Jump to content

15 år, 1 måned, 65 mil.


OssToPaaTur

Recommended Posts

Hei, kammeret!

 

Vi er to turglade 15-åringer som legger ut på et stort prosjekt om nøyaktig en uke.

Dette er prosjektet:

Vi går fra husene våre i Drøbak, Akershus og til Nesoddtangen. Herfra tar vi ferga over til oslo og følger pilegrimsledenen nesten helt opp til Hamar. Så skrår vi opp mot Elverum og til sør-enden av Femund. Vi fortsetter langs vannet og tar Femunden fra Elgå og til nord-enden. Vi går langs Sylene og til Meråker før vi går til Levanger.

 

Reisen er 65 mil lang, og vi har beregnet en månede med 4 hviledager.

 

Vi er nå nesten ferdige med planleggina, og tenkte at noen her kanskje var interesserte i å lese om prosjektet.

 

Vi har laget en blogg. osstopaatur.blogg.no er stedet der vi vil rapportere. Vi skal bruke bloggen til å logge og la de som vil lese det, men i bunn og grunn gjør vi det fordi det er enklere å få publisitet når man har en blogg.

SJEKK GJERNE BLOGGEN OG KOMMENTER!

 

Vi har nå inn nesten alt av varer som trengs. Kun detaljer gjenstår, og vi må også planlegge hver enkelt dagsetappe.

 

Oppdateres jevnlig så lenge noen faktisk gidder å lese!

 

Mvh,

Oss To På Tur, Vemund og Håkon.

Link to comment
Share on other sites

Dette er slikt mange snakker om, men få klarer å prøve på, og enda færre gjennomfører!!

 

Det er ganske heftige dagsetapper, så det vil bli en utfordrende, men helt sikkert veldig givende tur!

 

God tur!

 

NB: pass veldig godt på føttene deres. Det der tar på mer enn dere tror..

Link to comment
Share on other sites

Frisk tur dere legger ut på :)

Snitt på 2,5 mil pr. dag er en tøff utfordring i så mange dager.

Ha litt i minne at utstyr kan ryke, småskader samt senebetennelser kan sette ned dagsetappene ganske mye.

Så ett tips herfra er å legge inn noen ekstra hvile/reperasjonsdager om det skulle behøves :)

Og ikke planlegge etappene ekstremt nøye. Heller ha noen dager for mye å bruke og heller nyte turen helt frem :)

 

God tur

Link to comment
Share on other sites

Dette er slikt mange snakker om, men få klarer å prøve på, og enda færre gjennomfører!!

 

Det er ganske heftige dagsetapper, så det vil bli en utfordrende, men helt sikkert veldig givende tur!

 

God tur!

 

NB: pass veldig godt på føttene deres. Det der tar på mer enn dere tror..

 

Ja, vi er flinke til å få gjennomført slike ting. Definitivt verdt det i etterkant!

 

Dagsetappene blir nok utfordrene. Vi satser på å ta det meget rolig i starten og gå i kun 5 timer om dagen den første uken. Mot slutten vil vi nok kjenne hva vi tåler, og vi tror vi da vil gå i 8-9 timer, kanskje mer.

 

Vi skal ikke bare vaske oss grundig hver kveld, men også smøre inn føttene med salisyltalg. Hygiene har vi tenkt mye på.

Link to comment
Share on other sites

Frisk tur dere legger ut på :)

Snitt på 2,5 mil pr. dag er en tøff utfordring i så mange dager.

Ha litt i minne at utstyr kan ryke, småskader samt senebetennelser kan sette ned dagsetappene ganske mye.

Så ett tips herfra er å legge inn noen ekstra hvile/reperasjonsdager om det skulle behøves :)

Og ikke planlegge etappene ekstremt nøye. Heller ha noen dager for mye å bruke og heller nyte turen helt frem :)

 

God tur

Takk for råd. Vi har med reparasjonsutstyr som teip, tråd og saks. Vi har også lagt inn 4 hviledager; en hver uke. De skal nok bli nokså digge å nyte.

Link to comment
Share on other sites

Dagsetappene blir nok utfordrene. Vi satser på å ta det meget rolig i starten og gå i kun 5 timer om dagen den første uken. Mot slutten vil vi nok kjenne hva vi tåler, og vi tror vi da vil gå i 8-9 timer, kanskje mer.

Kjapp hoderegning mtp lengde/ tid så må man fort regne 6-7 timer for å tilbakelegge 2,5 mil med tung sekk inkl.

pause.

