Jump to content

Makan til frekkhet!!!


M&P79

Recommended Posts

Vår familie eier endel utmark som er innbefattet i et større jaktvald.

Vi har krav på et halvt dyr i året sies det,men ingen har gjort krav på det så langt.

Nå vil jeg starte med hjortejakt neste år muligens så jeg vil helt sikkert hevde min rett som grunneier i valdet til å få jakte storvilt.

 

Men det som er saken er at når jeg i dag går inn på vår teig som ligger i valdet har noen vært såpass frekke at de har satt opp en svær jaktbu uten hverken avklaring eller tillatelse fra oss som grunneiere.

Nå sitter jeg her og tenker WHAT THE FUCK og er ganske små sur for å si det slik.

Bua har sikkert stått der i lengre tid uten at vi har oppdaget det.

 

Desse har definitivt brutt norsk lov når det kommer til ulovlig byggverk i utmark uten tillatelse fra grunneier.

 

legger ved et bilde: https://www.dropbox.com/s/n2ei02cdol6bc ... .13.53.jpg

 

Mitt spørsmål er ...skal jeg anmelde dette eller hva gjør jeg videre ???

Link to comment
Share on other sites

Litt småfrekt kan man jo si.........men, dersom du selv skal jakte i terrenget så kan du jo kanskje benytte hytten selv?

Vet ikke hva jeg hadde gjort..

Hadde nok blitt lit småfurten selv, men jeg tror jeg hadde gitt faen i om den sto der, så lenge den ikke står i veien for meg og at den ble fjernet dersom den ikke ble brukt og bare sto og forfalt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner overhodet ikke denne saken eller de juridiske rettigheten i denne saken. MEN på generelt grunnlag anbefaler jeg på det sterkeste og FØRST forsøke en løsning med lavest mulig konfliktnivå!!

 

Forsøk feks å rett og slett prate med dem. Har du tenkt nøye gjennom alle sider av dette? Kanskje er jaktbua noe du kan nyte godt av? Hvis ikke skal den selvsagt vekk, men som sagt forsøk med mildeste form for handling først.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig tenkt tanken om at det er jo egentlig fint at den kan stå om jeg skal jakte.

Men samtidig er jeg sinna for at noen har gjort dette uten avklaring fra grunneier.

 

Hadde de spurt hadde de fått lov.

Men nå er saken litt snudd opp ned...

 

Vet heller ikke hvem som har satt den opp eller benytter den, så saken er litt vrien.

Når det gjelder jakt så har vi blitt holdt utenfor dette i lang tid.

 

Mye hemmelighold rundt dette med hjortejakt her hvor jeg kommer fra.

 

Men samtidig har jeg nå et gyldent trumfkort for å få innpass i jaktlaget om bua får stå. ;)

Link to comment
Share on other sites

uten hverken avklaring eller tillatelse fra oss som grunneiere.
Jeg tolker det slik at du ikke er alene om eierskapet til denne eiendommen. Sikker på at ingen av de andre var klar over at denne bua ble satt opp? Selv hadde jeg byttet lås og satt navnet mitt på døra.
Link to comment
Share on other sites

Vel ja, du har "trumf" kortet for å få innpass på jaktlaget, noe du skulle fått uansett siden du var grunneier. Uansett, anbefaler deg til å ikke nevne hverken bua, eller noe annet når du spør om innpass første gangen. Husk dette er dine fremtidige jaktkammerater, det blir triveligere på denne måten, enn å "tvinge" seg inn og lage en stor scene og konflikt utav dette. :wink: Lykke til med jakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet er at vi ikke vet hvem som jakter i området.

Så dette er på en måte en litt håpløs greie om jeg ikke setter meg på trammen der og venter på at en jeger dukker opp.

 

Tror ingen vedkjenner seg å ha satt opp den bua ulovlig.

 

Men uansett jeg har fått meg fremtidig jaktbu uten å løfte en finger ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei vi vet ikke hvem som jakter der siden ingen i familien har jaktet ,teigen er innbefattet i et større vald.

Vi har heller ikke fått del av kjøtt fra felt vilt noe som vi skal ha krav på.

