Jump to content

Molot Vepr .308 som systemvåpen??


KAC

Recommended Posts

Neste rifle på listen er en Vepr super .308, men har allerede en rem 700 i kal. .308. Men Vepr'en er til vildsvinjakt, derfor 308.

 

Spørsmålet er; kan man kjøpe et løp i .223 på dette våpenet og gjøre det om til et systemvåpen??

Da "sparer" jeg en plass i garderoben, og har et jaktkaliber til.

 

Erfaringer tas imot meg glede!

Link to comment
Share on other sites

Heen muffe forhåpentilgvis en vei å gå. Riflen leveres jo i både .308 og .223, så er usikker på hvor mye forskjell det er på disse to kassene. Hadde kanskje håpet et rent løpsbytte holdt men så heldig er man kanskje ikke:-S?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se for meg hvordan løpsbytte skulle kunne foregå kjapt og enkelt i allfall... Det blir vel full demontering og det som verre er. Løpet sitter, etter det jeg kan huske fra tidligere tråder, meget godt fast og det er ikke bare å skru det ut og sette inn et nytt.

 

Går ut i fra at du har lest denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=74344

 

Skal du ha halvauto systemrifle er det vel bare AR-systemet som leverer, og vi vet jo hvordan det er med den saken :mrgreen:

 

Edit: Fant ikke helt den diskusjonen om innfesting av løpet, men skal vi tro denne tråden er det fælande greier:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=45982

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se for meg hvordan løpsbytte skulle kunne foregå kjapt og enkelt i allfall... Det blir vel full demontering og det som verre er. Løpet sitter, etter det jeg kan huske fra tidligere tråder, meget godt fast og det er ikke bare å skru det ut og sette inn et nytt.

 

Går ut i fra at du har lest denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=74344

 

Skal du ha halvauto systemrifle er det vel bare AR-systemet som leverer, og vi vet jo hvordan det er med den saken :mrgreen:

 

Edit: Fant ikke helt den diskusjonen om innfesting av løpet, men skal vi tro denne tråden er det fælande greier:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=45982

Sauer 303 kan jo byttes løp på relativt enkelt. Sauer har ikke laget 303'en som en systembørse og det er ikke meningen at pipen skal demonteres like greit som på en 202 men som jeg har skjønt det er det rimelig enkelt likevel å bytte pipe når man har lært det.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke det han skriver.

Han ønsker seg en 223 også, og da blir det 3 våpen med den bolt rifla han alt har. Om han kan bytte løp på Moloten kan han spare en plass til annen moro.

 

Vingemutteren har skjønt det!!;-)

 

Slitter litt med å finne et diagram over kassa der løpet er løst. Er løpet presset som tidligere nevnt blir det vanskelig å bytte. Må kanskje kjøpe en .308 først og så se selv. Skal kontakte utselger i norge og høre hva de mener...

Link to comment
Share on other sites

Ak mekanismer er egentlig umulige og lage system våpen av.

Løpet er som sagt presset inn. Og det står en ca 7mm klink gjennom.

 

Men det finnes ak låskasser der løpet er skrudd, så alternativet her må være og skaffe seg en trunnion fra en slik ak.

Nå kjenner ikke jeg spess godt til molot, så vet ikke om dette er smidd låskasse eller stanset.

Husker jeg ikke feil er den trunnionen med gjenger til smidd låskasse.

skal du skyte 223 i 308, må du også ha 223 bolt og muligens en annen utkaster også.

Link to comment
Share on other sites

Vepr-kassene er stansede og nogenlunde like RPK-kasser i dimensjon, dvs tykkere enn AK og har noen spesielle deler i trunnion (både fremre og bakre).

 

Kan en Vepr bruke et vanlig AK/RPK-sluttstykke, eller har de faktisk produsert dem i proprietær størrelse slik de gjorde med annen innmat i riflene?

 

Som Vetle utpeker så ser jeg ikke helt hvordan gassblokken skulle vært festet på en pipe man skrur ut..

 

Tror nok det blir en bedre idé å sette en Heen-muffe på R700en :)

Link to comment
Share on other sites

Det er praktisk mulig å lage løpsskifte-system på vepr. Jeg har sett en sånn, og det så litt rælete ut med en innvendig mutter og noe styr, men det fungerte etter sigende bra. Dette var en 308 med ekstra pipe i .358

Ring Cristopher hos Artemis, han har greie på det der og liker å prate :winke1:

Det stemmer forøvrig, som nevnt før, at pipa er presset inn og låst av med en relativt tight splint. Bør ha en eller annen jigg for å trekke ut pipa.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for meg er ikke at det er raskt og bytte over, men at det er solid og driftsikkert. Jeg ver stortsett hvilke jakt jeg gir meg ut på, så da kan jeg gjøre endringene på forhånd. Bytte deler og skifte løp gjør ingenting. Da får jeg renset mekanismen uansett.

