Jump to content

Nidarosbanen på Jonsvatnet


frode k

Recommended Posts

Står litt mer info om det på nettsiden til skytterlaget.

http://nidaros.skytterlag.no/

 

Kunngjøringer fra Styret:

Stenging av skytebanen

Sak 11/2014 Stengning av banen pga brannfare

Vi har mottatt henvendelse fra brannvesenets forbyggendeavdeling om å stenge banen pga overhengende brannfare.

 

Styret velger derfor å stenge banen med umiddelbar virkning. Gjenåpning vurderes fortløpende. Vaktmester informert. Informasjon legges ut på websiden vår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Satt å så litt på hjemmesidene Nidaros og ser at all skyting uten godkjent skyteleder er nå forbudt.

Hvordan kommer dette til å virke inn på bruken av banen? Vil de si at jeg, som ikke er godkjent skyteleder,ikke kan skyte alene?

Hadde vært artig å hørt hva andre mener om dette.Jeg synnes det tar vek litt av friheten min til å bruke banen.

Link to comment
Share on other sites

Er det blitt krav om dokumentert kurs for å være skyteleder nå?

 

Hvor kan en evt få slikt kurs?

 

Har jo ett slags kurs fra befalsskolen, men det er jo 2,5 evigheter siden, dessuten uten dokumentasjon...

Evt; teller det at en har vært skyteleder noe ujevnt de siste 25 år?

Link to comment
Share on other sites

I flg Nidaros sin hjemmeside vil det bli holdt kurs for intresserte medlemmer slik at disse kan fortsette å bruke banen som før.

 

Det er kan hende ikke noen stor ulempe. Banen brukes av endel medlemmer? som etter det jeg noen ganger har sett, ikke har den nødvendige "dressur" når det gjelder opptreden på skyteanlegg. Blandt annet er observert sluttstykker I framre stilling ved kontroll av skiver, fikling med våpen og sikting når det er skyttere som er ute og kontrollerer skiver, og oppheng av skiver slik at skiveoppheng blir istykkerskutt. Kan det hende at anlegget har vært litt for "åpent"?

 

At det ikke har forekommet alvorlige episoder frem til nå bør ikke være noen sovepute for ikke å forbedre sikkerhetspotensialet.

 

Når det er sagt. De aller fleste som bruker banen er erfarne skyttere som har rutinene inne, men jeg synes det er greit å vite at de andre som er rundt meg på banen har en viss minimumskunnskap vedr sikkerhetsregler og opptreden.

Link to comment
Share on other sites

Skee; ja, godt poeng.

Ellers må man lage "vaktlister" og innføre helt faste treningstider. I praksis sette kroken mer på døra enn i dag og trolig redusere det antallet som trener der.

Litt skummelt m.t.p bly saken, det er greit med flest mulig navn i loggboka. Kjipt dette synes jeg..

 

Har ikke hatt inntrykk av at sikkerheten har vært bak mål. Så kan være at dette innføres slik at de som trener organisert kan forholde seg til en person angående klistring.

 

 

Uansett.. må vel se å få tatt dette kurset. Noen som vet hvem man bør kontakte?

Jeg har ett militært kurs, men ingen papirer.. Ikke husker jeg så mye fra det heller.

Link to comment
Share on other sites

8.130 Skyteledelse

8.131 Standplasslederens kompetanse og myndighet

På hver standplass skal det være en standplassleder som har ansvaret for sikkerheten og ledelsen avskytingen. Alle skal rette seg etter hans ordrer og anvisninger.

Denne standplasslederen skal være minimum 18 år og ha tilstrekkelig kjennskap til godkjente våpen slik at sikkerheten kan ivaretas, dessuten må han ha nødvendig kunnskap om sikkerhetsregler, herunder visitasjonsregler, samt skytereglement.

