Jump to content

Omlading av hylser


Lillefix

Recommended Posts

Hei

Vet at dette spørsmålet er stilt flere ganger på forumet.

Men her kommer det igjen.

Lurer på hvor mange ganger hylser kan lades om igjen. Dette ved helpressing, da jeg foreløpig ikke har neck sizer.

 

Har hylser som er ladet 4 ganger.

1 gang avfyrt som original fabrikkammo.

2 gang avfyrt med SMK 150 HPBT. Trimmet til 51mm

3 gang avfyrt Lockbase 150. Ikke trimmet

4 gang avfyrt Lockbase 150. Trimmet til 51mm igjen

 

Dette er S&B hylser som altså er helpresset.

Kan ikke se noe på hylsene som viser at disse er ubrukelig. Er nybegynner, så erfaringen er minimal på dette området.

 

Håper det er noen der ute som kan gi en kjapp kommentar til dette.

 

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvor lang er summetonen?

 

Hylsene bør kunne lades noen ganger til. Ladeboken har vel et kapittel om dette.

Hylsene strekkes mest litt over bunnen, bøy til en binders og kjenn om du kjenner tegn til at godset blir tynnere der.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke interessant hvor mange ganger de er avfyrt, men hvor mange ganger de er trimmet. Antall trimminger er det mange meninger om, men du kan f.eks kaste de når de trenger trimming nr 5. Noen vil påstå tidligere.

 

Sjekk etter tegn til hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke med binders.

 

Har gått gjennom ladeboken noen ganger, før jeg satte igang med ladinga. Men erfaringa kommer jo ikke av å bare lese boka. Må derfor stille noen spørsmål her av og til.

 

 

Det geniale med kammeret.no er jo at en får utrolig raske svar og tilbakemeldinger. Takker for dette.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er rimelig stor enighet om at de bør kastes etter 4-5 trimminger. Andre grunner er begynnende sprekkdannelser, løse hettelommer etc.

 

Det lureste er å ta ut en hylse fra et sett for hver trimming, sage den over og SE hvordan messingen tynnes. Da får du en bedre forståelse for hva som skjer og hvor langt en kan dra strikken.

Link to comment
Share on other sites

Mjaaaaaa, det var det da. Messingen arbeidsherdes, så de blir ikke bløtere av slikt. Men om en har ladet de over flytegrensen til hylsehodet (løse hetter, merker på støtbunn etc) bør de nok kasseres. Livet er for kort til å risikere våpen og helse på dårlige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ved trimming nr 5 mener litteraturen at hylsen bør kasseres, min erfaringer at dette er greit på kvalitetshylser som Norma og Lapua, på dårligere kvaliteter som eks S&B bør man vie noe mer tid til å kontrollere hylser selv ved få ladinger. Til den ene børsa mi, en 30-06 hadde jeg to sett a 50 hylser som jeg har laddet, prosjektet pågår fortsatt:

 

Sett nr 1: Norma hylser, engangskutt i annet våpen, for så å bli helsizet og skutt i mitt våpen. Trimmet 2 ganger og avfyrt 5 ganger inkl førstegangsavfyring. Ikke kassert en eneste hylse enda.

 

Sett nr2. S&B hylser, engangskutt i mitt våpen, disse strekker seg mye raskere enn Norma hylsene. Ved 2 gangs trimming måtte jeg kassere 11!! hylser, 5 av disse hadde en synlig sprekke ca 5-7mm over hylsehodet og antakelig små marginer før det ble full seperasjon. Resten av disse 11 hadde også en synlig grop rundt på utsiden og innsiden, disse tør jeg ikke avfyre. Blir morsomt å se hva som skjer med de resterende 39 hylsene neste avfyring.

 

Hylsene er behandlet på akkurat samme måte og er presset etter kammeret på rifla, samme ladning som er som følger:

 

Remington LR hetter

58,5grain N160

Lapua Scenar 167grain.

 

Ingen tegn til høyt trykk og max er 62grain N160 ifølge Lapua ladedata, men jeg oppnår nesten samme hastighet som lapua gjør ved 62grain allerede ved 58,5. Derfor gidde jeg meg der.

