Jump to content

Svensk ulv trekker til Norge


Truls

Recommended Posts

(Fjernet et utsagn som kunne (mis-) tolkes som oppfordring til ulovligheter. Jegermeistern.) Interessant diskusjon dette med for/imot ulv, jeg er helt klart imot at vi skal ha ulv i Norge. Jeg er også imot politikere som tror ulven leser kart og holder seg på sin side av grensen / ulvesonen. Hmm, mye man er imot gitt, tror jeg har havnet på feil sted i livet, diktator hadde kanskje passet bedre? :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er en av grunnene til at jeg ga meg som sauebonde:

 

"at bestandsmålet er oppnådd betyr ikke at det legges opp til nulltoleranse for ulv som finner leveområder utenfor ulvesonen.

- Men når beitesesongen åpner, sånn i slutten av mai, og det meldes om rovdyrskader, kan det gis fellingstillatelser.

Avhenging av skadeomfang, vil vi kunne gi umiddelbar fellingstillatelse, sier Vangen."

 

Avhengig av skadeomfang vil vi KUNNE gi umiddelbar fellingstillatelse.......Som kjent er jo en fellingstillatelse noe som helst gis en måned etter skaden har skjedd og som har som mål at ingen ting blir felt........ :?

 

Og noen drepte hunder om høsten er jo som kjent noe som er en bagatell som gir seg så snart jaktsesongen er over..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, det er veldig lett å stå på sidelinja. Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dem selv var det noen som sa. Jeg merker det selv, har egentlig vært litt likegyldig til dette med ulv, det er jo så langt unna her jeg bor at jeg merker ikke noe til det. Det er veldig synd at russisk ulv skal innføres i Norge for å tilfredstille enkelte mennesker, mens denne ulven fører til store problemer for andre, økonomisk og muligens i form av frykt fra å gå ut i naturen for enkelte.

 

Det som slår meg er at de jeg snakker med som er veldig for ulv, har både slektninger og bekjente som deler denne meningen. En andel av disse er enten vegetarianere, stemmer SV og er vegetarianere, eller er veldig begeistret for "store" rovdyr. Poenget her er da at ganske mange av disse er også såkalte miljøforkjempere/aktivister, men er selvfølgelig imot å høste av overskudd igjennom jakt. Man kan komme med mange argumenter mot, det kan bli ganske hete diskusjoner..

 

-Mennesket er og skal fortsette og være på toppen av næringskjeden, dette vil vi fortsette og være selv om det blir mye ulv, men hvorfor skal vi dele overskuddet med ulven? Det er ikke ubetydelige mengder viltkjøtt som blir tatt i form av jakt, er det ikke bedre at vi fortærer dette kjøttet i stedet for import av kjøtt t.eks ifra Argentina...? Svar ifra typisk ulv/miljøaktivist: Mennesket/vi skal IKKE spise kjøtt, det er miljøskadelig!!......der stopper diskusjonen.

 

-Et annet smørsmål som er morsomt å stille til ulveaktivister som spiser kjøtt:

-Hva spiser du på julaften?

Svar: Pinnekjøtt.

-Hva er best av pinnekjøtt og ulv?

Svar: Pinnekjøtt.

-Hvorfor vil du da ha mere ulv i Norge, siden den spiser pinnekjøttet ditt?

 

 

 

Mange morsomme paraleller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for ulv. Jeg ønsker flere store rovdyr i norsk natur generelt og i mitt nærområde spesielt. Jeg er ikke vegetarianer, jeg stemmer ikke SV, jeg drikker ikke kaffe-latte. Jeg bor langt ute på landet, jeg går på jakt, og vi har hvert år fylt elgkvoten selv om noen er redd for at bjørnen skal påvirke dette. Jeg er ute i naturen minst 5 dager i uka, de siste ukene har jeg sett flere flokker med rådyr hver eneste dag når jeg har vært ute, og jeg deler gjerne noen av dem med gaupa. Jeg er ikke redd for å møte store rovdyr- derimot ønsker jeg å møte de. Jeg er ikke redd for at det blir pinnekjøttmangel pga store rovdyr. Jeg er medlem av Bygdefolk for Rovdyr og Naturvernforbundet. Gallupp viser at det er et flertall for rovdyr selv ute på bygdene.

Link to comment
Share on other sites

(Fjernet utsagn som var svar på et annet utsagn, som også er blitt fjernet. Jegermeistern.) Eg er drittlei alle som fritt opnar for ulovleg verksemd her på kammeret, kor langt ned i søppelbøtta skal de dra trådene der ulv er nemnd? Men samstundes kjem det neppe ulv der du jakter- men sjå no etter bak sofaen for ordens skuld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for dyr. Jeg stemmer ikke SV, jeg drikker gjerne latte, jeg bor på landet, jeg er ikke medlem av Bygdefolk for ulv. Jeg er imot feilinformasjon, villedning og særbehandling av enkeltgrupper. Jeg er imot kriminalitet, men også imot institusjonelle overgrep og neglisjering av opinionen, misbruk av statistisk materiale og usanne påstander.

Men jeg er for dyr, og at alle dyr skal behandles likt.

