Jump to content

Våpenpass og systemvåpen


StianBB

Recommended Posts

  • 4 years later...
På ‎06‎.‎05‎.‎2013 den 8.27, Tika skrev:

Ja, det skal registreres som to våpendeler.

Da kan du senere registrere flere løp, og reise med den kombinasjonen du ønsker.

 

Har problemer med dette i Rogaland da Politiet nekter å skrive inn både nr på løp og låskasse i våpenpasset.

Begrunnelsen som oppgis er at "systemvåpen" er våpendeler og skal ikke føres i våpenpass. >:( 

Edited by sth
Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette kan være til hjelp for deg?

 

Fra Rundskriv 2009/009:

11.1.1 Føring i registeret av systemvåpen
Ved føring av systemvåpen i det sentrale våpenregisteret må politiet påse at låskasse og pipe
bli innført som våpendeler, med hvert sitt nummer.
I forhold til våpenforskriften § 12 annet ledd om «komplette jaktvåpen», vil hver låskasse
med ett løp, regnes som et komplett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er da gjor en feil.

Les teksten på søknadsskjemaet, kun våpen som passer i kategoriene listet der kan innføres i passet.

 

2 løsninger; gammelmåten utførselserklæring hos tolla, eller skriv forklaring til passdragen og be h×n føre inn rifle kaliber sånn med serienr slik. Bruk serienummeret på låskassa.

 

 

Var inntil nylig 100% sikker på at våpendeler kunne føres i pass men tok feil. Passdragen hevder skjemaet ikke er endret.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt skjønner ikke jeg så helt problemstillingen som tegnes her. Jeg har våpendeler (løp) på pass og ser ikke at det er feilaktig siden de har eget serienr og kan dermed føres separat.  

Link to comment
Share on other sites

I Rogaland nektet de å skrive mer enn ett nummer, kun nummeret på kassen. De vil heller ikke føre opp et våpen to ganger, sier du kan ta med s mange piper du vil bare våpenkort er med. Min Sauer 202 var oppført i kal 6,5x55, kun nummer på kasse. Jeg argumenterte frem og tilbake om at jeg ikke tok sjansen på å reise til Polen med 9,3x62 pipen i våpenet. Endte med at jeg fikk strøket den gamle oppføringen i kal 6,5 og fikk de til å skrive en ny linje med kal 9,3x62, fortsatt bare nummeret på kassen. Dette gikk bra ut av Polen ( eneste sjekk på reisen)

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Elgjaeger skrev:

I Rogaland nektet de å skrive mer enn ett nummer, kun nummeret på kassen. De vil heller ikke føre opp et våpen to ganger, sier du kan ta med s mange piper du vil bare våpenkort er med. Min Sauer 202 var oppført i kal 6,5x55, kun nummer på kasse. Jeg argumenterte frem og tilbake om at jeg ikke tok sjansen på å reise til Polen med 9,3x62 pipen i våpenet. Endte med at jeg fikk strøket den gamle oppføringen i kal 6,5 og fikk de til å skrive en ny linje med kal 9,3x62, fortsatt bare nummeret på kassen. Dette gikk bra ut av Polen ( eneste sjekk på reisen)

 

Samme hos meg.  Men problemene starter når politi i utlandet oppdager at nummer på løpet ikke står i våpenpasset (kun kassen).

Har opplevd dette flere ganger både i Polen og Tyskland og det er ikke behagelig.

I våpenpasset er det god plass til å skrive inn begge nummer på samme linje og i samme rubrikk,  problem løst. Forstår ikke at Politiet her hjemme skal være så vanskelige. 

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, sendte til og med kopi av et pass fra en kamerat i annet politidistrikt der to nummer var skrevet inn. Dette hjalp ikke da de hevdet at det var mot deres instruks. Jeg har ikke sett noe skriftlig på hvordan det skal skrives inn i passet. Hadde ingen problemer i Polen forrige uke med kun et nummer, men hadde nok ikke gått bra med feil kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Står veldig greit og tydelig på søknadsskjema hvordan og hva som kan/skal føres inn.

Norsk politi og byråkrati er her helt uskylidig, dette er regler knyttet til Schengenavtalen og EU. Mennoen burde kanskje ta en henvendelse til POD for å høre om de kan klargjøre hvordan systemvåpen skal/kan innføres.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har reist mange ganger til Tyskland med sauer system. I rubrikken for kaliber står det 30-06/9,3 siden jeg har to løp. Så lenge ett løp står montert kontrolleres bare våpennr i forhold til våpenpass.

Jeg har ofte presset om 30-06 hylser til 9,3 for bruk på drivjakt, men en gang trodde jeg at jeg var i trøbbel. Det var da en kvinnelig toller i Berlin kontrollerte bunnstempelet på hver eneste patron jeg hadde. Der sto det 30-06, men det var 9,3 patroner. Men, hun sjekket i våpenpasset og der sto 9,3/30-06 og da var alt OK.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, sth skrev:

Sist jeg var i Berlin forlangte de UN nummer på ammo før innsjekk, det ble en trøblete opplevelse men løste seg heldigvis til slutt.

Vi var 15 mann som fløy fra Berlin for 3 uker siden og da maste de om dette UN nummeret. Jeg var førstemann som sjekket inn, og jeg hadde aldri hørt/lest om dette, sjekket Norwegians sider angående våpen uka før. Jo, det nummeret var svært viktig, politiet fikk avgjøre da.. Politisjekken var som vanlig med titt på børser og i ammunisjons boksen, ingen UN nummer nevnt ..

 

Hvordan var det med deg?

 

Søkte om dette UN nummeret når jeg kom hjem, og det er UN 0012 vi bør oppgi neste gang de maser.  UN0012   UN0012 , side 2

Edited by ruger1022
Link to comment
Share on other sites

Dette har nok dama bak skranken rotet til inne i eget hode.

Meget proff og imøtekommende dame i telefonen hos Lufthansa sjekket og bekreftet at det ikke er noe slikt krav for amunisjon innsjekket som bagasje.

 

Hvordan systemvåpen skal føres i pass vet vi akkurat like lite om som før.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Samme rotet i hodet på hun ved skranken ved siden av og..

 

Når jeg søkte om våpenpass på min Schultz Larsen leverte jeg inn en blankett for låskasse og en for pipe.

I passet står det rifle låskasse under type,  - på kaliber,  låskassenummeret og C1 på kategori.

På neste linje står det rifle pipe under type, kaliberet, , pipenummeret og C1 på kategori.

 

Dette er innført nå i høst. 

Link to comment
Share on other sites

På Friday, December 01, 2017 den 8.43, Elgjaeger skrev:

I Rogaland nektet de å skrive mer enn ett nummer, kun nummeret på kassen. De vil heller ikke føre opp et våpen to ganger, sier du kan ta med s mange piper du vil bare våpenkort er med. Min Sauer 202 var oppført i kal 6,5x55, kun nummer på kasse. Jeg argumenterte frem og tilbake om at jeg ikke tok sjansen på å reise til Polen med 9,3x62 pipen i våpenet. Endte med at jeg fikk strøket den gamle oppføringen i kal 6,5 og fikk de til å skrive en ny linje med kal 9,3x62, fortsatt bare nummeret på kassen. Dette gikk bra ut av Polen ( eneste sjekk på reisen)

 

 

Da er de lite konsekvente. Fikk nettopp utstedt nytt våpenpass, og da fikk jeg på både kasse, og alle ekstraløp på min R93.

Det skal sies at søknaden ble videresendt fra Rogaland Politidistrikt, til et mer fleksibelt sheriffkontor ute på øyene 8-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...