Jump to content

HURRA! Jeg har blitt gram-jeger!


Thomas

Recommended Posts

Forrige år var jeg på en jakttur i Nordland, med telt og sovepose. Det hører med til sjeldenheten at jeg drar på slike turer, så dette var selvfølgelig stor stas. Og jeg skulle selvfølgelig stille forberedt, må vite! Jeg hadde sannelig utstyr for både ditt og datt, og da jeg la i vei oppover lia veide ryggsekken 31 kilo. Nå viste det seg at 50% + av utstyret ble ikke brukt på noe som helst måte, det ble kun transportert...

Konklusjonen etter denne turen var at dette kunne gjøres bedre. En rask sjekk viste at med det utstyret jeg har pr. i dag, så veier sovepose, liggeunderlag, telt og ryggsekk 10,2 kilo. Varme og solide saker, men tungt.

Dermed begynte søken etter lettere "greier" på nettet, og her var det mye snadder med tilsvarende priser.

Neste høst skal jeg på ny tur, denne gangen med lett oppakning. Ser for meg at jeg drar kun hvis værmeldingen er ok, og jeg skal være i eller i nærheten av skog, 2-3 overnattinger og oppakning som veier max 10 kg inkl. våpen.

Etter å ha konkludert med dette slo det meg at jeg med fordel også kunne fjerne ytterligere vekt. Fra buken.

Her er det rikelig i ta tak i,

og poenget med lett utstyr forsvinner litt, hvis man drar rundt på 8-10 kilo ekstra på kroppen.

Sånn! Da var jeg jaggu kommet i gang med treninga også!

Men å skaffe seg nytt, lett utstyr koster og må tas litt over tid. Naturlig nok er utstyr i kategorien "Ultralight" spinkle saker i forhold til det jeg har.

Jeg lurer litt på holdbarheten og slitestyrken til dette utstyret? Er det kun beregnet for å gå på stier, eller tåler det en tur gjennom krattet også?

Setter stor pris på om noen vil dele erfaringer med denne type utstyr, både positive og negative. Tar med glede imot anbefalinger, om hva som er bra, og hva som IKKE er bra.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo begynne.

Mine preferanser er både som "bruker" og selger. Har jobbet i flere nisjesjapper som dekker "behovet" ;)

 

Jeg kommer dermed til å forholde meg til produkter du lett finner i Norge, og som gir ietter min erfaring, mest for pengene. I den forstand man kan kalle det dèt.... :lol:

 

Du nevner ikke noe om årstid, men jeg går utifra et 3sesongs oppsett.

 

Sekk: Osprey exos 46. Veil 1600,-

velutprøvd, lett, og rimelig.

1100 gram ish.

 

Sovepose: Sir Joseph Koteka 500. veil 5000,-

EN 13537 limit (herrekomf) 9-

860 gram ish.

 

Liggeunderlag: Exped Synmat 7m veil 1200,-

nedre temp 4-.

460 gram ish (tror jeg. thermarest neo air er liiitt lettere, men bråker og koster en lapp til)

 

Telt:? Skal du ha telt? Eller bare en bivvybag?

Helsport ringstind light er jo snadder.

veil 4500,-

1.5kg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Hva årstid angår, så snakker vi om høst, av den tidlige sorten. Jeg er derfor ikke sikker på om jeg faktisk trenger telt, mtp at jeg skal holde meg i eller ved skog.

En annen ting som jeg lurer litt på er hvor stor sekk man trenger til denne type utstyr?

Holder denne, eller er volumet for lite?

http://www.oslosportslager.no/produkt/x ... 30244.aspx" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Enda en gramjeger her og - selv om jeg helst liker å betrakte meg selv som kilosjeger.

 

Tusla rundt på reinsjakta, med sekk som på det letteste var rett over 10kg inkl børse, mat og overnattingsutstyret :)

 

teltduken veier 290gram:

DSC01223_zps1ae93ea7.jpg

 

Her lastet opp med ei simle og på tur hjem:

DSC01292_zpsab7ffce8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inspirerende! Det skal vel legges til at jeg forventer ingen ekstra bør av betydning på vei hjem, og kan vurdere sekker der etter.

Det blir småtterier som ender og skogsfugl, hvis jeg er heldig.

En annen ting er jo pris på galskapen.... Men som sagt, så har jeg nesten et år på meg, så det går.