Har ikke vært endret de siste 10årene ihvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå er det ikke snakk om å fungere som skyteleder for andre. Det er en kvalifikasjon for å få bruke baneanlegget. Kjenner ikke DFS reglementet, men på NJFF anlegg kreves skyteledelse ifm terminfestet trening, oppskyting og konkurranse ellers er det ikke spesifike krav til dette om ikke laget stiller formelle krav.

 

Kommer vel snart mer info I denne tråden fra noen som vet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd noen brudd på sikkerhetsrutinene på banen på Jonsvannet. Min erfaring er at folk er veldig flink med rutinene når flere skyter sammen.

 

Om det blir slik at man må altids ha med seg en skytterleder når man skyter så kommer det til å minske bruken av banen betraktlig.

Så jeg håper at man kan være skyteleder for seg sjøl, og fortsatt skyte alene.

 

Uansett så blir det færre navn i loggboka og det er ikke en fordel i forhold til "bly-saken". Ikke en fordel når man skal vise til antall brukere av banen til kommunale instanser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv vært ivrig bruker av banen, og mange ganger har jeg vært der alene hele dagen.

Er det slik at man ved å ta et kurs, fortsatt kan benytte seg av muligheten til å være sin egen skyteleder, så ser jeg

ingenting negativt i dette, så lenge godkjenningskursene kommer igang asap.

Ekstra fokus på sikkerhet kan det aldri bli for mye av.

 

Er det derimot slik at banen i praksis er stengt med mindre det er en skyteleder på "vakt" som har ansvaret for alle

som er der, anser jeg det som negativt med tanke på hvor fleksibel bruksmuligheten av anlegget har vært.

Da det er få som har mulighet til ta på seg vakt som skyteleder fra eksempelvis kl 08 på hverdager, så er jeg redd

bruksmulighetene av anlegget for min del blir ekstremt begrenset.

Noe av det jeg har likt best med Jonsvatnet er at det med selv med en tidvis full, og lite forutsigbar timeplan privat, har vært mulig å fått lurt til en time eller to med trening i uka.

 

I følge utkastet til den nye baneinstruksen, så leser jeg under punkt 4, følgende :

Det skal alltid utpekes en skyteleder med ansvar for sikkerhet og skyteledelse.

Vedkommende skyteleder skal være godkjent av styret.

• Skyteleder skal bære signalfarget skyteledervest

• Det skal være en skyteleder pr standplass som det skytes fra (100 m, 300 m felthold, 300 m

elektronikk)

 

Jeg tolker dette i retning av at det skal være èn godkjent skyteleder pr standplass, som har overordnet ansvar for denne standplassen.

I praksis kan jo dette løses med at alle medlemmer som vil bruke banen, får skytelederkurs, og blir godkjente skyteledere.

Er man alene, fungerer man som ens egen skyteleder, og er det flere på banen, bytter man på.

"Har du mulighet til å være skyteleder for min/vår gruppe mens vi skyter et par magasin? Så kan jeg fungere for dere etterpå"

Link to comment
Share on other sites

Har en en mail utveksling med styret i Nidaros.

Styret ser nødvendighet av å gjennomføre dette tiltaket pga gjentatte rapporter om brudd på baneinstruks skriver han.

Men på hjemmesidene til Nidaros så står det "Skytterlaget vil jobbe med å få treningsskyting med jaktvåpen inn i mer organiserte former"

Så hva det blir lagt vekt på vet ikke jeg.

 

Har også spurt om man kan være skyteleder for seg selv, men ikke fått svar.

 

Uansett så mener jeg dette er feil vei å gå, det vil bare minske bruken av banen. I hvert fall ikke øke utbredelsen av skytersporten som DFS prøver og vil få til.

Link to comment
Share on other sites

Så fremt de som ønsker det får ta kurset og kan være sin egen skyteleder om de kommer på banen alene, så er dette helt greit!

Det burde kunne gi et løft i sikkerhet - og sikkerhet ved våpenhåndtering skal ikke tas lett på.

 

Når det er mange på banen samtidig har jeg til dels savnet en ansvarlig person.

