Jump to content

Prisvurdering av Mauser M98.


liedholm

Recommended Posts

Hei!

 

Faren min har en Mauser M98 rifle fra 2. verdenskrig, usikker på når den er laget. Alt på geværet er orginalt fra den tiden og hakekorset og den tyske ørnen er inngravert flere steder på rifla. Den er tatt godt vare på og skyter fortsatt fint. Er det mulig at noen har noen tanker om hva den riflen kan være verdt?

Link to comment
Share on other sites

kan se nå at den er merket med årstallet 1940 og at det står tallet 42 over. er merket med nazi ørnen på en siden og den har et tysk nazi tegn med tallet 655 under, ihvertfall 11 steder på stålet på rifla. ser også at det er samme nummer på alle de forskjellige delene av rifla. står at det er kal. 7,62 mm på løpet. pappa mener det ikke er blitt byttet ut noe på det.

noe mer å bli klok på da? er det noe annet man skal se etter?:)

Link to comment
Share on other sites

Endel av de havnet hos HV etterhvert og fikk da nytt løp. Når jeg var HV-ungdom for endel år og kilo siden hadde jeg en slik.

 

Jeg og :-)

 

Som 16 åring hadde jeg ansvaret for en slik som vi oppbevarte hjemme, sto i det ene hjørnet på soverommet, sykla frem og tilbake til HV huset med rifla på ryggen ...

Link to comment
Share on other sites

Endel av de havnet hos HV etterhvert og fikk da nytt løp. Når jeg var HV-ungdom for endel år og kilo siden hadde jeg en slik.

 

Jeg og :-)

 

Som 16 åring hadde jeg ansvaret for en slik som vi oppbevarte hjemme, sto i det ene hjørnet på soverommet, sykla frem og tilbake til HV huset med rifla på ryggen ...

 

Vandret faktisk i Oslo for mange år siden med hagle i handa uten at noen løftet så mye som et øyelokk.

Ikke engang inne på postkontoret. Dette var da i -86 eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Endel av de havnet hos HV etterhvert og fikk da nytt løp. Når jeg var HV-ungdom for endel år og kilo siden hadde jeg en slik.
Jeg og :-)

Som 16 åring hadde jeg ansvaret for en slik som vi oppbevarte hjemme, sto i det ene hjørnet på soverommet, sykla frem og tilbake til HV huset med rifla på ryggen ...

Vandret faktisk i Oslo for mange år siden med hagle i handa uten at noen løftet så mye som et øyelokk.

Ikke engang inne på postkontoret. Dette var da i -86 eller noe.

 

Var 16 i 86 så dette stemmer nok bra, good ol times ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% sikker på at kystartilleriet gikk over til 7,62, det betyr imidlertid ikke at alle våpen ble ombygget, men de våpen som var i bruk var i 7,62. Ombygging foregikk i begynnelsen av 60 tallet, og da var kystartilleriet en del av hæren.

Link to comment
Share on other sites

Per S, kan du dokumentere noe av det du skriver her? Jeg sitter også med en K.art i 7.92. Meg bekjent benyttet de denne rifla i nettopp 7.92 for å bruke opp noen av de millionene med skudd etterlatt av tyskerne, det samme gjelder de marinen benyttet. At kystartilleriet etter hvert byttet over til 7.62 er slett ikke urimelig da lageret med gammel tysk ammunisjon nok etter hvert ble mindre.

 

Det ble også nevnt tidligere i tråden at NSB benyttet 7.92, men det er meg bekjent bare pga av de i all hovedsak overtok våpen fra marinen, dette ble vistnok organisert fra Marienborg i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Alle mauserne var opprinnelig i 7,92, og de ble brukt i det kaliberet mange år etter krigen. Det var ikke bare for å bruke opp ammunisjon, ammunisjonen som ble brukt i det norske forsvar var produsert på Raufoss. Ut på 50 tallet en gang ble det startet produksjon av 30-06 på Raufoss, og gradvis tok det kaliberet over for 7,92. På slutten av 50 tallet og ut på 60 tallet ble mauserne konvertert, men overgangen skjedde nok gradvis.