 

Dette er Vald 47 Vatne i Haram kommune.

 

Kanskje noen fra kammeret her jakter i dette valdet for alt jeg vet ??

 

Må i hvertfall finne ut saker og ting her siden jeg er ivrig småviltjeger og kommende på storvilt etterhvert.

Kanskje fra neste år om ting faller på plass.. ?

Link to comment
Share on other sites

Slik du beskriver det er dette rett og slett tjuvjakt...

 

 

§ 27. (grunneierens enerett til jakt og fangst)

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangs

 

§ 28. (jaktrett for bruker, leie av jaktrett)

Overlater grunneieren sin eiendom til noen annen til bruk, skal brukeren ha jaktretten med mindre annet er avtalt. Forbeholder grunneieren seg jaktretten, kan jakt ikke drives på brukerens åker og eng i tiden fra og med 1. mars til og med 30. september.

Jaktrett kan ikke skilles fra eiendommen for lengre tid enn 10 år om gangen, uten når jaktretten følger bruksretten til eiendommen. På jordskifte kan det allikevel bestemmes at jaktretten fortsatt skal være felles helt eller delvis.

Avtale om særskilt bortleie av jaktrett skal være skriftlig. Gjelder avtalen for mer enn 5 år, skal leier og utleier sørge for at melding om leieforholdet med opplysning om vilkårene straks blir sendt kommunen.

Fremleie av jaktrett kan ikke finne sted uten samtykke fra den som har jaktretten etter § 27.

 

§ 45. (ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

§ 56. (strafferegler)

Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes. Gjelder overtredelsen også naturmangfoldloven, skal straffebestemmelsen i naturmangfoldloven § 75 anvendes.

Overtredelse av loven er forseelse. Forsøk straffes likt med fullbyrdet forseelse. Uaktsom overtredelse og medvirkning er straffbar.

Link to comment
Share on other sites

I og med vi som grunneigere ikke har fått noen informasjon om jakten i området kan dette betegnes som tjuvjakt.

Vi har ikke leiet ut terrenget på noen måte eller fått info om valdet som eiendommen inngår i...

Snører seg til en anmeldelse dette slik jeg oppfatter lovverket..

 

eller?

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt også brudd på PBL § 20-1, med mindre byggverket er omsøkt, noe din fremstilling ikke tyder på.

 

Høres ut som du har brukbare forhandlingskort til å øke opp den der årlige kvoten til et helt dyr ;)

 

Vet ikke om jeg ville satt i gang med anmeldelse med en gang. Lovens lange kvern har en tendens til å male langsomt, dersom det blir problemer og de som har satt opp buen ikke er samarbeidsvillige er nok kommunens byggesaksavdeling langt mer effektive mtp fjerning av byggverket samt andre sanksjoner.

 

Spiller du kortene riktig, uten å være helt hest***, kan du snu dette til en stor fordel - gratis/rimelig jakt, og fiks ferdig jaktbu som du bruker når det passer.

Link to comment
Share on other sites

Mobilt bue kan stå tre måneder uten noe form av søknad.

Hele fastlands Norge er grunneid. Det er bruksrett som står sterkt i mange saker.

 

En fast bygg er uansett ulovlig. Jakt er der grunneier som forvalter, resten av natur ting er annen sak

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Ta det nå helt rolig en stund til. Orienter deg litt, prat med jaktlaget og få førstehånds informasjon om hvordan bua havnet der og hvordan valdet er organisert med jaktlag, fellesjakt osv.

 

Jeg ville ikke brent bruer (buer??) før jeg hadde fakta og var i stand til å ta en kvalifisert avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt diverse sms med spørsmål rundt bua til noen aktuelle som kan vite noe...taust som i graven for å si det på den måten.

Virker ikke som folk er så villige...

De tenker sikkert shit og velger stillhet fremfor åpenhet.

 

Vet ikke om det ender opp med brent bru eller bu..

Det er uansett et ulovlig byggverk på annens grunn.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Sitter igjen med noen spørsmål.

 

Hvis eiendommen det er snakk om har rett på ett halvt dyr i året, ligger den på rundt 300 mål?

