Jump to content

Nye x-serien til sig


Tobiassen

Recommended Posts

  • Replies 187
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det er flere som har x-five supermatch her, mulig det er ett dumt spørsmål men ikke skyt nybegynneren. Når sleiden står i bakre stilling, så er løpet "løst" og kan flyttes litt frem og tilbake er dette normalt?

Ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dyttet snart tusen runder gjennom min X-Five, riktignok kun Geco med IPSC logo på eskene (ikke de dårlige), og har noen tusen til som skal igjennom, men har enda ikke hatt et feilslag, alle har gått som et skudd, bokstavelig talt.

800 skudd Geco 124gr IPSC gjennom min også. Et par failure to extract på første 50 skudd, men den har gått som ei symaskin heile vegen etterpå.

400 skudd i sludd og regn sist torsdag, så da har ein vore gjennom sunnmørstesten på den :D

 

G10 grepene, er de lett tilgjengelige?

Med Sig-X'en støypt inn ser eg for meg du må via ein Sig-forhandlar, men Hogue sel G10-grep for det aller meste på sine sider. Då har ein litt ymse fargar og teksturar å velje i.

 

 

 

Når det gjeld våre vennar i Capsicum har eg høyrt om stadig fleire som får svar på mail frå dei. Kanhende det er verdt å gi dei ein ny sjanse når ein skal byrje å pimpe opp Supermatch'en til å kunne delta ein smule som Open Minor også? Ligg jo ikkje ekstremt mykje i det. Comp barrel kit, optics kit, låne eit aimpoint frå nokon... Kanskje eit 25-skotsmagasin?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har peiling på hva slags regler det er i Italia angående eksport av magasiner?

Magasinene til sig'en er produsert av Mec-Gar. Fristende å få en i Italia å ta med noen hjem om det er lovlig...

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått min x-five supermatch. Den beste pistolen jeg noen ganger har skutt med, og så "det avtrekket". Byttet med en gang til andre skjefteplater "Griffschale handcheckered". Sitter som støpt selv med svett hånd.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den "Viking" modellen er jo jalla så det holder, det siktetullet der må de jo ha vært høye når de kokte sammen.

 

Jeg hadde aldri kjøpt meg en av de Mastershop modellene, men hadde jeg fått tilbudet om å få en av de gratis så hadde det blitt "Tyr". Bling den, men ikke totalt overdrevet i forhold til farger og detaljer. Den ser også ut til å ha skikkelige sikter.

 

SIG-SAUER-Mastershop-TYR-LEFT.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det "kun" kosmetikk som skiller mastershop ifra vanlig?

Det er vel stort sett det.

 

Jeg kommer til å gå for supermatchen pga G10 grepet. En i klubben jeg er i har akkurat fått en X-Six classic,og han synes grepene var littegrann glatte. Kan hende jeg i tillegg kjøper det sorte forlengede treskjeftet som er på X-Six PPC Open varienten,synes det er nice :)

 

http://sigsauer.de/englisch/x-series/mastershop-sport.html#

Link to comment
Share on other sites

De er flinke til å oppdatere pdf`ene sine uten å informere\reklamere.

 

Nå har jo det hylsteret delenummer så dette bør kunne bestilles, samme med .22 konverteringssett til X-six som plutselig er på plass. (Hvorfor ikke X-five?)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har klart å finne ut av hva de helt konkrete forskjellene er på gammel og ny type X-Five? For min del tenker jeg på Allround modellen, så avtrekker og slikt er ikke justerbart og ser ut til å være klin likt. Så vidt jeg kan se da så er det en bittelite større/dypere fordypning der hvor avtrekkerbøylen møter skjeftet, sporting take down lever (hva nå det egentlig betyr) og rails? Er det noen andre forskjeller? Sikter, ramme, sleide og løp forøvrig ser jo ut til å være helt likt. Gamle Allrounden koster 12K ny, mens den nye vil komme på minst 17K ifølge Flemming. Det er jo en ikke helt ubetydelig prisforskjell, særlig for et Production våpen. Er det noen store og viktige forskjeller som jeg overser?