Jeg har selv tjenestegjort i kystartilleriet, og da var det kun 30-06 som ble brukt i mausere. Vi hadde coltmiter utplassert på kanonene som nærforsvar, og denne var i 7,92.

Link to comment
Share on other sites

kan se nå at den er merket med årstallet 1940 og at det står tallet 42 over. - - står at det er kal. 7,62 mm på løpet.
En Sauer-produsert HV-mauser fra 1940 - er vel så "midt i laget" som det går an. Andre har sagt 1000 pluss/minus som pris - tror ikke man skal regne med særlig "+", nei. Den kan jo være et OK utgangspunkt for et "prosjekt" - for den som har ledig "garderobeplass", og entusiasme for slikt.
Link to comment
Share on other sites

Distrikts komando østlandet er helt riktig.

Husker ikke nøyaktig hvilket år det var men det var flere år etter at firma Magne Landrø kjøpte restbeholdningen av mausere.

Det var lagt til side noen tusen våpen som ikke ble solgt til Landrø blandt annet fordi man så for seg og produsere opp flere NM149 skarpskytterrifler.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på temaet: min k.art. har ikke flatslipingen på siden av kassa (nytt nummer er bare stemplet på en ledig plass rett ovenfor det tyske). Er det noen som har en formening om hvor vanlig dette er?

 

Politiet gjorde det samme,deres var og i 7.92.

Link to comment
Share on other sites

Per S, jeg liker å forholde meg til kunnskap som kan dokumenteres. En kilde til kunnskap er boka Norske militærgeværer etter 1867 av Hanevik. Hanevik kan selvfølgelig ta feil, men jeg velger inntil videre å stole på han. Han skriver i kapittel 25 at Norge i i ca 1950 mottok betydelige mengder amerikanske våpen som et ledd i Marshall-hjelpen. Med disse leveransene ble kaliber 7,62 (30-06) innført som standardkaliber for gevær og maskingevær. Det står ikke helt tydelig hva som ble benyttet i perioden 1945-50, men vi fikk et antall våpen fra England i forbindelse med opprettelsen av tysklandsbrigaden i 1947. Jeg antar at vi i denne perioden benyttet det vi hadde tilgjengelig, dvs Krag, Mauser, Lee Enfield mm. Noe upraktisk med mange kalibere, men er man fattig så er man fattig. Videre står det skrevet at da HV ble opprettet i 1947 planla de å benytte Krag, men disse var i stor grad utslitt. Derfor ble det besluttet at HV skulle ta over mauserne etterlatt av tyskerne siden Hæren fikk så mye nytt fint fra USA tidlig på 50 tallet. Han skriver at de etter ombygging til 30-06 fikk påstemplet HÆR, FLY eller KNM, men her er det en liten feil. De aller fleste riflene marinen fikk var ikke endret til 30-06. Han nevner spesifikt at de som ble merket k.art ikke fikk nytt løp. Denne ombyggingen skjedde i perioden 1955-58 på KV.

 

Det jeg henger meg opp i av det du skriver er at du hevder 7,92 ble brukt i mange år etter krigen. Nå er ikke "mange år" noen spesifikk tidsberegning, men jeg sitter med en mening om at vi i hæren benyttet 7,92 i stor utstrakt bruk bare frem til tidlig 50 tall. Grunnen til at jeg mener det er jo nettopp standardiseringen på 30-06 i ca 1950. Det medfører at 5 år = mange år, noe jeg ikke synes er noen presis beskrivelse. At det ble benyttet originale mausere i 7,92 under øvelse i hæren på tidlig 50 tall er nok hevet over en hver tvil, men samtidig tror jeg ikke disse mauserne som endte opp hos HV så nevneverdig mye bruk i denne perioden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg om at vi må forholde oss til fakta. Hanevik er nok til å stole på, og det jeg skrev avviker ikke fra det du siterer. Raufoss produserte 7,92 ammunisjon til forsvaret frem til 52-53. Raufoss produserte 30-06 fra 53-54. Jeg vet ikke om det ble produsert begge kalibre over tid, men skiftet skjedde rundt 53, dette er etter hukommelsen.

