Jump to content

Riflesekk


Mildot

Recommended Posts

@ Malla: er det lett å fiske riflen opp ved å ta hånden bak hodet? Vil den henge seg opp fordi riflen blir 'for lang'?

 

Nå kan ikkje eg svare for malla eller for dragonfly sekken. men kan svare for gunslinger og det har ikkje vert noe problem med lang rifle eller noe som henger seg fast.

Har ei Tikka t3 med Atec moduldemper på uten at det var noe problem i det heile tatt, var litt redd for at den kunne bli noe topptung men har ikkje merket noe til det.

Ellers så har eg hørt om noen som har snudd rifla i trekket om børsa blei for topptung. men da forsvinner jo fordelen med at rifla er kjapp og hente opp.

Link to comment
Share on other sites

@ Malla: er det lett å fiske riflen opp ved å ta hånden bak hodet? Vil den henge seg opp fordi riflen blir 'for lang'?

Jeg har rifle med demper på, og det er ikke noe problem å fiske denne ut fra sekken når en trenger den, litt øvelse må til og det går raskere om du samtidig bøyer deg litt frem.

 

Erfaringsmessig sett er det skjeldent en trenger instant action fra rifla, hvertfall under fuglejakt. Somregel har du god nok tid til å både ta av sekk ta ut rifle og ha et lite krigsråd før en skal skyte :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Gunslinger i den ordinære militærutgaven og er veldig fornøyd med denne. Eneste aberet er at dersom sekken er full så krever det litt teknikk å få ut rifla pga. at demperen (atec-tmm5) hekter seg i ryggpolstringa til hoftebeltet. Har ikke skapt noen reelle problem, men det er litt irriterende. Det kan også nevnes at lommen på sekken fint svelger en banesauer med falcon menace 4-14x44 FFP(beist..) på toppen. Greit å ha med seg backuprifla på ryggen i hjortejakta :)

 

edit: jeg valgte militærutgaven fordi jeg ikke hadde lyst på spraglete camo-sekk. Fordelen jeg kan se med den sivile camo-sekken er at den er vanntett tror jeg? Vil tro miltærutgaven tåler litt mer juling.

Link to comment
Share on other sites

Er det noken som har erfaring med sidefutteralet til Gunslinger? (http://www.combatkit.no/products.php?g=60&p=39)

 

Funderte på å kjøpe den og henge på eksisterende sekk (syns 2.5K er litt i overkant for ein dagstursekk), som har to reimer på kvar side (for å feste t.d. ski). Reimene er ikkje lange nok til å gå rundt heile sidefutteralet, men om det er noken som kan beskrive, evt vise bilder, av kordan denne ser ut på baksida?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har riflesekken fra Jahti Jakt som kan gi meg en liten tilbakemelding på den her. Lurer i grunn egentlig bare på om det blir et problem å trekke opp rifle med en lyddemper på Ø 50 mm? Og er det noe problemer med anlegg for hagla mtp skulderreimene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Har nå forsøkt å ringe winge våpen for å få litt info disse sekkene. Har prøvd flere ganger uten hell!!! Det jeg lurer på nr 1 hva de harpå lager og nr hvilken av eberlestock sekkene er det som egner seg best til fjellrype jakt. Dvs. dagsturer med termos vindsekk og en genser i sekken. Har etter å ha sett på hjemmesidene til winge bestemt meg for en den minste utgaven x1.

 

Noen som har en slik og vil dele erfaringer? eller er det noen som vet om winge har slike på lager? Jakta nærmer seg med stormskritt.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med X1 selv, str.messig er nok den "best" som dagstur sekk. Det jeg ikke liker med den er at rifla sitter off set

X1A1SG%20worn%20sm.jpg

 

Fikk låne Phantom av Mildot her inne på weekendtur, meget godt fornøyd.

G3M%20descr%203%20gif.gif

 

Den er dog litt stor, så jeg kommer til å gå for Gunslinger II

g2%20sand%20sm.jpg

 

Youtubevideo [LINK] av Gunslinger II

 

Årsak til mitt valg er pga av at den er topp & front matet. Dette ser jeg på som en stor fordel (personlig mening) Gunslinger I (gml.mod) er top & sidematet.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med X1 selv, str.messig er nok den "best" som dagstur sekk. Det jeg ikke liker med den er at rifla sitter off set