Har ikke opplevd store sikkerhetsglipper når jeg har vært der, men når det blir over 10personer er ikke anarki en god løsning på skytebanen.

 

Håper bare dette med å ordne nye regler og arrangere kurs kan gå litt effektivt for seg slik at vi som bruker banen kan få fortsette å bruke banen og trene når vi har tid til det.

Link to comment
Share on other sites

Skal poste svar her så snart jeg hører fra Nidaros angående skyteleder.

Om man kan være sin egen skyteleder eller ikke.

Er helt enig at våpen og sikkerhet er viktig, men jeg har aldri opplevd noen brudd på rutine når jeg har vært på banen.

Det som jeg mener er viktig er at man fortsatt kan skyte alene om man vil.

Friheten til å kjører oppover når jeg har tid, og ikke når andre har det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessverre ikke at vi klarer å få en slik liste til i morgen. Jeg tror heller ikke at intensjonene er

 

at godkjente skyteledere skal være "on call" og stille opp på forespørsel. Min mening er at vi skal få en gruppe

 

godkjente skyteledere som er særskilt kjent med baneinstruksen og opptreden på standplass.

Disse skal delta i en dugnadsliste som holder banen åpen for medlemmer som ønsker å skyte.

 

Detaljene om hvor og når styret kommer til å lande på gjennomføringsmetode kan jeg ikke

si noe om i kveld.

 

Her var det jeg fikk som svar på mail igårkveld.

 

Jeg fikk også på en mail før denne beskjed om at de ikke har kommet så langt som å starte å arrangere kurs enda men at de har merket seg min interesse.

Link to comment
Share on other sites

Dette var trist å lese gitt....Har brukt denne banen i årevis og satt veldig stor pris på at den har vært så tilgjengelig....Har aldri opplevd grove brudd på instruksen, men noe "grums" har selvfølgelig forekommet oppgjennom åra, her som andre steder.

 

At det nå bare blir mulig å skyte ved organiserte treninger anser jeg som et stort minus for ivrige jegere og skyttere, som ikke nødvendigvis liker å skyte på kommando fra en skyteleder (les: oss som liker å ta med ei kanne kaffe, litt å knaske på og "jabbe skit" imellom skyteøktene)

 

At DFS gjør banene sine enda mere utilgjengelige, kommer ikke til å gavne skytesporten på lang sikt, men kan til en viss grad forstå at de vil ha mere "kontroll" oppe på Jonsvatnet(og sikkert mange andre plasser). Til tider har det sett helt jævlig ut oppå der, med 100vis av tomhylser (For det meste nedsota 5,56 hylser i fin vifteformasjon på gulvet...) og skivemateriell som ligger strødd, stativer som er skutt i filler pga hjernedød oppheng av skiver osv,osv....Har selv irritert meg grønn over dette, men slike problemer må da gå an å løse uten at det må være nødvendig å ta slike drastiske skritt..

 

Uansett, jeg kommer til å melde meg på et evt skytelederkurs. Blir ingen boikott av DFS her i gården...Er altfor glad i å bruke skytebanen til det, men synes det er trist at det må bli sånn.

Link to comment
Share on other sites

Trist, men for noen uker siden så var det noen som begynte å skyte mens det enda var folk fremme. :shock:

Det beste hadde jo vært nye sikkerhets rutiner og kanskje noen form for nummersystem som man tar med seg når man går fram, som man henger på egene nummererte plasser når man kommer til bake. Pluss at alle brukere refleks vest når de er framme...det hadde jo vært et idiot sikkert system.

Plutselig så er det noe som har gått for å klistre på 200 som ingen har sett, så når han/hun er på vei tilbake så begynner folk å skyte på 100. Det var nemlig det som skjedde for noen uker siden. :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trist, men for noen uker siden så var det noen som begynte å skyte mens det enda var folk fremme. :shock:

Det beste hadde jo vært nye sikkerhets rutiner og kanskje noen form for nummersystem som man tar med seg når man går fram, som man henger på egene nummererte plasser når man kommer til bake. Pluss at alle brukere refleks vest når de er framme...det hadde jo vært et idiot sikkert system.

