Jump to content

Garmin Astro DC-50


merkel95s

Recommended Posts

Sluppet i USA nå, og endelig har de flyttet GPS mottageren tilbake på toppen av halsbåndet.

 

Gledelig er det også at vi nå får losindikator. Har trua på denne, etter at jeg mener DC-40 var ett skritt i feil retning. Eneste er at man nå blir nødt til å oppgradere til 320 for oss som fortsatt kjører på 220.

 

http://www.dusupply.com/garmin-astro-co ... -dc50.html

 

Positivt er det også at det ser ut som de beholder prisen uendret, ihvertfall der borte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei alle jaktrelaterte Garmin forhandlere!

Vi kan med stor glede informere om nyheten DC 50

De viktigste forbedringene med DC 50 sammenlignet mot DC 40 er:

· Mer robust - antenne i flettet stål og robust kabinett som er vanntett ned til 10 meter

· Mer presis - raskere og bedre satellitt mottak via både GPS og GLONASS satellitter

· Lengre rekkevidde - mottak av VHF signaler opptil 14,5 km

· Bedre batterikapasitet - med automatisk justering av oppdateringsfrekvens som tar hensyn til batterikapasiteten

Veil. Pris på DC50 vil være 1840 + mva.

Dc 50 er ventet til lager i slutten av juli.

Dere vil nok sikkert legge merke til at los-indikator ikke er med på den europeiske versjonen av DC 50. Dette har naturlige årsaker, noe jeg legger ved et eget skriv på.

Mens amerikansk versjon av DC 50 lanseres med los-indikatorfunksjoner, har Garmin valgt å utelate denne funksjonen for den europeiske versjonen. Det er vår forståelse at los-indikatorfunksjoner brukes på ulik måte i det amerikanske og europeiske markedet, med ulike hunder til ulike typer jakt. Av denne årsaken kreves en annen type teknologi som oppfyller de ulike kravene som stilles for våre lokale typer av jakthunder og typiske jakttyper.

 

 

 

Fikk denne mailen fra en bekjent som forhandler Garmin Astro, så desverre blir det uten losindikator. Synes de gjør en blemme ved å utelat dette..

Link to comment
Share on other sites

Skulle nettopp til å forhåndsbestille denne hos jaktfall, så sveipet jeg innom her og så informasjonen om los indikator.

Da blir det ingen bestilling idag gitt, det var en skuffelse at de har utelatt losindikator på den norske.

På jaktfall sine sider står det faktisk at det er med.

 

Får vente litt å håpe du tar feil merkel95s ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det blir å kjøpe US versjon igjen.Dc 50 kan bli en ny flopp som Rhinoen ble.Rhinoen hadde ingen mulighet for sikringsradio kanaler,noe som gjorde den uaktuell for de fleste.Nå kommer de med en ny Dc 5o som ikke har losindikator selv om us versjonen har det.Virker ikke helt gjennomtenkt.Mange kommer til å sitte på gjerdet og vente på neste modell,eller kjøpe US versjonen. De som ikke har Astro fra før vil være de som kjøper den.Hadde den hatt 2,5 sekunder oppdateringen sånn som Garmin Alpha 100 har så hadde det vært grunn til å kjøpe den. På fuglehund kan det være greit med kjappere oppdatering enn 5 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Garmin Norge tidligere i dag, og spurte om de trodde dette kom etter hvert også på den nordiske (Foreløpig ikke fått svar.)

I alle fall for min del er det denne funksjonen jeg savner når jeg sitter i skogen en sen ettermiddag og lurer på om hunden har gitt seg når han er langt utenfor hørehold.

Link to comment
Share on other sites

Når den først er produsert med losindikator i USA, så er det tåpelig at den ikke blir levert med det her. Den begrunnelsen der oppe fra forhandler var jo helt på bærtur. Blir nok Astro 220 og DC30 denne sesongen og, til de finner ut at de skal komme med noen reelle framskritt.

