere brukte jeg Weaver, men de er ikke like klar i optikken.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å spore helt av, men om du vurderer en sånn leupold euro kikkert, så vurder hvilket retikkel du vil ha. Hadde en sånn med #4, og retiklet var så grovt at jeg tror jeg ville hatt problemer med å skyte rådyr på 100m med det. Til drevjakt der avstandene er korte fungerer det nok greit, men ikke til mitt bruk av mer allsidig karakter.

Der er de europeiske med medforstørrende bedre synes jeg. Det med pipe i sikte blir vanskelig å unngå med et sikte som går ned til 1-1,5x. Spesielt siden du skal ha på demper og, skal garantere deg at du kommer til å få dette i siktebildet ditt på lav forstørrelse, med mindre du bruker superhøy montasje. Ved å skru opp forstørrelsen forsvinner dette elementet. Fordelen med en kikkert som går ned til 1x er at det er lett å skyte med begge gluggene åpne, som i mine øyne er en fordel når ting må gå raskt. oppmuntrer ikke til skudd på dyr i fart, men dette er en situasjon du som hundefører kan komme opp i feks v ettersøk.

Det er mye å velge i, men til en ren hundefører rifle ville jeg gått for noe europeisk 1-4, om det heter SuB, kahles, swarovski, docter eller zeiss spille mindre rolle, alle gjør jobben, så det blir en personlig preferanse. Evt kan doctersight være noe å vurdere og. Liten og lett....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt siste finpuss idag med børsa og sjekket kikkert.

Jeg har tysk 4 i min European og bruker tre hvite lapper i midten på 100 m som siktepunkt ,ingen problem å sikte seg etter de.

På orginalesken til kikkerten står det kun tysk 4,så om det er flere varianter vet jeg ikke av den !

Så et rådyr på 100 m blir rene låven å sikte på !

Link to comment
Share on other sites

Kahles Helia Compact 1,5-6 x 42 eller zeizz 2.5-10x50.

Har har/har hatt begge siktene og det er helt topp. Siden du sier noe om blandet jakt så syns jeg en bør ha noe mere lys åpning og forstrørrelse. Jeg har selv 2,5-10x50 victory på min hundefører karabin.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt siste finpuss idag med børsa og sjekket kikkert.

Jeg har tysk 4 i min European og bruker tre hvite lapper i midten på 100 m som siktepunkt ,ingen problem å sikte seg etter de.

På orginalesken til kikkerten står det kun tysk 4,så om det er flere varianter vet jeg ikke av den !

Så et rådyr på 100 m blir rene låven å sikte på !

 

Det er jeg som roter. Det er duplex-retiklene som kommer i forskjellige tykkelse - duplex og heavy duplex. Jeg har en med vanlig duplex, og den er i hvert fall ikke for tjukk.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du mener å bruke den på "bøen" i måneskinn, så bør du neppe under 42 mm lysåpning. Har en Kahles 1,5-6x42 og er kjempefornøyd, men jeg jakter jo ikke på natta. Har også en Meopta i samme forstørrelse og den er ikke like bra. Tyngre og mer klumpet, også. Skal du ha den hovedsaklig som hundeførerbørse, så betyr størrelse/vekt en del også. Hvorfor ikke vurdere en montasje der du kan ta av og sette på siktet? Da kunne du kanskje skaffe deg en liten og hendig 1-4x evt 1,5-5x og så en 2,5-10x med stor lysåpning. Det kan være et vel så fornuftig valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo også bruke børsa ganske allround, fra skogbunn til fjell. Helst ikke ubrukelig i skumring, måneskinn og demring.

 

Ah, men da er det jo ikke en ren hundeførerbørse... :wink:

 

Jeg jakter elg, muligens noe kortere avstander, større vilt og forsåvidt også sjeldnere jakt i de virkelig dårlige lysforholdene. På "hovedbørsa" har jeg en Kahles 1.5-6x42, som jeg har jakta med i... tja... det blir vel bortimot ti år. Synes denne fungerer meget godt, sjelden jeg føler jeg har behov for 6x forstørrelse. Har brukt den litt på rådyr innimellom, og da synes jeg at 6x blir knapt.

 

På den rene hundeførerbørsa (1895 i 45-70) har jeg en aimpoint. 9000 sc heter vel den. Jakta et par sesonger med dette, synes det fungerer meget godt til den bruken. Ingen problemer å prikke blinker på hundremeteren, ei heller å sette kula dit den skal i trengte situasjoner. Synes spesielt det er en fordel med den oversikten en får med et slikt sikte.

