Jump to content

HURRA! Jeg har blitt gram-jeger!


Thomas

Recommended Posts

Helt nye Swarovski CL pocket 8x25 skal være svært nært en fullt brukbar kikkert. Har ikke prøvd selv, men ser ikke værst ut :) 345gram

 

Har selv en Zen Ray 8x32 som også er ganske så fin i forhold til pris og vekt. 440gram

 

Eller må du opp på rundt 550-630gram for å få en fullgod 8x32 håndkikkert...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kan klare seg uten mye utstyr på tur. Her hjemme har jeg gjerne hatt en sekk på mellom 5 og 10 kilo på jakt eller tur. Etter en tur i Isfjorden med kajakk, hvor vi gikk mange lange turer har jeg endret syn på nødvendig pikk pakk. Grunnet plassmangel i kajakken hadde vi ikke med småsekk. Dermed gikk vi tur fra leirene med det vi fikk plass til i lommene. Dette gikk fint med Recon dress og vantett lue som basis. Kamera, litt førstehjelpsgreier, hansker, matpakke og Camel pack var alt vi dro på i tillegg til våpen. Vi gikk lange turer og var langt fra vei for å si det sånn.

Her hjemme har soveposer som tåler litt vann vært gode greier å overnatte i under åpen himmel. Det kan bli litt ukomfortabelt når mygg og knott m.m. biter og det kondenserer litt på utsiden av posen av og til.

Det er mye å hente på å droppe utstyr for alle eventualiteter og heller klare seg med basisutstyr. For lange turer(over en uke) sommer og vinter med telt og mat så har sekkene som regel kommet opp i over 30 kilo. Da skal man være i god form for å ha glede av turen. Man kan bære litt ekstra tungt inn, hvis man skal ligge i base og jakte fra leir. Da vil man kunne gå lett om dagene og ha en viss komfort over lengre tid i leiren.

Den viktigste innvesteringen man kan gjøre i tillegg til å trene fysikken, det er å dra mye på tur. Erfaringene gjør at man får til et bedre oppsett etterhvert.

All slags teorier er ubrukelige uten praktisk erfaring når det kommer til stykket.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste innvesteringen man kan gjøre i tillegg til å trene fysikken, det er å dra mye på tur. Erfaringene gjør at man får til et bedre oppsett etterhvert.

All slags teorier er ubrukelige uten praktisk erfaring når det kommer til stykket.

 

Visdom! Står på pri. lista, over utstyret. Var veldig mye ute tidligere, men så skjedde det noe....barn, hus, jobb, dere kan historien.

Nå begynner det å bli tid igjen.

Link to comment
Share on other sites

Presenning fra tema eller Europris tåler dessverre ikke å bindes i maljene som revner omtrent uten belastning.
Det stemmer. Men Biltema/Europris/Clas Ohlsson selger noen "kroker" til å feste på presenningen. Dvs., man "trykker" presenningen fast, omtrent som en trykk-knapp. Med disse holdt Biltema-presenningen i storm!

 

(Skal se om jeg får lagt ut et bilde av herligheita).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Et lite tips.

Istedetfor en hel rull dasspapir, så kan en bruke Kleenex® Balsam papirservietter, godt og bruke nedentil også kan en snyte seg i det uten å bli nesesår.

Tar ikke like stor plass som en rull dasspapir, er ikke sikker på vekta kontra en rull dasspapir.

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er disse kleenex'ene mtp bionedbrytbarhet da?

 

Jeg kjøpte ganske mange pakker med noe sånn dasspapir på moontrail og har enda igjen...

Ligna på dette:

http://www.hikelight.com/biodegradable-toilet-paper.html

 

Syns det er veldig sympatisk og bruke papir som jeg vet forsvinner i løpet av noen få uker.

Men, for all del ikke noe problem å ta noen runder av et enkelt ubleket dasspapir også.

 

Når jeg på sommerstid kommer til "populære" isfiskevann i Indre Troms ser jeg flere steder at det har vært mange teltleirer og finner ufyselige dasspapirhauger der folk har hatt skitegropene sine... Er ikke sånn jeg vil finne fiskeplassene når jeg har gått 20km+ innover i ødemarka!

Link to comment
Share on other sites

Kleenex® tissue is made with biodegradable cellulose fibers. Because the tissue is made with an additive to make it strong, it will not break down as rapidly as bathroom tissue. Therefore, we suggest you discard Kleenex® facial tissue in the trash.

