Jump to content

Sauer 202 eller Blaser R8


Mossy_oak

Recommended Posts

Det er sant. Jeg går nå å venter på en r8 i 6,5, er ganske trygg på at det var rett valg for min del.

Det som er kjekt med r8`en er jo at det er en rettrekker uten låskasse, i tillegg så syns jeg blasern er robust og god å holde i.

 

Sauer er jo også knallgode våpen, har hatt sauer før selv. Men det blir liksom aldri en blaser om du skjønner :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sauer har betydelig bedre avtrekk. Mange brukte stokker og piper på markedet. GRS, KKC, jaktmatch, outback stokk etc. Jeg bytter mellom outback og GRS varmintstokk, samt pipe etter hva sesong det er. DFS pipe kan brukes i varmint stokk. Du kan gå fra hendig skogsrifle til langholdsrigg på kort tid.

Gode rifler begge. Prøv de og se hva som passer deg.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 løp koster 3500(passer i 202). Blaser løp koster det dobbelte.

Blaser er retttrekker, sauer har hevearm/bolt - Vil du ha retttrekker er da spørsmålet?

Sauer har plass til flere(3, 5 og 8) skudd i magasin - og har løst magasin. R8 har integrert magasin i avtrekker med plass til 4(?) - Hva foretrekker du?

Osv.

Jeg synes de er så forskjellige at jeg skjønner ikke at begge blir vurdert samtidig.

 

(kremt: har sauer 202 or 200 selv)

Link to comment
Share on other sites

Vil si dette blir kun smak og behag!

Ingen er bedre eller dårligere enn den andre. Begge har fortreffelig presisjon.

 

Dårlig magasinløsnig på blaser, montasjene er dyre..

Med blaser kan du skifte løp uten forandring i treffpunkt, om du har en montasje og kikkert pr løp.

Og siden den ikke har låsekasse, så blir den derfor litt kortere.

 

Sauer har løse magasiner, 3,5 og 8? skudd

Bytte av løp og kikkert krever innskyting på Saueren.

 

Rettrekker eller ikke. Det er ikke mye du sparer i tid på et ladegrep... Man skal finne siktepunkt og treffe også.

 

Sauer 202 eller R8, så er vel begge ca like tunge også.

Velg den som du synes passer deg best

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til flertallets innstilling: Velg den du føler er riktigst.

Vil kommentere et par av argumentene over:

Sauer 200 løp koster 3500(passer i 202). Blaser løp koster det dobbelte.
Det stemmer, men hvis du skal ha løp i forskjellige kalibergrupper trenger du komplett ekstra sluttstykke på Sauer (ca. 4.500,-) og bare sluttstykkehode på Blaser (ca. 2.300). Holder du deg innenfor en kalibergruppe er det billigere å utvide med flere løp på Sauer. Men kikkertmontasjen er betydelig dyrere på Blaser.
Rettrekker eller ikke. Det er ikke mye du sparer i tid på et ladegrep... Man skal finne siktepunkt og treffe også.
Tja, jeg vil si det går litt raskere med rettrekker fordi det faller intuitivt (for de fleste) å ta ladegrepet med riflen i skulderen, og da vil bevegelsen forstyrre skytestillingen mindre når den kun går i lengderetningen. MEN dette kan fint kompenseres med trening. For ordens skyld, jeg har begge typer mekanismer - en Blaser R93 og en Steyr Scout, dette er mine erfaringer. Uansett er det svært få situasjoner du har bruk for så raske oppfølgingsskudd i at dette har noen praktisk betydning.
Link to comment
Share on other sites

R8 mer gunstig med demper pga kortere totallengde, sauer blir et "langt dråg" i forhold. Samme treffpunkt ved demontering/montering, er det en kan forvente av systemrifle. Noe av poenget forsvinner om man må på skytebanen(som er stengt i sesong) om man vil skifte kaliber.

