Jump to content

Gå med ladd våpen?


Royalshark

Recommended Posts

Er en ny/uerfaren jeger som lurer på hvordan andre jegere går med våpenet under jakta. Med min bakgrunn fra DFS har jeg fått inprintet at jeg aldri må gå med ladd våpen, men etter litt uklare svar fra jegerkurset spørr jeg dere: går dere medd et ladd våpen ( sikret) under jakta? Lader dere når dere kommer på post? Eller med en gang dere er i jaktområdet? Eller først når det skal skytes? Jeg føler det er litt risikabelt å gå med ladd våpen, men hva blir praktisert hos andre?

 

Hilsen en uerfaren jeger som har lyst å drive sikker jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på situasjonen. Jeg ville personlig ikke hatt våpenet ladd hvis jeg måtte klatre over falne furuer, opp steinrøyser og diverse. Går jeg på rypefjellet har jeg så klart hagla ladd.

Går jeg mot rådyr posten, så har jeg rifla ladd, enten med reima over skuldra, eller "tysk manèr" med kolba mot skuldra og pipa nedover i tilfelle jeg møter dyr.

Og driver jeg smygjakt, så går jeg med ladd våpen.

 

Hær må man tenke litt hva som føles best for en selv, og ha sikkerhet, og trygg bakgrunn osv bestandig i bakhodet.

Så får man heller ta ut skudda hvis man må klatre litt for eks. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med den tekniske sikkerheten på jaktvåpen? Nå er jeg en meget uerfaren jeger men hvis våpnene er teknisk gode ser jeg ikke noen sikkerhetsrisiko med lada våpen. Våpnene behandles uansett som ladet og sikkringen er på, våpnet peker i ufarlig retning og fingret holdes på utside av avtrekkerbøylen.

Med risk for å få huden full nå, men jeg føler til tider at dette med ladet/uladet våpen går til overdrift.

 

Hilsen Förste Sergant Sand som lar HV troppen lade opp på morran og tømmer først på ettermiddagen når øvelsen er ferdig, helt ihht reglene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det varierer ganske mye faktisk.

 

Kommer ann på ka jakt eg driver med, går eg på fuglejakt og har med noen så ser eg det ann om det er forsvarlig å gå med ladd våpen, går vi på rekke etter rype går alle med ladd våpen, men vi setter grense på kor mye sving vi har.

 

Går eg på driv/smyg jakt etter hjort går eg med ladd våpen med sikring på. Selv om eg synst sikring bare er tull, eg stoler aldri på sikringen, å det skal man heller aldri gjøre.

 

Sitter eg på post sitter eg med ladd våpen sikring av eller på spiller ingen rolle, eg hever aldri våpen før eg ser dyret, aldri brukt siktet til å se om det er et dyr, det kan være din jaktkompis. Ha med deg kikkert.

 

Se alltid ann ka som er best å gjøre, å ha våpenet i en sikker rettning, hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

De jeg jakter med/ jeg har som politikk å tømme kammer ved samlet forflytning/ved samling. Det er svært raskt å kamre ved behov. En militær tropp er noe annet enn en samling jegere. Å ikke bruke sikringen aktivt synes jeg er lite smart uansett om de fire viktigste reglene blir fulgt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske stor forskjell på baneskyting og praktisk jakt. Esensen i de svar du har fått er at det er situasjonsbetinget, dvs hva jakt du bedriver. Det har ingen hensikt å gå på støkkjakt etter fuggel med tom børse, heller ikke smyge etter hjort. På banen er det mye bedre å lade opp når du får beskjed...

Selv så går vi med ladd våpen på fuglejakt, går vi til post på hjortejakt så går førstemann i rekken med ladd våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med ladd og sikret våpen. Man vet aldri når hjorten plutselig dukker opp :) Skal jeg nedover bratte lier eller tar pause og setter våpenet fra meg så er bolten i bakre stilling og kun patroner i magasinet.

 

På post er sikringen alltid på - det er kun rett før jeg skal skyte at den kommer av.

 

Jeg kan ikke fordra folk som vifter med børsa opp i trynet på meg selv om våpenet er aldri så tomt og sluttstykket er ute; da gir jeg kraftig beskjed om å ta til vett.