Men jeg heller mer og mer mot å bruke fjellduken min isteden for telt. Den har jeg allerede, og veier godt under kilo`n.

Som nevnt, så vil værmelding bli sjekket før avreise (uten at det gir noen garanti), og det er kun noen 2-3 netter, så jeg tror telt utgår.

Men jeg har så lyst til å få alt stappet med i en 30 liters sekk. Er det mulig?

Link to comment
Share on other sites

Fjelllduk er nødbruk og dårlig måte å spare vekt! Skal du overnatte mer enn en natt er det ubrukelig for etter første natta er soveposen full av kondens.

Jeg bruker som posteringspose og bunnduk i teltet (ser det også på teltbildet mitt).

 

Skal jeg anbefale et produkt må jeg si at jeg er ekstremt godt fornøyd med liggeunderlaget. Vises på første bildet. Det er et thermarest neoair xtherm.

Lett, komfortabelt og varmt. Med kvalitets dunsovepose er varmt underlag ekstra viktig siden dunet ned mot underlaget blir flatklemt når du ligger.

På sekken er det også et liggeunderlag til 99kr fra Jysk. Veier 100 gram og benyttes hovedsaklig som sitteunderlag, men også under thermaresten. (Ble ikke med på alle turene, men fint å ha å sitte på om man skal postere mye)

 

På sommerens flerdags fisketurer bruker jeg en Ula Ohm sekk. Godt fornøyd med den.

 

Anbefaler også å ta en titt på Tarptent sine telt.

Moment om du ikke bruker gåstaver og Notch om du bruker gåstaver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i kondensproblematikken, men når det er godt vær pleier jeg å spenne opp en paracord mellom to trær i passende høyde, legge duken over og sove med den 10-20 cm over soveposen. Null kondens.

Men den finnes sikkert bedre alternativer på teltfronten. Ønsker bare å bruke det jeg har, i den grad det er gunstig...

Link to comment
Share on other sites

Her er lista som jeg har kommet til så langt... Den er bare en av mange versjoner, og sikkert ikke endelig. Det er jo endel ting som mangler, kart, kompass, tannkost etc. Kommenter etter ønske! Jeg er åpen for forslag på forandring av, vel mer eller mindre alt.

 

Sovepose Ajungilak compact summer 970

Ryggsekk Camp X3-600 600

Fjellduk Helsport 755

Liggeunderlag Thermarest neoair 260

Paracord 15 meter 550 135

Stekepanne Trangia Gormet m/ lokk 390

Rodspritbrenner Trangia 195

Fyrstikker 10

Kniv Buck ultralight 27

1.Hjelp 150

Dorull 80

Hals og lue 45

Hodelykt Black Diamond Ion 28

Kaffe, pulver I plastfraske 40

Skje Titan 17

Rifle, .17HMR Browning T-bolt m/ 3-9 x 40 2600

Ammo, .17 HMR 20 stk. 80

Multitool, mini Gerber 84

Real turmat X 3, a` 140gr 320

Sag Fiskars 200

Fleece Norrøna Trollvegg Warm 2 407

TOTALT 7393

Link to comment
Share on other sites

Sovepose Ajungilak compact summer

ØKH har den der. En lakenpose er vel omtrent like varm? Vi måtte kjøpe "ull"-soveposeliner for at hun skulle klare å sove midt i juli, i lavlandet, i finvær... Drittsovepose til innebruk spør du meg. Mulig den funker på interrail i Italia.

Lineren ble en STS Reactor, som veier 400g i seg selv... Men den ER varm.

 

En dunsovepose til sommer/høst/ikke frost kan du få ned i halvkiloen uten store problemer.

 

Fjellduk Helsport 755

Til telterstatning ville jeg brukt et overtrekksseil av noe slag, jeg har denne:http://store.kifaru.net/paratarp-p83.aspx

Den veier 379g, + plugger, jeg har noen lette aluplugger, men du kan og plugge med pinner du finner der du kommer, stenger lager du av pinner om du er i skogen iallefall.

Tarpen til Jamez ser jo også tilforlatelig ut. Ulempen med slike er at det er et hvlete om det er mye insekter, du må regne inn myggolje i vekta...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Den soveposen er valgt som et alternativ, utelukkende ut ifra tester om lette og kompakte poser jeg har lest om, og ingenting annet. Har også vurdert dun som du nevner, men også her er det mange meninger.