 

Den er vel sannsynlig med i ett grunneierlag?

Er det grunneiere som jakter eller er jakta leid ut?

 

Dette grunneierlaget vil normalt bli ett jaktfelt, som ligger under ett storvald.

For storvaldet foreligger det en driftsplan. Dette er ikke noe hemmelighetskremmerier, men dokumenter som er offentlig tilgjengelig i kommunen.

Jaktfeltene blir tildelt sine dyr av storvaldet.

Storvaldet vil ha ett styre og jaktfeltet en jaktleder, personer hvis navn er offentliggjort.

 

Når det gjelder godtgjørelse for dette halve dyret, kan det hende at oppgjøret for dette har godt inn på en felles konto til det omtalte grunnerierlaget?

Men det kan også hende at kjøttet blir fordelt mellom de som jakter.

Hvis jakta blir leid ut, vil det jo også være noen penger inn i bildet.

 

Når det gjelder denne hytta, ville jeg ikke dratt det alt for langt opp i nesen.

Greit nok at den står på eiendommsgrunn og at dere ikke har blitt spurt, men det kan jo hende at den/de som har satt den opp har innhentet "tillatelse" fra fra styret i ett eventuelt grunneierlag og handlet i god tru.

Da er det i så fall styret som har trampet litt over streken.

Ville ha begrenset meg til å nevne at det hadde vært greit å bli informert om hyttebyggingen.

 

 

Det er ikke så mye hemmelighetskremmerier rundt denne hjortejakta som enkelte tror.

Som andre har nevnt, de som har satt opp hytta er dine framtidige jaktkamerater.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Om bua står på feks 4 lecablokker så trenger man ikke å søke om slikt, går som brakke.

 

Nei. Jakttårn og lignende er å betrakte som en varig konstruksjon og er søknadspliktig, det vil ikke være avgjørende om det er støpt grunnmur og kjeller eller om den er plassert på sviller, leca, eller steiner. Men det står sikkert masse jaktbuer/tårn rundt om i landet som ikke er hverken meldt eller søkt om, og det er ikke noe problem all den stund de ikke er til sjenanse for noen. Her er jo ikke det akkurat tilfelle, ihvertfall slik det fremstilles.

 

Som andre har nevnt, de som har satt opp hytta er dine framtidige jaktkamerater.

Så det er grunn til å undersøke nøye - selvsagt i siviliserte former - hva som har skjedd og hvorfor, før man involverer kommunen eller andre myndigheter. En jaktbu kan være grei å ha, men hvis de som har satt den opp driter i både lovverk og eiendomsrett er det kanskje ikke så farlig om man ikke får være med på akkurat det jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Eiendommen bua står på er 120 mål. men den totale eindommen som teigen tilhører er på rundt 500 mål.

Vi har som grunneiere hverken blitt informert om jakta eller blitt kontaktet på noen som helst måte i forhold til dette.

Jakta er i seg selv grei .

Det som er kjernen i saken er at noen har satt opp denne bua på en eiendom de ikke har bruksrett på bortsett fra at den går inn under et storvald går jeg utifra.

 

Det som er enda merkeligere er at kommunen ikke VET hvem eller hvor dette jaktvaldet strekker seg.

På spørsmål om dette tidligere har jeg fått beskjed av kommunen om å kontakte jorskifteretten som ikke svarer på desse henvendelsene jeg har hatt ang saken rundt vald og jaktrett.

 

Godt oppsumert: ET SALIG ROT!

 

 

De som jakter vet at de begår ulovligheter og forholder seg tause.

Så jeg vil si det er noe som ikke stemmer når jeg ikke får svar på hvem som engang er jaktleder for valdet.

 

Kommunen tildeler valdet veldig mange dyr men ingen vet hvem som er ansvarlig for valdet eller jakter på desse dyra...