Konvertering av Mausere til 30-06 foregikk over mange år, men send en PM til Snapphane, jeg mener han var med på det arbeidet, og han husker nok noe av det.

Det jeg vet er at kystartilleriet brukte 30-06 fra sist på 60 tallet, og frem til AG 3 geværet ble innfaset på begynnelsen av 70 tallet. Marinen brukte så vidt jeg vet bare 7,92 frem til de fikk AG 3 geværet tidlig på 70 tallet.

Det er skrevet en del bøker om kystartilleriet, forfatter er Fjørtoft, han har muligens tilgang på slike data, forsvarsmuseet har nok også kunnskap om det.

Du har nok rett i at vi brukte Krag og Lee Enfield våpen på 50 tallet. Lee Enfield var det nok mindre av, Raufoss har produsert ammunisjon til den, men ikke til det Norske forsvar, bruken kan derfor ikke ha vært omfattende.

Krag ammo har vært produsert kontinuerlig ved Raufoss, og det er vanskelig å vite hva som er til forsvaret og hva som er til DFS. Ut fra det jeg har sett av ammunisjon er det meget sannsynlig at det ble produsert til forsvaret i 46 og 47, muligens frem til 50.

Jeg tror også at svensk mauser ble benyttet i forsvaret/polititropper umiddelbart etter krigen, men har ikke detaljkunnskap om det. Men det er ikke usannsynlig at styrker som ble satt opp i Sverige hadde dette som bevæpning.

Link to comment
Share on other sites

Det kan stemme de Per-S sa om colt miter i 7,92, da en del av disse var kjøpt inn før 2 vk, var noen av disse i 7,92. Under andre vk brukte tyskerene disse på ulike kystfort.

Tyskerene brukte my erobret matriell fra ukike land på sine kystfort, da de logistsisk kunne ha en viss orden på dette. Front avdlinger ble strort sett satt opp med det mest moderne og standariserte utstyret, mens støtte, politi, sikkerhets avdelinger fikk annet utragert, ikkestandar, erobret utstyr. Waffen SS og Luftwaffes Hær og Fallskjerm avdelinger måtte før kriken og i begynnelsen av krigen skaffe våpen selv, fra egene produsenter da Hæren hadde fortrinn på de våpen som ble produsert.

 

Tyskerene hadde masse militert urstyr i 7,92 fra Tjeskkoslovakia, Østerrike, Pole etc. Noe av det første Tyskerene ofte gjorde var at de "konfiskerte" de erobrete landenes militær arsenaler, samt overtok våpenproduksjonen. Dette ser man ofte igjen på bilder i begynnelsen av krigen da Waffen SS, og andre SS avdelinger er satt opp med Tjekkiske MG er av typen VZ (ligner på Bren gun(som igjen er en Britisk prod av disse)), MP 18, 34, 35 og div tjekkiske MP. Beligske Browning HP 35 etc.

Utover krigen fikk SS mer stanadrisert utstyr etterhvert som de ble større i antall, samt viktigere som en del av det totale forsvaret av Tyskland.

 

Kystforten var ofte bemannet med personell fra Marinen, samt Hær avdelinger som ikke var i "topp" standar. Kystfort oppgaven ble også utført av avdlinger som hadde hvileperioder/gjennoppbygning etter aktiv fronttjeneste.

 

I dette virrvar av av ulike avdelinger, våpen, våpenutstyr, ulikt erobret matriell fantes det masse ulikt utstyr på de ulike kystfortene.

Masse av dette utstyret ble gjenbrukt av det norske forsvaret etter krigen på ulike kystfort.

Snakket med en gammal kystartellerist som fortalte om alt "rasket" som Tyskerene hadde glemt igjen/ etterlagt som de brukte. At Kystartelleriet bruket Colt mitraliøser i 7,92 er ikke utenkelig, da noe av utstyret dere hadde en "lokal " forankring av hva Tyskerene hadde etterlagt seg på de ulike fortene.

