Jump to content

AR - bygge selv eller kjøpe ferdig?


JoeHugin

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Sikler litt på å komme igang med rifleskytingen til året, og lurer på noen tips.

Har litt lyst til å bygge en rifle akkurat slik jeg vil ha den, og tenkte å handle inn deler litt etter litt. Men sparer man noen penger på dette, eller er det mulig å bestille akkurat det man vil fra en forhandler, så er alt ferdig tilpasset? Det er vel ikke som lego, bolt head-space o.l. skal vel måles og matches?

 

Jeg er ingen ti-tommeltott-mann, men kjenner mine begrensninger hvis det blir for mye maskinering. Har tilgang til fres og dreiebenk f.eks, men andre må styre maskinene for meg.

 

Er det noen som har regnet på dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en personlig mening.. bygg selv. Jeg kan bare ikke se poenget i å kjøpe en M4rgery med 16"-pipe, flammedemper fra en A2, karbinsystem og en fastnaglet M4-stokk når en kan bygge en mye bedre egnet rifle selv.

 

Maskinering???? Det trengs da ikke i det hele..

Bruk kammertolker (go/no-go) så finner du fort ut av om ting er ok.. kjøper du upper, pipe, og sluttstykke fra samme produsent så er det vel også høyst usannsynlig at du får større problemer med headspace.

 

 

AR15-plattformen er nettopp som LEGO :wink:

Gunstruction er greit å ha om du vil se hvordan forskjellige kolber, forskjefter og grep ser ut..

http://www.ar15.com/gunstruction/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn så finnes det så mange varianter av AR-15 platformen å få tak i at det virker litt unødvendig å begynne et byggeprosjekt for sin første rifle. Man kan ved egenbygging gjøre valg som i ettertid ikke var særlig kloke. En standard rifle med fast kolbe og 20" løp og flat topp m Picatinny skinne er et godt utgangspunkt. Man skal være svært dyktig, erfaren og ha et høyt ambisjonsnivå før det er noe vits i å bygge selv fremfor å kjøpe et våpen fra f.eks Olympic Arms til 10-15.000. Nå har neppe slike "fornuftsbaserte" tanker hindret folk i fra å sette i gang på egen hånd, her på berget vet vi jo alltid best hvordan ting skal være….

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget en del slike børser de siste 15 årene. Det er en fordel med et par spesialverktøy, som er rimelige i anskaffelse, men det går uten også.

 

Å sette sammen en lower kan du gjøre foran TVen om du vil. Bortsett fra et par operasjoner som krever litt banning og sverting er det uhyre enkelt. Upperen krever litt mer brutalitet når løpet festes, men hverken denne eller bolten er spesielt komplisert å sette sammen.

 

Jeg har enda ikke hatt headspacing problemer, selv med tre forskjellige produsenter for løp, bolt og upper.

 

Det som tar mest tid er egentlig prosessen med å fundere ut hvilke deler man skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Her i landet er det enkleste å kjøpe det som er å få tak i. For øyeblikket finnes det hverken komplette rifler eller deler til å bygge selv uansett.

 

Olympic Arms selges ikke i Norge, og gunstruction er fint for å se hvordan taktiske feltbørser kan se ut, men har liten nytteverdi for bygging av konkurransebørser som skal fungere her hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ofte brukte våpen for salg. Da er det etter mitt syn også bedre å gå for en fabrikkbygd rifle en noe som verdens beste amatør har kokt i hop. I nærmeste krets er det minst 4 Olympic Arms rifler, kjøpt fra forhandler. Jeg har en selv også….

Men det finnes jo andre også. Det selges også noen sivile utgaver av HK 416 og 417 for tiden.Som tidligere bruker av 416 så kan jeg gå god for at dette er et våpen som er egnet til all skyting hvor halvautorifler brukes. 416 og 417 er imidlertid dyre. Det finnes også noe som heter JP som jeg så vidt har sett på bane. Det reklameres med svensk forhandler i det minste. Let og man kan kanskje finne…...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som førsterifle ville jeg definitivt gått for komplett våpen jeg også, det kommer vel muligens noe Stag på nyåret f.eks, en Stag 3G er fint i massevis til å begynne med, så kan man evt se på hva man føler for å endre på etterhvert. Det kommer an på skytestil og preferanser, noe man ikke har så mye begrep om før man får skutt en stund.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg nylig kjøpt brukt.

