Jump to content

Garmin Astro DC-50


merkel95s

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Det er bare å overse feilmeldingene, starte BaseCamp og deretter slå på Dc50. Vent litt mens BaseCamp leser innholdet i enheten.

 

Selv om det kan se ut som om din pc ikke gjenkjenner Dc50, går det bra i Garmins egne programmer BaseCamp, Mapsource og Webupdater. I hvert fall hos meg.

 

Dc50 dukker altså ikke opp som en egen disk på din pc. Du må bruke Garmins programmer. Det synes jeg er dumt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatering av DC 50 er nå tilgjengelig. Programversjon 2.30. "Fixes occasional jump in reported dog position".

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=6435" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

En kamerat opplevde dette at hunden plutselig hoppet flere km på peileren, og da jeg skulle sjekke om det var oppdateringer for DC 50 for ham, var det nettopp en oppdatering som fikset dette. :) Har ikke opplevd dette selv, men like greit å oppdatere og få fjernet barnesykdommene.

 

Jeg brukte Webupdater og USB kabelen med ladeklipset på halsbandet og koblet til PC. Enkelt og kjapt å oppdatere. Dette var amerikanske DC 50 så usikker på om oppdateringen gjelder nordisk utgave.

 

OBS! Refererer til advarsler ang. oppdatering US modellene og vil informere om at oppdateringer gjøres på eget ansvar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått med meg denne advarselen ang. oppdateringen av US modellene, så jeg måtte ut å teste etter oppdateringen. Det ble bare en liten tur med Astro 320 og DC 50 i handa, men heldigvis det ser ut til å fungere som før. Må nok teste mer for å være helt sikker.

Software versjonene er 3.40 på Astro 320 datert 14.10.13, og 2.30 på DC 50 datert 02.12.13.

 

Jeg deler bare mine erfaringer og oppdateringer gjøres på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kontaktet Garmin USA angående at de skulle slutte å virke etter oppdatering, men fikk to svar fra Garmin Europa.

 

Svar1:

Thank you for contacting Garmin Europe.

 

I am happy to help you with your enquiry.

 

 

I am afraid the Astro units are not legal for use in the UK and a lot of other Europe countries. You will need to contact the Garmin office of the country where you purchased this device or the dealer that sold it to you.

 

I am sorry I cannot offer more help.

 

 

If there is anything else I can help you with then please let me know. Alternatively you can search for a solution here: http://www.garmin.co.uk/support" target="_blank

 

Kind regards,

 

Petra Holterman

 

 

Garmin Europe

 

Svar2:

Thank you for contacting Garmin Europe.

 

I have not heard about devices stop functioning completely, but I cannot guarantee that the device will work as we are unable to support these devices due to the legality.

 

If there is anything else I can help you with then please let me know. Alternatively you can search for a solution here: http://www.garmin.co.uk/support" target="_blank

 

Kind regards,

 

Alex Dorgelo

 

 

Garmin Europe

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kjøpte en 320 og DC50 tidligere i høst. Godt fornøyd med både batteritid på halsbåndet, økt rekkevidde og godt fungerende losindikator.

 

Enhetene har fungert godt frem til og med forrige uke. Hadde et slepp med jämten, og når han kom tilbake lyste lampa på halsbåndet rødt (konstant lys), men den fungerte fortsatt (fullt mottak på håndenhet). Når jeg kom hjem prøvde jeg å skru av enheten, uten å få til dette (fortsatt konstant rødt lys). Nå, en uke etter, lyser fortsatt lampa og jeg får ikke kontakt med enheten. Har også prøvd å sette den i lading, men det ser ikke ut som den tar strøm, eller hvert fall forandrer ikke lyset seg.

 

Noen som har vært borti tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kjøpte selvfølgelig en Astro 320 med DC-50 hundeband på impuls i statene, og nå er det helvete på jord. :shock:

 

Neida, eneste problemet er at DC-50 halsbåndet ikke ser ut til å være medgjørlig. Vil ikke la seg oppdatere til siste versjon fra pc, bare henger seg opp når installasjonen er ferdig. Ved restart/reset er det tilbake til 2.1 versjon. Prøvd mange ganger, og tatt ut batteri for resetting.

 

Iallefall, så funker Astro 320'n godt. Får inn satelitter, fått lastet inn kart og har også lagt til et DC-40 halsbånd kjøpt i Norge. DC-50 halsbåndet får heller ikke inn satelitter sånn at det begynner å blinke grønt, men det gjorde heller ikke DC-40 båndet når vi drev å testet. DC-40 båndet var da meldt til en annen Astro 320(Norsk).

 

Sendte mail på Garmin support i Norge:

"Emne: Problem med oppdatering av DC-50

Spørsmål/beskjed:

Hei,

 

Bor og jakter delvis i USA, og kjøpte Astro 320 med DC-50 borte der nylig.

Er i Norge nå og det finner ikke satelitter. Har prøvd å oppdatere

software via pc, men det går ikke bra. Står at det installerer, og at

installasjonen er ferdig. Men halsbåndet lyser konstant rødt etter

installasjon, og må holde inne knappen lenge før det slukker. Når jeg da

kobler til pc igjen, viser den at det kun er versjon 2.10 software. Har

prøvd flere ganger, men ser ikke ut som det er mulig å oppdatere.

Håndholdte enheten fikk jeg oppdatert uten problem, og den tar inn

satelitter raskt."

 

Og fikk dette svaret.

"Hei

Takk for din henvendelse angående Astro 320.

Den amerikanske Astro er forbudt i norden på grunn av frekvensene den sender på.

Vu har derfor ikke lov til å gi noen support på denne.

