Jump to content

O/U eller magasinhagle?


joska

Recommended Posts

Eg er i ferd med å ta jegerprøva, og vil etterkvart kjøpe meg ei hagle til leirdueskyting og litt gåsejakt. Eg har NULL peiling på hagler, har vel skote fem skot eller noko slikt med ei enkeltløpa Baikal på 80-talet eingong. Kva er tingen å gå for - O/U eller pumpe/halvautomat? Med tanke på magasinbegrensingane her til lands skulle ein tru at O/U er det naturlege valget, men det må vel vere ein grunn til at det finns ein del pumpe/halvauto i butikkane og.

 

Er nærmare to meter lang med tilhøyrande lange armar viss det skulle spele nokon rolle.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er att o/u er overlegen halvauto/pumpehagle til jakt i Norge på grunn av magasinbegrensning og at du har 2 forskjellige choker (trangbor for lengre skudd og et for nærmere skudd) MEN! til gåsejakt som du nevner vill jeg tro at halvauto er like godt da gåsa er hardskutt og trangbor er nesten et "must". Jeg har ikke jakta gås selv, men jeg prøver å trekke en logisk konklusjon. Dere med mer erfaring på dette feltet kan gjerne rette på meg hvis jeg tar feil. Til syvende og sist koker det vell ned til hva man har brukt mest og er komfortabel med. Ingen våpen eller utstyr kan erstatte trening og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å dra dette offtopic, men hvorfor O/U hvis du skal ha dobbeltløper?

Hvorfor ikke sideligger?

 

Eg tenker som så at det antageleg er ein grunn til at det nesten ikkje finns sidehagler i butikken. Er enig i at estetikken er på sidehagla si... øhh... side. Men eg vil berre ha ei tenleg og velfungerande hagle :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal motvillig innrømme at siktebildet er bedre/mer åpent på O/U. Men det er det eneste også. :mrgreen:

Med fare for å dra lenger ut i The Land of OT:

For meg blir det som SAAB. Driftssikker, stabil, god på vinterføre, etc.

Men, som med O/U-hagler, de er så gudsjammerlig stygge at jeg ikke ville hatt en om jeg hadde fått en gratis.

Og da er vi jo over på smak og behag.

Men enda viktigere, for å ro oss inn igjen, er passform. I hvert fall hvis din høyde over havet er drøyere enn gjennomsnittet.

Prøv forskjellige hagler, både i butikk og på bane. Og finn ut litt om stokklengder.

Link to comment
Share on other sites

blir smak og behag om man velger o/u, s/s, pumpe eller halvauto. Jeg har halvauto, og trives med det. Jakter skogsfugl og skyter endel på bane. Er greit med 2 trangboringer som noen sier, men det plager ikke meg å ha 1, trur ikke trangboringene har altfor mye å si på min jakt.

Dra å kjenn litt på forskjellige, evt dra på en skytebane og spør om du får prøve:)

Link to comment
Share on other sites

Halvauto uten tvil, du får en lettere hagle med lengre løp, mindre rekyl som gir deg raskere andreskudd og shimsjustering av kolbe.

 

OK, så akkurat i det eg hadde bestemt meg for at O/U er det opplagte valget, kjem du med gode argument for halvauto og kompliserer heile greia :) Får ta meg ein tur i butikken og kikke litt.

Link to comment
Share on other sites

Man får vel like lette over under hagler. Synes ikke halv autoene ser så innmari lette ut vs en lettvekts dobbeltløper. Gass drevet halvauto gir mindre rekyl, rekyldrevet sparker.. Men man må også ta seg tid til å finne ut både hvor rypa og tomhylsa tok veien etter man har skutt. Synes det er dårlig reklame for jegerne når det ligger tomhylser overalt på populære jaktplasser....

Link to comment
Share on other sites

Bruker både o/u, s/s og halvauto. Alle har sine + og -.

Skulle jeg valgt en allroundhagle ville jeg ikke valgt halvauto. Halvautoene blir lengre en en o/u eller s/s med tilsvarende løp pga mekanismen. I tillegg syns jeg det er en stor fordel å ha to løp med ulik trangboringer og patroner under de fleste jaktsituasjoner. Når det er sagt så er det aller viktigste hvilken hagle du treffer med og som gir deg "god følelsen".