Alt ifra "konge" til "ubrukelig hvis fuktig" osv, osv. Men det er jo hele poenget her! Høre hva andres erfaring er, samt å bli litt kjent utstyrsjungelen.

Link to comment
Share on other sites

Rodspritbrenner Trangia 195

 

Ville definitivt sett etter en annen løsning enn rødspritbrenner. Lite effektiv og potensielt søl. Rødsprit i sekken er noe skit...

 

Gass funker greit så lenge det er plussgrader. Mange fine løsninger. Jeg har bl.a. Optimus Crux som er lett og effektiv. Hvis du bare skal koke vann kan du se på JetBoil-løsninger. Kompakt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Igjen var den rødspritbrenneren noe jeg hadde fra før... jet boil ser definitivt ut som gode greier, men i bunn & grunn skulle jeg vel strengt tatt klare meg med et bål? Fyrer jo bål uansett, så det er kanskje like greit å koke opp en halvliter til turmaten der, så slipper man medbrakt varmekilde! = gram spart!

Link to comment
Share on other sites

Lett sekk er fabelaktig. Det er morsommere å gå. Du kan jakte effektivt mens du forflytter deg til ny leirplass, og dermed komme lengre inn i terrenget og utnytte deler av terrenget som jaktes minst. Det er betydelig mindre jakttrykk når du har kommet deg et par timers gåtur fra vei.

 

Lettpakking er grundig diskutert i et annet norsk diskusjonsforum - Fjellforum. Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en titt på disse diskusjonstrådene:

 

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer " target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Drømmelett sekk på vinteren " target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Eller sjekke denne oversikten over aktuelle lettpakkingstråder

http://www.fjellforum.no/tags/forums/lettpakking/

 

Uups - kanskje det er dårlig skikk og bruk og lede diskusjoner ut av kammeret og til andre diskusjonsforum? Uansett - det er mye interessant og nyttig informasjon andre steder. Bring gjerne noe av den tilbake til Kammeret sånn at andre jegere får nytte av den.

Link to comment
Share on other sites

Ja, normalt har også jeg alltid med multifuel`n min, men nå skal jo altså alt barberes ned til et minimum, så da må noe ut.

En annen ting er 1.hjelpsmappen min. Velfylt, for å si det sånn... Har satt 150 gram på dette, men skulle det ikke være nok med en enkeltmannspakke slik man hadde i militæret? Det er utvilsom mye som er greit å ha med, men da blir jo sekken 31 kg igjen på et blunk.

Hva er det man egentlig trenger, uten at turen skal bli helt Bear Grylls?

Jeg tar utgangspunkt i at jeg skal på en jakttur i skog 3 dager, tidlig høst og med god værmelding som en betingelse.

Blir litt balansering her, for noe har jo med nødvendig sikkerhet å gjøre, mens andre ting har bare med komfort å gjøre.

Blir litt tankeeksperiment, men tror man skal komme unna med fint lite, alt er vel avhengig av kunnskapsnivå og hvor grensen går for hva man finner akseptabelt mtp. komfort. Vanskelige greier, dette...

 

@Børt-Erik: Mye bra på fjellforum, folk med masse erfaring. Jeg tar det her fordi jeg ønsker "jakt-vinkling" på det :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gassbrenner rett på boksen. Har en Optimus Crux. (hadde nok valgt en GoSystem Fly ti istedet nå)

Bruk sammen med titan eller aluminimumfolie som vindskjerm. Når vindskjermen når fra fra bakken og litt opp på kjelen vil den varme opp boksen slik at du får bra trykk i boksen selv når det er kaldt. Juster åpningen iforhold til vind og temp. Er det varmt og vindstille kan folien være nesten åpen.

Brukt på denne måten, sammen med en lett kjele, er gass vekteffektiv, og det desidert kjappeste og mest praktiske - og trygt å bruke også i telt.

Link to comment
Share on other sites

Paracord

 

Det er ikke taktisk, kult, Rambo osv men billigere og minst like bra.. http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauver ... ne-251501/" target="_blank

 

Paracord er verdens nest dummeste produkt (det dummeste er nesehårstrimmer) :!:

 

Tarp er et annet sånn kult taktiskt villmarksprodukt; en presenning fra Biltema til 39,90 gjør akkurat det samme.

Bare fjellduk til overseil er litt snaut om det skulle bli nedbør; greit å ha litt plass til mer enn akkurat sovepose.

