Jump to content

Tråden for 30-06


Ho-ward

Recommended Posts

Finner ikke en egen tråd på kaliberet 30-06. Så da er det vel på tide med en.....

 

Gode linker:

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... field.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.ballistics101.com/30-06_Springfield.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://aussiehunter.org/calibres/30-06-springfield/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://riflemansjournal.blogspot.no/201 ... 30-06.html" target="_blank" target="_blank

 

http://riflemansjournal.blogspot.com.es ... 30-06.html" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har 30-06 jeg og er fornøyd med den ;) har foreløbig brukt den som småviltrifle :mrgreen: , men i år hadde jeg den med en 5-6 turer på elgjakt + etpar ganger på rådyrjakt i fjor ;)

 

Vilt felt med 30-06`n...

 

canadagås

stokkand

siland

skjære

hare

rev

rådyr

 

Eneste ulempe er at jeg føler meg litt brutal når jeg skyter ender med den så det blir nok en 223 rem etter hvert som er mere tilpasset småviltjakta etter som at jeg jakter mer å mere rådyr og elg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til dere som har dette kaliber. Dere er eier av ett av verdens mest kjedelige kaliber :mrgreen:

 

Jeg har helgardert det med kjedelige kalibre. I min Geco Mauser med Heeen-muffe har jeg tre piper jeg kan skifte med håndkraft. Ei pipe i 6,5x55, ei pipe i 308 og en i 30-06. Samt har planer om 6,5-06 (har pipe) og kanskje 300 winmag, men er litt usikker på om jeg gidder ;-).

Link to comment
Share on other sites

Partizan e nå tå det verste av ammo som finnes :lol: ... kan ikke kalles ammo :roll:

 

Norma oryks 11,7g får man til 25kr smelln ca....

Selv skyter jeg med federal fusion sim 180grs for ca 14-17kr smelln ikke kvalitetsammo, men grei nok til mitt bruk..... :mrgreen:

 

Har en kompis som skyter med partizan og selv skyter jeg med barnaul på trening... begge er ganske enige om at de ammunisjonene der kan en bare kaste sålangt utti skogen som det går an :lol: ska gå over til norma jaktmatc på trening å oryx til jakt inntil jeg får begyn å ladet selv 8)

Link to comment
Share on other sites

legger ut bilde av noen av offrene for min 3006 ;) Jakter 70% småvilt med den sikkert mange som lurer på hvorfor jeg ikke kjøpte 223-243 ol istede som kanskje er mere egnet til småvilt å rådyrjakt men akkurat hvorfor det ble 3006 vet jeg ikke.... eneste jeg ønsker nå av rifle kaliber er 22 magnum :D 22 mag + 3006... trenger ikke mere :mrgreen: Ble en ørliten overkill på haren på bildet lengre ned :) 200 grs lapua mega som egentli reven sklle få men haren tok den istede ;)

 

59889_552531604806883_398552112_n~0.jpg

542201_564726106920766_2118463016_n~0.jpg

1391864_602809426445767_69414867_n.jpg

553835_403807629679282_232423874_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

30-06 er vel et av verdens mest brukte kaliber? Det var litt av grunnen til at jeg valgte nettopp det. Du får tak i ammo nesten hvor enn du er..

 

Kjedelig? Tja... Ser på rifla som et verktøy som må gjøre jobben. Nuffing more, nuffing less. Jeg trenger ikke mer enn noe som funker på alt fra kråke til hjort.

Link to comment
Share on other sites

Dere er eier av ett av verdens mest kjedelige kaliber

 

Jepp, det ER kjedelig med en patron som kan brukes til alt. Mye mer moro i en drøss med spesialpatroner som pokkern ikke kan brukes alle dager i uka :wink:

 

Rart alle ser det med stor skrift og ikke det med liten i samme post? :roll::wink::wink::mrgreen:

 

Men siden dere tar opp en patron til alt. Hvorfor ikke 6,5x55? 308win? 8x57IS? Og mye annet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kristoffersen du kommer til å bli skuffet av oryx. Fusion er etter min erfaring en bedre kule i 3006. Den gir finere slakt enn oryx, som jeg vil si kan være voldsom i 3006. Har en jaktkammerat som sverger til oryx, verdens beste kule sier han, men de hjortene han skøyt ifjor så ikke godt ut. Mye blodslått.

Min erfaring med fusion 3006 150gr på rådyr og hjort er finere utgangshull og mindre blodslått.

Nå har jeg gått over til 6,5, men holder meg til fusion. Vannvittig fine utgangshull og slakt til nå.