 

Til ditt bruk synes jeg kanskje tipset om 2.5-10x hørtes rimelig greit ut. x 42 gir litt mindre å bære på, med tanke på "hundeføreregenskapene". Og i og med at du kommer godt under maksprisen din kan du kanskje satse på qr-montasjer og en aimpoint i tillegg...? Det er kanskje det helt optimale... Evt rett og slett åpne sikter...

Link to comment
Share on other sites

Kan også anbefale 2.5-10x42, har brukt en slik Swaro i noen år nå og den er brukandes til alle avstander fra 5m til 300 (ret 4A) Det er faktisk ofte man trenger god opptikk (Bra skomringsverdi) på hundeførerbørsa, da losen har en lei tendens til å stå i tett skog hvor det er lite lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som vet om det er stort annet enn prisen som skiller S&B Zenith 1,5-6x42 og S&B KLASSIK 1,5-6X42

 

Er Zenith verdt de ekstra høvdingene?

 

Ja, jeg synes zenithen er verdt de ekstra kronene, har begge to, og synes nok zenithen er bedre optisk sett, men den virker ikke så smekker som klasiken er.

 

På hundejakt enten det er løshundjakt på elg eller drivende jakt på rådyr ville jeg valgt ett rødpunkt ala Aimpoint.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i det hele tatt vurderer å bruke den om natta, i måneskinn og også ønsker en god skumringskikkert så bør du vel kanskje ha større lysåpning en 42..?

 

Jeg kjøpte med 56 lysåpning en S&B 2.5-10x56 Zenith til min skumrings- og nattbørse. Har skutt en rev med den i høst og da angret jeg ikke på den store objektiven, og heller ikke lysprikken i retikkelet. Men det er klart den ser voldsom ut på børsa, det skal sies. Ikke noe estetisk vidunder.

Link to comment
Share on other sites

Nei rettere kan du ikke bli! Fointaine ligger helt nederst på stigen og er noe jeg aldri mer skal ha på et våpen. Store Treffpunktvariasjoner når man zoomer. -Helt vanlig sa ekspeditøren da jeg returnerte den :shock:

Kikkerter fra Leopold og oppover(S/B, Zeiss, Swarovski osv) er utmerkede valg og det er kun lommeboka og sunn fornuft som setter grenser. Men noe under Leopold ville jeg aldri kjøpt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt fra meg viktigheten av skumringsverdi og bruk nattestid.

Men jeg bruker jo pr i dag en fontaine 3-9x40 til måneskinnsjakt, og vil tro at En S&B Klassik 1,5.-6x42 stiller sterkere.

Eller tar jeg helt feil?

 

Om du er villig til å ta deg ein 25-minuttars kjøretur ein kveld kan du få prøve min S&B Classic og samanlikne den med min Zeiss eller ein Leupold for den del. Er jo kjekt å treffe likesinna Sunnfjordingar :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det er stort annet enn prisen som skiller S&B Zenith 1,5-6x42 og S&B KLASSIK 1,5-6X42

 

Er Zenith verdt de ekstra høvdingene?

 

Ja, jeg synes zenithen er verdt de ekstra kronene, har begge to, og synes nok zenithen er bedre optisk sett, men den virker ikke så smekker som klasiken er.

 

På hundejakt enten det er løshundjakt på elg eller drivende jakt på rådyr ville jeg valgt ett rødpunkt ala Aimpoint.

 

Så klasiken er smekker?

Link to comment
Share on other sites

I går sammenligna jeg S&B Klassik og Zeiss V Diavari 1,5-6x42

Det er to forskjellige prisklasser, jeg vet det.

 

Jeg så jo tydelig kvalitetsforskjell, jeg er ingen ekspert men har funnet ut at S&B sitt sikte er det jeg vil kalle noe uskarpt og "speilende" i kantene, mens Zeiss'en var skarp helt ut...

 

Tar jeg helt feil? Er det noen som har sett det samme?

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

Har også merka meg at i klassiken blir det en slags merkelig effekt i kantene ja.. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det, men du får liksom en slags "vanndråpeeffekt." Har også prøvd å se gjennom Zenith, men den jeg har sett igjennom hadde ikke denne effekten i kantene.

Link to comment
Share on other sites

Har også merka meg at i klassiken blir det en slags merkelig effekt i kantene ja.. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det, men du får liksom en slags "vanndråpeeffekt." Har også prøvd å se gjennom Zenith, men den jeg har sett igjennom hadde ikke denne effekten i kantene.

 

Ja, det er denne vanndråpeeffekten jeg mener, fryktelig irriterende. Mystisk at dette er fraværende på min skraprimelige fontaine..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...