Mest på grunn av at det er som Slemmo nevner, ganske ribbet hos ulike forhandlere rundt om i landet,

og litt pga at jeg likte ideen om at man kunne finne en ferdig rigget rifle og at jeg kun kom til å måtte bruke penger på optikk utenom...

 

Men så blusset en gammel sykdom opp. Havesyken.

Pakkene begynnte å komme i posten, og det ble etterhvert byttet ut veldig mye, på den allerede kjempebra børsja.

Det er jo veldig artig å bygge, og gjøre rifla til sin egen..

Jeg kommer mest sannsynlig ikke så veldig mye lenger opp på listene med det nye avtrekket, nytt løp, ny comp osv,

for nivåmessig er jeg ikke helt der..så jeg burde nok heller lagt pengene i ammo.. men for min del er det flere sider av denne hobbyen enn selve konkuransene og skytingen.

Det bli litt som det er med bil også. Jeg skal jo eeeegentlig bare fra A til B .. og jeg burde egentlig brukt pengene på drivstoff..

men fy faen så bra bilen ser ut med 325/25/22-dekk bak.

 

Med tanke på hvordan tilgangen på rifler er her på bjerget, ville jeg heller kjøp brukt , enn å betalt blodpris hos midway(som har rifler på lager)

Link to comment
Share on other sites

Ville vurdert JP CTR-02, den koster litt mer men du får mye for pengene og betaler sånn sett mindre enn du ville betalt om du enten skulle oppgradert en vanlig AR-15 eller bygd en tilsvarende god konkurranserifle selv. Pedersens Våbenlager solgte disse i sommer, men de er ikke på nettsidene lenger.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en personlig mening.. bygg selv. Jeg kan bare ikke se poenget i å kjøpe en M4rgery med 16"-pipe, flammedemper fra en A2, karbinsystem og en fastnaglet M4-stokk når en kan bygge en mye bedre egnet rifle selv.

 

Maskinering???? Det trengs da ikke i det hele..

Bruk kammertolker (go/no-go) så finner du fort ut av om ting er ok.. kjøper du upper, pipe, og sluttstykke fra samme produsent så er det vel også høyst usannsynlig at du får større problemer med headspace.

 

 

AR15-plattformen er nettopp som LEGO :wink:

Gunstruction er greit å ha om du vil se hvordan forskjellige kolber, forskjefter og grep ser ut..

http://www.ar15.com/gunstruction/" target="_blank" target="_blank

 

 

Hvordan kan du i det hele tatt uttale deg? Du er 18 år og det er 3 år til du kan eie din egen AR.... høres ut som om du har 40 års erfaring minst. :)

Link to comment
Share on other sites

Ville vurdert JP CTR-02, den koster litt mer men du får mye for pengene og betaler sånn sett mindre enn du ville betalt om du enten skulle oppgradert en vanlig AR-15 eller bygd en tilsvarende god konkurranserifle selv. Pedersens Våbenlager solgte disse i sommer, men de er ikke på nettsidene lenger.

 

Det er ingen JP rifler i landet og etter ryktene kommer det ingen på lenge.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en personlig mening.. bygg selv. Jeg kan bare ikke se poenget i å kjøpe en M4rgery med 16"-pipe, flammedemper fra en A2, karbinsystem og en fastnaglet M4-stokk når en kan bygge en mye bedre egnet rifle selv.

 

Maskinering???? Det trengs da ikke i det hele..

Bruk kammertolker (go/no-go) så finner du fort ut av om ting er ok.. kjøper du upper, pipe, og sluttstykke fra samme produsent så er det vel også høyst usannsynlig at du får større problemer med headspace.

 

 

AR15-plattformen er nettopp som LEGO :wink:

Gunstruction er greit å ha om du vil se hvordan forskjellige kolber, forskjefter og grep ser ut..

http://www.ar15.com/gunstruction/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Hvordan kan du i det hele tatt uttale deg? Du er 18 år og det er 3 år til du kan eie din egen AR.... høres ut som om du har 40 års erfaring minst. :)

 

Nå er det vel ikke 21 års grense på rifler ;) om man ellers oppfyller kravene satt fra stat og forbund, kan man kjøpe sin egen AR på 16 årsdagen, om verge er enig i at det er fornuftig bruk av komfirmasjonspengene

Link to comment
Share on other sites

Har man null erfaring med AR så lønner det seg sikkert å begynne med et ferdig våpen man kan modifisere som man ønsker til å begynne med.