 

Og på ettersøk er det strengt forbudt for andre enn meg å ha ladd våpen; jeg tar ingen sjanser på triggerhappy jegere bak ryggen min.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er å ha fokus på det du driver med og rutiner. Dette er noe du er godt vant med fra DFS, der har du en fordel. Ellers er det viktig å gjøre deg godt kjent med våpenet og mekanismen.

 

På småviltjakt med hagle har jeg ladd våpen hele tiden, bortsett fra pauser og passering av bekker eller andre hindringer. Knekker hagla når jeg møter andre folk.

 

Jeg lader alltid opp magasinet når jeg tar rifla ut av bilen. Men har kun skudd i løpet når jeg er aleine, dvs kommer fram på post, driver eller smygjakter. Går vi flere sammen har som regel førstemann skudd i løpet. Jeg tar ut av løpet og kontrollerer at det er tomt før jeg går av post eller når jeg møter andre. Jeg tømmer magasinet før jeg legger rifla inn i bilen.

 

Vær nøye med pipeføringa uansett om våpenet er ladd eller tomt. Når jeg lader/tømmer peker pipa ned i bakken, ved forflytning har jeg pipa opp eller ned. Våpnet mitt pekes kun på det jeg har tenkt å ta livet av.

Jeg klikker heller aldri mot tomt kammer for å spenne ned mekanismen. Har sett vådeskudd skje pga denne idiotiske praksisen.

Sikringen tar jeg av når jeg kaster opp hagla eller har dyret i sikte med rifla.

Dette fungerer for meg. Lag deg dine egne rutiner og følg dem.

 

Et lite tips på slutten vær ekstra oppmerksom på om du har sikra eller tømt våpenet etter skudd eller skuddsjangser. Da er det lett å bli litt heit i toppen. Har sett ladede og usikre våpen på elgfall med halve laget samla, ikke spesielt trivelig.

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg antar du tenker på rifler, da du nevner DFS. Og så måte har du fått svar.

 

Men vil skyte inn, at en del (billig) hagler, har bare enkel sikring og da normalt bare av avtrekker. Ved et fall, eller slag mot våpnet, så kan hanen glippe og skuddet går. Så da, er det ennå viktigere å ta ut patronene, ved hindringer, vanskelig terreng, enn på hagler som også sikrer hanen. Likevel må en på "støkkjakt", gå med ammo i kammeret og våpnet sikret. Og som vanlig, må løpene peke i trygg retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter alltid med ladd våpen. Og våpenet er alltid behandlet som det er ladd. Det går for det samme om det er sikring eller oppspenner, ved samling så er våpnet tomt og sluttstykke i bakre stilling (forsatt behandlet som ladd)

Når det er fall så tømmer jeg våpnet når dyret er brekreftet.

Unntaket om ladd våpen er på reinsjakt. Da går jeg uten patron i kammeret.

Dette er for at man oppdager dyr i god tid og vill ikke skremme med og ta ladegrep.

Dessuten så går man i mange dager ofte i Snøhetta uten og se så mye som en pelsdott.

(Men forsatt behandlet som ladd)

Link to comment
Share on other sites

8X68S, klikking på tomt kammer for meg er siste del av "tøm våpen" og min erfaring fra Försvaret er at det er her det går galt.. Dvs man har ikke sjekket nøye nok å når det så skal si "klikk" sier det pang.. "Klikkingen utføres i sikker rettning og er for meg en absolutt del av "tøm våpen". MEN med brekkvåpen eller rifler der sluttstyket får vare bakre stilling gjør jeg som de andre jeg jager/konkurrerer med.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen er alltid ladd og skal behandles deretter, skuddklart eller ikke.

 

Jeg har det skuddklart med sikring på. Men tar selvsagt patron ut av kammeret når man skal sitte rundt bålet eller man skal sitte i en bil til neste post osv. Samt når man ikke holder våpenet under oppsikt.

 

Jeg ville rett og slett anbefale deg å ta en tur i skogen med ladd våpen, rett og slett rusle en tur. Da vil du snart begynne å venne deg til det :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Varierer litt. På smygjakt går jeg med ladd våpen med sikring på. Under "halvveis" smygjakt hender det at jeg har patron i kammeret, sluttstykket i fremre posisjon, men ikke lukket. (Må passe på at jeg ikke mister det da). Sistnevnte gjøres ofte når jeg sitter på post også. Da er det bare å lukke ned sluttstykket like før jeg skal slippe skuddet.