Jeg har en Dragonfly med offset riflefutteral. Nå er riktignok det en tyngre sekk, og rifla mi er lett, men jeg merker svært lite til noe forskjøvet tyngdepunkt ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en X1. Brukte denne en helg i januar i sverige, samt under elgjakta i fjor. Kan ikke si jeg merket så mye til at den ikke er sentrert. I tillegg så er det et rom på den andre siden av "futeralet" til drikkesystem. Pleier å ha termos der, eller kikkerten til drillingen. Dette veier nok litt opp i forhold til off set plasseringen. Er veldig fornøyd. God å bære, sitter bra på ryggen, men det er en dagstursekk størrelsesmessig, hvis du ikke pakker lett da. 35 L tilsvarer vel omtrent en stridssekk i str.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt riflesekken fra Jahti Jakt, og kan si at den er helt ok. Eneste ulempen, etter min mening, er at jeg må ta av hele sekken når jeg skal trekke ut rifle med demper. Uten demper går det raskt å få rifla ut. Litt lite plass - hvis du skyter en tiur, eller en hare, må denne henges utenpå sekken. Inni sekken har jeg plass til kikkert, gps, avstandsmåler, termos, matpakke og en ekstra genser/jakke. Ellers har sekken to fine "punger" på magebeltet til å putte f. eks. ammunisjon, jaktkort o.l. i. Får godt anlegg med hagla mot skulderreimene.

 

Jeg er godt fornøyd med min, og sekken er veldig rimelig (499,-) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestillte min X1 fra Eberlestock.com. Det tok 11 dager fra bestilling til pakken kunne hentes på posten. Derav 7 dag er i Norge. Fortolling og transport.

Kom på 314 $ med frakt, hagle-etui, drikkesystem, og regntrekk. + 276 kr. i fortolling.

 

Synes det gikk fort til en akseptabel pris. :D

 

Trengt bare en dagstursekk, og denne var perfekt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Eh, er det bare meg som synes sekkene fra eberlestock ikke er noe særlig...?

Prøvde min under reinsjakta i fjor. Og til det formålet (taktisk forflytning i timesvis med rifla i sekken) var den tett innpå ubrukelig.

Riflehylsteret er for romt, slik at sekken beveger seg fra side til side mens du går. Selve hylsteret sitter ok på ryggen mens altså resten av sekken lever sitt eget liv utapå der igjen.

Har nå tatt av riflehylsteret og magebeltet og bruker sekken kun på elgjakt. (ved inn- og utpostering)

Ett annet drawback er at den ikke er i nærheten av å være vanntett. (jada, jeg vet at det er et trekk nederst til å dra over sekken. Men det synes jeg er upraktisk)

Flere kompiser har ventet på min brukererfraring før de evt skulle kjøpt en slik sekk. Det blir ingen kjøp. for å si det sånn..

Link to comment
Share on other sites

@jonnyvang: Det er en Phantom.

Riktignok er den ett par år, og jeg ser at det er kommet noen nyheter på eberlestock sine sider. Allikevel ser det for meg ut som systemet for rifla er det samme. SOm jeg altså ikke syntes noe særlig om..

 

Kjøpte istedet ei god riflereim i neoprene, og ser egentlig ikke vitsen med å ha rifla i sekken lengre. All den tid det ikke fungerer bedre enn jeg synes det gjorde ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaring med at løpet, som stikker ned bak/under sekken, slår ned i bakken når man går i veldig steinete område, da hovedsakelig når man går nedover bratte skråninger/stener?

Nei. Jeg var også bekymret for dette, eller for at den skulle dunke borti bena mine, men det er ikke noe problem (m/ Eberlestock Dragonfly). Det eneste er at jeg må sette meg helt på kanten av steiner når jeg skal hvile med sekken på.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer riflesekk, men har et spørsmål.

 

Har noen erfaring med at løpet, som stikker ned bak/under sekken, slår ned i bakken når man går i veldig steinete område, da hovedsakelig når man går nedover bratte skråninger/stener?

 

 

Ha en fortsatt fin helg

 

Har ikke opplevd dette selv, men kan ikke snakke for sirompa folk, eller jegere med ekstremt lavt tyngdepunkt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Klart Kvernga,

ein må berre innsjå det att ein del høge jegerar aldri har gått nedover ei bratt hjorteli.

Me som er sirumpa med lite i toppen og litt erfaring

går ikkje med riflepipa stikkande nedover bak på ryggen.

 

Nokon gjer dette ein gong, - og aldri meir!

 

Som du ser er det folk som har mindre i toppen enn oss og er rimeleg uerfarne.

Ærleg tale: Å slita seg ned bratte vestlandsbakkar med ein sekk til

fleirfoldige tusen der rifla heng med pipa ned bake på rumpa. Der går grensa!