 

Men regner med at dere har tatt endel testturer så dere veit hvordan kroppen reagerer på å gå såpass langt over endel dager med tunge sekker :)

Link to comment
Share on other sites

Kjapp hoderegning mtp lengde/ tid så må man fort regne 6-7 timer for å tilbakelegge 2,5 mil med tung sekk inkl. pause.
6 timer =360 minutter, delt på 25 kilometer = vel 14 minutter pr. kilometer.

 

Jeg testet farten pr. kilometer på diverse stier og veier i terreng i fjor sommer, da jeg var gjeter i Fåvang. Jeg holdt en fart på vel 8 - 9 min. pr. kilometer over 3 mil, inkludert pauser, i Nijmegen (totalt flatt). Men straks jeg kom på stier som "Dølvegen", fløy tida opp i 13 - 15 minutter pr. kilometer, og det uten pauser, og med middels tung sekk.

 

Hvis dere skal gå på asfalt/oljegrus, så tren MYE på forhånd, og test ut fottøyet godt! Og beregn lengre tid i terreng. Og for all del - legg ikke opp turen slik at dere skal nå bestemte mål innen den og den tid - ta en dag om gangen, gå så langt og så lenge det er morsomt, og hvil dere skikkelig innimellom!

Link to comment
Share on other sites

Det blir en tøff tur. Legg inn margin for roligere dager og pass på føttene. 2,5 mil for dagen i så mange dager er temmelig ambisiøst! Lykke til og god tur! :thumbup:

 

ps. gå minst mulig på asfalt, den tar drepen på føttene....

 

Vi har lagt inn fire hviledager. Asfalt skal vi i størst mulig grad unngå. 2,4 mil er ambisiøst, men det burde ikke være umulig. Det finner vi jo uansett ut nå. :)

 

Takk for råd!

Link to comment
Share on other sites

Ta med penger til vaffel med syltetøy og rømme,og kakao med krem.Fåes kjøpt ombord på Fæmund II 8)

 

Kom nettopp hjem fra ei uke i Femundsmarka nå.

 

Lykke til med prosjektet!

Hørtes meget digg ut.

Vi tar med noen tusen kroner til vei og gass oppover mot nord. Slike ting som vaffler, ferske rundstykker og kakao skal vi nok unne oss når vi kan. :)

 

Takk så mye!

Link to comment
Share on other sites

Kjapp hoderegning mtp lengde/ tid så må man fort regne 6-7 timer for å tilbakelegge 2,5 mil med tung sekk inkl. pause.
6 timer =360 minutter, delt på 25 kilometer = vel 14 minutter pr. kilometer.

 

Jeg testet farten pr. kilometer på diverse stier og veier i terreng i fjor sommer, da jeg var gjeter i Fåvang. Jeg holdt en fart på vel 8 - 9 min. pr. kilometer over 3 mil, inkludert pauser, i Nijmegen (totalt flatt). Men straks jeg kom på stier som "Dølvegen", fløy tida opp i 13 - 15 minutter pr. kilometer, og det uten pauser, og med middels tung sekk.

 

Hvis dere skal gå på asfalt/oljegrus, så tren MYE på forhånd, og test ut fottøyet godt! Og beregn lengre tid i terreng. Og for all del - legg ikke opp turen slik at dere skal nå bestemte mål innen den og den tid - ta en dag om gangen, gå så langt og så lenge det er morsomt, og hvil dere skikkelig innimellom!

Veldig gode råd. Det å trene mye er litt vanskelig når marsjen starter om en uke. Men vi har trent en god del i forkant av prosjektet.

 

Vi skal huske på at vi skal ta dag for dag. Takk for tips :)

Link to comment
Share on other sites

God tur.

 

Regner med det finnes noen snille "kammerater" her ute som kanskje kan bistå med noe positivt under turen.

Jeg bor iallefall i Stjørdal, ca 4mil sør for Levanger, som er deres endestasjon. Kanskje jeg står i veikanten med en stratos når dere passerer? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tøffe gutter! Jeg ser dere skal gå fra Oslo og da kan dere bare følge Rondanestien som går fra Bjørvika oppover Akerselva og inn i nordmarka. Fortsetter gjennom Romeriksåsen og opp til Eidsvoll. Fra Eidsvoll så går Rondanestien sammen med Pilgrimsleden helt opp til grensen til Hedemark. Ved Lysjøen skiller Rondanestien og Pilgrimsleden lag, hvor Pilgrimsleden fortsetter nedover mot Tangen og videre til Hamar. Ønsker dere masse lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...