 

Av eksempler av Tysk gjenbruk av våpen har eg sett eksempler på bilder der Afrikakorps bruker erobret Russisk/Sovjetisk arteleri, Masse Franske kanoner fra Hær og marinen ble brukt på kystfort, og artelleri avdelinger og stillinger fra Frankrike til Norge.

Mange ledre tyngre MG er (eller som Tyskerene kalte SMG) ble utstajonert på kystfortene for supplemeterende/ekstra nærforsvar.

Luftvaffes Fallskjerm og Hærens Bergjeger avdelinger hadde spesial Mausere M98 fra Tjekkia, som var kortare og ekstra lette.

Mest kjent er vel Luftvaffes FG 42, som ble produsert i et begrenste opplag til Fallskjermsavdelingene.

Romania fikk en del våpen fra det erobrete arsenalt til det Franske forsvaret.

Franske sikkerhetsstyrker som jobbet for Tyskerene ble utstyrt med Briteske våpen fra Dunqerk, og utstyr som var konfiskert fra ulike fallskjermdropp til motstandsbevegelsen.

Etter raidet på Dieppe erobret Tyskerene en del Churchill tanks, som de reparerte, og brukte. Tyskerene skrev en grundig rapport på disse tanksene, som ble stjelt av den Franske mostandsbevegelsen, og levert til Britene, som igjen brukte denne rapporten til utbedring av Tanksene.

 

Det er blitt sagt av militærhistorikere at framgangene i Oprasjon Barbarossa i begynnelsen av 1941 hadde ikke vert mulig, hadde ikke Tyskerene kunne bruker alle de erobrete franske lastebeilene fra den franske Hær, samt at mange Tykse soldater overlevde, Vinteren i 1941 p.g.a. de store lagrene med fransk vinter ullundertøy.

 

Tyskerene var mestre til å bruke erobret utstyr p.g.a. sine enorme behov og mangel på utstyr og våpen, men var også sårbar p.g.a den enorme logistikken dette krevde.

Den franske motstandsbevegelsen soboterte ofte dette med å sende feile transportvogner, skifte transportnummer på vognene med ulikt utstyr som ikke passet til hverandre.

 

NB! Tror Mauseren din er verd ca 1000 kr.

 

ikke bygg den om den er kjekk og ha som den er, kan fint brukes i granskauen på jakt der de e så tett at man ikke kan bruke kikkertsikte.

 

MADS

Link to comment
Share on other sites

Raufoss sluttet å produsere 7,92x57mm patroner i perioden 1955- 58. HV sluttet da å bruke Mauser i dette kaliberet. Når det gjeller 30-06 startet produksjonen ca 1950. Ang coltmiter så ble vel di bygd om til 7,92x61 før krigen. Denne patronen kom i bruk i 1937, og ble produsert frem til 1944.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ødelegg gamle Mausere som K98 i 30-06, KV59, KV67, etc.

 

Disse kommer til å stige i verdi. I England koster en fin Norsk M98 med WW2 kopikikkertmontasje ca 7 - 8000.-.

 

Vi klager idag ofte over alle de fine Kragene som i gamledager ble massakrert for å lage DFS banevåpen. Så gjør vi altså det samme igjen med Mauserne. Mon tro om det går an å få en fin KV67 for 1000.- om 5 år..

Link to comment
Share on other sites

I -45 var beholdningen av 7,92 tung for Colt M/29 ca 5milioner patroner; tilnærmet alle mitraljøsene var ombygd til 7,62x63 tidlig på 50-tallet. Disse ombygde mitr var i bruk i k.art et godt stykke inn på -80tallet.

HV ble omvæpnet fra Krag (og div "ymse""-mye rart var i bruk i begynnelsen) på samme tid). I mange distrikt fikk de inn betydeliog flere Krag-geværer enn de iflg listene hadde.

(oppdaterer mer nøyaktig årstall osv når jeg kommer i nærheten av bokhyllene igjen)

 

Etter omvæpningen av HV ble mengder Krag solgt til USA som surplus :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...