Link to comment
Share on other sites

Sett nr2. S&B hylser, engangskutt i mitt våpen, disse strekker seg mye raskere enn Norma hylsene. Ved 2 gangs trimming måtte jeg kassere 11!! hylser, 5 av disse hadde en synlig sprekke ca 5-7mm over hylsehodet og antakelig små marginer før det ble full seperasjon. Resten av disse 11 hadde også en synlig grop rundt på utsiden og innsiden, disse tør jeg ikke avfyre. Blir morsomt å se hva som skjer med de resterende 39 hylsene neste avfyring.

Her hadde jeg kastet hele lot'en, men det er personlige preferanser.

 

Når jeg har trimmet mine hylser for 5.gang, lader jeg opp og kaster hylsene etterpå. Kaster de da hjemme, slik at ingen hylseplukkere skal komme over dem og tro at de har funnet et hav av engangsskutte normahylser.

 

Metoden Erlend Meyer skriver, om å dele en hylse hver gang lot'en trimmes, anbefales for å gi bedre forståelse av hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Ved 2 gangs trimming måtte jeg kassere 11!! hylser, 5 av disse hadde en synlig sprekke ca 5-7mm over hylsehodet og antakelig små marginer før det ble full seperasjon.

Her hadde jeg nok kastet hele lot'en. At billig messing sprekker i munningen er til å leve med, men begynnende hylseseparasjon er overhodet ikke akseptabelt. Har aldri opplevd liknende med S&B i 30-06, sikker på at du ikke presser messingen litt mye? Uansett bør du ikke fortsette å bruke slike hylser uten en veldig grundig sjekk.

Link to comment
Share on other sites

I vitenskapensnavn osv.. Det som er merkeligest er at ved sist lading av disse delte jeg en på langs for å se hvordan det låg ann, og jeg forventet ikke at det skulle være ille etter bare 2 avfyringer, da var de rimelig bra, mulig det var en av de som var brukendes. Vurderer om jeg skal lade opp alle 39, eller om jeg skal lade en 4-5stk og avfyre med snor. Blir ikke helt store treningsverdien av de 39 uansett. :smile: Jeg bruker selvfølgelig nødvendig beskyttelse når jeg skyter med noe jeg er usikker på. Jeg er fullstendig klar over at jeg legger meg lagelig til for hogg når jeg skriver dette her inne, og det er ok, skriver dette for at andre som også lader S&B hylser skal følge litt ekstra med. Jeg har et par andre lotter med S&B også, en av disse sprekker konsekvent i halsen, så det er store forskjeller ute å går mellom de forskjellige lotter.

Link to comment
Share on other sites

Dagens lærdom:

S&B hylser er ikke verdt arbeidet. Skal du lade sjøl skaff deg kvalitetshylser.

Bruker kun Lapua til baneammo. Her snakker vi nesten null strekk, og omladning 10-15 runder......

Er på 3. runden med min nåværende lot, og de er framdeles langt fra trimme-mål.

 

Bruker Norma til jakt. norma har større hylsevolum og tar mer krutt. men ikke like holdbar som Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også dratt samme konklusjon som jerognal, kjøper jeg en pakke S&B treningsammo så kommer jeg i fremtiden kun til å lade de til de har nådd maksimum mål, DVs lad og skyt en gang så kast. Hettelommene er også et godt bevis på at det er stor forskjell imellom lotter på SB hylser, på denne lotten der hylsene får sprekker er faktisk lommene å sammenligne med Norma ved hettesetting, mens en annen lott jeg har til 7x65R er enkelte hette fabrikat nermest umulig. Når vi først er inne på hylser, nå er det vel sånn at Norma, Lapua og RWS har samme eier om jeg ikke tar helt feil? Det jeg lurer på, strekker RWS hylsene selv, eller er det noen av de andre som strekker for de? Jeg har noe 6.5x65 hylser ifra RWS, disse har meget god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens lærdom:

S&B hylser er ikke verdt arbeidet. Skal du lade sjøl skaff deg kvalitetshylser.

