Jump to content

Nytt reinsdyrkaliber i en kort kasse


.475 A&M

Recommended Posts

Sitter og funderer på om jeg skal slå til og skifte løp i min .243 winchester før høsten. Tenker da på et kaliber som klarer storviltkravet og egentlig helst i 6,5 kaliberet. Ville helst hatt 6,5x47 Lapua, men det faller vel forløpig utenfor storviltkravet. Eller er det noen muligheter om å få noe dispansasjon på dette til reisdyr tro? Kom med forslag.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så har man jo Blaser dersom du ønsker kort børse, men en rustfri seven kasse med en rustfri pipe og en lett ht stokk, satt sammen av Rafdal kan jo ikke bli feil......

Sikkert mulig å slanke seven kassa litt også, slik at den ikke blir så tung.....

Link to comment
Share on other sites

Hei, nett ein merknad til kulevekt i .260 Remington. Kaliberet er faktisk raskare enn 6,5x55 med 10,1 gram kuler. Sjekk ladedata www.norma.cc. Og ut frå mi røynsle greit å lada med desse utan å komprimera kruttet og nå ein fart på 750 meter i sekundet.Men 140 grains er sjølvsagt ok. Desse krev igjen maks ladning MRP for å halda kravet. Og løp som gjev god nok fart. Til dømes må nosler Accubond med bc 0,509 ha 831 m/s for å klara storviltkravet. Og det er mogleg. Lukke til.

Link to comment
Share on other sites

Kommer anpå pipa og hvor tøff du er med ladningene dine.

Personlig hadde jeg nok gått for 60cm, men jeg snakker overhodet ikke av erfaring med 6,5x47.

 

Jeg har en 260 og valgte 62cm for å utnytte potensialet i patronen med 140grs kuler, men det har helt andre årsaker.

47'en trives nok med litt raskere krutt, men forskjellen er vel heller akademisk.

 

Når begynte fjelloppsynet å ta med kronograf og vekt? Jeg sier ikke at man skal bryte loven,

men det er nok mange kortpipede 6,5x55 rifler som skyter fabrikkammo med 9 grams kule

som ikke oppnår påkrevd anslagsenergi. Uten at oppsynsfolk eller politi løfter øyenbrynene av den grunn.

 

Hadde heller konsentrert meg om å bygge ei rifle som var lett og velbalansert.

Reinsdyra dauer uansett om du treffer der du skal med ei 140grs kule i normal marsjfart. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vært inne på 260 faktisk. Har egentlig sakt til meg selv at 308 win er det rette, men det er jo kjedelig :mrgreen:

 

Ja den er kanskje litt kjedelig hvis du legger i det at den er svært vanlig :wink:

Men 308 Win er overhodet ikke kjedlig hvis du ser på ytelse og tilgang på gode jaktkuler og treningskuler.

 

Min Kimber Montana 84 M i 308 Win er ihvertfall ikke kjedelig i den forstand at den skyter hull i hull med både 150 grs Hornady SP og jaktkula som er 150 grs Woodleigh PP (tre-skudd seier da løpet er tynt som et sugerør).

Så langt har den ikke vært på reinsjakt, men har mange rådyr og en del hjorter på samvittigheta med utmerket resultat.

Kaliberet kan anbefales til ditt bruk, og så slipper en matematikken med om er "lovlig eller ikke".

Link to comment
Share on other sites

Nytt kaliber er selvfølgelig gøy, men hva gjør en Nosler 26 som en 260 eller 260 Imp ikke kan?

 

Det mest kurante er strengt tatt å gå for en 308, men en 260 med normal pipelengde har ingen problemer

med å klare kravet. Velg en slank profil på pipa så er ikke vekt noe tema.

 

Med 10.1 grams kuler og hjemmeladninger for du uten problemer 770-780m/s. Patronen blir noe krampaktig med

så lange kuler, men det spiller jo ingen rolle. Farta er høy nok for å klare kravet til anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Nosler 26 skyter 129 gr Accubond i 3400 fps / 1036 m/s. Det kan IKKE en .260. Ikke engang min 6,5-06 AI er i nærheten av det. Så kan en alltids spørre seg hva en kan eller ikke kan med denne farta. Spørsmålet kan forresten rettes til DN, det er de som setter grensene.

Link to comment
Share on other sites

Fra Nosler

The 26 Nosler® case is non-belted, thus headspaced off of the shoulder to further enhance accuracy. The “26” also utilizes a standard (30-06) length action meaning shorter bolt-throw and lighter weight than magnum length actions.

Da går jeg ut fra at den ikke går i kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

26 Nosler ser ut til å være basert på en 404Jeffery i nesten full lengde, så den går nok ikke i en kort kasse.

1534919_699155843450220_951219269_o.jpg

Her avbildet med en 338 Lapua.

 

260 Rem må være et ypperlig valg til trådstarters bruk. Nå som det finnes kvalitetshylser fra nordiske produsenter, bør den jo være enda mer aktuell enn før.