Link to comment
Share on other sites

Dette er informasjon kommunen er nødt til å ha for å kunne tildele kvote, eller godkjenne en driftsplan for et vald. Så at de ikke vet dette tror jeg ikke på. Da har du nok snakket med feil person i kommunen. Dessuten må det vel være andre (naboer etc) som vet noe. Hvis ingen vil uttale seg, tror jeg det er andre bakenforliggende årsaker ute å går....eller?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

http://www.naalsund.net/haramjakt/j_list.php?action=vald

 

 

Vald 47 har ett jaktfelt og blir tildelt 36 dyr og består av 8900 mål.

Dette vil si at det tildeles ett dyr pr 247 mål.

Noe som igjen tilsier at det på en eiendom på 500 mål kan tildeles 2 dyr.

 

 

Kan jo hende det ligger noe Bygde historie bak tausheten.

 

 

B

Link to comment
Share on other sites

Noen skyter dyrene og tar de med seg..de blir registrert og ferdig med det.

Med andre ord noen få jegere skyter andre grunneiere sine dyr og attpåtil bygger jaktbuer på annen manns grunn.

Dette er egen vinning for noen få personer mens resten av grunneierene står med lua i hånden uten å vite deres rettigheter på egen jord.

 

Som sagt..vi har aldri blitt informert om jakten i valdet eller hvem som er ansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fatte å forstå hvordan man kan være med i et storvald uten at det er en formell avtale angående jaktrettigheter.

Men Haram kommune og jakt er som du sier berre et salig rot, kommune og viltnemd har mye å lære angående hjorteforvaltning og lovverket runt jakt.

 

Kommunen er pliktig til å ha kontroll på hvilke eiendommer som er åpne for jakt, hvis ikke kan det heller ikke tildeles fellingskvote, dette på grunn av areal bestemmelsene, tror det i Haram kommune er 500 mål pr dyr for tiden.

 

Du får berre ta deg en tur på landbrukskontoret i Brattvåg og forlange papirene på bordet, hvis ikke så er både kommune og vald skuldig i tjuvjakt.

Lykke til

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Det er hvertfall frustrerende at sytemet ikke fungerer og at man blir lagt til i et storvald uten noen informasjon ang hvilke rettigheter man besitter.

Når man henvender seg til aktuelle personer i kommunen som "BURDE" vite så vet de ingenting.

 

Har i hvertfall fått oss "hytte" på teigen!

 

Takk til de som har bygd den! "på en måte" ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bli tatt med i et storvald uten skriftlig samtykke om jakt på din eigendom, med mindre det foreligger en jordskiftedom. (Det burde du i såfall vite om)

Kommunen er pliktig til å oppbevare disse dokummentene, hvis ikke slike dokkumenter foreligger er kommune og storvald skuldig i tjuvjakt, dette kan tas opp med fylkesmannen og kommune og storvald kan faktisk miste forvaltningsrett og jaktrett over området.

Men forsikre deg om at ingen av jaktretshaverene har underteiknet avtale om jakt på eiendomen før du starter spetakkelet, hvis ikke er det du som sitter igjen med svarteperen.

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Vi vet ingenting..kan ikke vise til et eneste dokument vedrørende jakt på denne eiendommen vår eller i valdet generelt.

Det var helt tilfeldig at jeg oppsøkte eiendommen i dag for å få et overblikk over området..

 

Her sitter jeg da og vet ikke hva jeg skal foreta meg ang saken...en smule frustrert og mildt sagt sint!

Link to comment
Share on other sites

Det er hvertfall frustrerende at sytemet ikke fungerer og at man blir lagt til i et storvald uten noen informasjon ang hvilke rettigheter man besitter.

 

Sitter som leder for et vald hvor 17 jaktfelt er medlemmer, og hvert jaktfelt har 1-30 grunneiere som medlemmer. Det normale her er at medlemsskap i jaktfelt følger eiendommen, ikke eier. De fleste jaktfeltene har forholdsvis oppegående styrer, men ingen av dem er så langt opp og frem at de har noen automatikk i oppdatering av medlemsregister etter eiendomsoverdragelser. Jeg vet tilfeller hvor eiendommer har skiftet eier både to og tre ganger før det har blitt oppdatert hos jaktfeltsstyret. Ofte er eiendomsoverdragelsene som publiseres i lokalavisa eneste reelle mulighet til å følge opp dette.