Me gjer oss ikkje heilt til (no kjem eg ikkje på namnet, men det startar med t, t, ja, og så meiner eg det er u).

Tu - tu - tul - tul - tull. No har det! Yes!

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje heilt korleis eg skal tolke inlegget til sevenr, men i fjor gjekk eg litt i bratte vestlandslier med gunslingeren. Det er klart at om du prøver å gli på ræva nedover så går det ikkje bra, men det går da an å gli litt på sida også :)

 

I bratt motbakke er det derimot heilt fantastisk å kunne stappe geværet i sekken å krabbe oppover med hender og føter fri.

Link to comment
Share on other sites

@ Prasmus: Kan ikke si jeg deler din erfaring med Phantom, nå skal det innrømmes at jeg bare har brukt Phantom under en langweekend i bratt vestlandsterreng.

Rifla satt som støpt, og det samme gjorde sekken. Det er jo en stor fordel å ha begge hendene fri (personlig mening) hvertfall i bratt terreng. Da har man mulighet for å gå med stav som støtte.

Ser du skriver at din er noen år, vet du om det er gjort noen endringer og isåfall hva dette er ift årets mod? Har kun erfaring med som er produsert iår, slik at det kan være forbedringer ute å går...?

 

De koster litt, men jeg skal ha Gunslinger mod.II det valget er tatt.

Link to comment
Share on other sites

Klart Kvernga,

ein må berre innsjå det att ein del høge jegerar aldri har gått nedover ei bratt hjorteli.

Me som er sirumpa med lite i toppen og litt erfaring

går ikkje med riflepipa stikkande nedover bak på ryggen.

 

Nokon gjer dette ein gong, - og aldri meir!

 

Som du ser er det folk som har mindre i toppen enn oss og er rimeleg uerfarne.

Ærleg tale: Å slita seg ned bratte vestlandsbakkar med ein sekk til

fleirfoldige tusen der rifla heng med pipa ned bake på rumpa. Der går grensa!

Me gjer oss ikkje heilt til (no kjem eg ikkje på namnet, men det startar med t, t, ja, og så meiner eg det er u).

Tu - tu - tul - tul - tull. No har det! Yes!

 

Den jeg har er jo ikke åpen i bunnen og stikker svært kort nedenfor lortfallet. Litt padding er det også.

 

Tror det er større sjanse for skade på børse hvis den bæres over skulder.

 

Rifla vil jo bevege seg litt oppover ved fall på rumpa, men det er jo uansett ikke så bra å dette med gevær..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

hei,

 

Fikk endelig min eberlestock X1 fra wingevåpen for noen uker siden og den har vært med på elgjakta. Sekken er på 36 l og har plass til genser, termos, vindsekk + noe småtteri. Det tar litt tid å bli vant til romløsningen den er ikke norsk akkurat. Har nå gått det ene drevet etter det andre med rifla plassert i futteralet på ryggen og med begge hendene frie. Sekken sitter svært godt på ryggen både med og uten rifle. Ingen antydning til at rifla henger og slenger. Futteralet er godt polstret og jeg føler meg trygg på at rifla er beskyttet om jeg skulle falle. Kikkerten er skjult mellom ryggen og alt man har pakket i sekken og den er derfor svært godt beskyttet. Kun kolben stikker opp av futeralet. Ingen antydning til at rifla detter ut selv etter fall på hodet i myra.... (Nå har jeg ikke lyd demper på min rifle). Ellers virker sekken svært solid, min er i grønn cordura.

 

Har ikke hatt gleden av å gå på elg i skogen med rifla i sekken og vet derfor ikke hvordan systemet fungerer under stress. Ingen problem med å få tak i rifla på bar mark uten elg tilstede. Går ikke med skudd i løpet og vil likevel være avhengig av å ta ladegrep,

 

For min del har sekken vært et funn! Nesten like godt som vikings nye jakstøvel i lær og cordura. Disse skoene veier 1 kg og føles som joggesko på beina.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er valget tatt, og jeg lander også på en Eberlestock G3 "Phantom". Så langt har jeg ikke funnet noen butikker som har denne på lager i Norge, jeg tenker derfor å bestille denne direkte fra Eberlestock.

 

Er det noen av dere som har gjort dette før, og som kan svare meg på følgende:

 

Sekken (med tilhørende gadgets) kommer på i overkant av 500 USD. I tillegg kommer frakt, som jeg etter å ha lest her inne, anslår til å være 60 / 70 USD.

 

Hvor mye vil eventuell toll komme på?

 

Om sekken skal være en gave fra meg, til min kone ( :roll: ) - vil man da slippe toll om forsendelsen merkes "gave"?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...