Bruker kun Lapua til baneammo. Her snakker vi nesten null strekk, og omladning 10-15 runder......

Har da ladda om S&B 308win hylser 8 ganger uten andre problemer enn at enkelte hettefabrikat var tunge å sette i.

Link to comment
Share on other sites

S&B er variable greier; noen sprekker i munningen første avfyring (masse av de i fjor på banen; grønne 50-pakker med 308), noen er veldig variable i hardhet (merkbart ved helpressing) og noen er minst like bra som alle andre hylser.

 

Norske skytebaner flommer over av engangskutte Norma-hylser i de 3 "store" kaliberene så jeg hiver med god samvittighet S&B i skrotdunken...

Link to comment
Share on other sites

På S&B hylser hadde nok ikke jeg regnet med å lade om mer enn 4-5 ganger. Mine personlige erfaringer med S&B trenings ammo er så begredelig at jeg nok aldri kommer til å kjøpe noe som helst av det merket. Kan godt være at det bare var min uflaks, men det får være.

Link to comment
Share on other sites

Føler mange snakker drit om S&B hylser, eg har bare gode ting å seie om disse hylsene.

Problemet er ikke at alle S&B-hylser er dårlige men at kvaliteten er variabel, både fra kaliber til kaliber og fra lot til lot. Så den erfaringen du har gjort deg nå trenger ikke å stemme for neste pakke.

Link to comment
Share on other sites

Har ladd S&B hylser i 308, 30-06, 6,5x55 og enten 223 eller 222, husker ikke helt den siste.

Har aldri vært imponert over kvaliteten, men de tåler som regel noen omladninger. De er ofte sprø i halsen og sprekker lett, de vokser fort på lengden og krever trimming. Ved necksizing opplever jeg at de fort kamrer hardt og trenger fullsizing, mye oftere enn andre mer anerkjente merker.

 

Foretrekker som mange andre hylser fra Lapua, men Norma er også bra.

Link to comment
Share on other sites

Før var S&Bs 9mm-hylser gode saker, men i de senere årene har entringsfasen på hettelomma blitt veldig liten eller fraværende. En liten senke ordner fort opp i det, men det blir mye ekstra bry og man risikerer hele tiden at umodifiserte hylser sniker seg inn i samlingen. Er hettelommene trange i tillegg blir det enda mer plunder, så jeg kuttet de ut helt for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt store problemer med å sette ny hette i .38 Spesial-hylsene til s&b, bortsett fra de som var fabrikkladet med wadcuttere.

 

Bedre fordi dette skal være primært konkurranseammo?

 

Har sett det samme, virker som om hettelommen ikke alltid er i senter... Gidder ikke lade S&B i progresiv presse, blir bare surr!

Bruker de kun til eksperimentlading på enkeltstasjon.

 

A-bolten i 30-06 min misliker også fabrikkladd S&B. De "kleber" i kammeret og må kjøle seg før nytt ladegrep kan tas.

Har derfor ikke gidda lade S&B-hylser i 30-60 i det hele tatt. Lapua og Norma derimot funker knall!

Link to comment
Share on other sites

S&B hylser virker bra. Testet disse litt i 6,5x55 for 4 år siden tror jeg det er. Startet med 150stk 6,5x55 FMJ patroner fra S&B. Ingen kastet etter 1. gang skyting. Alle ble så trimmet til minimum hylselengde.(De varierte fra kortere enn minimum til lengere enn max) Ladet så alle med ei moderat men presis ladning fra Normahylsene mine. Fikk litt høyere hastighet(ca 20m/s) men samme presisjon. Kastet 13 hylser etterpå pga sprekk i halsen. Ladet alle igjen. Samme ladning som før. Kastet 11 hylser pga sprekk i halsen. Ladet de resterende hylsene igjen med samme ladning. 4 hylser kastet. Måtte nå helpresse og trimme på nytt. Så etter 4 skytinger hadde jeg kastet 28 av 150 hylser. Etter 5. skyting ble det kastet 23 hylser. Så det var tydelig helpressing var hardt for de. Etter 6. skyting ble det kastet 7 hylser. Etter 7. skyting ble det kastet 11 hylser.

