Jump to content

Presisjon på ammunisjon cci standard


OyvindLH

Recommended Posts

Skyter med ei brukt Savage Mark 2 salongrifle m/ kikkert og demper 55cm løp. Skyter på ca: 25 meters avstand og treffer innenfor 10cm sirkel. Synes seriene kunne vært bedre samlet. Kan det variere i kvaliteten på ammunisjonen? Har hørt noen rifler liker noen typer ammunisjon bedre. Noen som har erfaring med CCI standard presisjon eller anbefaling av annen ammunisjon :?:

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med CCI standard i pistoler (CZ Shadow med Kadet-sett og Pardini SP), og i rifle CZ 452.

 

Men, det som går godt i ett løp trenger ikke gjøre det i et annet, selv om det er snakk om samme merke og modell.

Så her er nok det beste rådet å kjøpe inn litt av hvert og prøve deg fra til hva som funker best i ditt løp, og så holde deg til det.

Link to comment
Share on other sites

Har en Stevens 300 salong, spredning på størrelse med et A4-ark på 50 meter med CCI Standard. Går nesten hull i hull med Top-Shot fra XXL.

 

Hvem produserer Top Shot.

 

 

jeg vet i hvert fall hva det står på kartongene vi pakker di ut av :lol: Har også kronografert cci standar og top shot. Samme hastighet, så vel som hastighet variasjon i di begge

Link to comment
Share on other sites

Min far`s gamle Voere halvaut. og min CZ455 er begge tilfreds med top shot og CCI std. Det er liksom "bankers ammo", noe som bør befinne seg i nærheten til enhvertid. Videre har jeg testet SK subsonic, som Voere`n er spesiellt glad i. Den er generellt misfornøyd med alle typer "high velosity" ammo.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at cci std har stor lotvariasjon.

.

 

Kan skrive under på det, etter å ha test mer enn 20 forskjellige lotter i løpet av noen år.

 

Jeg syntes Topshot har en jevnere kvalitet :smile:

 

I de siste lottene med CCI standard og Topshot har det vært veldig voks på kulene, så mye at de ikke detter gjennom "brettet" av sin egen tyngde.

Når depresses gjennom ligger det kaker med fett igjen.

Alt dette fettet har gitt funksjonsproblemer i mine halvautovåpen pga patronen ikke kamrer til buns i kammeret og en får klikk :evil:

 

Ikke bra :x

Link to comment
Share on other sites

Bekreftes. Har akkurat samme fett-erfaring den siste tiden jeg også. Fordømt irriterende, blir jo sleip på tommel og pekefinger av å lade magasinene. Mye dritt i kammeret, samme erfaring med funksjonsfeil og mateproblemer har jeg også.

 

Og det i en Ruger MK2, som ikke akkurat er kjent for å være kresen i kosten...

 

Men men, er uansett bedre enn den eska med S&B i .22 LR, som en kis kom drassende med på skytebanen her i forrige uke. Den lukta brent kotelett og sprengte bakenden av hver tredje hylse. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I de siste lottene med CCI standard og Topshot har det vært veldig voks på kulene, så mye at de ikke detter gjennom "brettet" av sin egen tyngde.

 

Har aldri opplevd dette på CCI, men på TopShot derimot!! Virka som om hele pakka var dyppa i smult, og etter to seksskuddserier så stoppa både Pardini og CZ å veksle!

 

Resten av ammoen fikk ungene skyte opp med boltrifla (med klar beskjed om at dere pusser børsa etterpå!)

Link to comment
Share on other sites

Samme er det med de SK subsonic-kulene jeg har. De er meeget fete, men ikke sånn voks som vi finner på top shot. Dette fettet på SK-subsonic gjorde at halvautoen i huset sluttet å fungere (klikket) ofte. Siden disse skuddene var de som gikk desidert best, og siden jeg betalte 75kr/50stk, ble de kun brukt på jakt.

 

Det jeg gjorde med de var at jeg tok de jeg trengte en dag (5-20stk), dusjet de med brake clean/electrocleaner og tørket de rene. Da var riktignok alt fettet borte, og det er vel intensjonen at .22 skal ha litt fett på ammoen, men de fungerte da iallefall feilfritt.

 

Kanskje ikke like gøy å vaske ammo når man snakker mengdetrening..

Link to comment
Share on other sites

I min cz455 m/demper + tofot går cci standard uforskammet godt, gliser bra når jeg ligger med cci.

Som noen sa, liker den cci så liker den ikke topshot- dette er sant i rifla mi også.

Har ikke merket noe til store forskjeller i lot, enda ihvertfall.

 

Cci standard går så godt at jeg ikke orker bryet med å teste annen ammo, blir det nødvendig skal Eley testes.

Link to comment
Share on other sites

Står jo CCI på topshot kartongen

Strengt tatt er det vel en CCI kartong som er limt Topshot klistremerker på. Min erfraring er at både Top Shot og CCI std har svært stor variasjon mellom lotene. Noen går meget bra, andre går - ikke så bra. Har målt ES på 20-30m/s på CCI Std. så noe for langhold er det knapt. På 15m er det godt nok for de fleste. Men den sprer såpass, at om en ikke er 100% sentrert, så vil en miste poeng på DFS skiva @ 15m. Er en dønn senter, og skyter godt, så holder den 10er.

På 100m vil en miste poeng med den, om ikke hver gang, så i det lange løp.

 

3F3A16BC-87B1-4B74-8E3A-B5A69E7AD6E2-13619-00001676C1E9FB3B_zps51f33591.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som M67 med CCI Standard, og flere andre US merker. Bruker nå Gecco sin 22 rifle ammo. Koster i underkant av 1 krone smellen. Virker som om den er jevn, men har ikke skutt på papp, kun metall. Bruker nå utelukkende denne i min 200 STR. Andre som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

10 cm på 25 meter: Da er det 99,9% feil m noe annet enn amoen. Jeg har aldri sett noe samler så dårlig. Sjøl ikke russisk .22 amo som var å få kjøpt på 80- tallet. Jeg ville ha sjekket st børss m k sikte er skutt godt sammen. Pass på å bruke godt og stødig anlegg når du testskyter. Lykke til!:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...