 

Det jeg egentlig sier er at det trenger ikke å være noe bevisst fanteri som foregår, og magefølelsen min er at eiendommen sannsynligvis "alltid" har vært innlemmet i samme jaktorganisering, og at de som jakter der har en opplevelse av hevdvunnen rett. Selv om de helt klart burde holde seg oppdatert om eiendomsoverdragelser og informere både gamle og nye grunneiere.

 

Når man henvender seg til aktuelle personer i kommunen som "BURDE" vite så vet de ingenting.

 

Jo det gjør de, de vet i det minste hvilke vald som får tildelt kvoter (eller har godkjent bestandsplan) og dermed har de også kontaktinfo for den som er ansvarlig for hjortejakta i valdet (eller jaktfeltet).

Link to comment
Share on other sites

For det første skal du få verdens beste råd fra en som har hatt det med å gå høyt ut hele sitt liv, og nesten alltid tapt på det i lengden.

Pust dypt inn, og rolig ut.

 

1: Du har ikke hastverk.

2: Du har ikke lidd noe tap (Skutt er skutt og spist er spist). Eller det man ikke visste man hadde har man heller ikke savnet.

3: Dette finner vi ut av.

4: Mye galt har sikkert skjedd, men se på punkt 2, om vi starter med å legge det fra i går og tidligere bak oss. Kan vi fokusere på å få ting på stell, det er vel det som har prioritet?

5: Er ikke forbauset når jeg ser hvor det er, hører selv til i Vald 11, jaktfelt 20. Er ikke helt sikker, men tror ikke 47 er med i noe storvald, er vel kun 3 storvald i kommunen. 47 er vel ett av de valdene som ikke er med i storvald, og derved mister muligheten til endel fordeler som kommer med det.

6: Med tanke på jakt generelt (Og Vatne spesielt), er det absolutt greiest å nærme seg dette sideveis (Rolig, og med små ord. Først fakta, så aksjon).

7: Sender deg pm med kontakt min info, så kan vi ta en prat. Som jeger/grunneier i kommunen er det nok enklere for meg å spørre meg for uten å lage større bølger.)

8: Ikke lag bølger i kommunen eller annet sted om bua, den vil du sikkert ha der selv. Er ikke helt lovlig den praksisen vi har med å sette opp buer, men å følge regelverket er nesten umulig. Vi praktiserer spør grunneier, ok og bygg, ikke ok, finn en annen grunn eier.

Så lenge ingen reagerer går det greit, blir det bøljer må fort alt ned. :(

9: Det var slik her også til noen begynte å skrike opp, det var riktig å få orden på sakene, men måten det ble gjort på delte bygda. Ikke bra. Her hadde de som jaktet holdt på i alle år, og de grunneierne som ikke jaktet fikk aldri noe. Nå er det orden i sysakene, og grunneierlag er opprettet slik at slikt aldri mer kan skje. Men man kan ikke laste de som holdt på i alle år, da de fulgte gamle utgåtte avtaler fra 60-70 tallet fordi ingen grunneier brydde seg.

 

P.s. Gratulerer med gratis jaktbu, de kan få komme hit å bygge også så fin som den er. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Detter selvfølgelig for dumt!

På dette forumet hvor man hele tiden er opptatt av å følge lovens bokstav, fremstiller noen det som det er helt OK å bryte bygningsloven bare det er i Haram kommune!

Selvfølgelig skal det meldes fra!

Grunneier bør vel ikke rådes til noe som er på kant med loven, som fx å ta i bruk et ulovlig oppført bygg?

Brev om denne praksisen i kommunen bør gå til fylkesmannen allerede mandag!

Link to comment
Share on other sites

+1 til Vingemuttern!

 

Til TS:

Du vil starte med hjortejakt.

Slik jeg leser det har hverken du eller familien din forholdt dere noe særlig til hva som skjer på eiendommen deres på en stund (hvertfall mtp jakt), iom det er oppført en bu uten at dere har fått det med dere OG at dere ikke har forholdt dere noe særlig til kvoter osv tidligere.

