Jump to content

LabRadar Doppler Radar


350 Rem mag

Recommended Posts

Snakket med labradar, og de bekrefter at den europeiske modellen er 30% svakere enn den amerikanske. Dette påvirker evnen til å følge prosjektilet nedover kulebanen. De unngikk elegant å svare på spørsmålet om dette kunne omgjøres ved en firmwareoppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. ca -2,55dB uteffekt sammenlignet med den amerikanske utgaven. Redusert effekt fører kun til lavere rekkevidde, så hvis Labradar har gått full retard med den amerikanske så er det ikke sikkert det spiller noen særlig rolle. Men det avhenger selvfølgelig av hvor langt du skyter, og hvor langt ut du har behov for å måle hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

De oppgir 223 til å klare å spores 40-60 yards, i praksis klarer folk flest stortsett bare opptil 40 yards, og da bare på 40-50% av skuddene, så kutter vi 30% av det igjen, sitter du med å kanskje klare opptil 20 yards.....

 

Man må nok desverre ha US sendestyrke for at dette skal være noe særlig gøy på små kalibere, men 9.3 gutta er jo safe ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er med andre ord ikke et revolusjonerende nytt produkt

 

Det er vel så nære som noen har kommet. En enhet som kan stå fritt ved skytter er jo allerede helt nytt og unikt. I tillegg har man distansemåling, i det minste på grøvere kaliber. Presisjon og nøyaktighet bør være god og den burde fungere under de aller fleste forhold. Det som trekker ned er mikrofonen, litt knot med egen mic for sub, etc. Ikke at jeg ser noen bedre løsning selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng. Igjen, skulle gjerne hatt en integrert løsning som funket til alt, men det er ikke så enkelt. Det er vel fordi løsningen er så nær på perfekt at jeg blir så pirkete.

Joda, US-specs er bedre. Men ser en på hva man får kontra de andre alternativene er det fremdeles en gunstig pakke. Å slippe skjermer å sikte over eller dingser som må festes er en gave fra himmelen.

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg riktig, det har åpenbart sine fordeler å ha det dyre utstyret et annet sted enn i nærheten av kulebanen. Men det er fremdeles en kronograf som måler tilnærmet ved munningen, så man får ikke for eksempel farten på hundre meter direkte avlest. Og om prisen er som jeg tror, altså ikke ubetydelig høyere enn de "tradisjonelle" alternativene, så har man ikke ennå et produkt som stiller alle andre alternativer i skammekroken.

 

Men så er jeg bortskjemt med avansert måleutstyr fra den tid jeg var praktiserende landmåler... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, ettersom det ikke ble noen stor ferietur så var det akkurat nok igjen på feriepengebudsjettet til at overskuddet ble brukt på en sånn...

Kommer til å bruke den på 6,5x55 og .30 kaliber, skal bli spennende å se hvor langt ut den måler...

Kan jo alltids prøve med svartkruttriflen i kaliber .54, den burde vel kunne måles ut til 100 meter ihvertfall :-)

Link to comment
Share on other sites

177 Pellet — 30 yards

.177 BB — 30 yards

.22 LR — 60 yards

.223 — 60 yards

.270 — 70 yards

.308 — 80 to 100 yards

9 mm — 130 yards

.40 S&W — 130 yards

.45 ACP — 130 yards

.500 S&W — 130 yards

12 gauge Slug — 90 yards

Paint Ball — 50 yards

Arrows — 50 yards

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for meg er at den er lett å bruke..har en super chrono i dag og den funker bra den, når en er påpasselig med oppsettet.. Men en har alltid en "snikende usikkerhet" om den leser riktig hastighet, Da den må stå i 100% riktig vinkel for å være nøyaktig.. Og små variasjoner i forhold til målet gir utslag på hastigheten og dermed gleden av å bruke den..

Prisen på Labradar er det den er..men sett i lys av alt annet en bruker penger på ved denne "hobbyen" så blir ikke det den helt store investeringen sett i forhold til optikk og våpen og alt som følger med..

Gleder meg i hvertfall til min LabRadar ankommer..var bare 7 stk tilgjengelig igjen nå når jeg hadde satt min bestilling..

 

Om noen på Sunnmøre ( Ålesund området ) har lyst å se på den når jeg har fått min, lar det seg sikkert gjøre..de får sende en PM..