 

Hadde det holdt å søke et løp i .223 for å kunne bruke/kjøpe kaliberet? Eller er det mer som skal til?

Link to comment
Share on other sites

Sabot har vel rykte på seg for å være notorisk vanskelig å få til å bli presist, dessuten er vel ikke mekanismen i vepr den som er mest skånsom med ammunisjonen. Ser for meg at kanten på saboten ville skapt snag før du visste ordet av det.

 

Som sagt lengre oppe; Har du mulighet til å prøve, bør du gjøre dette. Jeg har en selv og liker den godt, men den har noen særheter som kan være greie å vite om før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Sabot blir nok ikke aktuelt. Virker som at dette blir et kjøp først finn ut etterpå prosjekt. Skal ha en .308 til vildsvin uansett.

 

Dere nevner særegenheter, et noe kryptisk begrep? Mulig å utdype dette videre?

Link to comment
Share on other sites

Den er jo bygd på ak-prinsipp, så er "slarkete" i alle mulige retninger, har et avtrekk som ikke akkurat er Sauer STR :) Samt at den jeg brukte, slengte en god del av kruttgassene i trynet på den som skaut. Han som jeg kjøpte min ifra, ringte meg etter et par måneder og spurte pent om han kunne få kjøpt den tilbake, han savnet den dypt. Så som jeg skrev lengre opp, få prøvd en før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Hvor holder du til i landet?

 

Det er et våpen som jeg tror du enten liker eller misliker. Det er veldig ukomplisert mekanikk, særlig avtrekket er noe for seg selv. En som prøvde min etter et liv med konkurransebørser ble nesten imponert, men ikke i positiv retning. Selv synes jeg det er helt greit bare man venner seg til det.

Om den er borret i gassblokken for å tilpasse til lyddemper, kan du risikere at den ikke lader skikkelig om dersom du har ladninger som er for svake for akkurat den børsa. Med Barnaul helmantel er jeg av og til borti at hylsa blir skubbet frem av en kant som er under sluttstykket i åpen stilling, og dermed kiler den seg. Lett å løse på banen ved å dra sluttstykket en fire-fem mm bak, neppe ønskelig om du har et sint svin i andre enden. Jeg blir nødt til å gjøre noe med dette "en gang"tm.

Stokken har et litt kort pistolgrep, og hele stasen er ganske tung. Kikkertmontasjen er også noe man må venne seg til, men det fungerer forbausende bra når man blir vant til det.

Link to comment
Share on other sites

En liten ulempe med Vepr-en kan jo være at det pga kappingen av kassen ikke akkurat er flust av alternative stokker. Man er altså i hovedsak låst til den originale. Passer ikke pistolgrepet hånden din så er det mao ikke så lett å få gjort noe med.

 

Hvis du bor i nærheten av Bergen eller er på besøk en gang så kan du få prøve min - den er udempet og jeg tror at en del av problemene enkelte opplever mtp funksjonering og gassblåst er forårsaket av installasjon av demper.

 

Som Sofabamse sier er montasjen også noe for seg selv, og med russisk optikk på blir det rimelig høyt opp til glasset.

 

Også er det jo det at hylsene kommer flygende noe faderlig fort bakover, standplassledere finner fort ut at det er best å søke dekning når en med Vepr legger seg ned, og man kan lett gjøre seg upopulær selv om mange syns det er gøy å vedde om hvor nedslaget kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Sideild er å betegne som vådeskudd av morsom art. Fikk en varm 9mm hylse ned i skjorta engang. Mer morsomt for de andre kanskje, men hvilken verdi har man hvis man ikke kan spre litt glede;-)

 

Fortide holder jeg til på Oslos beste vestkant i øst! Takker for tilbudet ang. prøveskytting og sier ja hvis det er noen innen rimlig radius.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at en del av problemene enkelte opplever mtp funksjonering og gassblåst er forårsaket av installasjon av demper.

 

Den jeg hadde var dempet. Jeg prøvde den med og uten demper, men jeg gjorde ikke noe med portingen på den når jeg tok av demperen. Så det forundrer meg ikke om det er mye av grunnen til gassblåsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Høres ut som om du vil ha tapen på sprekken mellom dekselet og kassen. Det løser jo for så vidt problemet, men det gjør demontering litt mer knotete.

 

Hm. Såpass presisjon ja? Må kjøpe litt ymse ammo og prøve meg frem tror jeg, selv er jeg begrenset til en åtte-ti cm, riktignok med barnaul. Norma jaktmatch gikk faktisk dårligere. Hvor kjøpte du remington-ammoen?

Link to comment
Share on other sites

Det er praktisk mulig å lage løpsskifte-system på vepr.