Link to comment
Share on other sites

Iflg. the firearm blog er sport takedown lever "a self-locking lever to prevent the shooter unintentionally unlocking it."

 

Rent hypotetisk kan det kanskje hende at noen kan klare å få vridd spaken til ulåst stilling på akkurat feil tidspunkt, men jeg har litt vanskelig for å tro at det er noe reelt problem.

 

Ellers så er det feil å si at ramme og sleide er de samme som før, da de tilsynelatende er det eneste som faktisk er forandret

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nye grep også,og på den pdf greia jeg linka til i forrige innlegg så står det følgende:

 

Another new feature of the X-Line is a

deeper positioned barrel line implemented

by optimizing the frame ergonomics.

This reduces the blow back move of the

firearm when a round is released.

Link to comment
Share on other sites

Iflg. the firearm blog er sport takedown lever "a self-locking lever to prevent the shooter unintentionally unlocking it."

 

Rent hypotetisk kan det kanskje hende at noen kan klare å få vridd spaken til ulåst stilling på akkurat feil tidspunkt, men jeg har litt vanskelig for å tro at det er noe reelt problem.

 

Så takedown lever med ekstra låsing altså, skjønner. Jeg ser heller ikke for meg at dette er et problem i praksis, men mer låsing skader jo ikke. Noen som vet om dette er en løs del som kan ettermonteres på gammel type X-Five?

 

Ellers så er det feil å si at ramme og sleide er de samme som før, da de tilsynelatende er det eneste som faktisk er forandret

 

Feil og feil du. Jeg skrev jo at bortsett fra rails og større/dypere fordypning der hvor avtrekkerbøylen møter skjeftet, så ser ramma forøvrig ut til å være lik. Jeg kan ihvertfall ikke se andre forskjeller, det er jo derfor jeg spurte. Sleiden ser da også ut til å være veldig lik?

 

MetalMorty, det er jo den fordypninga der avtrekkerbøylen møter ramma som jeg allerede har nevnt.

 

Misforstå meg rett her folkens, jeg kommer ikke her og prøver å pisse på den nye X-serien til Sig, jeg prøver bare å forstå hva de helt konkrete forskjellene er for å kunne vurdere om jeg synes prisforskjellen på Allround modellen er verdt det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til dere som har x-five eller x-six, ser at det er blanke magasinbunner som gir plass til noen ekstra patroner. Hva er disse laget av, og hvordan tåler de at fulle eller halvfulle magasiner blir droppet rett i betonggulvet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

supermatch på dere og? hatt min nesten 6mnd og er happy, eneste er at avtrekket skifter veldig fort om den blir skitten inni, så krever litt oftere rens enn jeg hadde håpet, men igjen, avtrekket er jo da bra.

 

Har noen demontert sin 100%? jeg har sett video av demontering på vanlig p226, og det ser ganske straight forward ut, men hvordan blir det med x-six typene med justerbare avtrekk og slikt, er det noe spesielt man må passe på ?

 

ipsc geco har 355-360ms i min x-six supermatch btw. ca 1 mil over faktor

Link to comment
Share on other sites

Er Supermatch her også ja. Går greit det å pusse..liker å stelle pent med våpna mine.

 

Forresten..jeg så en review-video her om dagen. Han som hadde den videoen opplevde at avtrekkeren krøp bakover så langt at han ikke fik trykt av skuddet. Og han mente at skruen på avtrekkeren ikke var løs. Han hadde også opplevd at skruene til skjeftet hadde løsnet bittelitt. Noen som har opplevd det?

 

Se videoen her

Link to comment
Share on other sites

Det er en i klubben min som har en x5 av forrige modell. Han mente det ikke var tvil om at den nye var bedre. Du får pistolen lengre "ned" i neven når du skyter, slik at kjernelinjen bli lavere. Flere av "ringrevene" i klubben har prøvd den og alle var imponert. Kjempe avtrekk og lite rekyl.

