Jump to content

Garmin Astro DC-50


merkel95s

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei, har kjøpt meg dc50.

Når jeg var på jakt i dag ble hunden oppgitt til å være 79km unna meg....

 

Før min Astro 320(med oppgradert programvare) fikk kontakt med halsbåndet har "DOG" visningen vist slike avstander som f.eks. 6000 meter. Men det var første dagen jeg brukte den - etter det jeg kan huske. Det tar sånn grovt sett ca like lang tid med Astro 320 som med Astro220(med DC30) å få kontakt med halsbåndet. Har brukt DC 50 en god del nå -og det har vært helt problemfritt :smile:.

Link to comment
Share on other sites

Losindikatoren på dc-50 fungerer ikke ifølge en kompis av meg, så det virker som at Garmin hadde rett i at mye pels spiller inn.(Dette var på en jämthund)

 

Mitt dc-40bånd gikk i stå på fredag ettermiddag, gikk ikke an å slå på, og intet lys når jeg satt det på lading. Sendte det i posten igår, og kjøpte meg et nytt DC-50 bånd for å ha i mellomtiden. Idag kl 11 fikk jeg mail fra Garmin Norge om at nytt eller tilsvarende bånd ble pakket og sendt umiddelbart! :shock: Jaggu kjapt gjort av både Posten og Garmin :thumbup:

 

DC-50 fungerte utmerket idag, peilet hunden 1.83km unna meg, med kortenheten på Astroen. DC-40 brukte å ramle ut på ca 1.3km, så rekkevidden er tydelig forbedret :thumbup:

 

Spørsmålet nå blir hvilket bånd jeg får i retur... :D

Link to comment
Share on other sites

Du kobler til med USB og bruker webupdater. Men det er ikke kommet noen oppdateringer til DC50 enda.

 

Skal du hente inn sporlogg fra bandet og inn til mapsource eller basecamp, så kobler du det til og venter litt før du trykker et kort trykk på av/på knappen. Da skifter den farge på dioden en kort stund og bandet skal dukke opp i lista når du prøver å overføre.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å koble til med usb og webupdater. Men den finner ikke enheten. På dataen står det bare ukjent. Går helt fint med 320'en. Hadde vært greit å få det til før det kommer en oppdatering. Noen som vet hva problemet kan være?

 

Hvis du sjekker i enhetsbehandling når den er koblet til. Dukker det det opp en Device som heter Garmin Devices / Garmin USB GPS? Hvis ikke så kan det jo være no driverproblematikk kanskje...

 

Prøv gjerne på en annen PC og husk at båndet må være tilkoblet litt før det er klart til å finnes i webupdater.

Link to comment
Share on other sites

Skal du hente inn sporlogg fra bandet og inn til mapsource eller basecamp, så kobler du det til og venter litt før du trykker et kort trykk på av/på knappen. Da skifter den farge på dioden en kort stund og bandet skal dukke opp i lista når du prøver å overføre.

 

Har du funnet ut hvordan en kan få slettet sporloggen i DC 50? Etter hver jakttur vokser sporloggen, og jeg klarer ikke å få slettet den i BaseCamp.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det handling av DC50 og testing med engelsk menyer. LOSINDIKATOREN VIRKER :)

 

Og ikke nok med det! Still språket tilbake til norsk og det virker fremdeles!

 

Det kan virke som om de kun har fjernet muligheten til å skru på losindikatoren i den norske menyen og ikke selve indikatoren i båndet.

 

Nå reagerer indikatoren på vibrasjoner i stemmebåndet, så jeg er mer enn usikker på hvordan dette vil virke på f.eks. elghunder med kraftig manke og mye pels. Forøvrig måtte jeg lose en liten stund før peileren markerte los, sånn i tilfelle noen kommer til å prøve dette ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skal du hente inn sporlogg fra bandet og inn til mapsource eller basecamp, så kobler du det til og venter litt før du trykker et kort trykk på av/på knappen. Da skifter den farge på dioden en kort stund og bandet skal dukke opp i lista når du prøver å overføre.

 

Har du funnet ut hvordan en kan få slettet sporloggen i DC 50? Etter hver jakttur vokser sporloggen, og jeg klarer ikke å få slettet den i BaseCamp.

 

Fant det ut selv. Spurte Garmin, og de svarte meg raskt og greit slik:

 

"Foreløpig er det dessverre slik at man ikke kan slette spor på DC 50, men det vil forhåpentligvis komme snarlig ved en softwareoppdatering."

 

Så da er det bare å vente, da.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det handling av DC50 og testing med engels menyer. LOSINDIKATOREN VIRKER :)

Kan du komme med en nærmere beskrivelse av fremgangsmåten for å finne bark detection i menyen?

Har nå søkt frem og tilbake i menyen etter å ha satt hånd enheten i engelsk, men finner ikke at det står bark detection noe sted...

Link to comment
Share on other sites

Der var det gjort, og bark detection er slått på, men når jeg går i norsk meny igjen så er den ikke der lengere, men håper den fortsatt er aktiv...

På min dukker ikke symbolet opp på "hundesiden" før jeg har kontakt med båndet. Hvis det ikke dukker opp da får du vel gjenta prosessen en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Holder det ikke å slette spor via Astroen, trodde at man slettet sporene på halsbåndet også da?

