Jump to content

Avliving av katt med håndvåpen?


M&P79

Recommended Posts

Enig med vingemutteren i at om man absolutt skal bruke 22lr så er håndvåpen å foretrekke fremfor rifle.

Har brukt håndvåpen i 22lr til avliving med kontaktskudd mot hodet på katt.

Selv dette krevde oppfølging med ekstra skudd i lunge/hjerte på katten .

 

Bruker selv alltid katten i bur ved avliving.

 

Er den frittgående kan man fort få seg noen ubehageligheter i form av at den stikker av ved feil palssering av skuddet.

Det finnes en del dårlige eksempel på slik avliving rundt om dessverre. :(

Link to comment
Share on other sites

Kjørte på en katt engan, den døde ikke. Lå på bakken og sprellet som en fisk, blod sprutet fra hode. Jeg gikk til katten tok nevene og knakk nakken på stakkaren enkelt lydløst. Problem løst

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Men ikke tillatt som primær avlivingsmetode uten at dyret på forhånd er bedøvd, ifølge forskriften som grevling1 linket til. Nødavliving som du gjorde blir jo da noe annet.

 

For øvrig var setningen "Hva alle landets katteeiere ønsker for kattene sine" litt komisk i sammenhengen. De aller fleste katteeiere vil vel at katten skal fortsette å leve, noe som er lite forenlig med et ønske om å ta livet av dyret. :lol:

Link to comment
Share on other sites

.

For øvrig var setningen "Hva alle landets katteeiere ønsker for kattene sine" litt komisk i sammenhengen. De aller fleste katteeiere vil vel at katten skal fortsette å leve, noe som er lite forenlig med et ønske om å ta livet av dyret. :lol:

 

Nå er jo ikke du dummere enn at du selv skjønner du har tatt dette ut av kontekst, øvrig forklaring overflødig :lol:

 

Igjen, ta en titt på tråden. Spør deg selv, er du som skytter og våpeneier tjent med dens innhold i dagens rådende klima?

 

Er det verdt det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker å avlive mine egne katter selv, i stedet for utsette dem for angst etc ved avliving hos veterinær. Katten i et passe bur, fem meters hold, hagle med middels grove hagl, to skudd. Lyset går med en gang.

 

Jeg har også avlivet katt med dempet salongrifle. Katten i bås, kontaktskudd i hodet og flere kjappe i brystregion. De spreller og ville hoppet rundt hadde det ikke vært for buret.

 

Hagle støyer, men jeg foretrekker det like vel.

Link to comment
Share on other sites

Spurte en veterinær (av typen som ikke kompatibel med Trude Mostue og den typen veterinærer..) om dette med at katter virker veldig hardskutte; hans forklaring var at kattedyr har et høyre blodvolum i forhold til kroppstørrelse enn andre dyr og at de produserer mengder adrenalin på kort tid ved den minste antydning til noe unormalt (alle har vel sett en sovende kosepus bli tiger klar til kamp på no time?).

22 funker men en må ha kontroll på dyret (bånd, bås ell) og en må være alene (altså uten eier, barn, sarte tanter).

 

Beste løsningen er å be katteieren ta med seg katten til veterinær....

Link to comment
Share on other sites

Igjen, ta en titt på tråden. Spør deg selv, er du som skytter og våpeneier tjent med dens innhold i dagens rådende klima?

For å snu på det: Er jeg som skytter og våpeneier tjent med dagens rådende klima?

Samfunnet har mistet det naturlige forholdet som man tidligere hadde til konseptet "død", og det tror jeg er et reelt tap.

 

Men for all del, tråden her er jo ekstremt god til å illustrere følgende:

Om du skal gjøre noe, og er i tvil om det er strengt lovlig, og/eller det kan virke støtende på en eller annen tenkt gruppe: Hold godt kjeft om det, iallefall her inne. Da er det i situasjoner som den trådstarter var i, bedre å skyte spurv med stridsvogn enn stridsvogn med spurv.

 

Samfunnet har blitt overfølsomt, og du, "egon olsen", bidrar. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Du har et godt poeng der SofaBamse ! Samfunnet her i Norge har blitt alt for overfølsomt med alt som har med avliving av dyr/vilt både i og utenfor jaktsammenheng.