Kan ikke måle kvalitet på pris veit du :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er stolt eiger av kal 3006. Bruker den til ALT av vilt. Må også legge til at kulevalget er av større betydning enn kaliberet. Berre å tilpasse kulevalget til viltet du skal jakte på. Det finnes også mindre ekspanderende kuler enn oryx ;)

 

Må seie meg einig i "Skvalpeskjær". Har skutt mesteparten av mine storvilt med fusion og oryx, og erfaringa mi tilseier at begge kulene oppfører seg nokså likt. Begge kulene er innenfor kategorien "blaute" samanlikna med f. eks swift A-frame og Lapua. (No snakkar eg om 180 grs ferdigkjøpte patroner frå butikk).

 

Men sliter med å finne argumenter for at andre kalibrer er "bedre" enn 3006. Klart den har meir rekyl (uten demper) enn 308 og 6,5.55, men funker greit for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo revejakt som står for tur. Får evt gå over til vulkan? Til neste høst før elgjakta begynner. Blir kanskje noen få turer etter rådyr men har noe restammo av fusion 3-4 patroner. Noe av grunnen til at jeg begynte med norma er at jeg ikke fant noen trenings ammo som gikk noen lunde likt. Vet at oryx og jaktmatch er ladet ganske likt.. Så skal på banen å teste de så får vi se ;)

Link to comment
Share on other sites

Selvladet 3006 med 168gr barnes tsx er uslåelig, hvis noen kan nevne noe som er mye bedre en det vil jeg gjerne høre

Nesten enig, har felt over 10 hjort og tre reinsdyr med denne i min 3006 ladet til 880 m/s. Flotte slakt, men voldsomt store utgangshull, selv med høye lungeskudd bak bog. Dette er bra ift kort fluktstrekning og eventuelle ettersøk. De to siste 6 taggerene jeg skjøt hadde null blodslått. Men foreløpig har jeg enda bedre erfaring med 130 grains TTSX ladet til 970 m/s ( senere rett over 1000 m/s ) skjøt ca 30 hjort og noen reinsdyr med denne kulen etter å ha brukt Swift A frame i noen år.

 

Prøvde også Nosler Accubound 150 grains ladet til 900 m/s men denne ga mye blodslått og gris på de dyra jeg skjøt så den blir ikke brukt mer. ( muligens til reinsdyr da 168 TTSX er litt skummel mhp gjennomskyting og rikosjetter. )

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet mange år med elite og så forbedret elite. Var godt fornøyd med den. Kjøpte etterhvert som økonomien bedret seg ny rifle toppet med Zeiss såklart. Hadde fått med meg at elite var ei møkkakule ut fra tester og måtte såklart kjøpe den ammunisjonen som var best i test og endte opp med Oryx. Brukte den et års tid, men basert på de 5 dyra som datt det året så var det ei skikkelig møkkakule. Swift scirocco virket å være midt i blinken for meg og etter å ha funnet godladningen så var forventningen stor. Brukte den et par sesonger og fant ut at den heller ikke var slik som jeg hadde trodd. Enten gikk dyra for langt, eller så ble det for mye søl. Da jeg var tom og tidsklemma kom så ble det ferdigladd Fusion. Har falt et par titalls dyr for denne og jeg er veldig fornøyd. Kommer nok til å prøve noe annet når tid til lading kommer igjen, men basert på mine erfaringer funker denne topp på Rådyr og hjort ihvertfall.

Viktig at en har troa på ammunisjonen og den kan fort snu. Så mange å velge i at det er noe for enhver smak.

Neste gang jeg bytter blir det sikkert blyfritt så sambo kan lese aviser uten å bli engstelig...

 

Tror det meste funker så lenge plasseringen er bra, men såklart er noe bedre enn annet. Har også prøvd S&B som ga eksplosjon på det ene dyret jeg var så dum å prøve på, samt Nosler partition som var greit nok, men begge kun på et mindre antall dyr.

 

Jeg må skyte inn at jeg stort sett har holdt meg til 150grs på hjemmeladd og Fusion, 180grs på elite,Oryx og S&B. Jakter kun hjort og rådyr med en bitteliten sjanse for elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ser at Winchester XP3 30-06 180 GRS er på billigsalg her i Norge.

 

Ut i fra div. utenlandske web sider er dette en ok kule på elg osv.

 

Noen som har erfaring med denne på elg her hjemme?

 

Det var denne som skaffa meg skarpskyttermerke i panna med Mauser'n u/demper 8) Sparker rimelig greit, men ikke felt elg med, beklager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gammel mauser i 3006. Lader 150 grs GMX for villsvin, solid kule som holder godt sammen. 150 grs Accubond for rådyr med kontrollert ekspansjon. 110 grs V-Max for rev. 168 grs Nosler CC for fugl. N140 for V-Max, N160 for de andre kulene.

I tett skog bruker jeg 308 Win med kort pipe med demper.Lettere og mer hendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...