 

 

 

 

Kopiert fra Kleenex hjemmeside

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det som at det ligger 1år+ ja. Vanlig dasspapir med bleking, mykestoffer og greier for å gjøre det mykt og glatt ligger også ganske lenge.

 

Men, for vektbesparelsen er det jo også null prob å trekke av et par runder på dassrullen hjemme og legge i en plastpose.

Det er vanligvis det som ligger i lomma mi som backup på dagsturer.

Link to comment
Share on other sites

Om en bryr seg bittelitt om at det skal se OK ut for neste mann brenner en opp dasspapiret; men jeg ser jo at det er færre og færre som bryr seg en millimeter om sånt da...

 

I populære områder ligger det jo nok søppel til å fylle en komunale komprimator bil, og endel T-merkede ruter er bedre merket med søppel enn med T-er :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Presenning fra tema eller Europris tåler dessverre ikke å bindes i maljene som revner omtrent uten belastning.
Det stemmer. Men Biltema/Europris/Clas Ohlsson selger noen "kroker" til å feste på presenningen.

(Skal se om jeg får lagt ut et bilde av herligheita).

Det er "plastmaljene" fra Biltema jeg har brukt - anbefales!

(Artikkel 26-768 på Biltema, koster 49,90 for en 4-pakning).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lengre tid sysle med lett utstyr når det gjelder jaktturer i fjellet, med og uten overnatting

Laget meg et excel ark der jeg veide alt, så kunne man ts med og trekke fra alt ettersom.

Det er også fint for å sette ting litt i perspektiv - gram blir fort til kilo, spesielt på lengre turer i fjellet senhøsten/vinteren. Sikkerhet skal man ikke ta lett på.

 

Er sted mange moderne jegere sparer vekt er å la GPS ligge hjemme.... Man må uansett ha kart og kompass. Hvorfor begge deler?

 

Bekledning - man trenger langtfra så mye som man tror...! Men, jeg har et tørt reservesett med ullundertøy og sokker i tilfelle krise. Dette bruker jeg ikke om jeg skulle bli litt våt så lenge jeg holder meg varm og ikke blir sterkt nedkjølt. Jeg tørker heller vått tøy på kroppen enn å bære med for mye. Kun ull duger for meg da.

Tar også på vått tøy igjen om morgenen, men sørger for å sove tørt. Ei god natts søvn må man ha!

 

Håndkikkerten ble tidligere foreslått droppet????

Dette er den enkeltgjenstanden som jeg alltid har med etter børse ammo og kniv. Alltid!!

 

Om du sparer 1kg vekt, og må løpe rundt i fjellet et par mil ekstra med de 3-10-15kg sekken ble veiende til slutt, så får jeg ikke det til å gå opp. Gamlekara jaktet rein uten kikkert, men de så nå heller ikke alt, og satt gjerne på faste reksler i dagevis. Regner med at du ikke har tenkt å sitte ihjel viltet siden du skal pakke lett?

 

Om du skal følge lemenvandringen langs de røde T-ene for å gå mer tur enn å jakte, så OK, men å droppe kikkerten på fjelljakt kommer mest sannsynlig til å gi deg en tom sekk!

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd!

 

Har et spørsmål angående sovepose til bruk fra sommer til senhøstes (mulige minisgrader) for en godt røsslig kar på over 190cm og 100kg+. Mange soveposer har erfaringsmessig blitt "for trange", spesielt over skuldre. Har i dag kun en Helsport Alta Wide, som er fin i bredden, men ikke akkurat noe lettvekter. Noe tips til hvordan det er mulig å slanke vekta litt på posen, men beholde rom nok til å sove godt?

Link to comment
Share on other sites

leirdueskytter`n ,

 

Se på Zpacks sine soveposer/quilts som er mulig å få i lang og vid utgave og for flere temperaturer: http://zpacks.com/quilts/sleepingbag.shtml

 

Evt se også på Kabatic Gear sine quilts... for eksempel: http://katabaticgear.com/shop/alsek-sleeping-bag/

Dem fås i lang/wide og skal være av ypperlig kvalitet og ha et veldig smart system for å feste til underlaget.

 

 

Begge disse har så bra dun at de gir NULL isolasjon nedover. Du må ha et godt liggeunderlag og da ville jeg sett på Neoair Xtherm.

Evt Xped Downmat 7 UL er også en mulighet, men jeg foretrekker Xtherm!

 

Blir jo litt investering, men sparer masse vekt mot det du har og ender opp med mer komfort, og har godt utstyr som varer i mange år!