 

For de som ønsket å bygge selv er det nok litt vanskeligere å ha 8-10 lowere liggende i tilfelle man får lysten over seg til et nybygg i Norge.

 

Uansett så er en ferdig rifle fra Bushmaster, Colt, etc., laget for et gitt budsjett og for en stor brukergruppe. Bygger man selv kan man vurdere hvilke deler man vil legge lite eller mye penger i og man kan velge hvilket avtrekk, hvilken løpslengde/materiale/kvalitet/profil man ønsker, osv. Selve jobben med å sette sammen delene er omtrent umulig å fucke opp. Spesielt når man har lyst på noe annet enn 5.56 er utvalget lite blant hyllevareprodusentene. Jeg kan bygge rariteter som 12" 9x19 (med SBR registrering), 6.8mm pistol, 16" karabin i .50 Beo eller en straight 24" varmintrigg i 5.56. Det er klart man er mye mer begrenset i Norge.

 

Som regel ender man opp med et dyrere våpen enn man planla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri påstått at jeg har eid, bygget, eller kjøpt en AR. Som jeg poengterte først i tråden er det min personlige mening, og meninger er lov på Kammeret :wink: En har til og med lov til å uttale seg om mat, bilkjøring, og hvor vanskelig sjakk kan være uten å nødvendigvis være kokk, ha kjørt formel-1 eller å ha spilt mot Magnus Carlsen..

 

Det er derimot harde fakta at maskinering ikke er noe en gjør når en bygger en AR fra deler, så lenge loweren ikke er en 80%-kasse - og det tviler jeg litt på at forekommer her til lands?

Headspace er jo også som Thor sier ikke noe veldig stort problem.. og jeg vil tro at han sitter på mer erfaring med plattformen enn hele Kammeret kombinert.

Noe mer du ville jeg skulle svare på?

 

Jeg velger å være enig i ATKs påstand om at 20"-pipe og flattopp med Picatinny er velegnet, i allefall svært mye mer egnet enn en leke-M4 fra DPMS. Hvis du syns det er drittkult med bærehåndtak og plombert innskyvbar kolbe så skal du få lov til det.. min personlige mening er at det finnes bedre alternativer og med et såpass begrenset utvalg i Norge av AR-15 så er det å bygge selv kanskje et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg ville ikke undervurdert ARkompetansen på kammeret, det er en del her som har skutt seriøst med AR både lenge og/eller på høyt nivå og som vet hva som lønner seg om man ønsker å bygge en god konkurranseAR.

 

En av de norske toppskytterene i std divisjon velger forøvrig nettopp DPMSuppere fordi de er tighte og gir lite glipp mellom upper og lower. Merkehysterier som man ser mye av på amerikanske fora er nettopp merkehysteri.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke 21 års grense på rifler ;) om man ellers oppfyller kravene satt fra stat og forbund, kan man kjøpe sin egen AR på 16 årsdagen
Ja og nei.
Det kan dispenseres fra 18-årsgrensen for erverv av rifle og hagle' date=' jf. våpenforskriften § 10 annet og tredje ledd. Politidirektoratet har i sin praksis lagt til grunn at slik dispensasjon for halvautomatiske skytevåpen bare bør gis for våpen som er godkjent til jakt.[/quote']
Link to comment
Share on other sites

En av de norske toppskytterene i std divisjon velger forøvrig nettopp DPMSuppere fordi de er tighte og gir lite glipp mellom upper og lower. Merkehysterier som man ser mye av på amerikanske fora er nettopp merkehysteri.

 

Det er egentlig min erfaring også. Penger legger jeg heller i løp, frittflytende montasje og avtrekksdelene. Det er der man virkelig ser forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Også må man ha en comp som passer ens skytestil. Noen har behov for å montere compen på skrå eller borre ekstra hull på siden for å motvirke at børsa vrir seg til høyre når man skyter.