 

Med vennlig hilsen / Best regards

Henning

Garmin Norge | Support

http://www.garmin.no" target="_blank"

 

Okay, god dag mann økseskaft. Det var jo ikke Astroen jeg hadde noen problemer med, det var DC-50'n. Den nevnte han ikke, dumme meg som måtte nevne Astroen.

 

Iallefall, noen som har et DC-50 halsbånd i Molde området som det kunne være mulig å teste på? Skal ikke til USA før i April, så må investere i et DC-50 halsbånd dersom det er mulig å melde opp til Astroen og det funker.

 

Edit: Fikk heller ikke meldt opp DC-50 bandet til hverken den amerikanske eller den Norske Astroen. :forvirra:

 

Noen erfaringer med USA modell? Eller finnes det ingen andre kløner? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke spore en Norsk dc40 med en amerikansk Astro 320.

Virker som noe er alvorlig galt med dc50. Send den inn til Garmin USA.

 

Ja, virker som noe er alvorlig galt med båndet. Får stikke til godteributikken å se om de har fått inn DC-50 band i morgen.

 

Fikk jo meldt inn DC-40 båndet til Astroen ved å bare holde det i nærheten, men ventet ikke til den sporet, så det kan jeg ikke uttale meg videre om.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har i kveld vært ute og prøvd ett nytt Dc50 som jeg kjøpte denne uka.

Har fra før Dc30 (med lengere antenne) og Dc40. Tredde alle tre på en vegstake som jeg hengte vanrett slik at alle hadde samme høyde over bakken.

Kjemmepskuffelse :evil: , Dc50 hadde markert dårligere rekkevidde enn de to gamle.

Jeg bruker oppdateringen (tror den het 3.40) som har losindikator. Kan det ha noe med saken?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Her er mange Garmin-tråder, kanskje finnes det svar. Men tar opp igjen denne:

 

Jeg har nettopp kjøpt en 320 og dc-50 halsbånd, da jeg ønsker å kunne bruke mine fullt brukbare dc-30 og dc-40 halsbånd. Og fordi jeg kjenner på meg at min gamle 220 snart har gjort sitt. Jeg vil ikke ha en slik Alpha, da jeg enda ikke har sett en berørings-skjerm som fungerer i regn og kulde - de fungerer knapt innendørs.

 

Har gjort en enkel test med alle tre bånd hengt opp på samme spiker, og kjørte ivei med den nye 320'en og den gamle 220. Den nye 320 tar bedre imot enn den gamle 220, ca 30% i km. Det er stor forskjell i rekkevidde på båndene mine, dc-30 er egentlig ganske elendig, OG det gamle dc-40 er betydelig bedre enn det nye dc-50 båndet, ca 20% bedre rekkevidde! Jeg testet i ganske flatt terreng, og dc-40 og 320'en rakk 10 km.

 

Konklusjonen er vel at ingenting holder hva reklamen lover, det fine lette dc-40 båndet er favoritten med sitt nette format, og min nye 320 er bedre enn min gamle 220.

 

Ranger: Jeg har tenkt på det samme som du ang. antennene, men omvendt. Går det å montere en dc-40 antenne på dc-50 og dermed øke rekkevidden? Antennen på dc-50 er jo bare en plastbelagt stålwire. Hvis det var ok som antenne, hvorfor i all verden er ikke alle flex-antenner laget av wire?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Godt spørsmål Ole-Johan, og jeg lurer fortsatt på det samme spørsmålet jeg stilte for evigheter siden. :) Men jeg kjøpte Astro 320 og DC50, og gjorde en enkel kortholdstest med DC50 og mitt gamle DC30 opp mot Astro 320. Jeg la igjen A320 ved trappa og gikk "tisserunden" med bikkja med DC30 og DC50. I luftlinje ca 500 meter ut, med høye brøytekanter samt at veien var høyere i lende enn huset. Huset skjermet i tillegg håndenheten. DC30 begynte å "hakke" og datt etterhvert ut. DC50 hadde full dekning hver bidige meter av turen! :) Jeg brukte den lengste antenna på DC50, så DC30 hadde et handikapp, men den lange antenna er jo til for å brukes… :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hovedproblemet med originalantenna på DC-50 er ikke lengden, men at den er U-formet. Det gjør den ubrukbar. De gamle antennene på DC-30 og DC-40 er helicale antenner på 5/8 bølgelengde, den lange Wiren på DC-50 er på 1/4 bølgelengde hvis den var rett.

 

Jeg har kjøpt noen uorginale antenner fra usa og testet litt. Dette er også wire-antenner, men de er tilnærmet rette. Fikk økt effekt på DC-30 og DC-50. MEN ingenting slår mitt DC-40 med den originale helicale antenna.

 

Min nye 320 er mye bedre enn min gamle 220. Og mitt gamle DC-30 er dårligere enn DC-50 båndet. Det er mulig at produktene varierer mye?

 

Men i alle fall: Kjøp en ny rett wireantenne på eBay til DC-50 båndet, og kast den originale. Den vil øke rekkevidden betraktelig. De originale helicale antennene til DC-40 er litt vanskelig å få tilpasset DC-50, den er for tykk og stiv i basen. Men det hadde vært susen å fått laget en helical antenne med 5/8 bånd for DC-50!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trenger kjapt svar!

 

Har en gammel Astro 320, som ble levert med DC40. Nå er det slik at alle på jaktlaget har mye nyere, og de siste par dagene har jeg "famlet i blinde" mens de har brukt DC50, for det går ikke på min. Noen har også såpass ny at de har T5-bånd.

 

Skulle selvsagt ha gjort noe med dette!

 

Har nå til slutt klart å oppdatere håndhenheten med Garmin Express. Aner ikke om dette gjør at jeg får brukt DC50 eller T5. Har ikke noe slik bånd tilgjengelig for å få prøvd. Får jeg brukt disse to, eller må jeg gjøre mer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...