Link to comment
Share on other sites

Jamez,

 

Takk for linker! Ser smart ut disse løsningene på glidelåsen for lufting når det ikke er så kaldt ute. Er litt usikker på isolasjonsevnen til disse dunposene når de blir litt fuktige. Har aldri hatt rene dunposer, kun syntetisk og blandinger, men hvordan vil f.eks. en slik pose fra Zpacks reagere ved litt fuktig værtype under tarp/overnatting under åpen himmel?

 

Det andre spørsmålet går på isolasjonsverdi, og hva som bør velges. Ser de oprererer med 5C, -1C, -7C og -12C. Posen vil bli brukt senhøstes/tidlig vinter med muligheter for noen minusgrader. Er vant med å sove med ullundertøy, balaclava osv. så er litt usikker på hva kriteriet er for disse temperaturskalaene. Er dette "extremtempratur" eller temperaturer du normalt skal sove godt i?

 

Kan nevne at jeg fra før av har en Exped Downmat 7 LW, så isolasjon om komfort mot bakken er dekket :)

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg nå to dunposer, og skal aldri tilbake til syntetposer...

 

 

Du sparer så mye vekt på dun kontra syntet at du forsvarer et lettvektstelt av høy kvalitet. Har selv et Helsport Stetind Superlight 1-2 (900gram!!), men et Hilleberg Akto (1,3-1,4kg?) er muligens hakket mer solid, og pakker bedre til lengre kroppslengde.

Dette sørger for at du i tilfelle uvær ikke blåser bort med tarpen din, at du unngår kondens og drypp, og blir ikke utsatt for vind som tapper posen for oppvarmet luft.

Du kan med andre ord nøye deg med en pose som isolerer mindre så lenge du er inne i et telt. Bruker du i tillegg dun, så kan du for vekta sin del ha et temmelig bra telt, for samme vekt som tarp og syntetpose ..

 

Jeg har en dunpose på 1200gram som i praksis går ned til komfort på -15 (Sir Joseph Koteka 850) Ergo er den fin til fjelljakt hvor nattemp dropper til -5 til -10. Du må huske på at man gjerne er sliten, og slik sett ikke fyrer så godt. Jeg pleier å spise mye før jeg legger meg, slik at kroppen fyrer mest mulig.

Jeg ligger også kun i en tynn innerpose av silke. Min erfaring er at posen ikke blir så mye varmere av å kle på seg mye., noen ganger føles det tvert om. Unntaket er buff og lue, og noen ganger sokker.. Jeg pakker lite klær, så det tørre reservesettet mitt kan jeg ty til om natta, men helst ikke om jeg ikke må. Ofte ligger det et fuktig sett i plastpose nede i fotenden. Når det er lunk på det er det lettere å få på deg om morgenen, fremfor en frossen bylt i forteltet.

Husk at du posen former seg etter kroppen. Mye høyere grad av komfort!

 

Mange mener syntetpose isolerer bedre enn dun om den blir våt.

Dvs de innbiller seg at de vil sove greit i en våt syntetpose - feil!!!

 

En syntetpose blir også veldig miserabel om den blir våt! Så posen må uansett holdes tørr!

Da blir det logisk i litt hode å ha et skikkelig telt, tenke sikkerhet ved uvær, og så spare vekt på å ha dunpose..

Link to comment
Share on other sites

enig med Kiwi...

 

I et lite enmannstelt blir innetempaturen fort noen grader over utetemperaturen også. Så støtter absolutt det med at telt er bedre enn Tarp.

Har brukt endukstelt i 2013, men når det var mye vind mistet jeg mye varme i forhold til todukstelt!

 

Også enig - aldri mer syntet! Dun er overlegent.

Soveposen er hellig og SKAL holdes tørr. Gjør alt jeg kan for å unngå kondens og fukt i posen, og det har aldri vært noe problem... Ingen tørking av klær i posen - klær tørkes best på kroppen når du er i aktivitet.

 

Begge på linken jeg sendte kan leveres med impregnert dun som tåler vann mye bedre enn uimpregnert dun. Men, det går også litt utover isolasjonsverdien til dunet, så jeg tror jeg ville gått for vanlig dun. Er du redd for at det kan bli litt fukt i posen så gå for impregnert. Den tørker også lettere.

 

Hvor varm du bør velge kommer an på hvor kaldt der er når du skal bruke den, og litt hvor mye klær du benytter inni. Ratingen er mer presis på disse for gjennomsnittsmannen enn disse kommersielle merkene som er målt etter EU (eller EN?) standard osv.