Link to comment
Share on other sites

Vil slå et lite slag for halvautomathagle siden gåsejakt blir nevnt. Bruker nå en Browning Maxus 12/89 hagle, den med duck blind camo, er utrolig fornøyd. Brukes hovedsakelig til gås- og andejakt. Nå mener ikke jeg at en nødvendigvis trenger magnum patroner, men spesielt til gås må en ha relativ grove hagl, typisk 2er eller 4er i tungsten, evt BB til 2er i høyhastighets stålpatroner. Med 2er eller grovere begynner antall hagl å bli lite i en standard 12/70 patron – det er egentlig bare å skyte på papp på 25 – 35 meter og se, og gjøre en vurdering om dekningen er god nok. Så akkurat for dette formålet mener jeg tunge ladninger opp mot 40 gram med «nok» fart, i enten 12/76 eller 12/89, er fordelaktig.

 

Rekylen er merkbart mindre i en halvautmathagle (spesielt gassdrevet) enn standard O/U. Hevi-shot i 12/76, 39 gram ladning i 1450 fps, er passe kvass, for ikke å snakke høyhastighets stålpatroner i 12/76 eller 12/89 – det er dermed et poeng å minimere rekyl og munningsvipp for et raskt andreskudd.

 

Når det gjelder balanse og treffsikkerhet tror jeg mange vil finne den lange pipa en får med halvautomat som fin for gåsejakt, veldig god å peke med. Kanskje ikke optimalt for rask skyting på rypejakt – det har jeg ikke så mye erfaring med. For min del skyter jeg langt bedre på leirduebanen med min Maxus enn med diverse O/U jeg har brukt før. Men tilpassning er jo selvsagt viktig her...

 

Når det gjelder muligheter for to ulike trangboringer... det har jeg aldri savnet på gås-/andejakt. Søker ofte relativt trange samlinger for gåsejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Beretta Urika halvauto i februar i fjor, etter å ha hatt to o/u'er før det. Måtte gå over til links pga venstredominant øye og mange rare bom pga det, før jeg fant ut at dette nok har mye av skylda for håpløse skudd. Årsaken til at jeg valgte halvauto var rett og slett at kolba kunne shimses over til links, og sikringen kunne snus enkelt. Den er faktisk ikke så skremmende ille å skyte med, selv om jeg synes "låskassa" er for lang og fortreet er for langt. Hele hagla føles veldig lang til tross for kort løp (65 cm, tror jeg). Balansen er grei til tross for kort løp. Jeg treffer av en eller annen merkelig grunn ganske godt med børsa. Skjøt på fire fugl i høst og traff tre (to duer og ei røy. Fikk da søren ikke flere skuddsjanser). Dette er smått utrolig med tanke på at jeg hadde femti treningsskudd totalt med hagla, på samme dag, en uke etter at jeg kjøpte den. Ting tyder på at den kan passe ganske godt og at det kanskje var en god idè å bytte side.

 

Så fordelen med halvauto er at den kan shimses (ikke alle, men de anerkjente ikke-tyrkiske kan det, og sikkert noen av dem og).

 

Ellers synes jeg det overhodet ikke er noe som helst artig med halvauto. Jeg synes det er artig med et våpen med stil og sjarm. Halvautoer (og pumper) er grensesprengende stusselige i forhold til en smekker o/u (beklager, jeg synes ikke s/s er fine i det hele tatt). De har i tillegg bare ett løp, altså èn trangboring om gangen, og hva er egentlig vitsen når man ikke kan bruke mer enn to skudd på jakt uansett? Trickskyting eller noe annet hvor det er lov med flere skudd interesserer meg ikke. Mer fiklete er det å pusse og.

 

Vel, jeg kjøpte altså halvautoen fordi jeg da kunne shimset den tilbake dersom links ikke hadde funket. Dette er så klart en fordel med denne hagla. Min neste hagle blir en smekker o/u links i 20/76 eller 16/70 (fruen har en Sabatti Lady i 12/76. S T Y G T med de feite løpene i den lille hagla, og en føler at en løper rundt i skauen med et av kanontårnene til Tirpitz! Men jeg fikk den ny for halv pris, så da ble det en slik til bursdag for henne. Den har gått hele 25 skudd på to år...). Berettaen (for øvrig i 20/76) skal jentungen få arve når hun tar jegerprøven. Da tas DeWalt-kappsaga fram, så blir kolba passe lang! Evt selger jeg den og frøkna kan bruke mor sin hagle. Den er ikke akkurat oppbrukt med sine 25 skudd på to og et halvt år.

 

Men, veldig mange er veldig fornøyd med sine magasinhagler, det være seg halvauto eller pumpe. Ære være dem for det, men for meg blir det rett og slett noe som får meg til å miste interessen for hagle. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...