Jeg har ikke det problemet i utgangspunktet og opplever at børsa dyttes til venstre for hvert skudd når jeg skyter med en sånn comp. Sånne småting enten kommer med vane eller man finner ut av det etterhvert som man skyter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Har nå litt erfaring med både bygging og skyting med AR15. Som nybegynner så er det veldig lite avgjørende om man har JP eller DPMS, bare kjøp ei rifle med god kvalitet eks Bushmaster, DPMS og Stag Arms. Vis du har best deg for og bygge så er det greit og holde seg til mil spec deler, da er du garantert 99% at det funker sammen ;) Vis jeg skulle kjøpt meg en ny rifle nå, ville jeg nok sett nærmere på Stag Arms 3G. Den har mye gode deler og ikke så ille pris, blir ofte dyrere og bygge selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ingenting om hvilke produsenter og komponenter som er bra, men jeg har kjenninger som driver med slike børser så jeg har studert mekanikken ganske grundig. Og jeg leser på forum der slike børser er langt mer vanlige, både til jakt, sport og det som verre er.

 

Det er helt sikkert mulig å skreddersy en børse som er bedre enn det en får ferdig, og er man flink til å velge komponenter er det ikke sikkert at det blir dyrere heller. Men hvordan velger man de? Å lese seg til store sannheter på Internet er en egen sport i disse tider, men mitt inntrykk av den store hopen av AR-fantaster er at de er ekstremt hekta på tacticoolt ustyr og merker. Folk lister oppsette med det ene hippe merket etter det andre, ting alle er enige om er Det Beste. Men jeg ser ikke resultatene, de fleste skyter søppel på kniv-hold og ingen måler noe som helst (OK, litt spissformulert, men tar jeg SÅ feil?).

 

Prøv å finne tegninger, mål eller dimensjoner på ting så skjønner du hva jeg mener. Det er nesten ingen som faktisk lager noe slik mange her inne gjør, de bare bygger lego. Jeg leser dog ikke på IPSC-spesifikke forum, godt mulig de holder et høyere nivå.

 

Jeg vet det er mange som faktisk kan AR, som kan skru sammen en børse som veksler strøkent fra 1. skudd og samler bedre enn mange boltrifler, snakker man med de så kan man nok få til et særdeles godt resultat, men det er lett å hore opp med masse dyrt og unødvendig stæsj og kødde til en pålitelig løsning med dingser "alle" mener du MÅ ha. Og uansett, man kan aldri sammenlikne tillært kunnskap med reell erfaring. Hva som er riktig for deg kan bare erfaring fortelle deg, og ved å starte med et prosjekt kan det lett fjerne fokus med det som burde være målet: Skyting.

 

Jeg vil derfor si det er mange gode grunner til å begynne med et velprøvd og pålitelig våpen som du lett vil møte på banen. Det gir en mulighet til å høste erfaringer på samme nivå, og med samme utstyr. At noen med merke A har eller ikke har samme problem hjelper deg lite når du står der med merke B som ingen kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Er litt splittet her ja. Jeg har en ganske god formening om hva jeg ønsker ut at en rifle, og ting som kompensator kan man bytte evt senere tenker jeg. Og jeg har for meg at noe av morroa er å pelle på det selv, og skru sammen det man vil ha i en børse.

 

Så noe om at en mente han fikk bedre presisjon i 16 enn 20" løp, noen formeninger der? Tenker jeg kommer til å skyte barnaul og hjemmelada ammunisjon, hvis det skulle ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken divisjon skal du skyte?

Budsjett?

 

Jeg skyter open og har bygget de siste riflene mine selv.

Men startet med en standard Bushmaster Vmatch.

Den ble senere oppgradert med nye deler etterhvert som jeg fikk mer erfaring og fikk prøvd nye modeller.

 

Nå holder jeg på med ett komplett selvbygg til open, venter bare på custom løp fra LW.

Og vurderer ny optikk, føler at zeiss 1-4 er litt 2010 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken divisjon skal du skyte?

Budsjett?

 

Jeg skyter open og har bygget de siste riflene mine selv.

Men startet med en standard Bushmaster Vmatch.

Den ble senere oppgradert med nye deler etterhvert som jeg fikk mer erfaring og fikk prøvd nye modeller.

 

Nå holder jeg på med ett komplett selvbygg til open, venter bare på custom løp fra LW.

Og vurderer ny optikk, føler at zeiss 1-4 er litt 2010 :mrgreen:

 

Jeg har ikke satt meg noe budsjett, men er jo norsk så "mest for minst" rår vel mest.