 

Fikk også prøve noen svakt ladede 100gr h&n skudd i den i dag. Ligger visstnok rett rundt 120 i faktor i en pardini gt9. Nesten ikke rekyl i det hele tatt. Hvis jeg holdt godt i pistolen så vekslet den med originalfjærene. Holdt jeg litt slappere så klarte den ikke å veksle. Hadde flere veldig gode serier der flere av kulehullene hang sammen (s&b 115gr fmj)

 

Eneste problemet jeg har hatt er at jeg hadde veldig svakt anslag i noen av tennhettene på de første 50-60 skuddene. Måtte spenne opp hanen igjen manuellt før de gikk av. Dette er helt borte nå, virker som ting måtte gå seg til litt.

 

Det er lenge siden jeg har vært så fornøyd med et våpen, vel verdt alle kronasjene 8)

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

@MetalMorty:

 

Har sett den videoen. Jeg strammet skjefteskruene mine. De var litt løse fra fabrikken. Prøvde å justere avtrekkerens plassering, men skrua sitter dønn fast på min. Jeg vred min torx nøkkel når jeg prøvde (den som følger med, sikkert ikke beste kvalitet..) Skal prøve igjen med skikkelig verktøy og varme litt forsiktig først, mulig de har hatt på litt locktite

 

Mvh,

 

Morten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan jeg se for meg. I forhold til den gamle så er det dypere "spor" der avtrekkerbøylen møter grepet samt beavertailen er blitt litt dypere,sånn at du får pistolen lenger ned i hånda.

 

Det er nok mulig at det er litt innkjøring,nytt,stivt og trangt :P

 

Skal uansett moro å få den. Mitt første håndvåpen,så blir spennende dette :)

Link to comment
Share on other sites

supermatch på dere og? hatt min nesten 6mnd og er happy, eneste er at avtrekket skifter veldig fort om den blir skitten inni, så krever litt oftere rens enn jeg hadde håpet, men igjen, avtrekket er jo da bra.

 

Har noen demontert sin 100%? jeg har sett video av demontering på vanlig p226, og det ser ganske straight forward ut, men hvordan blir det med x-six typene med justerbare avtrekk og slikt, er det noe spesielt man må passe på ?

 

ipsc geco har 355-360ms i min x-six supermatch btw. ca 1 mil over faktor

 

Merker at 1.trinn av avtrekket kan bli litt knirkete om den er skitten, 2.trinn føler ikke jeg at endrer seg så det betyr lite i praksis for meg.

 

Jeg har demontert endel, men det blir fort litt smått og er vel heller ikke nødvendig for puss. Den "locking block" er svært tight på min, den kommer lett ut, men inn igjen er det viktig å holde rett vinkel og retning for å få den til å gli på plass.

 

Kjøpte dessverre 1000 av disse 124gr. IPSC geco`ene og er lite fornøyd... Utover at de smeller hver gang er det vesentlig mer rekyl og dårligere presisjon enn remington sin 115gr. Synd remington er så dyr. Tenker å prøve Fiocchi 115gr. neste gang.

 

Skjefteskruene løsner på min og skulle nok hatt en dråpe locktite.

 

Han som fikk avtrekkeren til å flytte seg bakover har nok bare vært uheldig når strammeskruen på avtrekkeren ble satt fast og at den har strammet på sporene og ikke inni sporene.

 

Jeg er ellers meget fornøyd, ingen feilfunksjonering på over 1000skudd. Eneste jeg er litt delt på er om jeg liker G10 grepene best eller de eldre tregrepene. Synes G10 kan bli litt glatt når man blir svett i sommervarmen. Tregrepene føles mer naturlig i hånden. Foreløpig ser det ikke ut til at Hogue leverer til nye X-serien, men det kommer nok.

Link to comment
Share on other sites

er første trinn på avtrekket jeg mener ja, som du sier, andre del er relativt lik uansett.

 

 

5 eller 6 toms du har?

 

Fiocchi er nok minst like livlige som ipsc geco, men jeg har stortsett skutt 123-124gr? kan jo hende 115'en er svakere.