Kort oppsummert, sauer er for gretne gamle gubber :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sauer er vel egentlig ikkje ei system børse,da den må demonteres aldeles for å bytte løp. og er avhengig av og trekkes med moment for og være repeterbar.(bytter kaliber raskere på mauseren min)

Blaser har bedre kikkert montasjer,ordentlig løpsbyttesystem.bedre overflatebehandling,og er kortere og mere hendig.

Sauer kan fåes med trykkpunkt avtrekk og har bedre magasinløsning

 

S

Link to comment
Share on other sites

Det er sopass ulike våpen at det er eit spørsmål om kva løysing ein foretrekker. Begge er systemvåpen (i mine auge) og begge er av god kvalitet.

 

Mange foretrekker Blaser pga at kikkerten er montert på løpet, og man kan skifte løp og kikkert utan treffpunktforandring. Med god montasje vil det neppe vere særleg stor forandring på Sauer heller, men man bør/må uansett kontrollere dette. Blasern er og kortare og ofte lettare. Ikkje minst likar mange oppspennaren på Blaser.

 

Eg er ein av dei som foretrekker Sauer om eg skal velge mellom dei to. Eg lika klassisk roterande boltmekaniske som er velprøvd og robust. Eg skyter DFS og har gode erfaringar med Sauer derifrå og kjenner våpenet. Eg likar og magasinløysinga og likar metall betre enn plast.

 

Begge er kjende for gode avtrekk, god presisjon og for å vere driftssikre.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker du systembørse for å bruke flere kaliber under hele jaktsesongen er vel Blaser det opplagte valget, etter min mening.

Bytte av kaliber på mindre enn 5 minutter, fyll opp magasinet og skyt i vei.

Ingen innskyting mellom løpsbytte. Børsa blir som nevnt også kortere, ca 7cm da den ikke har tradisjonell låskasse.

Kikkertmontasjer fås til litt over 2000,- da er vel ikke prisen på denne spesielt avskrekkende lenger heller.

Sauer er selvfølgelig en veldig bra rifle, men krever litt for mye arbeid ved løpsbytte etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Det er i beste fall en myte at Blaser ikke trenger innskyting ved løpsskifte. Trenger 1 montasje og ett sikte pr løp hvis ikke. Med de montasje prisene og logikken i at du ikke setter på noe ræl på en blaser så er løpsskifte likestilt med Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel om igjen på det som er sagt, men henger meg på:

 

Jeg har Sauer 202 og er utrolig fornøyd med den!

 

Har likevel vurdert Blaser sterkt. For min del har jeg resonert meg frem til at det først og fremst er på grunn av montasjesystemet, og at den enkle monteringen gjør at man er veldig nærme at den fungerer som en take-down.

 

Subjektivt vurdert opplever jeg R93 som litt skranglete, og ville foretrukket R8.

 

Hvis kikkert av/på ikke er et tema så blir det mere på magefølelse. Det blir ikke feil uansett valget mellom de to.

 

For å være veldig ot så er det vel egentlig få rifler som det blir direkte feil å velge :wink: . Det meste går godt, og det er som oftest mest å hente på riktig optikk ut fra bruk og riktig kulevalg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Sauer 202 og Blaser R 93. Er godt fornøyd med begge. Kanskje jeg har vært heldig, men dersom jeg bruker momentnøkkel ved skifte av løp på Saueren har jeg hittil (10år) fått maks 2 cm. Treffpunktsendring. Blaseren som jeg har flere løp til, har en trefpunktsendring med samme kikkert og mottager på 7 cm vertikalt og 2 cm horisontalt. Når du vet dette er det bare å skru. Blaseren brukes på jakt da den er rask og enkel å demontere for rengjøring og feltpuss. Føler meg også så tryggere med et våpen med oppspenner. Saueren brukes pt. Mest til jaktfelt. Har 22 sett til Saueren for trening.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg Sauer 202..har klådd og skutt mye med den..og liker den godt.. Har i dag Blaser R8 en proff og en lux med 3 løp og 2 til i bestilling.. Og alt for mange kikkertsikter..( allergisk mot å selge.. Alltid et minne knyttet til de)