Link to comment
Share on other sites

Presenning og flaggline fra Biltema kan sikkert brukes. Jeg klarer sikkert å finne dette brukt også, til en enda billigere penge.

Skulle nok klart en natt under gammel byggeplast om så var, men det jo slettes ikke poenget her... :winke1:

Har kikket på sekken som Avtrekksfeil foresol, Osprey exos 46. Falt i smak! 30literen som jeg snøvlet om tidligere skrinlegges herved. Tror den og Thermarest Neoair bestilles denne uka. Må jo begynne et sted.

 

Edit: Hva nesehår angår, så...Vel, jeg skal nok finne ut av det også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Presenning fra tema eller Europris tåler dessverre ikke å bindes i maljene som revner omtrent uten belastning. En god tarp er nok et vesentlig bedre alternativ.

 

En setter snøret i hjørnene innenfor "hjørnemaljene", bare å snurre preseningshjørnet litt sammen, sett fast snøret; ferdig jobb.

Funker det for Lars Monsen funker det garantert for oss også:-)

 

Siden vekt er hovedtema; Biltemas billigste presening veier 90gram/kvadratmeter, lettere og billigere enn "tarp" :mrgreen:

 

 

Nå har jeg brukt opp min selvpålagte Kammerkvote for denne uke, ha det bra!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man allikevel er ute etter verdens nest dummeste produkt er det mulig å ta en titt på ebay. Billigere enn biltema og det inkl. porto. Kvaliteten skal jeg ikke si noe om enda.

 

Apropos gram, stod en gang og lurte på om jeg skulle ta av pappen på en 3 liters vindunk, etter å tenkt over saken kom jeg fram til at det ikke var pappen som veide og lot det være.

Link to comment
Share on other sites

Sovepose som kan anbefales: http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000962_v_195/Sphere-UL-Spring.html (550-600g)

Denne bør holde deg varm (med et bra liggeunderlag) vår, sommer og høst. Er du fra 180cm og nedover sparer du noen gram ekstra :D

Pakkvolum på tingene er også noe å ta i betraktning, sovepose på 4 liter så har du fortsatt god plass i ryggsekken.

 

Brenner:

http://www.primusshop.no/primus-express-ti--uten-piezo-p-563-c-147.aspx hendig sak som tar liten plass i sekken/lomma hvis du alt finner ut at brenner skal være med på jakt. Om du vil spare noen hundrelapper veier den i aluminium (uten tenner) 10 gram mere. (80g)

 

Liggeunderlag:

Therm-A-Rest neo Air Xlite, (350g)

 

Telt:

http://www.helsport.no/no/produkter/TEL ... erlight_12" target="_blank" target="_blank Koster skjorta, men veier 860g inkl alt.

Norheim har vel også et rimeligere prispunkt (felltelt ty 1), som skal fungere godt når du uansett sjekker værmeldinga, veier ca 1kg.

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/d ... ku-1398302" target="_blank

De oppgir ikke vekt, men om man velger en med plastflaske sparer man noen gram :lol:

 

 

 

Spennende prosjekt du har på gang, spent på hvor lett denne sekken blir :D

Link to comment
Share on other sites

når det kommer til ryggsekk å du kan bruke en 35 liter er denne suveren vekt er på 580 gram!! å er til nedsatt pris nå til 779

sekken har og en litt "skrikende" farge men det er en fordel viss man skulle havne i en situasjon der man vil bli sett/funnet

sekken er en Arcteryx Ryggsekk Cierzo 35 Blaze

http://equipnorshop.no/product.aspx?pid=52897&gid=344

Link to comment
Share on other sites

Den arc'teryx sekken så ikke ut som noe du bærer 10kg med!

 

Har litt trua på Zpack sin Arc Blast sekk. Den har en fin karbonfiberramme og er designet for å bære inntil 14kg.

52litern veier 468gram.

http://www.zpacks.com/backpacks/arc_blast.shtml

 

sekk er dog det siste man bør kjøpe. Å bære lett utstyr i en for tung sekk er ikke noe problem. Tungt utstyr i lett sekk er håpløst...

Link to comment
Share on other sites

Du verden... Dette blir mer og mer utfordrende. Merker virkelig at det det er mye å spare i vekt etterhvert som alle gode linker triller inn.

