Jump to content

Tråden for 30-06


Ho-ward

Recommended Posts

Etter å ha vært uten 30-06 i en del år, ramla det inn en Kimber Classic 8400 i heimen i vår, kjøpt av en kammer-bruker.

Nydelig våpen som ble toppet med en Zeiss Victory 3-12x56 og som blir dedikert hjorterifle og kanskje villsvin hvis turen går sydover til Nils Holgerson og Bombi Bitt sitt land igjen (Skåne :wink: )

 

Har foreløpig ladet 165 grs Barnes TSX til jakt, og 168 grs Hornady A-Max til trening.

Begge med 57 grs N-160.

Egenpresisjon på rifla og ladningene er bedre enn det jeg klarer å utnytte, så dermed er alt såre vel.

 

Kimber8400M002_zpsfbb9b2de.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt 3006 11,7g Oryx på bever, rådyr, og elg. Jeg skal bruke det på reinsjakt i august i år. Har vært forskånet fra skadeskytinger og er imponert over hvor lite kjøttødeleggelser og hvor effektiv ammunisjonen er. Har ikke mange referanser jeg kan sammenligne med, men bruker ordtaket: "hvis noe ikke er galt, la være å gjøre noe med det". Eller man kan si det med andre ord: "hvis noe fungerer, gjør mer av det", (samme forfatter) .

Etter min mening er 3006 et kaliber som egner seg til et vidt spekter av jaktbare arter i Norge. Du finner mange varianter av dette kaliberet og det er rimelig. Jeg har selv et løp i 6,5x 55, som skyter nydelige serier på banen.

Likevel får jeg mer godfølelsen med Oryx 3006 11,7g. Den har nok "drag" til å slå ut det største viltet, men lades i en fart og energi som skåner kjøttet du skal bruke. Bruker en gode kuler i dette kaliberet, er en godt dekket mener jeg. Rekylen kan også gjøres mer behagelig med en lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

Har ladet opp noen 150grs accubond nå men det ser ut til at jeg heller går over til barnes. Men spørsmålet er ganske enkelt hvilken vekt og hvilken utgave skal jeg satse på? Det står mellom TSX OG TTSX og vekt fra 150-168 grs. Bruksområdet strekker seg fra bever,rådyr,hjort,reinsdyr og elg så det blir ei allround kule egentlig

Link to comment
Share on other sites

Hei har brukt .30-06 i en del år, ble heldigvis ikke smittet av magnum viruset i sin tid og som til-flytter til NO har jeg ikke noe historisk forhold til 6.5x55 (selv om det er et godt og allsidig kaliber).

Er ved at komme igang igjen etter 6-7 års jaktpause og har trent lidt siste høst på 100m og elgbane med 12g Lapua Scenar. Hadde tenkt meg at bruke Orix eller Lapua Mega 12g i det nye år på Hjort i NO og muligvis også på Elg i SE i høst. 12g Mega og Scenar fungerer godt i min gamle (men gode :) ) Sako Finnbear (med 47grain V-N150) . Men er interessert i blyfrie Naturalis og til eks Barnes kuler. Kunne godt tenke meg at bruke blyfri i stedet for Orix eller Mega, men kjenner dem ikke. Barnes TTSX 168grains som er nevnt i siste innlegg eller 11g Lapua Naturalis er vel mulige kandidater til stort sett alt nordisk og nord-europeisk storvilt ( <200m)?

 

En annen sak, min datter på 18 skal ha sin første rifle i år. Hun synes min Sako er for tung (skjefte passer henne slett ikke), men har prøvet rifler med justerbare GRS skjefter så det blir muligvis en brukt brukt .30-06 rifle beddet i GRS Decima Hunter skjefte. Noen anbefalinger mht ~9g/140grains kuler til .30-06 og relevant ladedata for trening og jakt (opp til Hjort, ikke Elg)?

 

mvh

Kjartan

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt og har mye igjen av tråden om Barnes TSX/TTSX. Der svinger det veldig mellom kulevekt (150-168 grain) og mellom de to forskjellige typene i .30-06 Mine andre erfaringer med kulene i andre kaliber .308 .338 og .375 og 6,5 så er TTSX mer hissig på å åpne seg tidlig kontra TSX. Når det gjelder kule i .30-06, har jeg i mitt stille sinn kommet frem til at jeg tror jeg går for 168 grs TSX.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det samme som deg .475 A&M, har tenkt å gå bort fra oryx som elgmedisin. Ikke det at jeg ikke er fornøyd med effekten til oryx men jeg synes det blir mye søl. Ble et par skudd litt skrått forfra under årets jakt, dyra seiler om, men mye blodslått og restvekt har havnet på 79-82% ved tre tilfeller nå. Skjærer bort mye kjøtt rundt hullene.