Link to comment
Share on other sites

Svarene på en gallup reflekterer oftest spørsmålsvinklingene og oppdragsgivers agenda

 

"Vil du ta vare på nasjonalt truede dyrearter i Norge"

 

gir nok endel andre svar enn

 

"Vil du ha ville rovdyr som er kjent for å angripe bufe, kjæledyr og noen ganger mennesker i nabolaget".

Link to comment
Share on other sites

Har oppfatning av at f.eks elg angriper mennesker oftere enn ulv, men :roll: Synes det er noe rart at ulven får skyld for så mye, har Rødhette noe med dette å gjøre?

 

For 5-10 år siden var det Bjørnen som fikk skylden for sauetap, redsel fra mennesker osv. Har bamse blitt snill, eller er det andre grunner til at jeg ikke ser så mange nyheter om "slagbjørn" lenger?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen kan selvsagt være at bjørnen knapt har stått opp etter vintersøvnen. Men det kan også tenkes at det er fordi ulv er et større problem for veldig mange flere enn dem som driver med kjøttproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Har oppfatning av at f.eks elg angriper mennesker oftere enn ulv, men :roll: Synes det er noe rart at ulven får skyld for så mye, har Rødhette noe med dette å gjøre?

 

For 5-10 år siden var det Bjørnen som fikk skylden for sauetap, redsel fra mennesker osv. Har bamse blitt snill, eller er det andre grunner til at jeg ikke ser så mange nyheter om "slagbjørn" lenger?

 

 

Elg angriper langt flere, og er nok også pr. i dag, langt farligere for folk enn ulv, men så er det da også langt flere elg enn ulv i Norge.

For øvrig så tror jeg du har helt rett i at Rødhette har noe med dette å gjøre :wink: Jeg tror ulven har ett ufortjent dårlig rykte og her har nok eventyr, sagn og overtro mye av skylda.

 

Når det er sagt så er det ingen tvil om at det knytter seg en del (ganske store) utfordringer til å skulle ha ulv i landet. Blant annet kan nevnes at den kan ha en ganske eksplosiv bestandsutvikling. Det kan jo å se ut som om den i større grad enn gaupe, bjørn og jerv venner seg til å oppholde seg tett på folk. De senere års observasjoner tyder i hvert fall på det. Dersom den naturlige frykten for mennesker svekkes så er jeg redd for at det kan oppstå en del, i beste fall, skumle situasjoner.

 

Jeg er prisippielt for at vi skal ha ulv i Norge, men jeg ser at det krever en helt annen forvaltning enn det vi har i dag.

Slik det fungerer nå er det bare konfliktskapende og i praksis undergraver både motstanderne og forkjemperne muligheten til en vettug forvaltning :|

Link to comment
Share on other sites

Rødhette og ulven kan du lese mer om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Little_Red ... pretations

 

Anbefaler tolkningene på wikipedia siden hvis dere har lyst til å utvide horisonten.. Min tolkning av Rødhette og ulven er så enkel som at i den store skogen er det ulv. Dette er dyr som er smarte og potensielt farlige for både bestemødre og barn.

Forøvrig skal man ikke kimse av gamle historier. Æsops fabler er rimelig anerkjent som oppdragende litteratur med filosofisk mening. Der figurerer ulven også friskt.

 

Skal man mene noe om ulv bør man også se utenfor Norges grenser, til områder hvor ulven ikke har vært borte i lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er for dyr, og at alle dyr skal behandles likt.

Æsj, irriterende å se andre formulere mine egne meninger bedre enn jeg klarer selv :winke1:

 

Når det gjelder opinion tror jeg nok folk flest vil stille seg bak et prinsipp om å ta vare på alle arter så langt det er praktisk mulig. Og et slikt prinsipp må nødvendigvis inkludere de store rovdyrene selv om det nok er litt færre som er spesifikt for ulv. Unntaket må være arter som er til stor ulempe for folk, i all hovedsak insekter og bakterier/virus som ikke har mange interessegrupper bak seg. Noen få mener at ulven hører til i denne gruppen, men de er håpløst undertallige.

Link to comment
Share on other sites

Fredagskveldens hjertesukk:

 

Hvorfor skal man, i enhver rovdyr- eller ulvetråd, gjenta absolutt alle argumenter for og mot rovdyr, hvilken glede/nytte/plage/død og fordervelse man kan ha rundt om i verden, argumenter som er blitt luftet ørtenhundre ganger før, hvertfall i enhver tråd der "ulv" er nevnt? Og som uvergelig fører til at moderatorkorpset må ut med saks, blåskrift, og kanskje advarsler?

 

I dette tilfellet handler tråden (eller den burde, hvertfall) om en innvandring av et bestandsoverskudd av ulv fra Sverige ("vår" ulv har jo kommet derfra i sin tid) - da burde man vel kunne holde seg til mulige konsekvenser av det (øket lisensjakt - reduserte hjorteviltbestander - etablering av nye bynære revir som i Østmarka - spredning av dvergbendelorm, for å nevne noe), momenter som er "nye" i forhold til tidligere ulvetråder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...