 

Nå var det på tide å helpresse igjen så alle hylsene ble kastet etter dette.

 

Så det går å bruke de. Litt jobb med trange hettelommer(Winchester hetter passer fint) og trimming. Men har du de så bruk de mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, 45% vrak høres ikke mye bra ut.

Jeg har en lott med Lapua 6,5 hylser som er ladet om 16 ganger nå uten at noen av dem har tatt kvelden. Disse er helpresdet 1 gang, ellers halspresset med Lee Collet, trimmet 1 gang. Er ikke i tvil om at de holder 10 - 15 ladninger til.

Link to comment
Share on other sites

Nei, 45% vrak høres ikke mye bra ut.

Jeg har en lott med Lapua 6,5 hylser som er ladet om 16 ganger nå uten at noen av dem har tatt kvelden. Disse er helpresdet 1 gang, ellers halspresset med Lee Collet, trimmet 1 gang. Er ikke i tvil om at de holder 10 - 15 ladninger til.

 

litt off-topic men må du kjøre de gjennom hylsevasker for å kunne lade de såpass mye? eller fungerer de uansett? er jo ikke et veldig avansert design på hylsene...

Link to comment
Share on other sites

Med en neck-zizer(Bruker sjøl Redding) og kvalitetshylser holder hylsene naturlig nok LENGE. Da trenger du sjelden helpresse.

Derimot med S&B hylser som strekker seg som gummi og må freses og helpresses hele tiden så er det klart at de ryker fort. Og NÅR de ryker i bunn er det sjelden hyggelig....

 

Noen bruker alt som finnes av hylser for å spare en skilling. Hvor mange timer unødig de bruker spiller nada rolle.

 

Andre har funnet ut at kvalitets-hylser er tingen. :wink:

 

Hva du sjøl gjør er helt opp til deg......

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd meg frem med bindersmetoden inne i hylsa, hadde som sagt hylser som var ladet,avfyrt og trimmet slik:

 

1 gang avfyrt som original fabrikkammo.

2 gang avfyrt med SMK 150 HPBT. Trimmet til 51mm

3 gang avfyrt Lockbase 150. Ikke trimmet

4 gang avfyrt Lockbase 150. Trimmet til 51mm igjen

 

 

Rettet ut en binders bøyde en tupp på enden og prøvde å føle med denne inne i hylsa på hylsehode, tror at det er en liten "grop" inne i hylsa, kan være bare en følelse jeg har.

Men som sagt når en er usikker så velger man sikreste vei, dermed kasserte jeg disse hylsene.

 

Dette er hylser som er helpresset og av merke S&B.

Hadde ingen problemer med disse hylsene annet enn de måtte trimmes.

Hettene type CCI glei lett inn i hettelommene.

 

Er sålangt fornøyd med både lading og hylser, og sjele glad at jeg slipper å kjøpe dyr fabrikkammo kun for litt amatørmessig "plinking".

Tror nok jeg sparte meg noen kroner på dette.

 

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

S&B er så billige at det ikke er noen stor kostnad å kaste noen om man er i tvil, så sånn sett er det jo greie hylser å forholde seg til. Men trimming annenhver omlading? Selv om hylsene er bløte burde de ikke strekke seg så mye, kanskje verdt å forske litt på finjustering av dia?

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan godt hende jeg gjør feil med innstilling av dia.

Jeg stiller inn dia slik:

Skrur dia helt i mot hylser holder.

Soter ei hylse på halsen og prøver.

Skrur dia litt mer mot hylseholder hvis det viser seg at hals ikke er helt presset.

Ser dette på sotingen.

Justerer dia slik at nesten hele hals er presset, ca 1/10 mm igjen til skulder.

 

Er jeg helt på feilspor eller?

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

En grei metode er å prøve hylsene med gradvis mer pressing. Press til det står igjen 0,5-1mm av halsen, prøv om de passer. Om de gjør det så bruker du den innstillingen og prøver på nytt ved neste omlading. Om de ikke passer, press ned i trinn på ca 0,1mm til de akkurat kamrer fritt, da har du perfekt justerte dier.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å låne tråden litt siden det er så mange ladeguruer her.