 

Det jeg liker ved R8 ved siden av løpsskifte uten treffpunktforandring..oppspenner..kikkersikte bytte er muligheten til å plukke den helt fra hverandre etter en våt vestlands dag..enten det er hjemme, på hytta eller i et telt.. Og sette den sammen igjen, uten treffpunkt forandring..(gjør godt for samvittigheten at en vet at det ikke ligger noe vann noen sted og koser seg)

 

Må si det er betryggende at ved endt drevjakt.. Av med kort løp (43 cm 8x57is) og av med kikkertsikte 1-4/1-6x24 og på med langt løp med swarovski Z6i 2.5-15x56 og klar for posterings jakt på kveld og natt.. Og være hundre prosent sikker på at treffpunktet er der det skal være.. Man alt dette er ikke verdt noe om du skyter bedre med 202 :-) lykke til med valget..begge er "topp of The line"

Link to comment
Share on other sites

Løpsbytte på 202 er da ikke så komplisert som noen hevder.Jeg har 3 piper til 202 og et sikte til hvert løp.Jeg har alltid testskutt ved pipebytte,men så langt har det ikke vært noe treffpuktforandring av praktisk betydning.

Kan nevne at jeg har leupold qr montasje som også kan gi forandring.Kan hende jeg på det meste har justert 2 knepp ved løpsbytte.

 

Eneste minuset jeg ser ved sauer er at det ikke kan brukes standard og magnum kaliber i samme låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet inn Blaseren min mot en Sauer hovedsakelig av to grunner: Avtrekket var for dårlig ( hadde lang ettervandring ) og at oppspenneren lagde alt for mye bråk. Det var for eksempel usannsynlig at reven på åta 70 meter unna, ikke hadde hørt at jeg gjorde børsa skuddklar. Dette var en R93, har inntrykk av at de fleste R8 er stillere i oppspenneren. Bortsett fra disse to tingene, var nok det aller meste bedre på Blaseren. Løpsbyttesystemet, den korte totallengden, kikkertmontasjen, osv. Det som trekker ned med R8 er at man har valget mellom en tung rifle eller en veldig tung rifle.. Saueren min veier 2,7 kg når jeg saler den opp til reinsjakt, og 5-6 kg når jeg vil skyte på bane.

Det som virkelig betyr noe i dette valget er hvor ofte du har tenkt å bytte løp midt i sesongen. Før hadde jeg ørten rifler i bruk, fra 17 REM til 375 H&H. Når jeg oppdaget at elgene blir akkurat like døde av 6,5x55, har dette løpet stått i hele jaktsesongen. Om du har tenkt å bytte ofte, og ikke bor sånn til at du kan ta et testskudd fra verandaen, hadde jeg gått for Blaser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Sauer 202 og Blaser R 93. Er godt fornøyd med begge. Kanskje jeg har vært heldig, men dersom jeg bruker momentnøkkel ved skifte av løp på Saueren har jeg hittil (10år) fått maks 2 cm. Treffpunktsendring. Blaseren som jeg har flere løp til, har en trefpunktsendring med samme kikkert og mottager på 7 cm vertikalt og 2 cm horisontalt. Når du vet dette er det bare å skru. Blaseren brukes på jakt da den er rask og enkel å demontere for rengjøring og feltpuss. Føler meg også så tryggere med et våpen med oppspenner. Saueren brukes pt. Mest til jaktfelt. Har 22 sett til Saueren for trening.

Lykke til med valget!

 

 

Får du forandring i treffpunkt med samme kikkert, montasje og løp på blasern?

Eller får du forandring i treffpunkt med samme kikkert til flere løp ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...