Link to comment
Share on other sites

Mens amerikansk versjon av DC 50 lanseres med los-indikatorfunksjoner, har Garmin valgt å utelate denne funksjonen for den europeiske versjonen. Det er vår forståelse at los-indikatorfunksjoner brukes på ulik måte i det amerikanske og europeiske markedet, med ulike hunder til ulike typer jakt.

 

Hæ? Dette høres ut som ren svada. Begynner å bli lei slikt fra Garmin og vurderer heller andre produsenter når de holder på slikt. For å ikke nevne stadig dårligere kvalitet, med gjentagende reklamasjoner... :x

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det begynner å helle mot tracker. Jakter stort sett i mobil dekning. Men det hadde vært greit med et forbedret dc halsbånd, me njeg gidder ikek å handle før det kommer indikator på. Er vel de som kjøper og komemr medtilbake melding, slik at en kan vurdere da hvis det er store forbedringer, noe jeg tviler på det er.

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesiden til Garmin fremkommerndet at de har myndighetsgodkjennelse til losindikator kun i USA. Jeg tror dette med ulik jaktform er en bløff, men at de prioriterer å søke om godkjennelse i USA hvor markedet er mange ganger større enn det nordiske. Vi får håpe de tar til fornuft etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesiden til Garmin fremkommerndet at de har myndighetsgodkjennelse til losindikator kun i USA. Jeg tror dette med ulik jaktform er en bløff, men at de prioriterer å søke om godkjennelse i USA hvor markedet er mange ganger større enn det nordiske. Vi får håpe de tar til fornuft etterhvert!

 

No kan jeg ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor en skulle ha myndighetens tilatelse for å ha losindikator.

Link to comment
Share on other sites

Mens amerikansk versjon av DC 50 lanseres med los-indikatorfunksjoner, har Garmin valgt å utelate denne funksjonen for den europeiske versjonen. Det er vår forståelse at los-indikatorfunksjoner brukes på ulik måte i det amerikanske og europeiske markedet, med ulike hunder til ulike typer jakt. Av denne årsaken kreves en annen type teknologi som oppfyller de ulike kravene som stilles for våre lokale typer av jakthunder og typiske jakttyper.

 

Såvidt meg bekjent brukes ikke løshund i USA i noen særlig grad. Av de jegerne jeg snakket med i løpet av et 2 års opphold var det kun en som hadde vært med på jakt med løshund (pitbullterrier på villsvinjakt). Uansett, los er los og hund er hund, kan ikke skjønne at det som egentlig menes er at losindikatoren ikke fungerer spesielt bra og at den dermed har blitt utelatt. Får nok bare vente på DC 60 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble litt betenkt over oppgradering av GA320 for å kunne bruke DC50, siden de ikke nevner noe om dette på de amerikanske sidene eller de norske, vil man fortsatt også kunne kjøre med DC30 og DC40 når man har oppgradert GA320, uavhengig om det US GA320 eller EU GA320?!

 

All tidligere erfaring DC30 --->DC40 tilsier at det burde være mulig!

 

Mulig jeg var litt rask i svaret til Kim her!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjenner som forhandler Garmin Astro fikk som tidligere nevnt en mail fra importøren med en begrunnelse til hvorfor de valgte å ikke ha med losindikator på den norske versjonen. Han og helt sikkert flere forhandlere, har sendt de en mail tilbake og sagt at de mener dette er en feil vurdering. Får nok en mail fra han hvis de skulle bli en forandring på dette. Foreløpig ingen grunn til å bytte til norsk versjon ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt her - er vel fremdeles statusen denne?

Garmin Sverige/Jaktjournalen 04.07.2013:

"- Med bättre satellit- och radiomottagning och en mer robust design, kommer jakten att bli enklare och säkrare, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor.

Skallindikator

Den amerikanska versionen av DC 50 lanseras med skall-indikator, men Garmin har valt att ta bort den funktionen på den europeiska versionen. Man menar att kraven på skallindikator i USA är något annorlunda, med deras typ av jakt och vilka hundar som används, ä de krav vi ställer på den europeiska marknaden. Av den anledningen krävs en annan typ av teknik för att klara de krav vi ställer på våra typer av jakthundar ochjakttyper, menar Garmin."