 

Kjøpte 100 stk ferdigrulla Norma jaktmatch i 9,3x62. Helpresset de, og sånn ca halvparten måtte trimmes.

Er dette vanlig? Eller er det bare slik at noen hylser strekker seg mer enn andre?

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at du må trimme etter første gangs helpressing av nyskutt messing, nesten uansett fabrikat. Norma intet unntak!

Som skrevet mange ganger før, juster dien slik at du hele tiden presser minst mulig for å få kamret hylsa!

Da blir det mindre trimming og hylsene varer lengre, uansett hvilket hylsefabrikat du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 100 stk ferdigrulla Norma jaktmatch i 9,3x62. Helpresset de, og sånn ca halvparten måtte trimmes.

Hvorfor helpresse hylsene dersom de er skutt i eget kammer(våpen) og kamrer fint upressa?

Da er stikkordet necksizing eller delvis helpressing. Hylser som er skutt i eget kammer trenger vanligvis ikke noe pressing for å kamre i samme kammer. Da er det kun halsen man egentlig trenger å bearbeide i særlig grad (for å få kula til å sitte)

Link to comment
Share on other sites

Bruker som sagt hylser som kun er skutt i egen rifle.

Disser passer fint i kammeret etter avfyring, da trenger jeg ikke egentlig å helpresse disse kun necksize. Men har foreløpig ikke anskaffet necksizer.

Derfor presser jeg forsiktig kun hals og ikke skulder.

 

Men når jeg tenker etter så mener jeg at ved annen gangs trim så var fortsatt hylsene innenfor max trimmelengde, men satt og så tv med utstyret fremme, og plutselig så var hylsen trimmet( litt kvalm setning det her) 8):lol:

 

 

Som Høggern sier så kammrer hylsene fint og trenger kun å presse hals for å få kula til å sitte. Men kontrollmåler også hylsene for å se hylselengden.

 

Kan hende at hylsene var i orden og det ikke var noen tegn på separasjon, prøvde jo med binders, men på noen av hylsene synes jeg det var en "kant" "grop" innvendig. På den sikre siden så ble disse kassert

 

Håper at jeg gjør rett og er inne på noe her.

 

 

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå ble jeg litt usikker angående trimming her. Man trimmer på mål ikke sant? Jeg bruker en Lee hylsetrimmer og stapper den bare inn i hylse og sjekker om trimmeren trimmer noe eller ikke. Fjerner den ikke noe metall er det greit, gjør den det er det også greit men litt mer jobb. Dette har jeg gjort hver gang og det er alltid noen hylser som blir trimmet litt(en tidel på det meste kanskje). Har da ikke sjekket om de kammrer fint eller ikke fra før av. Ser ut som Lee trimmeren trimmer på 55mm blank(6,5x55). 1/5 trenger trimming sånn omtrent ellers ser hylsene veldig fine ut. Jeg vasker de hver gang for å se skikkelig over at de ikke ikke er søppel og så langt har jeg ikke kastet noen hylser(4. omladning nå tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Å trimme hver gang er faktisk ikke så lurt, du mister oversikten over hvor mye metall du faktisk fjerner. Tynning av hylsekroppen er direkte koblet til metallet som fjernes i munning, enigheten om å kaste hylsene etter 5. trimming er nok i hovedsak basert på erfaring ved trimming fra max til min. Trimmer du hver gang har du ikke noen slike tommelregler å forholde deg til og du må da opparbeide egen erfaring med hvor mange omladinger hylsene tåler.

Link to comment
Share on other sites

Å trimme hver gang er faktisk ikke så lurt, du mister oversikten over hvor mye metall du faktisk fjerner. Tynning av hylsekroppen er direkte koblet til metallet som fjernes i munning, enigheten om å kaste hylsene etter 5. trimming er nok i hovedsak basert på erfaring ved trimming fra max til min. Trimmer du hver gang har du ikke noen slike tommelregler å forholde deg til og du må da opparbeide egen erfaring med hvor mange omladinger hylsene tåler.

+1

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...