Jump to content

termos som holder på varmen


tripp

Recommended Posts

Leste et sted at det var et par kompiser som kjøpte Thermos light & compact - og begge fikk problemer med toppen.

 

Er det noen av dere som har hatt samme problemet?

 

Må bestemme meg snart for Stanley eller Thermos i et par forskjellige størrelser - da de skal på ønskelisten til jul.

Faktisk eneste julen iløpet av de siste 20 år - at jeg ikke ønsker meg ull-labber :)

Link to comment
Share on other sites

Thermos light & compakt, ingen over- ingen ved siden. Jeg har en på 0,75L og en på 1 L. Lettest-og best :-)

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/test-av-staaltermoser-2305915.html

 

Leste et sted at det var et par kompiser som kjøpte Thermos light & compact - og begge fikk problemer med toppen.
Detr er en del leamikk her, men toppa er lett å demontere for rengjøring. Ved fornuftig renhold burde ikke dette være noe problem, jeg har ihvertfall ikke opplevd dette.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 stk. Thermos Light & Compact :oops: 1l + 1/2l som jeg bruker bare til kaffe og samme oppsett som jeg bare har vann på. Disse har ikke vært noe tull med. Den eldste er vel en 7-8(?) år nå, tenker jeg. Før det hadde jeg noen Hammarplast-termoser. Jeg vet at mange er godt fornøyde med disse, men jeg ble aldri venner med dem. Mine holdt ikke på korken med mindre de bare sto bom rolig på plant underlag :( Altså helt ubrukelig til jakt og friluftsliv. Det er mulig mine, i alt 3(tror jeg) var mandagstermoser.

 

Til TS så vil jeg likevel kaste meg på anbefalingen av 1,2 liters-modellen som er anbefalt lenger opp her. Større startvolum er alltid en fordel når en skal holde lengst mulig på varmen. Og hvis størrelse og vekt er underordnet, og det er det vel i reveglugga, så er det bare å fyre på med størst mulig termos :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fint, Poacher og jegern79, jeg har også kjøpt mange Sarek. Får prøve en Thermos også. Sarek har fordelen av pga. formatet å passe fint i diverse innvendige sekkelommer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært fornøyd med Sarek/Hammarplast. Er det noen som har prøvd denne opp mot Thermos?
Jeg hadde tidligere en Thermos , 1 liters, med samme utseende/størrelse som sarekene. Ikke funnet samme typen igjen, så da har det blitt kjøpt inn diverse annet. Sist ble det Sarek.

Min erfaring er samme som jegern79, Hammarplasten er grei , men thermosen er merkbart bedre

Link to comment
Share on other sites

Fint ivara. Har bare to stk. Sarek igjen, kjøper en Thermos snart. Et par termoser har jeg glemt igjen, og noen har tatt kvelden etter å ha fått veggene klemt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste ved en god thermos, er en åpning som holder tett! Dernest har volumet betydning (maganisering av varme) og så "ting" som forvarming. Og det er god effekt (spessielt når det er kaldt), å isolere hele thermosen i sekken. Og aldri sette fra seg thermosen i snøen ved pauser, hvis ikke alt skal forbrukes med en gang. Og da et større volum har bedre evne til å holde på varmen (maganisering av varme), enn en liten thermos, har størrelsen stor betydning. Skal det sammenlignes, må en sammenligne likt volum.

 

Thermoser har ingen isolasjon, så det eneste som hindrer varmen i å forsvinne er "lukkemekanismen"! Varm veske har større volum, en kald veske. Vakumet hindrer vesken i å bli mindre (kaldere) og det er prinsippet ved thermoser!

 

Personlig sverger jeg til en skrukork, med to elastiske pakninger. Den første ganske myk (noe alla en vanlig o-ring, eller gummistrikk, i hardhet) og hvis den øvre treffer en tynn stålkant (munningen) må denne være noe hardere, men ikke som hardplast. Har skrukorken gode gjenger og to gode pakninger, er det en god thermos.

 

Jeg har mange thermoser (8 stk), alt fra 3,5 dl til 10 dl, med forskjellig utførelse/dim. Også en med stor åpning for bl.a. pølser. Kun en av dem har har nymotens lukkemekanisme (trykk knapp/hendel), for å kunne helle ut veske. Den har jeg fått og aldri tatt i bruk. Men jeg har ved flere anledninger, sett at enkelte venner har slike og at disse ikke holder mål, når det er kaldt (10 - 15 grader) og vi tar 2 - 3 pauser i løpet av dagen. Så, jeg har ikke giddet å teste min egen.

 

Seriøse tester forteller mye, ellers er det viktigste beskrevet over. For folks bruk er så forskjellig og hvis de ikke pressiserer hvilken temperatur, antall timer og antall pauser, o.l. er det lite å høre på.