 

Ryggsekk Osprey exos 46 1100 gr 1600.-

Liggeunderlag Thermarest neoair 350 gr 2200.-

Telt Helsport Ringstind 940 gr 5995.-

 

Den Arc Blast sekken er jo under halve vekta av Osprey exos 46, men er det noen som har tafset på den? Jeg ser for meg at det må være noe helt vanvittig tynne materialer. Hvor holdbart er det? Jeg har ikke eid produkter i denne kategorien før, og er litt usikker på hva de tåler.

En annen ting som begynner å gå opp for meg, er at hvis man ønsker en lett sekk, så skal man virkelig ønske det.

Herre, for noen priser! Men annet utstyr er jo ikke gratis det heller, og tas det over langen går det jo.Ser fort at det er helt uproblematisk å svi 15K på lett sekk :mrgreen:

Brenner tror jeg at jeg lar ligge inntil videre. Mener jeg skal prøve å klare meg med bål, og etter å ha gått igjennom pakklista mi ca 10.000 ganger er jeg nå på 7,8 kilo inkl. våpen og Osprey exos 46 sekken, mat for 3 dager . Om det er realistisk vet jeg ikke... Tror kanskje det er litt snaut med mat i den sekken.

Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis lett og bra telt som ikke sprenger budsjettet.

 

Terra Nova Zephyros 1

 

Mitt veier 1.4 kg på kjøkkenvekta og betalte ca 900 på Ebay.

 

http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... os-1-tent/" target="_blank

 

Istedenfor sovepose har jeg kjøp meg en down quilt fra: http://www.enlightenedequipment.com/

Den er i korte trekk en sovepose i dun uten hette og rygg.

 

Går ned til -6/7 og veier 780 gram. Koster 1300 kr + frakt og toll.

 

http://www.enlightenedequipment.com/?pr ... tionx-20-2

Test: http://www.outdoorgearlab.com/Ultraligh ... Revelation

Link to comment
Share on other sites

som nevnt tidligere... Telt: Tarptent Moment DW.. 960gram for ca 2500kr ferdi på døra.

Godt telt for norske forhold, minst like solid som ringstind superlight. Bedre liggelengde!

 

Angående holdbarhet på lett utstyr. Det meste tåler mindre av misbruk, men dersom man ikke er typen som "mishandler" utstyret er mye av det også med god holdbarhet.

Avanserte materialer som cubenfiber er mye sterkere enn nylon.

(De fleste har vel prøvd firewire fiskesnøre og vet hvor mye sterkere det er enn nylon, men også at det kan ryke over en skarp stein)

 

Tror Arcblast sekken er brukbart holdbar. Zpack har vært i markedet og utbedret denne i mange runder nå.

 

Av dunsoveposer med meget god kvalitet som ikke sprenger budsjett er også Cumulus et godt alternativ. (Quilt er også verdt å vurdere. Noe mer varme per vekt, men innebærer ofte å velge en pose med noen flere gram dun i likevel, så gevinsten er ikke så stor)

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt her...

Må sortere i hodet og lage en liste over hva jeg MÅ ha, og så finne modeller med riktig vekt/pris/egenskaper

etterpå.

Hva er det man må ha? Blir jo opp til den enkelte, men jeg er (akkurat nå) :roll: sikker på at jeg MÅ ha:

 

Telt

Liggeunderlag

Sovepose

Ryggsekk.

 

Resten av utstyret blir for "småtterier" å regne, og veier ikke så mye. Men mat veier...

Hvor mye mat regnes for en person med normalt matbehov pr. dag? Antall kalorier forteller meg lite om vekt,

fint om noen med ultralett erfaring kan komme med menyforslag!

Link to comment
Share on other sites

Ved normal belastning på tur har en mann behov for minst 3000-4000kalorier pr dag.

For en 3-5dagers tur ville jeg tatt med nok real turmat for å sikre meg minst 1500kalorier pr dag (dvs minst 2 middagsposer pr dag.)

Resterende kaloribehov kan man dekke med annen tørrmat som kun trenger vann som tilsetning, potetmos, enkelte supper osv.

Og har man mulighet til å jakte/fiske vil det kunne dekke store deler av behovet.

Link to comment
Share on other sites

Ved normal belastning på tur har en mann behov for minst 3000-4000kalorier pr dag.

Ah, minner..