 

Etter at jeg er sikker på at dyret er dødt,- tømmes våpenet. (Dette har jeg sterkt fokus på, da jeg vet mange jegere kan bli litt fortumlet etter et fall, og jeg er derfor nøye med rutinen på nettopp dette.)

 

Møter jeg folk eller tar pause, er det sluttstykket i bakre posisjon, patron ut av kammer og ned i magasinet.

 

Ellers behandles et våpen alltid som om det er ladd.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Bør også nevnes at det er forskjell på sikringssystem på rifler. Noen sikkrer bare avtrekker, andre sikkrer direkte tennstiften, å andre igjen kan en spenne ned mekanismen. Personlig føler jeg meg ikke helt trygg på sikkringssystemer som bare sikkrer avtrekker... Men en skal alltid ha kontroll på våpenet sitt, å vite om det er patron i kammeret eller ikke. Å ingen sikkringer er idiotsikkre.!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har patroner i det hengslede magasinet men trykker patronene ned slik bolten går over og kammeret er tomt. Slik bruker jeg stort sett og gå :) føler det gir minst risiko.

 

Denne teknikken bruker jeg også som en hybrid når andre er i nærheten. Det ladegrepet som skal til er lynkjapt med litt trening.

Nettopp til denne bruken er Blaser etc med oppspenner genialt. Der unngår man denne utfordringen. Hvis man går med nedspent våpen er man både parat og sikret.

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til enkelte her, klikker jeg alltid på tomt kammer i sikker retning når våpenet tømmes helt. (helt tomt våpen, gjøres ikke med patroner i magasin).

 

Dette da dette er en endelig og ufravikelig sikkerhet for tomt våpen. (Skyter ipsc så drillen ligger i kroppen).

Alternativt tar ut/bak sluttstykke.

 

Ved pågående jakt patron i eller ut alt ettersom folk/terreng dikterer det.

 

Våpen er alltid ladd (selv om det er tømt og klikket med), og behandles deretter. Får helt hetta om noen ikke har løpsdisiplin, driter i om det er jaktleder eller andre. Slikt er ikke akseptabelt, og prøver man seg med ett "våpenet er jo tomt jo" går jeg helt av skaftet. Jeg har selv spent ned rifle som jeg var 100% sikker på

var tømt (i sikker retning selvsagt), med utilsiktet skuddløsning som følge. Regelen er derfor, ingenting er 100% sikkert der mennesker er.

Link to comment
Share on other sites

Jepp...samme rutine som Vingemutteren.

 

Ladet våpen i felt avhenger av jaktsituasjonen og om jeg går alene eller sammen med flere.

På vei til post alene eller på smygjakt, våpen ladd og sikret.

På vei til post sammen med flere, skudd i magasin, men bolten lukket over tomt kammer, sikring på.

Dette informerer vi hverandre om før vi begynner å gå slik at vi er klar over status.

Grunnen er at fremmarsj til post gjerne er på en god kilometer eller mer, og en vet aldri om en går seg på dyr på vei inn.

 

Litt OT, men i Sør Afrika og Namibia var det greit med skudd i magasinet, men bolten lukket over tomt kammer mens vi var i bilen.

Men i det øyeblikket en satte fot på bakken for å stille inn på vilt var det ladegrep og sikring.

Link to comment
Share on other sites

Går aldri med patron i kammeret ved jag,eller forflyttning.Har ammo i magasinet og tar ladegrep med å holde øverste patron "nedenom" når bolten føres frem. Tar først ladegrep på post og sikring på. Har eg børsa liggende klar, feks, i jaktårnet, og speider gjerne med håndkikkert i lia etter dyr så har eg ført frem patronen, men ikkje lagt ned bolten. Kjem der raskt dyr så tar eg opp rifla og fører ned bolten siste hakket, dette er så og si lydløst, og er sikkert som juling.Like sikkert som å plundre med sikringa ei månenatt, bedre å legge bolten ned siste hakket, og rifla er klar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...