Link to comment
Share on other sites

Har selv både optisk chrono og Magnetospeed og begge deler har sine haker. Den optiske med rigging forran stanplass og innretting ift kulebane, samt de vanlige problemer med nedbør,varierende lys og reflekser. MSen fjerner disse ulempene, men spesielt om en skal sjekke ladninger i flere våpen er det tungvint å drive å skifte fram og tilbake. Om drillingladninger skal testes må den optiske fram uansett. Det geniale med LabRadaren ser etter min mening, ut til å være (vil vente litt for å se flere brukererfaringer) at den fjerner ulempene med med de to andre typene. For min del er det ikke så interssant hvor langt ut den måler bare den måler munningshastighet riktig, og hver gang. Kan synes som det er noe knot med oppsett for å komme i gang? Plug and play funksjonalitet som hos MSen hadde i så fall klart vært å foretrekke.

 

Edit: Kom på en annen ting jeg spekulerte på. Hvor nær munningen klarer den praktisk å måle hastigheten? I og med at den må stå ved siden av våpenet og radarkjegla er ganske trang.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå har jeg hatt min LabRadar (LR)noen uker og både jeg og andre har vel skutt bort i mot 1000 skudd gjennom denne.. Den har flittig blitt brukt av andre skyttere på banen når jeg har rigget den opp..det tar pluss minus 1 min. Å sette den opp..er jeg fornøyd?

Dette er et verktøy som jeg har lært å sette umåtelig stor pris på..den har uten unntak målt V0 alltid..og den måler også V50 uten problemer selv om den ikke er nøyaktig rettet mot skiven.. Er den vinklet og siktet riktig mot skiven så måler den også uten problemer ut til V80..

Hastigheten er sjekket opp i mot Applied Ballistics (AB)og den er rett på..unntaket er når kuleprodusenten har vært litt for optimistisk med BC på kulen.. Når jeg ser at hastigheten i målingene på LR ikke stemmer med de verdiene som kommer opp i AB etter å ha lagt inn alle verdiene..så blir alt riktig når jeg juster BC i AB.. Da stemmer også klikkene ut til de distansene som er aktuelle..jeg har målt hastighet på prosjektiler fra 223 og 338 LM.. Ikke en eneste gang har den ikke målt V0..

Den måler skudd med/uten lyddemper uten problemer..og selvsagt med brems og uten brems..

 

Legger ved et bilde av en måling av Norma Jaktmatch 8x57is skutt i en Blaser R8 med 43 cm løp..

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-21&pos=0

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt min LabRadar (LR)noen uker og både jeg og andre har vel skutt bort i mot 1000 skudd gjennom denne.. Den har flittig blitt brukt av andre skyttere på banen når jeg har rigget den opp..

 

Hvor kritisk er den på sikting mot blinken? Så på verdensveven at antenneloben er 30 ft (= 10m) bred på 100 yds. Tenker om det er utfordringer knyttet til å bruke den på banen når det er andre skyttere på både venstre og høyre side av "kronografskytteren".

 

Så mener jeg å ha lest ett eller annet sted at den ikke var noe særlig god på båthalekuler (kuler med Boat tail), men var best på kuler med Flat Base? Har du noen erfaring rundt dette?

 

Kjenner jeg er særdeles interessert i å kjøpe en hvis den funker godt på bane, samt greier BT kuler uten heft.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

V0 ( som er den viktigste hastigheten) måler den uansett..uansett kuletype..da hoder det at den er rettet sånn røflig mot målet..er en flere på banene så justerer en hvor følsom den skal være..dersom du vil ha målinger ut på 80 meter også bør en bruke noen sekunder ekstra på å sikte den inn litt grundigere mot målet.. Har ikke merket noe forskjell på de forskjellige kuletypen, den er nøyaktig i målingen og den har vært testet opp i mot flere andre kronografer derav også Magnetospeed.. Skal du ha Kronograf så er det bare å kjøpe..jeg er i hvertfall meget fornøyd og har den med alltid og måler alle skuddene mine.. Det tar ikke lenger tid å sette den om enn det gjør å ladde noen skudd i magasinet..

Link to comment
Share on other sites

Den måler skudd med/uten lyddemper uten problemer..og selvsagt med brems og uten brems.

 

Får nesten ingen målingar med 45/70, prøvd å flytte

LabRadar'n lenger til sida, lenger bak, men ingenting hjelper. LabRadar'n blir trigga kvar gong, men greier bare måle 1 av 5 skot i snitt. Når den fyrst måler, så måler den ut til 90 m. Pistolkaliber måler den uten problem.

Trur det er for stor munningsblåst, korleis har du plassert LabRadar'n når du måler kaliber med stor munningsblåst?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...