Tidligere slettet man spor ved hjelp av den håndholdte enheten. På DC50 ser det ut til at slike ting må gjøres på pc i programmet Basecamp.

 

Jeg har et DC40 halsbånd og et DC50 som jeg bruker vekselvis. Når Astro 320 oppdager DC50, forsvinner overføring og sletting av spor fra menyen. Velges DC40, dukker disse menyvalgene opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fremdeles den samme menyen med "slett gjeldende spor" nederst når man går inn på hundespor og velger hund. Har du oppdatert din astro? Har forøvrig fått fram bjeffesymbolet på kompass-siden med norsk språk, hvordan vises det at den loser? Har en hund med skadet klo, så går enda en stund før det blir slipp... :(

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet den nordiske versjonen med losindikator i helgen. Fungerte på gråhund. Fikk beskjed med en gang den hadde stålos. Men måtte være nøye med å få minst mulig hår mellom halsbåndet og huden. Vil være perfekt på kort håret hunder. Losindikatorene visses som lydbølger ))) Etter ikone.

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt dette nå, og jeg synes det fungerer utmerket.

En strek typisk fot. Fire streker typisk et solid uttak. To til tre streker los, alt etter hvordan den loser under jag.

Dette er min erfaring.

 

Spørsmålet er når Garmin velger å "rette opp" denne bugen.

Da gjelder det å få ut det gode ord slik at flere forbrukere kan stritte mot.

 

Kan man ta en sikkerhetskopi av gjeldende firmware (v3.30)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fremdeles den samme menyen med "slett gjeldende spor" nederst når man går inn på hundespor og velger hund. Har du oppdatert din astro? Har forøvrig fått fram bjeffesymbolet på kompass-siden med norsk språk, hvordan vises det at den loser? Har en hund med skadet klo, så går enda en stund før det blir slipp... :(

 

Da snakker vi om to forskjellige ting. Det sporet du nevner er det sporet som lages og lagres direkte i Astro håndenhet. Dette sporet slettes fortsatt slik du sier.

 

Det sporet jeg snakker om er det som blir lagret i hunde-enheten. For hver jakttur blir det lagret et nytt spor her. Hvis du ikke sletter dem, blir det ganske mange spor etter hvert. Kanskje hele høstens jakt hvis du ikke jakter så mye.

 

For å overføre spor fra halsbåndet på DC 40, eller for å slette dem, trykker du på Dog - Enter - Menu. Da vil du finne menyen for "Last ned spor" eller "Slett spor".

 

Har du en DC 50 vil du altså ikke lenger finne denne menyen. Da må du bruke USB-kabel i stedet.

 

Når det gjelder det siste er jeg kommet like langt som deg. Det vil si at jeg har fått fram bjeffesymbolet uten at jeg har fått testet om det virker. Men jeg har oppfattet det slik at du får forskjellige typer symbol alt etter hvor intenst hunden bjeffer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var ute mistet jeg kontakten med DC50 (gps signal, maks utslag på kominikasjon), slik jeg ofte gjorde med DC40 etter ca 20 km sporing. Astro fikk kontakt igjen etter 5 min etter at hunden kom inn. Har aldri hatt dette problemet med 220 og dc 30. Er det det noen som har en forklaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Garmin 320, og den har fungert greit i ett helt år, men jeg lurer jaggu på om jeg skal tørre å bruke denne, etter at jeg leser at de kutter ut å virke hele tiden.

Er Garmin virkelig så dårlig?

tenkte jeg skulle kjøpe på et DC 50 bånd, men de pengene kaster jeg ikke bort på det, når jeg leser om alle problemer og feil.

Kanskje Garmin burde gå inn i seg selv og levere en vare som er testet ut og som vitterlig holder mål under praktisk bruk

Link to comment
Share on other sites

Noe som kan gi en guiding. Finner ikke igjen hvor jeg kan oppdatere halsbåndet. trykker dog og meny, men det kommer ikke opp noe hvor det står oppdatere halsbånd :(. Trodde jeg hadde taket på dette nå :(. Og er det fortsatt slik at det ikke er oppdatering på dc50 båndet her. Fant ikke noe på webupdater. Fikk ihvertfall opp los indikatoren på bikkja på hundelista. :). OG hvordan gjøre en evt det via webupdater og pc kabel.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppdatering av båndet mener å huske at jeg brukte ladeklipsen og koblet den til pc. Da fant webupdater båndet, men det var da ikke noe oppdatering til dette ennå.

 

For å bruke losindikatoren trenger du ikke oppgradere båndet, men du må ha en av de siste oppdateringene til håndenheten for å få mulighet til å velge dette under dogs i den engelske menyen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder håndenhetene er det vel som oftest kvaliteten på batteriene som brukes og ikke selve håndenheten som er utfordringen i kulde?

Har brukt 320 siden den kom, også i ufyselig kaldt vær. Den har virket upåklagelig så lenge batteriene har vært gode og nye.

Regner med at det står noe på de siste sidene i brukerveiledningen om temperaturer, uten at jeg har giddet å sjekke det ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...