Tanken bak å kjøpe en og en del, er at jeg kan ta det over lenger tid, og at det da ikke "føles" så dyrt.

 

Jeg satser på Open, standard får komme når jeg har fått trimma øynene mine tilstrekkelig, og ser så godt som jeg egentlig skal. :-)

 

 

Jeg vet ingenting om hvilke produsenter og komponenter som er bra, men jeg har kjenninger som driver med slike børser så jeg har studert mekanikken ganske grundig. Og jeg leser på forum der slike børser er langt mer vanlige, både til jakt, sport og det som verre er.

 

Det er helt sikkert mulig å skreddersy en børse som er bedre enn det en får ferdig, og er man flink til å velge komponenter er det ikke sikkert at det blir dyrere heller. Men hvordan velger man de? Å lese seg til store sannheter på Internet er en egen sport i disse tider, men mitt inntrykk av den store hopen av AR-fantaster er at de er ekstremt hekta på tacticoolt ustyr og merker. Folk lister oppsette med det ene hippe merket etter det andre, ting alle er enige om er Det Beste. Men jeg ser ikke resultatene, de fleste skyter søppel på kniv-hold og ingen måler noe som helst (OK, litt spissformulert, men tar jeg SÅ feil?).

 

Prøv å finne tegninger, mål eller dimensjoner på ting så skjønner du hva jeg mener. Det er nesten ingen som faktisk lager noe slik mange her inne gjør, de bare bygger lego. Jeg leser dog ikke på IPSC-spesifikke forum, godt mulig de holder et høyere nivå.

 

Jeg vet det er mange som faktisk kan AR, som kan skru sammen en børse som veksler strøkent fra 1. skudd og samler bedre enn mange boltrifler, snakker man med de så kan man nok få til et særdeles godt resultat, men det er lett å hore opp med masse dyrt og unødvendig stæsj og kødde til en pålitelig løsning med dingser "alle" mener du MÅ ha. Og uansett, man kan aldri sammenlikne tillært kunnskap med reell erfaring. Hva som er riktig for deg kan bare erfaring fortelle deg, og ved å starte med et prosjekt kan det lett fjerne fokus med det som burde være målet: Skyting.

 

Jeg vil derfor si det er mange gode grunner til å begynne med et velprøvd og pålitelig våpen som du lett vil møte på banen. Det gir en mulighet til å høste erfaringer på samme nivå, og med samme utstyr. At noen med merke A har eller ikke har samme problem hjelper deg lite når du står der med merke B som ingen kjenner.

 

Jeg så ikke svaret ditt før nå. Jeg ser fordelene du nevner ang å starte med et velprøvd våpen, og er enig i det. Blir vanskelig å få hjelp hvis ingen har vært borti f.eks akkurat DEN avtrekkermekanismen før.

 

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Også må man ha en comp som passer ens skytestil.

 

Nå utelot jeg komp/brems (og siktemidler) med hensikt. De våpnene jeg har bygd har varierende bruksområder og man benytter ikke komp/brems på f.eks. NRA High Power rifler, 5.56 varmintrigger med lange og tunge løp eller bygg i f.eks. .300 Whisper.

Link to comment
Share on other sites

men mitt inntrykk av den store hopen av AR-fantaster er at de er ekstremt hekta på tacticoolt ustyr og merker. Folk lister oppsette med det ene hippe merket etter det andre, ting alle er enige om er Det Beste. Men jeg ser ikke resultatene, de fleste skyter søppel på kniv-hold og ingen måler noe som helst (OK, litt spissformulert, men tar jeg SÅ feil?).

 

Nei, de fleste som bygger AR "over there" (99.9%) har ARbygging som hobby, ikke skyting. De tar kanskje børsa på banen 2-3 ganger i året og skyter i benk, den første gangen går med til bare knot, så må de tilbake til forum for å spørre hvordan man stiller inn siktet, de to neste gangene går med til faktisk innskyting. Så er det tilbake på forum å legge ut bilde av at børsa samler minute of eple og alle er fornøyd.

Når det er gjort plasseres børsa hjemme for å beskytte familien mot innbruddstyver, zombier eller the guberment som snart kommer for å ta alle rettskafne og frie amerikanere.