Temperaturratingene er beregnet for at du skal ha et godt isolerende liggeunderlag og et tynt lag med ullundertøy.

 

Høres ut som Kiwi er litt mer frossen enn meg da. For 3-sesongsbruk bruker jeg en Mountain Equipment Xero 250 på ~650gram. (og på vinterstid en Xero 750)

Jeg har alltid med meg dunjakke og bruker denne som forsterkning enten på meg om det er kaldt når jeg legger meg men somregel har jeg den klar og slenger den luftig på toppen av soveposen om jeg skulle bli kald i løpet av natten. Da unngår jeg også at posen er for varm når jeg legger meg og dermed å tilføre ekstra svette/damp til posen. Sover også gjerne med begge ullundertøysettene som jeg har med meg om det er minusgrader. Jeg har også goose feet dunsokker som jeg bruker om jeg forventer minusgrader. Jeg berges dermed med en pose som er spesifisert til +8 ned til -5 uten problem.

Om jeg skulle kjøpt meg ny pose hadde det nok likevel blitt en litt varmere: Zpacks sin til -7grader... 547 gram i X-long/regular skulle jeg klart å leve med, og kunne nok spart meg for dunsokkene også da.

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at flere har samme erfaring.

 

Forskjellen mellom deg og meg er at jeghelst ligger uten noe i lakenposen. Syens det gir best søvn, fremfor å ligge i ullundertøyet hele tida. Dessuten kan man alltids åpne opp om det blir for varmt.

 

Posen min er varm nok til å ligge uten telt, men da i steinhule etc. Det fungerer overraskende bra! Sov under en STOR stein ei ei natt i NZ, og fyrte opp i åpningen. Det ble varmt, tørt og godt der inne. Nå er det vel de færreste steder man finner slike. Det slår telt alle dager i uka.

Link to comment
Share on other sites

Da var Kifaru ovnen i hus! Har ikke gjort annet enn å montere den og det gikk vel noe sånt som 3 sek før jeg skar meg i fingeren… Jeg er vant til å jobbe med metallplater, men jeg kom nær den sammenrulla pipa. Kantene er skarpe! Har nå gått over det meste med fila.

 

Det er en artig liten ovn. Lett, komplett med pipe i bag veier den 2330g og uten pipe og bag veier den 1230g. Ikke vanskelig å montere sammen, bare litt fiklete. Men øvelse gjør mester. Pipa er det værste å rulle sammen da den blir 230 cm lang, litt tricky å gjøre alene, men det går fint. Planen er å bruke den i en Helsport varanger 4-6 manns lavvu.

Litt spent på hvilken temperatur jeg får øverst på ovnsrøret, den delen som går gjennom teltduken. Får ikke festet noe beskyttelserør på pipa. Frykter jeg må kutte den slik at den ender en 30-40 cm under toppen av lavvuen.

Jeg kommer tilbake med mer når jeg får testet den.

 

Den kom på tett oppunder tre lapper etter at frakt og avgiften til kongeriket. Dyrt nok.

 

normal_01~1.jpgnormal_02~2.jpgnormal_03.jpgnormal_04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da må det nok bli en dunpose på meg også snart da vel. Noen her som har bestilt fra Zpack før da ift. å få sendt til Norge?

Heller nok også mot den versjonen for -7 men i wide og x-long utførelse. Kommer seg på 604gram, noe som må sies å være akseptabelt på en såpass bred og lang pose!

 

Er også i tenkeboksen på en ny sekk etter hvert. Har sett litt på Kuiu Icon 7200, som ser stilig og bra ut. Noen her med erfaringer rundt denne eller generelt fra Kuiu?

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt cuben pakkposer og litt stoff for syprosjekt på Zpack. Veldig greie å prate med og ikke så dyr frakt til Norge, så det er ikke noe problem.

 

Kuiu har jeg en bukse og jakke fra. Uten å ha sett sekken så anbefaler jeg den likevel ikke. Har hørt en del som har hatt problemer med rammen og jeg syns den er unødvendig tung.

Ville heller tatt en titt på de siste sekkene til Stone Glacier - de syns jeg så helt suverene ut. Har vanskelig for å tro at du kan ha bruk for noe større enn Sky 5100 - og skulle det bli lite er det bare å bruke load shelfen.

http://www.stoneglacier.com/2014%20products.html

 

Har selv en Stone Glacier Solo...

Link to comment
Share on other sites

jamez,

 

Blir nok å bestille en slik sovepose, men du som har handlet der før, hvordan er det med fortolling osv? Er det innbakt i prisen eller må man påregne 25% tillegg i moms?