Plutselig så er det noe som har gått for å klistre på 200 som ingen har sett, så når han/hun er på vei tilbake så begynner folk å skyte på 100. Det var nemlig det som skjedde for noen uker siden. :forvirra:

 

Er det virkelig mulig?? :shock: Det må sies å være full svikt i alt fra grunnleggende sikkerhet/våpenhåndtering OG baneinstruks.... Hvor idiot går det an å bli?? Ja, da skjønner jeg nødvendigheten av strakstiltak ivertfall.....Typisk...noen få idioter som ødelegger for alle andre...

Link to comment
Share on other sites

Det jobbes aktivt med å finne en løsning på hvordan dette skal gjøres.

At ting tar litt tid må vi nok bare leve med. Alle de som sitter i styret på Nidaros gjør dette på sin fritid, og med jobb og familie sier det seg selv at dette kan dra ut litt. Alle er vel enige i at dette er en svært lei situasjon, men som jeg ser det er det nok til det beste.

Oppfordrer alle til å smøre seg med tålmodighet og følge med på siden om når kurs blir avholdt.

Engasjere seg for å opprettholde aktiviteten, stille på dugnad og som frivillig skytterleder i fremtiden vil være et stort pluss.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit at styret jobber på fritiden som du sier, men litt info hadde det vært greit å sendt ut uansett.

Styrelederverv er frivillig, og har man ikke tid så stiller man ikke til valg.

Eller så kan klubben, som mange borettslag, betale styret litt så di kan sette av litt tid til vervet.

 

Uenig med deg at dette er til det beste.

Link to comment
Share on other sites

Om det som står skrevet lengre opp i tråden her stemmer, så er det nok til det beste at det utarbeides en strengere rutine for skyting på banen. At det avfyres skudd når andre klistrer skivene er intet mindre enn katastrofalt, og om noen omkommer på banen i en slik setting vil det mest sannsynlig bli slutt på skytingen på Nidaros. Mange politikere ønsker å legge ned banen, og et dødsfall ville vært til stor hjelp for deres sak. Hva du er enig i og ikke får være din sak, men tror de fleste er enige i at vi ønsker å fortsette å bruke banen.

Vil tro styret jobber så fort de kan, de ønsker også at banen skal være i drift.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har fått noe mer info her ?

Jeg har spurt styret om når det vil være godkjente skyteledere på banen denne uken,

men svaret derfra er at de kun vet om tilstedeværelse lørdag 8.mars under jegerfeltstevnet.

 

Er det slik at i praksis ligger banen brakk inntil det blir gjennomført skytelederkurs ?

 

Jeg tar forøvrig også i mot tips om alternative steder man kan skyte.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje moteke mail frå styret, og har hørt rykter om at det er gjennomført et skyteledarkurs. Skulle absolutt skutt inn rifla for jakt snarast, men veit ikkje heilt korleis eg skal gå fram. Syns infoen ut er minimal..Nåken som veit om det framleis er lov å skyte dersom du er heilt åleine på bana, eller om kravet om skyteledar gjeld uansett? Og i såfall om det er utarbeida en plan over tider skyteledarar er tilstades?

Link to comment
Share on other sites

Det var vel snakk om at ledige lørdager skulle bli satt opp som treningsdag...

Regner med banekalenderen blir oppdatert med hvilke dager det er skyteledere tilstede etterhvert som det er litt folk som har fått tatt kurset og en vaktliste er satt opp.

Link to comment
Share on other sites

Er det fler som har fått invitasjon til kurs nå på fredag som skal oppover og kunne tatt med seg en til fra Trondheim?

 

Jeg har fått innbydelse men har ikke noe transportmiddel opp så håper noen kan ta med seg en medskytter :)

 

Send meg en pm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...