Når de er ferdig med sin latest build så starter de på et nytt. jo flere børser man har jo bedre rustet er man mot evt. farer som truer.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale å slite ut et løp før du begynner å fundere for mye på hva du skal ha. Da har du alt brukt over 30000 kr på ammo, og fått noen egne meninger om hvilke detaljer som betyr noe for deg. Delta på så store konkurranser som mulig for å finne ut hvilke elementer du har lyst til å trene på.

 

Optikk.. Du klarer deg fint med en kikkert av god kvalitet uten lys med 1-4x, 1,25-4x eller 1,5-6x. Om du har lyst på og råd til en kikkert til over 15k, kjøp den, men du kommer neppe til å skyte noe bedre av den grunn :)

Link to comment
Share on other sites

Når man anbefaler kikkersikter med 1,25 eller 1,5 som nedre grense så er det greit å være oppmerksom på at det er veldig vanskelig å skyte fort med 1,25 og 1,5 sikter f.eks

Det avhenger litt av folks øyne, men for meg så er det i alle fall helt umulig, om jeg skulle anbefale noe så blir det i så fall et eller annet 1-4 sikte (med lys!), man kan skyte greit uten lys hvis forholdene er gode, men nå får man rimelige sikter med lys uansett, så det er ikke noe å lure på.

Link to comment
Share on other sites

Godt innspill fra slemmo, det er store variasjoner på syn. Jeg bruker sjeldent under 1,5x i dynamisk, mens jeg helst vil ha ned til 1x på jaktkikkertene mine. Forskjellen er at i dynamisk er du forberedt på hvor skivene står, alt er forutsigbart. Et stort pluss om en kan skyte med noe forstørrelse med begge øyne åpne.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd millet og det ble solgt så fort som mulig.

Lite synsfelt, mye dorull følelse og middels kvalitet på glasset.

Da anbefaler jeg heller å kjøpe en meopta 1-4. Disse går for ca 5000kr brukt eller rundt 9000kr ny. Det er en meget god kikkert til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet litt priser idag. Og svaret er egentlig "skremmende". En Stag Arms 3Gun blir jo billigere enn å bygge selv, med DPMS upper og lower (uten deflector) og billigste bolten f.eks PVAS har.

 

Eneste jeg "ikke liker" med den 3Gun de har på Sandnes er den Magpul-kolben. Men den kan man jo enkelt bytte senere, om det skulle vært behov.

Der gikk de planene i vasken :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å holde kjeft til ting var i orden hos Kripos/POD , men siden vi er nevnt flere ganger gjennom tråden må jeg vel nesten svare.

Vi selger ikke JP.

Vi selger ikke DPMS lenger.

 

Vi kommer til å åpne salg på ADC rifler i nær fremtid.

Ett eksemplar er allerede på Kripos for typegodkjenning.

Mer info kommer når dette er klart.

I mellomtiden tar vi imot bestillinger på uppere/deler og evt. forhåndsbestilling av rifler.

 

Mer informasjon på www.adccustom.com

 

Enjoy! :wink:

Link to comment
Share on other sites

ADC er rett og slett "bærre lækkert" har kikket på dem utenfor kongeriket, og det ser ihvertfall bedre ut en noen av riflene som importeres hit i dag. Prisene er ikke helt dustete heller.

Bygge selv er stort sett ikke formålstjenlig om man ikke har skaffet seg en del erfaring, både som skytter, og med selve våpenet. Om man skyter litt stevner, så ser man en del del rifler som bærer preg av selvbygg, uten at man nødvendigvis har forstått de viktigste prinsippene ;)

Link to comment
Share on other sites

trådstarter: lån prøv, føl, test. det er det best ikke sikkert de "beste" riflene passer din stil. og ta mye med en klype salt mange som ikke har ar og uttaler seg, bare lest mye på forumet.

 

fn g1: fikk du prøvd den? italiensk? hvordan er den i forhold til jp? pris?

Link to comment
Share on other sites

trådstarter: lån prøv, føl, test. det er det best ikke sikkert de "beste" riflene passer din stil. og ta mye med en klype salt mange som ikke har ar og uttaler seg, bare lest mye på forumet.

 

fn g1: fikk du prøvd den? italiensk? hvordan er den i forhold til jp? pris?

 

Har ikke skutt med den, tafset på den på IWA kikket både innvendig og utvendig, og ble veldig havesyk ;) Fremstår som meget pent arbeid, gjennomtenkte detaljer, og aller best, de har tenkt, ikke bare kopiert. Italiensk ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...