Mange som bedriver kun "hobby" skyting på papir uten jakt/jeger erfaring har ikke peiling hva det vil si å skyte et dyr engang.

 

Kjenner mange som har blitt redd for å ta med børsa i skauen på jakt i frykt for å bli anmeldt av overnervøse turgåere som ser en jeger med våpen som er ute i lovlig ærend.

 

Vet ikke hva som har skjedd med dagens samfunn men noe er helt riv ruskende galt når vi snart ikke kan forvalte naturen engang uten at man blir uglesett.

 

Kanskje jeg skal melde fra til Politiet også før jeg løsner skudd mot den katten 1km fra bebyggelsen ?

Kommer vel i full utrykning når noen hører et lite drønn i skauen..

 

Blir spennende det der... ;)

Link to comment
Share on other sites

Seriøst 2 sider med hva og hvordan avlive en katt. Er det rart det er krig i verden.

om katte eier gir tilatelse så er ikke hva og hvor så viktig, bruk 9,3x62 så kan katten være så seigskutt den bare vil 8)

har selv vært med og avlivet hund med 22LR et skudd og død momentant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får gjøre som i filmene og time det til et tordenskrall :lol:

 

Jeg har ennå ikke jaktet selv, så jeg skal vel strengt tatt ikke skryte på meg å vite fullt ut hva det vil si å skyte et dyr. Men jeg vet i det minste at for å føle smerte må det være en hjerne til stede for å tolke signalene, og jo grundigere fjerning av denne jo mindre sjanse for signaltolking. Dessverre også, ifølge min logikk, desto mere rot.

 

(Forvalte naturen? Ække det statens jobb da? :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Litt fascinerende er det jo..

 

At en gjeng med (stort sett) karer, etterkommere av generasjoner som siden tidenes morgen har jaktet for å overleve - nå i 2013 sitter krokbøyd over ett tastatur og diskuterer hvordan man kan ta livet av ett pattedyr på 5kg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært mye enklere om en som visste svaret på mitt spørsmål hadde svart følgende :

 

 

Ja du kan benytte 357mag Revolver til avliving uten å bryte loven.

 

Diskusjon FERDIG :lol:

 

Våre etterkommere får jo i det minste mange søkbare innspill på nettet når det gjelder å avlive katt da..hehe

Link to comment
Share on other sites

Vel, det betyr vel bare at folk tar spørsmålet på alvor. Jeg vil heller ha ti sider med dette enn én side med innlegg av typen "samme F, det er bare en katt". Dessuten er det tre diskusjoner på en gang her, jussen rundt avliving, egnede redskap og det politiske rundt bruk av håndvåpen til slikt.

 

Egon: Jeg ser poenget ditt, jeg mener bare du er litt bastant i vektleggingen. Om en har en diskret plass å gjøre det på, eiers velsignelse og gjør jobben skikkelig er det lite sannsynlig at det blir noe bråk av slikt, men kombinasjonen av håndvåpen, tilskuere og dårlig utført avliving kan nok være uheldig på mer enn én måte.

Link to comment
Share on other sites

Du har et godt poeng der SofaBamse ! Samfunnet her i Norge har blitt alt for overfølsomt med alt som har med avliving av dyr/vilt både i og utenfor jaktsammenheng.

Mange som bedriver kun "hobby" skyting på papir uten jakt/jeger erfaring har ikke peiling hva det vil si å skyte et dyr engang.

Kjenner mange som har blitt redd for å ta med børsa i skauen på jakt i frykt for å bli anmeldt av overnervøse turgåere som ser en jeger med våpen som er ute i lovlig ærend.

Vet ikke hva som har skjedd med dagens samfunn men noe er helt riv ruskende galt når vi snart ikke kan forvalte naturen engang uten at man blir uglesett.

Kanskje jeg skal melde fra til Politiet også før jeg løsner skudd mot den katten 1km fra bebyggelsen ?

Kommer vel i full utrykning når noen hører et lite drønn i skauen..