 

Med ipsc geco fikk jeg 6 skudd i 10'ern på 25 meter,, men ikke akkuratt hull i hull, skal teste ut remington en dag, de har vel den på J&F i asker tror jeg.

 

Skutt endel S&B 115gr med hell også, men soter endel rundt munningen/sleide

 

Min x-six vekslet ikke med svakere lada 9mm dvs ned mot faktor, men har vel runda 5000+ nå og den har blitt vesentlig snillere både med sleiden og fjøra, kanskje på tide med ny test, har noe ammo liggende fra forrige runde med testing. Men generelt ammo som vekslet i tanfoglio 6" og pardini gt9 6", ville ikke i siggen da, og med 2 trinns systemet er det ikke så lett å finne andre fjører heller.

 

Ref feilfunksjonering har jeg vært heldig, jinxer det litt nå, men har egentlig aldri hatt feil på noe utover når jeg har testet for svak ammo/dårlig ammo. Eneste er at sleiden slutter låse på sisteskuddet når den er skitten, det er litt sånn "vask meg" tegn ;)

 

På min løsnet magwellen, men ikke skjefteplatene, skrudde den til og den har ikke løsnet (dette var helt i starten)

 

Takk for tips rundt locking block.

 

Med siktene pressa ned, går den i grov måleboksen med magwell og org magasin. og er 4 gram innenfor.

Link to comment
Share on other sites

Har demontert både min P220 X-Six og P226 X-Six i alle småbiter. Det er enkelt å demontere, men du ønsker flere hender når du skal samle bitene igjen. Bolten som holder avtrekkeren skal ligge på en bestemt måte for å få satt inn Locking block'en uten å banne for mye. På P220 hjalp det å vri bolten litt for at den skulle komme inn i sporet til Locking block'en. Pass på bolten ikke er vridd 180 grader feil vei. Delene rundt sear'en er også slitsomme å få på plass. Bilde av P220:

SIGrid_strippet

 

Dette er med 124 gr Fiocchi 25m enhånds:

p226_target

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange smådeler i Sig'ene, men det er ikke noe problem å få ting sammen igjen!

 

Noen kan også ha godt av litt polering, når de først er i smådeler.

 

Låseblokken kan som nevnt være litt kinkig, men litt lirking funker som regel bedre enn vold og vaselin..

Link to comment
Share on other sites

Har demontert både min P220 X-Six og P226 X-Six i alle småbiter. Det er enkelt å demontere, men du ønsker flere hender når du skal samle bitene igjen. Bolten som holder avtrekkeren skal ligge på en bestemt måte for å få satt inn Locking block'en uten å banne for mye. På P220 hjalp det å vri bolten litt for at den skulle komme inn i sporet til Locking block'en. Pass på bolten ikke er vridd 180 grader feil vei. Delene rundt sear'en er også slitsomme å få på plass. Bilde av P220:

 

Dette er med 124 gr Fiocchi 25m enhånds:

 

Jøss, trodde jeg var eneste med p220 og 226 x-six, upåklagelig smak i våpen! ;)

 

knall samling med fiocchien, imponerende uansett hvor mange hender man hadde brukt.

 

Takk for bilde demontert, blir vel å plukke litt ned en dag, liker ikke eie noe jeg ikke kan demontere helt og sette sammen, så blir å ta det rolig og se, worst case kan jeg jo se litt på den andre. Er klar over pinnen for locking blocken og roteringen, den kan jo fort bli kjedelig ellers og mye fumling.

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig min X-Six på plass. Håper på å få skutt i løpet av helga å teste ut vidunderet. Ligger så godt i hånden,og det skriker kvalitet!

Test target som fulgte med kan man ikke klage på ihvertfall. Gleder meg til å bli kjent med denne! :)

Legger ved bilde av herligheten :)

 

IMG_3826_zpsf4f0e22e.jpg

 

Får nå se hvor lang tid det tar før jeg klarer slike samlinger på 25 meter :P

IMG_3828_zps82f99b40.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...