Link to comment
Share on other sites

Thermoser har ingen isolasjon, så det eneste som hindrer varmen i å forsvinne er "lukkemekanismen"! Varm veske har større volum, en kald veske. Vakumet hindrer vesken i å bli mindre (kaldere) og det er prinsippet ved thermoser!

 

Nah... det får ikke jeg til å stemme, er ikke hele prinsippet med en thermos vakum(nær vakum) mellom inner og ytterflasken.

Vakum leder ikke varme(noe forenklet) og fungerer derved som isolasjon.

 

Forvarming av Thermos som du også nevner har jeg derimot meget god erfaring med.

 

Har forøvrig aldri blitt helt klok på dette med Thermoser, har kjøpt "billige-dritt-thermoser" til under femitlappen som faktisk har holdt bedre på varmen enn de dyre til flere hundre...

Link to comment
Share on other sites

Kaareklump. Vakum i seg selv, bidrar lite i å holde varme i en thermos. Et tommerom med luft, leder varme, selv om det er et vakum. Så den isolasjonens evnen som ligger der, bidrar lite til å holde på varmen (eller temp. endringer). Det er et annet prinsipp enn isolering, som bidrar mest her.

 

Det er undertrykk, skapt av et vakum, som er hemligheten ved thermoser! For at en veske skal kunne avgi varme, må den også endre volum. På et tidpunkt, blir undertrykket så stort, at vesken har problemer med å endre volum. Og varmetapet blir lite, grunnet stort undertrykk. Når skrukorken er tett, hindrer dette vesken, i thermosen å endre volum og det er dette, som forsinker temperatuerendringen!

 

Editt: Et lite tips. Husk hver gang en åpner skrukorken, forsvinner undertrykket og vesken endrer temp raskt, til det er oppstått nytt undertrykk. Så spessielt når det er kaldt, tenk på hvor mange ganger en åpner thermosen. Bl.a på post, kan det være en ide å benytte to thermoser.

Link to comment
Share on other sites

Luft i et vakum, leder også varme. Det som står i den linken din er lite pressist og missvisende. Alle kan skrive en slik artikkel på Wikipedia.

 

Det nevnes om de første thermosene av glass og de var etter min mening, bedre enn våre stål-thermoser, bare korken var tett. Og der, var det ikke noe luftrom. Mellom glasslagene var det kvikksølv! Og det fungerte som en reflektor. Og beskyttelsen utenpå glasset, var ikke luftett

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg anbefale deg å rette på artikkelen..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_flask" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.thermos.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Klikker du på "Thermos technology" får du en enkel forklaring av virkemåte..

Det står ikke noe i thermos.com, som motbeviser det jeg har skrevet tidligere. Den andre har jeg ikke giddet å lese. Og uansett, så er dette unødvendig.

 

Jeg har bidratt med mitt, om dere ikke tor på det, er opp til dere. :) Men dette er jo enkelt å teste selv også, med litt fantasi og nøyaktighet.

 

Eks. Test 1. Fyll en thermos med kokende vann, skru korken helt igjen, åpne deretter så mye at korken lekker litt (noen drypp), da skaper den ikke undertrykk. (kan også skru korken tilbake, så lekasjen bare så vitt stopper) Sett på koppen løst på (så den ikke ikke skaper undertrykk) og sett thermosen ut i kulda, i x-antall timer. 5 -10 timer. Mål så temp.

 

Test 2. Gjør det samme en gang til, men denne gang med helt tilskrudd kork og kopp. La thermosen stå i like lang tid ute, i samme temp. Og se forskjellen. :) Jeg vet resultatet, men gidder ikke å bidra mer. For de som ikke tester, tro hva dere vil :)

Link to comment
Share on other sites

Tro kan man gjøre i kirka. Vakum isolerer meget godt, og vakumet i en termos er mellom to lag som utgjør selve termosen og har ingenting med korken/lokket å gjøre. Nettopp derfor er det viktig at termosen har et godt lokk, dette er det svake punktet med tanke på varmeoverføring til omgivelsene. Husk for all del å forvarme termosen, heller du kokende vann i en tom termos bruker du plenty av energi til å varme opp innsida av termosen og da blir det mindre energi igjen for å holde vannet varmt (og det er en viss utveksling av varme mellom de to veggene i termosen, vakumet er ikke absolutt).

Link to comment
Share on other sites

Hensikten og ideen med en termos er å unngå varmebro i størst mulig grad. Gode og mindre gode termoser skilles ofte ved at de mindre gode har en markant varmebro øverst på termosen der inner og ytter flaska er fusjonert. Derfor kjenner man også markant varmegjennomslag rett under der korken sitter. Bulker man termosen slik at inner/ytterskall er i berøring får man en gigantisk varmebro og termosen er ødelagt.

Vacuumet mellom inner/ytterflaske hjelper til med å minimere varmebroen, da luften som leder varmen i stor grad er sugd ut.

Korken må selvfølgelig også ha særs gode isolerende egenskaper, da denne ofte er et svakt punkt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...