Link to comment
Share on other sites

Ikke har jeg skutt reinsdyr og ikke har jeg børse med kort kammer; men jeg tror 7mm-08 ville være det kaliberet jeg ville valgt om jeg ikke kunne få meg til å skyte dyr med noe så alminnelig som 308win.

 

egentlig er det vel hipp som happ om en veler 260Rem, 7mm-08, 308Win, 338Federal; det blir hull i dyret og det dør....

Link to comment
Share on other sites

rsaum er 13.5mm på bunnen og krever magnumbolt.

 

Jeg tror jeg heller ville gått for 7mm eller .30kal istedenfor 6.5

 

7-08ai er nok ikke dumt, men skjønner ikke hvorfor ikke noen har nevnt 284win.

Det er jo bortimot det maksimale du kan få i en ikke-magnum-kortkasse.

Du kan kjøpe 6.5-284 lapua hylser og ekspande halsen til 7mm så har du veldig gode hylser som varer lenge. Fins godt utvalg av veldig gode 7mm kuler i passe kulevekt. Du kan velge om du vil ha lett/fort/flatt, eller litt tyngre med konge ballistikk.

Det er nok en patron som vil trives best med litt lengre løp, men er null problem å klare kravene å vel så det også med litt kortere løp. Et sted mellom 50 og 60 skulle være tipptopp. For reinsdyrbruk så tror jeg nok nedmot 50 er best, særlig om du tenker å ha en liten demper på.

 

Ekspempel fra quickload (maksladning): 284win, 51cm løp, 53grain N550, COL 71mm, Nosler 140grain Accubond = 897m/s

 

Det hadde vært mitt valg i alle fall! :)

(selv om jeg som Sharpshooter nevnte lengre opp har en .30walker til min reinsbørse , i en superkort 222 kasse, med maks COL på ~60mm)

Link to comment
Share on other sites

+1 til 7mm08 fra meg

 

Kom vel til verden i metallsiluett miljøet for å velte stålfigurene på langt hold uten

å ha .308 rekyl men fortsatt power til å velte figurene.

At den er kjent for god presisjon skader jo heller ikke.

 

Edit: Denne 7mm sliter heller ikke med å klare storviltskravet som en del mindre 6,5mm

patroner gjør.

Link to comment
Share on other sites

For noen år tilbake hadde amerikanerne en viss oppmerksomhet rundt .257-kuler på 140-150 grs til bruk i 25-08 og 25-06. Siste årene har det vært stille på fronten, men jeg skulle likt å se hva en 25-08 kunne gitt av ytelser. Egnet riflestigning vil da bli en variabel, men jeg skulle ikke tro at en 140-grainer i 257 skulle være teknisk vanskeligere å stabilisere enn en 160 grains 264. En av ulempene er jo at du risikerer å hefte bort tid i retten dersom du skulle dumpe borti en ivrig marshal og en politijurist som lukter blod, jfr nattjaktsaken i Balestrand. 257 er over 6,5 mm så klarer du å få en tung nok ekspanderende kule opp i høy nok hastighet så er du innenfor regelverket.

 

Bare akademisk interesse for eget vedkommende, jeg vil ikke skyte store dyr med mindre kuler enn 30-kaliber. Men akademisk interesse er jo en interesse det og.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg studert .260 litt ekstra og den gir jo egentlig det jeg i utgangspunktet er ute etter, ei kule i 6,5 kaliberet. Hvilken børsemaker er å anbefale og hva vil det komme på bare sånn ca med nytt løp siden jeg ikke har snøring på hva det koster. Kommer vel litt ann på om løpet skal være rustfritt eller ikke også :? Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Velger du et kvalitetsløp spiller det sikkert ikke så stor rolle om det er rustfritt eller ikke. Jeg er veldig godt fornøyd med mitt .260-løp, et rustfritt Lothar Walther med 1/8" stigning.

 

Jeg tipper du blir fornøyd med .260 Remington, da den etter min erfaring er lett å lade uten noen store overraskelser. Den yter i praksis omtrent som 6,5x55 med noen usle grains mindre krutt. En må riktignok sette tyngre kuler dypt, men det er igrunn et teoretisk problem :wink:

Link to comment
Share on other sites

260 og 7-08 er begge sammen med en helt vanlig 308 de 3 naturlige valgene. Jeg personlig ville valgt en av de 2 siste. 7-08 med 140 grs kuler er den ballistisk beste av dem.

 

260 med den beste kula (140 AB) sliter litt med kasser med 71mm lengde da kula må veldig langt ned i hylsa. Sånn sett yter en 6,5CM og 47 så og si det samme. Jeg hadde 825 med normalt trykk i 6,5x47 kimberen min og 136scenar. 63cm løp. Om kammeret var kuttet til 71mm COL ikke 69 er jeg ganske sikker på en kunne fått i det nødvendige ekstra grainet med krutt som mangler på å nå det berømte kravet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...