 

Har tenkt å prøve ut TTSX til neste år, men ser det har kommet 180 grs til cal 30 nå. (Jakt og friluft)

 

Til dere som har brukt dette på elg, ville dere valgt 165, 168 eller 180 grs versjonen og hvorfor? (EDIT: Ser det er 200 grs versjon ute også)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg bruker 150 grains TTSX i 30-06. Den er ladet til ca 915 m/s med Varget krutt. Denne ladningen ble gjennomført bare noen dager før siste oppskyting. Så testing av forskjellige kruttmengder ble noe hastig. Og har heller ikke hatt mulighet til noen grundig test av presisjonen. Men det var ikke noe problem å gjennomføre oppskyting :smile:

 

Fikk også skutt en elgokse med den, kula sto i skinnet på andre siden, etter gjennomskyting av bogblader og rygg. Helt perfekt soppform.

T21Ub0ht.jpeg

Avstand ca 70 meter. Ca 850m/s ved treff.

Treff 5cm lavere ville gitt gjennomskyting av dyret og lunger.

 

Lite kjøttødeleggelser. Mitt inntrykk er at det er kontrollert ekspansjon, ingen fragmenter. Restvekt er 100 prosent(minus plasttupp).

 

150 grains TTSX.

Hvorfor jeg valgte den:

 

1 Høyere fart, kortere flyvetid og litt flatere kulebane.

2 Lite rekyl vs tyngre kuler, lettere med oppfølgingsskudd evt få med seg treff og skuddreaksjon.

3 Kontrollert ekspansjon ut til langt over 300m.

4 Alle plasser hvor jeg leste var presisjonen veldig god. (Klager ikke, men skal teste mer, og legge inn bilder)

5 Lite kjøttødeleggelser, selv i høy fart. (Foreløpig veldig enig her.)

 

Når det blir lysere tider skal jeg skyte på blink med den og evt justere ladningen og se på presisjonen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Lyder godt jaktplussfiske, måske burde jeg se på 150grains TTSX/TSX til både meg og datteren som allround jakt kule.

130grains TSX er vel ikke lovlig til storvilt i Norge, men i forhold til diskusjoner på diverse utenlandske forum så er den sannsynligvis i praksis også tilstrekkelig til nordisk storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle erfaringer ang. TTSX.

 

Jeg gikk til innkjøp av 168 gr versjonen. Nå er det en stund til elgjakten begynner, men da har man i det minste noe å se frem i mot og prøve på papp så lenge. Blir nok den første på laget som prøver ut blyfritt, spent på effekten. Krysser finga for at jeg igjen får sjansen på elg i okt. 2015.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

vært og testet 3 forskjellige kulevekter i dag. nosler balistic tip i 165 grs,med 54grs 204 . 125grs balistic tip med n-140 53grs n-140 .og a-max 155grs med 49grs n-140 ...

 

tror kanskje begge noslerkulene er laddet med for mye krutt,da jeg hadde spredning på 15-20 m m på begge,mens a-maxen sammlet på 6m m....noen formeninger om 30-06 i store og lave hastigheter?

 

og et siste spørsmål ang a-maxen,gir denne noe ekspansjon i små vilt som kråker og rev?eller vil den oppføre seg som en helmantel?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Ladekammeret

 

Har så smått begynt å lade selv, og som den heldige innehaver av blant annet 30-06 har jeg startet der.

Har nå ladet opp en del ammunisjon med Vihtavuori N160 og Scenar L 155gr. Fulgt ladedata fra www.vihtavuori.com og startet på minimumsladning 53,2gr (annen relevant info: CCI LR 200 tennhetter, Norma hylse, COL 84,0mm). Ladet så en serie med 55gr krutt. Synes fyllingsgraden er svært høy (det er svært lite frirom i patronen når kula er satt i), og med ytterligere 3,2gr igjen til makslading tror jeg det frirommet vil være brukt opp ved maksladning.

Lurer jeg derfor på om det er gjort noe feil i prosessen eller om denne landingen skal ha en såpass høy fyllingsgrad av patronen?

Hva skjer om en ved maksladning får komprimering av krutt?

 

Har ikke testet ammuinsjonen enda, avventer svar fra kammerets kompetente brukere!

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hva som er korteste ideelle løpslengde på 30-06.

Skal brukes på hjort/elg med 150grs ttsx.

50 cm. ville eg tru.Same fart på kula som ei 308 då. :shock: Like greit å kjøpe ei 308 rifle med kort låskasse og litt mindre vekt. :mrgreen: Einig i at 30-06 er kjedeleg og tok skrittet og bytta løp til 35 Whelen. Gromkaliber som eg ladar sjølv ved å heilpresse 30-06 hylser om til 35 whelen. Får 740 m.sek. med 250 grainkuler. :lol: Men finnlighten i 308 vert med på jakta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...