En kamerat og jeg var lei av å bære, så vi dro på 10 dagers/ 120km tur (ble kjørt ut, ingen retrett uten å gå hjem) UTEN mat. Jeg tror vi hadde et brød hver, noen kvikklunsjer og ei halvflaske Upper Ten, så vi skulle ha noe "å kose oss med"... Vi skulle jo fiske :roll:

Det var lærerikt, og siste kvikklunsjstripa vil jeg nok huske enda en stund til

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal garanter at du er "mett" på turen vil jeg anbefale 3poser real turmat/drytech pr dag.

Lapskaus (513kcal/100g) og viltgryte (521kcal/100g) er de to utgavene med mest kalorier pr 100g.

Hver pose veier ca 115gram slik at du må regne med minst 350gram mat pr dag.

For en 5 dagers tur blir ikke det mer enn 1,5kg. Stort lettere får du det ikke.

Det gir deg kun litt over 1700kcal pr dag, og er fortsatt lite. Men fungerer fint så lenge turen ikke varer mer enn 5-7 dager.

 

Evt kan man unne seg litt luksus som ett brød og noe spekepølse på en slik kort tur.

Veier ikke så veldig mye, og siden man spiser det opp i løpet av ett par-tre dager blir sekken stadig lettere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det jo ikke noe lang tur jeg planlegger, så drytech høres ut som løsningen.

Allerede nå ser jeg det hele for meg... Jeg spretter oppover lia, med spenst og eleganse, ultralett sekk på ryggen, og tilbakelegger enorme avstander på kort tid, helt uten anstrengelse. Skyter mengder med fugl som sprøstekes på glørne om kvelden, før jeg legger meg mett og varm i verdens mest komfortable sovepose/telt, og våkner vanvittig utvilt.

Det er sikkert sånn det blir... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å få i meg nok mat på tur. Matlysta mangler rett å slett når jeg går mye. Så det blir mye søtsaker, nøtter og annen høykalorimat som er lett å putte i trynet.

 

Jeg bruker typisk ha med (og prøve å få i meg) omtrent dette per dag på de turene hvor jeg skal gå lett og langt:

- En frysepose med dagsdose frokostblanding (med høyt kaloriinnhold per gram, helst over 500kcal per 100) og tørrmelk er enkel og grei frokost.

(alternativt 1 pose Axa havregrøt med melk+litt sukker+en litenpakke rosiner)

- En frysepose med dagsdose nøtter blandet med sjokoladebiter, non-stop osv per dag er fin og vekteffektive kalorier. (Spises under marsj eller ved stopp, fordelt utover dagen.)

- En rett-i-koppen kakao er fint for å få varme og sukker. Evt annen rett-i-koppen.

- Real turmat, 1-2 stk per dag.

- Noen kjeks, med mye kal per 100g, biscuit m sjoko e.l.

- 1-2 sjokoladebarer (snickers, mars, japp, new-energy e.l.)

 

Så hender det at det blir med litt en pølsesnabb, litt polarbrød, en boks eller flaske (nå når de ble tynne og lette) cola til første dagen, e.l.

 

Zpack sine stuff sacks er forresten geniale. Har en "large blast food bag" som jeg har all maten i. Selv om den er 24gram er den utrolig solid, og tåler embalasje med litt skarpe kanter på, selv i en komprimert ryggsekk.

Bruker også noen av de lettere posene for å organisere klær og småtteri.

http://www.zpacks.com/accessories/stuff_sacks.shtml

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser bort fra telt, sovepose, ryggsekk, mat og liggeunderlag, hvordan ser da resten av pakklista deres ut? Hvilke andre nødvendigheter får æren av å bli lagt ned i sekken?

Lurer fordi jeg er ute etter minst mulig "kjekt-å-ha" ting, men ett sted må jo grensen gå.

For min del så må 1.hjelp, dassrull, skje, kjele, kniv,fyrstikker, kopp, kart/kompass, tannbørste og lue med. (Skalla), Glemmer jeg noe?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, ingen kikkert. Vet ikke hvor lurt det er å la den ligge hjemme, men kikkert av det gode slaget veier jo ganske mye? Og det er nettopp det jeg opplever som en utfordring med dette ultralette opplegget. Kunne godt tenkt meg å ha med kikkert, jeg. Brenner også. Og en liten sag. Og en god stekepanne, flesk & bønner og en dugelig lommelykt.

Men det blir konflikt, ikke sant? :D

Målet er å få det skikkelig lett, ikke litt lett, men samtidig ha med det jeg virkelig trenger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...