 

Har også lest litt forskjellig om den rammen til Kuiu Icon ja, og noen skryter og andre slakter den. Blir visst ustabil ved tung sekk samt ømtålig for slag pga. karbonrammen.

 

Stone Glacier ser interessant ut. Fikk ikke helt tak på hvordan rammen fungerer på disse og hvor holdbar den er? Har du erfaring med tung bør i en slik sekk?

Link to comment
Share on other sites

Som med annet utstyr man kjøper fra USA så kommer det selvfølgelig 25% moms på toppen (med mindre du får noen til å ta med hjem fra USA da)

Toll gjelder bare for klær, men dette er utstyr så skal ikke være toll på det.

Koster noen kroner, men dunkvaliteten er bedre enn omtrent alt som er mulig å kjøpe her til lands - noe som den lave vekta gjenspeiler.

 

Stone Glacier sekken var mer solid enn jeg forventet meg i forhold til vekta. Er vant til annet lettvektsutstyr, men denne er bygd med kraftig Cordura 500 og i tillegg med Xpac (spectraforsterket materiale) som er et hightech og veldig sterkt materiale. Rammen har noen karbonspiler montert i et kryss inni. Det gjør at den bærer veldig godt vertikalt og ikke noe problemer med å få mye vekt ned på hoftene uten at sekken føles for myk.

Gikk ~10km etappe med fult overnattingsutstyr (telt, pose, etc), børse og ei partert simle i reinsjakta i høst. Mellom 30 og 40kg et sted. Sekken hadde null problemer med det og var så grei å bære som det blir med såpass tung sekk. Tror vel reconpacken kanskje hadde vært ørlitt bedre med samme vekt, men siden den veier 3kg mer er jeg ikke så sikker hva jeg hadde foretrukket... Uansett er det jo bare utmarsj jeg går med kjøtt, ellers er sekken alltid mellom 10 og 15kg noe som i alle fall er helt glimrende!

SG har jo testet sekkene med 150kg i så solide er de!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plukker opp tråden på nytt og spør nå ift. valg av lette enmanns/tomannstelt til bruk vår, sommer og høst. Skal benyttes under jakt og fiske, og bør ha såpass med rom at det er ok å ligge værfast et par dager der. Vekt bør også være under 2kg og passe til personer over 190cm. I tillegg er plass nok i yttertelt til storsekk og litt småkokkelering et must. Noen tips anyone? :)

Link to comment
Share on other sites

For den sterkt budsjettorienterte

http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv ... ser-37311/" target="_blank

Tupp ut soveposene:

Ukjent vekt. Det er i alle fall plass.

2 M gaffatape, sysaker og en liten tube superlim skader neppe.

 

Romslig og Pent brukt

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=telt" target="_blank

men veier 4 kilo.

Det kan jo hende det dukker opp noe passende.

 

Med en passende duk som fortelt/gapahuk går matlagingen greit.

http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Presen ... ing-14148/" target="_blank

 

Ta gjerne med en liten transistorradio for underholdning og værmelding.

http://dx.com/p/ojade-as-810-87-108mhz- ... voB1lai7SY" target="_blank

 

Mvh

Jim114

 

Edit:

1.88 kilo og NOK2500

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=26019

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha grublet litt, samt lest tråden har jeg kommet frem til at noe ULTRALETT oppsett blir det ikke på meg. Leste et sted at det pr. def. er <4,5 kg. Urealistisk for min del. Men med tanke på at telt, sovepose, sekk og liggeunderlag tidligere veide 11 kg, har jeg ihvertfall redusert den biten til 3625 gram. Og ja, det finnes mye lettere utstyr på markedet, men som med så mye annet blir det her også et kompromiss mellom kostnad, smak & behag og funksjonalitet. Har ikke testet dette på tur ennå, men det blir ikke lenge til. Gleder meg! Her er hva jeg har kjøpt så langt:

 

http://www.outnorth.no/no-osprey/exos-58-s-ember.php" target="_blank

 

http://www.outnorth.no/no-thermarest/ne ... p-s1%2F355" target="_blank

 

http://hardhaussport.no/products/mammut ... n-sovepose" target="_blank

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/p ... -5304.aspx" target="_blank

 

http://www.xxl.no/search?text=ringstind ... 2+bl%C3%A5" target="_blank

 

http://www.outnorth.no/no-haglofs/lim-i ... -black.php" target="_blank

 

http://www.outnorth.no/no-haglofs/l.i.m ... -black.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...