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette svaret fra Garmin Norge i dag:(

 

Takk for din henvendelse angående DC 50.

 

Garmin har valgt å ikke ha dette på de nordiske modeller, og det er ikke planer om nye modeller som har det i nærmeste fremtid.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen / Best regards

Link to comment
Share on other sites

Registrerer at bruk av løshund etter hjort er forbudt i store deler av USA og at det i de delene hvor det ikke er forbudt kun tillates i en kort tidsbegrenset periode. Ser på diverse forum at løshundjakt er så uvanlig at folk ikke en gang skjønner hvordan det foregår...

 

Med tanke på den formen for løshundjakt som fortsatt pågår i USA kan det vel være at Garmin har et poeng at losindikatoren ikke fungerer for jaktformen vi bedriver i norden.

 

2dahf2s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jo at det er individuelle forskjeller på hunder.Du kan jo evt henge på ei bjelle på halsbåndet også.Da burde du kunne ha full kontroll på hvor hunden befinner seg med 5 sek oppdatering,samt at bjella høres i tett skog.

 

Jeg bruker bjelle litt til og fra på min.Særlig i Nord Sverige synes jeg det er gunstig mtp å lage litt lyd i terrenget som er stappfullt av bjørn.Greit å ikke overraske en bamse på fall el.

Link to comment
Share on other sites

Garmin Alpha 100 har 2,5 sekunders oppdatering.Det er absolutt en fordel på fuglehund.Hadde håpt nye dc 50 hadde hatt denne muligheten, men dessverre ikke.På Alpha 100 ser man også andre jegere i tillegg til hundene.Garmin er smarte, de har all teknologi for å lagr det opptimale peilesystemet, men de slipper en forbedring hvert år.Da må vi som vil ha det siste kjøpe nytt hvert år.Ellers så kommer www.normark. se med en ny peil i høst som har 2,5 sekunders oppdatering.Denne har vært å kjøpe i USA. Etter som den blir tillatt i Sverige så vil jeg tro den kommer i Norge også.Denne peilen har til nå vært uten kart, men den modellen som kommer i høst skal det være kart på.Bra det kommer en konkurent til Garmin.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ikke forstår, om man skal ha så ofte oppdatering, går man da med nesa ned i Garmin Astroen til enhver tid? Da mister man vel skuddsjanser og ei blir man noen dyktig jeger! Dette sier jeg fra egen erfaring, da jeg tidvis før har sett for mye på GA220, i steden for å følge med rundt meg i terrenget, når dachsen har jaga! Så nå er det mye mindre bruk av den for egen del! På dachsen har jeg nå 30 sekunders oppdatering, siden han er kortbeint!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Garmin er smarte, de har all teknologi for å lagr det opptimale peilesystemet, men de slipper en forbedring hvert år.Da må vi som vil ha det siste kjøpe nytt hvert år.

Og dette tror du Garmin er alene om?

Gjelder nok de fleste inne elektronikkbransjen gitt ;)

Tror du at f.eks Canon,Nikon eller andre store i bransjene virkelig pøser ut alt de har i en sleng? :)

Link to comment
Share on other sites

Før om åra sto vi med øra på stælk og lyttet etter bjella til fillebikja som dro over alle blåner i søket sitt.Nå står vi og glaner ned i en skjerm etter bikja som drar over alle blåner 8)

 

Eller ikke alle da..Vi som har Pointer har som regel ei bikje som står til fører kommer frem :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm...

Ser ut som at det finnes DC 50 US med losindikator for salg i vårt naboland(uten å nevne foretak). Men om losindikatoren fungerer som tenkt her på berget... Uansett er det vel ikke lovlige frekvenser i Norge og de nordiske importørene annonserer fremdeles uten losindikator.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei.

Jeg har ikke testet peiler med losindikator, men fått forklart hvordan den virker/er lagd og hvorfor den ikke ble med på den nordiske utgaven.

Losindikatoren baserer seg på vibrasjoner fra stemmebåndet og ikke lyd. Etter sigende virket dette dårlig, særlig på hunder med litt pels (elghunder). Dermed ble det valgt bort på vår nordiske/norske utgave.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...