Blir spennende det der... ;)

 

Verden er blitt rar, sånn er det bare. Om du hadde kortet ned spørsmålet i starten til "Er det lov å avlive katt med håndvåpen?" og ikke utdypet mer enn det, fått svar , "Ja, det er det. +link til forskrift", så tror jeg ikke det hadde blitt så mye mas. Men det er noe med å begrense støy. Samfunnet er dessverre blitt så sart at alle må passe på å ikke tråkke folk på tærne. Vi skyttere er allerede satt i bås som noen halvkriminelle tullinger som liker å drive med skyting. Tror det er lurt å tenke litt utover hva som er lov og ikke. Staten har sagt at det er lov, men hva er lurest? Hva gir minst støy? Som i andre tråder som omhandler feks jakt på litt lenger enn de anbefalte 70-80m, så er det tydelig at det er best å begrense hva man sier om man ikke skal få tilsnakk. Se på andre ting i samfunnet som er lov, men lite "reklamert". Pelsdyr? Lov? Ja.. Sjekketriks å si at du driver med det? nope...

Link to comment
Share on other sites

Ja altså ...det ble litt mer oppstyr enn jeg hadde forutsett..men men ..sånn er livet;)

 

Neste gang jeg har et litt sært spørsmål om katteavliving så havner det ikke her hvertfall..

 

Tror jeg bare tar med utstyret jeg vil ha med i skauen utfører det jeg skal gjøre,begraver katta og holder kjeft..

Link to comment
Share on other sites

Neste gang jeg har et litt sært spørsmål om katteavliving så havner det ikke her hvertfall..

 

Neida. Overse de som tar av, bare.

Personer som overreagerer og blåser seg opp for å få frem sin mening, er det mange av her inne. Folk reagerer og på forskjellige ting

;)

Link to comment
Share on other sites

@Erlend. Nei, jeg tror ikke du forstår. Nå er det snart 2 fulle sider med tildels grafiske beskrivelser av verktøy og effekt, totalt meningsløst. Hva hensikten er, må nesten hver enkelt bruker gjøre rede for. Tråden, som i seg selv har potensiale til å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet rundt lovlige ervervede våpen til i våre øyne et legitimt formål , har blitt vesentlig værre enn hva den var.

 

Igjen, for ente gang, hva vi faktisk har lov til, blir knakende likegyldig om en godtmenende pressgruppe "føler" noe annet.

 

I en virkelighet hvor sentral oppbevaring av enhåndsvåpen ikke lengre er så utenkelig, blir dette litt i dummeste laget.

Link to comment
Share on other sites

Sjønner ikke at det må til hele 2 sider her for å si han at å bruke en revolver til avliving er ulovlig!!!! Er vel bare våpen so man får registrert som jaktvåpen en kan avlive dyr med!! og kanskje skuddmaske!!!

 

Prøv å les tråden du. :roll:

 

Det er allerede slått fast at det er lov. Det som diskuteres nå er hovedsaklig om det er lurt eller ikke.

 

Du mener kanskje også at det er forbudt å jakte med en Sauer ervervet til konkurranse du da?

Link to comment
Share on other sites

Heller en liten tanke i retning av det "Kristoffersen" skriver ovenfor:

Man søker om enhåndsvåpen kun med formål konkurranse og tilhørende trening. Noe annet behov godkjennes ikke her i landet.

 

I sin konsekvens kan det nok være mulig at avliving med revolver ikke er lovlig, siden enhåndsvåpen ikke kan erverves med formål jakt som tenkes utført i Norge.

 

På den annen side: er avliving av katt "jakt"? Neppe.

Spørsmålet blir vel mest aktuelt dersom noen ser eller hører om avlivingen og reagerer. Eller at en i verste fall får en skadeskyting av katten. Eller enda verre; en rikosjett på uheldige avveier (tenker da på forslaget om .357 mag til formålet.)

 

Slaktemasker, derimot, kan brukes til avliving.

Men slaktemaske på katt? Blir det litt over(cat)kill? :roll:

Legger til at vi ikke har katt.

Link to comment
Share on other sites

må ikke glemme at det er lovlig å avlive dyr i felle med pistol/revolver: "For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan man benytte salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR."

 

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/f ... ende_vilt/

 

blir jo ikke HELT det samme,men håndvåpen er lovlig til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

En god del innlegg forsvant grunnet:

Vi vil ikke ha:

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

-”+1 innlegg” eller innlegg med samme funksjon.

-Oppfordringer til lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er vel å ta katten i et dertil egnet bur, kjøre til veterinæren og forklare agendaen. Dra kortet og kjøre hjem. Ikke noe søl, ikke noe bråk og ingen flere slike tåpelige tråder. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...