For å kunne jakte hjort må du forholde deg til et jaktlag iom du ikke har nok område til å få et helt dyr selv. Som flere her nevner: Tenk på hvordan du vil komme inn i dette laget. Hvor mye bølger vil du lage før du kommer inn, og hvordan du vil ha det i laget etter at du evt. har kommet deg inn? Vet svært lite om kommunen din, men du skal vel fungere i nærmiljøet også etter et evt. forsøk på å komme inn i hjortelaget?

Kort oppsummert: Oppfør deg ordentlig og kaaanskje liiitegranne ydmykt, så skal du se at dette blir så bra atte.

Er du riktig heldig så er det fremdeles noen i jaktlaget du ikke allerede har hisset opp etter at du har outet dem her inne :)

 

Lykke til i et evt. nytt jaktlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synts egentlig at vingemuttern er inne på noe her.

For meg virker det som at TS absolutt burde sette seg mer inn i sakene sine før det føres høy flaggføring om tjuvjakt, ulovligheter osv osv. Det kan som enkelte skriver over være ei salig blanding av hummer og kanari i en del vald der små grunneiere er blitt dratt inn. Disse grunneierene kan av og til spores tilbake til tante Inga som i 1964 gav en muntlig tilatelse til bruk av terrenget. Denne har hengt med hele veien da ingen har spurt om noe annet.

 

Til Trådstarter:

1. Hvor lenge har du vært grunneier siden du skriver at du tok en tur opp for å få oversikt over eiendommen?

 

2. Er dette familieeiendom slik at du har overtatt? svigers sin eiendom? eller nylig kjøpt? Noen vet noe, vær trygg på det.

 

3. Du skriver 120 daa i som er med i dette valdet men at eiendommen er på 500 daa. Dette kan også bety at det kun er disse 120 daa som er med i valdet. Er resterende 380 daa utenfor eller innenfor grensene for vald?

 

4. Kan du med hånden på hjertet si at du har tatt de rette telefonene til de rette folkene for å finne ut av dette? Du skriver at du har sendt noen sms og at det er taust. SMS er ikke rett komunikasjonsmiddel i en sak der du går høyt ut og anklager folk for tjuvjakt og ulovligheter.

 

5. Slike "jaktbuer" finner du over hele vestlandet og er som regel ei vanlig posteringsbu. Ofte lemmesystem som kan demonteres og flyttes. Heng deg ikke opp i denne, det vil flytte fokus vekk fra sakens kjerne som er om du har jaktrett og kan få delta i dette valdets omfang. Skulle du trekke terrenget ditt blir det vel ingen hjorteløyver på deg uansett?

 

Her ville jeg dratt på håndbrekket noe alvorlig. Det er kort vei mellom himmel og helvete når det gjelder nettopp dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian@ Du uttaler deg med tyngde skjønner jeg.

 

Vet du hvor vanskelig, nær umulig det er å få lov til å sette opp noe som helst permanent lovlig til praktisk jakt?

 

Der folk har forsøkt å få slikt gjort lovlig, ender det som regel opp med ett rungende nei. Lovverket er ikke tilpasset praktisk jakt.

 

Det er mye enklere å spørre de som eier grunnen (Og de som måtte ha en reell grunn til å ha innvendinger) om lov (og selvsagt bygge utelukkende for jaktbruk, dette er ikke hytter men små krypin for å holde seg tør og skjult for dyra). Dette bedrer ofte sikkerheten, og ellers gir muligheten til flere jaktdøgn/øket avskyting.

Poenget er at de skal være små og "usynlige" for almenheten, slik at ingen lider noen last av de.

 

Når det mange steder er samme opplegg som for en hytte å lovlig sette opp en jaktbu, sier det seg selv at systemet ikke fungerer.

Reguleringsplaner tar ikke hensyn til jakt.

 

Om ts ønsker jaktbua vekk, er det jo greit å melde fra til jaktleder. Men han skal selv jakte der og har selv sansynligvis bruk for ei bu akkurat der det nå står ei. Hva er da det logiske å gjøre? Han må jo selv garantert bygge ulovlig for å ha ett jaktskjul der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...