Alt er mulig, om jeg ønsket en slik løsning ville jeg nok klart å få det til uten alt for mye pes. Men hvis det ikke finnes en ferdig oppskrift går det fort mye tid til forskning og feiling, og børsemakere jobber ikke gratis.

Med presset pipe vil punkt 1 være å få den ut, ikke alle har utstyr til slikt. Deretter må en finne en ny innfesting, om det ikke er mulig å gjenge opp original blokk eller skifte den må en se om det er gods nok til en muffe-løsning ala Heen. Resten skulle være temmelig plankekjøring, er ikke alle Vepr-modellene basert på samme kasse? Det skulle vel bety at sluttstykker og magasiner er utskiftbare?

Link to comment
Share on other sites

Advarsel: Denne posten vil inneholde utsagn som kan kvalifisere til ukvalifisert gjetting!

 

Jeg vil tippe at det vil være for lite gods i presstilpasningen til å lage noe gøy der. Om jeg sliter ut løpet på min noen gang, ville jeg vurdere å

røske/dreie/frese ut piperestene

sveise inn mer gods

enten slå gjenger til å sette inn pipe uten enkelt løpsskifte, eller lage en luriumsløsning for å skli pipa rett inn og feste den med mutter el. lign.

se to ganger på om det går an å få til låsing direkte i pipegodset

lage nytt sluttstykkehode med tightere toleranser.

 

Det mest sannsynlige er at det blir kjøpt en ny en... :roll:

 

EM: Jeg tviler litt på at alle kassene er helt like, den leveres jo i alt fra 223 til 30-06. Man må minst justere magasinbrønnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil aldri vurdere sveis på en så høyt belastet del som det, da må du i det minste finne noen som kan metallurgi godt som vil signere på det.

 

Jeg tenker type 1mm gjenger, om det er gods nok til å holde på en pipe med presspasning burde det være gods til fine gjenger. Men det er bare spekulasjon, uten en kasse å se på er det vanskelig å si noe bastant.

 

Å konvertere til direkte låsing i pipa er en frekk tanke, men det fordrer helt nytt bolthode laget fra bunn som neppe blir billig om en ikke gjør det selv (eller har maskinerende venner som jobber for en flaske myrvann).

Link to comment
Share on other sites

Belastningen er et meget godt poeng når det gjelder sveis, og det blir vel da betydelig mer interessant å konvertere til direkte låsing.

 

En slik løsning vil jo kunne gi bytte av pipe med en enkel mutter foran. Skru løs, dra rett ut, sett rett inn, skru fast, skyt inn. Eventuelt, med rødpunkt på gassblokken, verifisere treffpunkt.

 

Jeg må bli pensjonist fort, hører jeg... :mrgreen:

 

Skal se nærmere på festingen av pipen ved høve, om jeg husker på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg eier selv en Molot Vepr Super i 308.

Nå er jeg ikke ut etter en system våpen, men tenke mer på løp bytte i samme kaliber.

Presisjon på rifle er upåklagelig for en halvautomat å være og på en god dag klarer vi i samme nok en sub moa på 100 meter fra benk. Rifle har en 55cm løp og jeg tenker nå på en 65 cm løp, der jeg tror at der er mer å hente ut av denne børsa. Men spørsmålet er hvem (hvilke børsemaker) her i landet kan gjør denne jobben for meg.

Link to comment
Share on other sites

trun747.jpg

 

Nå er dette riktignok låsestykket til en AKM, men det videreutviklede RPK-låsestykket til Vepren er neppe mye større. Ser ikke ut til at det er så veldig mye å gå på for gjenger. Har kluret en del med demontering av en AKM selv og låsestykket er ganske varierende i tykkelse og grader innvendig. Tipper at Hassel eller Thor har peiling på det?

Link to comment
Share on other sites

Kan man klare å sveise (el.lign) inn en muffe som man senere gjenger opp, eventuelt skaffer byttesystem til (Rafdal/Heen/Noen André)?

Edit: Eller kan det gå an å slippe pipen mer eller mindre rett gjennom, bygge om sluttstykket til låsing i pipen, og slippe strekk-krefter på låsestykket i det hele tatt?

Egon: Hva mener du?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finnes noen ak rifler meg gjenget trunnion, så der skulle det la seg gjøre og bytte løp enkelt.

Var det noen gamle øst-tyske tro?

 

Da er det bare å ha ekstra løp med gassblokk og sikter montert på og skru ut inn.

Tipper du finner info om disse riflene på akfiles.com.

Trunnion skal passe noenlunde i ditt våpen.

apexgunparts.com selger mye deler.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en sak. Hvilke kaliber er det du ser for deg?

Siden hvertfall i akene så ha man foskjellig "materampe" for de forskjellige kaliber, denne er ofte ikke bare bare og bytte ut.

Nå er jeg ikke kjent med vepr i 308.

Er denne basert på saztava m70-77?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...